Nybörjare med SM behöver feedback på schemat

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej gabriella77 :D

Jag hade valt det som passat bäst i nuläget. Tids nog fixar din lilla bebis vakenpasset utan den där 5-minutaren och då kommer schemat att korrigeras till natt 19.00 om du håller tiderna i övrigt efter förmåga.

Du kanske får annat svar av någon annan.

Nancy
gabriella77

Inlägg av gabriella77 »

Vi håller på och backa här hemma eftersom vi hamnat i ett vagningsträsk.
Jag behöver råd och peppning för mitt hjärta värker.

Jag lägger tillrätta i vagnen och avslutar med ramsan lite i förbifarten.
Jag drar några drag med vagnen, avslutar med ett skak i handtaget och sen går jag. Elsa börjar givetvis skrika med en gång men jag låter det gå 3-4 min (konstant skrik) innan jag går tillbaks (är detta för tidigt?) och drar några gånger till med skak, hon tystnar med en gång men börjar igen så fort jag slutar, jag går och låter det gå ytterligare 3-4 min och sen samma procedur... Nu vid hennes 45 min lur skrek hon mer eller mindre konstant i 12 min innan hon lugnade ner sig men började sedan igen och då var hon verkligen ledsen. Då vagnade jag längre men inte tills hon somnade utan slutade strax innan och då var det ett sista gnöl innan hon somnade. Det tog allt som allt 15 min för henne att somna?
Gör jag rätt!?
Mamma till Elsa, född 080707 (v. 38+4)
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Gabriella,

Man kan aldrig säga HUR Länge de får skrika, man måste LYSSNA av! De skall tystna.

Här kommer en tråd som jag skrivit på ämnet. Kanske kan du använda lite andra verktyg, som solfjädern?

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12068

Pepping pepping
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
gabriella77

Inlägg av gabriella77 »

Hej,

Här kommer en liten uppdatering samt en massa frågor.
Att vagna bort 01.00 målet var egentligen inga problem. Efter några dagar vaknade hon inte upp hungrig och behövde bara lite hjälp att somna om. Vissa nätter sover hon utan problem från 19.00 - 04.00 och sedan vidare till 07.00 och andra nätter vaknar hon upp och behöver hjälp men det är inte mycket. Förhoppningsvis sätter det sig helt snart.

De senaste dagarna har vi dock haft lite matproblem då hon helt enkelt äter alldeles för lite på förmiddagen men tar igen det på kvällen då hon lätt suger i sig 130-160 ml nattmacka samt att hon äter ok på natten. Kanske är det därför hon inte har någon aptit på dagen?
:?: Ska man låta henne äta 03.30 istället så att det går 4 timmar mellan nattmålet och frukosten eller ska vi vagna bort 04.00 målet redan nu och låta henne äta redan vid 07.00? Hon fyller ju 4 månader på fredag så det borde hon väl klara av?

Har också blivit lite osäker på vårt schema. Idag är det tre timmar mellan målen. Mat vid 07.30, 10,30, 13,30 och 16,30 + nattmacka vid 18.30. Har nu fått upplysning om att det ska gå 4 timmar mellan målen men får då inte ihop schemat. Är väldigt nöjd med sovtiderna så skulle helst inte vilja ändra på dessa.
:?: Tror ni det är för tight mellan målen så det är därför hon inte vill äta. Hon har helt enkelt ingen aptit.

07.00 vakna "glad god morgon"
07.30 mat
08.45 sova 45 min
09.30 vakna
10.30 mat
11.30 sova 2 tim
13.30 vakna + mat
15.30 sova 45 min
16.15 vakna
16.30 mat
17.50 bada
18.30 kvällsslurk
19.00 sova "glad god natt"
04.00 mat

Jag tror att jag kanske har missförstått punkt 4 i SM :roll: Det här med umgänget. Jag brukar, efter att jag ammat från första bröstet, sköta om och sedan "umgås". På morgonen gör vi tex. frukost ihop, vi kan leka en stund eller så hänger hon med mig in i badrummet och ser på när jag gör ordning mig innan hon får påfyllning från andra bröstet. Allt sker inom 1 tim.

:?: Nu undrar jag vad som egentligen menas med just umgås då jag förstått att man inte ska ha någon annan typ av aktivitet mellan "bröst ett och två" och att det inte ska gå mer än 15 min mellan samt att jag inte ska lägga mig ifrån henne under tiden. Hur gör ni?

