Hej,
Här kommer en liten uppdatering samt en massa frågor.
Att vagna bort 01.00 målet var egentligen inga problem. Efter några dagar vaknade hon inte upp hungrig och behövde bara lite hjälp att somna om. Vissa nätter sover hon utan problem från 19.00 - 04.00 och sedan vidare till 07.00 och andra nätter vaknar hon upp och behöver hjälp men det är inte mycket. Förhoppningsvis sätter det sig helt snart.
De senaste dagarna har vi dock haft lite matproblem då hon helt enkelt äter alldeles för lite på förmiddagen men tar igen det på kvällen då hon lätt suger i sig 130-160 ml nattmacka samt att hon äter ok på natten. Kanske är det därför hon inte har någon aptit på dagen?

Ska man låta henne äta 03.30 istället så att det går 4 timmar mellan nattmålet och frukosten eller ska vi vagna bort 04.00 målet redan nu och låta henne äta redan vid 07.00? Hon fyller ju 4 månader på fredag så det borde hon väl klara av?
Har också blivit lite osäker på vårt schema. Idag är det tre timmar mellan målen. Mat vid 07.30, 10,30, 13,30 och 16,30 + nattmacka vid 18.30. Har nu fått upplysning om att det ska gå 4 timmar mellan målen men får då inte ihop schemat. Är väldigt nöjd med sovtiderna så skulle helst inte vilja ändra på dessa.

Tror ni det är för tight mellan målen så det är därför hon inte vill äta. Hon har helt enkelt ingen aptit.
07.00 vakna "glad god morgon"
07.30 mat
08.45 sova 45 min
09.30 vakna
10.30 mat
11.30 sova 2 tim
13.30 vakna + mat
15.30 sova 45 min
16.15 vakna
16.30 mat
17.50 bada
18.30 kvällsslurk
19.00 sova "glad god natt"
04.00 mat
Jag tror att jag kanske har missförstått punkt 4 i SM

Det här med umgänget. Jag brukar, efter att jag ammat från första bröstet, sköta om och sedan "umgås". På morgonen gör vi tex. frukost ihop, vi kan leka en stund eller så hänger hon med mig in i badrummet och ser på när jag gör ordning mig innan hon får påfyllning från andra bröstet. Allt sker inom 1 tim.

Nu undrar jag vad som egentligen menas med just umgås då jag förstått att man inte ska ha någon annan typ av aktivitet mellan "bröst ett och två" och att det inte ska gå mer än 15 min mellan samt att jag inte ska lägga mig ifrån henne under tiden. Hur gör ni?
Nu när vi lägger henne så lägger vi till rätta, drar några drag med vagnen, skakar i handtaget, säger ramsan och sedan går vi. Om hon skulle vakna upp gör vi massa husljud och avvaktar men om detta inte hjälper drar vi några drag till men ska vi även då lägga till rätta igen innan vi vagnar och ska vi ramsa igen? Gäller detta även om hon skulle vakna upp på natten bortsett från husljuden då.
Mamma till Elsa, född 080707 (v. 38+4)