Nu när vi lägger henne så lägger vi till rätta, drar några drag med vagnen, skakar i handtaget, säger ramsan och sedan går vi. Om hon skulle vakna upp gör vi massa husljud och avvaktar men om detta inte hjälper drar vi några drag till men ska vi även då lägga till rätta igen innan vi vagnar och ska vi ramsa igen? Gäller detta även om hon skulle vakna upp på natten bortsett från husljuden då.
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej gabriella77 :D

Jag tycker att du/ni jobbar på jättebra :thumbsup:

Jag har inte varit så aktiv med att svara på frågor på sista tiden så nu tar jag mig friheten att damma av rostigheten här hos dig... Jag passar på att be Elle och TorsMamma ögna igenom svaren och väldigt gärna komplettera ifall det behövs :!: :D
gabriella77 skrev:Här kommer en liten uppdatering samt en massa frågor.
Att vagna bort 01.00 målet var egentligen inga problem. Efter några dagar vaknade hon inte upp hungrig och behövde bara lite hjälp att somna om. Vissa nätter sover hon utan problem från 19.00 - 04.00 och sedan vidare till 07.00 och andra nätter vaknar hon upp och behöver hjälp men det är inte mycket. Förhoppningsvis sätter det sig helt snart.

:idea: Fint :!: Låter som om ni är på god väg att få en liten Säker Sovare med hela nätter :!:

De senaste dagarna har vi dock haft lite matproblem då hon helt enkelt äter alldeles för lite på förmiddagen men tar igen det på kvällen då hon lätt suger i sig 130-160 ml nattmacka samt att hon äter ok på natten. Kanske är det därför hon inte har någon aptit på dagen?

:idea: Din teori låter rimlig. Summan av födointaget är konstant och fördelningen påverkas av vilka tider maten serveras. Så länge tösen sover sina pass skulle jag inte bekymra mig i nuläget.

:?: Ska man låta henne äta 03.30 istället så att det går 4 timmar mellan nattmålet och frukosten eller ska vi vagna bort 04.00 målet redan nu och låta henne äta redan vid 07.00? Hon fyller ju 4 månader på fredag så det borde hon väl klara av?

:idea: Känn efter i maggropen, bara du kan avgöra detta. Om du behåller nattmål skulle jag göra som du föreslår och sätta klockan lite tidigare för att få bättre aptit till morgonen. Eller så gör det ingen skillnad förrän du plockar bort nattmålet helt.

Har också blivit lite osäker på vårt schema. Idag är det tre timmar mellan målen. Mat vid 07.30, 10,30, 13,30 och 16,30 + nattmacka vid 18.30. Har nu fått upplysning om att det ska gå 4 timmar mellan målen men får då inte ihop schemat. Är väldigt nöjd med sovtiderna så skulle helst inte vilja ändra på dessa.

:idea: Att genomgående ha 4 tim mellan målen gäller mer när de små är alldeles nyfödda och i princip matas var 4:e timma dygnet runt. Din dotter befinner sig på tröskeln till att bli en "stor" flicka och då räcker inte dagen till för så långa intervall. Du får se vilket som passar er bäst. Har du längre intervaller blir det kort tid mellan fjärde målet och nattslurken, helt ok tycker många. Min äldsta dotter behövde äta sig rejält mätt till natten för att sova gott och då hade jag flera timmar mellan mål 4 och 5. Min mellantös Lucine var inte alls lika noga med mat till natten så då hade vi "middag" vis 17.30 och nattslurk 19.00.

:?: Tror ni det är för tight mellan målen så det är därför hon inte vill äta. Hon har helt enkelt ingen aptit.

:idea: Ja, det kan vara så. Sen spelar nattmålet säkert in också. Du kan ju dra på både andra, tredje och fjärde målet i ditt schema utan att behöva flytta sovpassen :!:

07.00 vakna "glad god morgon"
07.30 mat
08.45 sova 45 min
09.30 vakna
10.30 mat
11.30 sova 2 tim
13.30 vakna + mat
15.30 sova 45 min
16.15 vakna
16.30 mat
17.50 bada
18.30 kvällsslurk
19.00 sova "glad god natt"
04.00 mat

Jag tror att jag kanske har missförstått punkt 4 i SM :roll: Det här med umgänget. Jag brukar, efter att jag ammat från första bröstet, sköta om och sedan "umgås". På morgonen gör vi tex. frukost ihop, vi kan leka en stund eller så hänger hon med mig in i badrummet och ser på när jag gör ordning mig innan hon får påfyllning från andra bröstet. Allt sker inom 1 tim.

:idea: Jag tycker det låter som om ni har en fin rutin dottern och du :heart: AW beskriver en modell, inga slaviska regler.

:?: Nu undrar jag vad som egentligen menas med just umgås då jag förstått att man inte ska ha någon annan typ av aktivitet mellan "bröst ett och två" och att det inte ska gå mer än 15 min mellan samt att jag inte ska lägga mig ifrån henne under tiden. Hur gör ni?

:idea: Jag matar, rapar, matar igen och rapar igen. Sen är det paus för blöjbyte och en mix av umgänge och opretantiös delaktighet. Inom en timma påfyllning och sen förhoppningsvis lite mer vakentid. Har en riktig liten tröttegosa så det är inte alltid självklart... Försöker dock få en en stunds "ensamlek" i slutet av nästan varje pass. Tycker det är bra att vänja bebisen vid sitt eget trevliga sällskap 8)

Nu när vi lägger henne så lägger vi till rätta, drar några drag med vagnen, skakar i handtaget, säger ramsan och sedan går vi. Om hon skulle vakna upp gör vi massa husljud och avvaktar men om detta inte hjälper drar vi några drag till men ska vi även då lägga till rätta igen innan vi vagnar och ska vi ramsa igen? Gäller detta även om hon skulle vakna upp på natten bortsett från husljuden då.

:idea: På natten skulle jag inte inleda med att lägga till rätta. Då skulle jag nöja mig med "skak i handtaget" och vid kris några tag med vagnen.
gabriella77

Inlägg av gabriella77 »

Hej och tack för dina svar Nancy,

Mattrasslet visade sig vara temporärt, vi är någorlunda på banan igen. Jag har faktiskt börjat pumpa ut och ge henne bm på flaska för att se hur mycket hon får i sig och "tyvärr" verkar det som om hon får i sig mer med flaskan. Det är ju bra att hon får i sig mer men struligt att pumpa ut istället för att "bara" ta fram bröstet. Hur som helst, behöver hon mer mat får hon givetvis det!

Dagslurarna är det trassel med. Det är 10 min av arga frågor och protester innan hon kommer till ro VARJE fm-lur. Hon brukar visserligen till slut kunna somna själv men hon har de senaste dagarna vaknat upp efter 25-30 min vid alla lurar. Vi avvaktar/lyssnar av ramsar och skakar sen i handtaget när hon inte klarar sig själv. Vi vagnar ytterst sällan (vi försöker backa ur vagningsträsket) men hon hinner skrika upp sig, fastna och till slut bli riktigt ledsen. Visst hon lugnar ner sig emellanåt men jag hör hur hon snyftar och hulkar, hon är inte arg. Idag sov hon ca 20 min av sin 45 min lur och i förgår fastnade/skrek hon från och till i 35 min av sin 2 tim lur.
:?: Någon som har en fundering på vad som kan ha hänt eller tips om hur vi kommer på banan igen.

Nattsömnen är ok. Hon sov fyra nätter i sträck enligt schemat för att på femte, sjätte och sjunde vakna upp en till två gånger per natt. Då har vi först avvaktat/lyssnat av och har hon behövt hjälp har vi först skakat i handtaget och sedan vagnat om det inte hjälpt.
:?: Ska vi även koppla på ramsan på natten innan vi skakar i handtaget?

Tacksam för svar.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, nu börjar ju er lilla bli stor och det är dags att även anväda de andra FINA verktygen vi har. Jag tycker inte hon skall behöva ligga där inne och HULKA eller vara ledsen. Då har man som förälder inte lugnat sitt barn tycker jag. MEN, den goda nyheten, hon kan nu börja ramsas och då ramsar man verkligen inte INNAN vagningen utan det sista man gör när man går ut. Läs på om ramsan i verktygslådan under "sova hela natten" fliken.
Sen tycker jag gott att du kan gå över till solfjädern och sluta vagna helt. Men första gången så kan man stå där i upp till 20-45 min och då skall solfjädern hänga med ända in i sömnen och man ger bekräftelse ramsan i princip I sömnen.

Har ni skrattet till go nattet? Det skall vara SKOJ att lägga sig. FLyga ända ner i sängen redan mörklagt och klart tjoff poff. bara.

Här är en tråd jag skrivit om skillnaden på att verktyga och "backa" som jag hoppas kan inspirera er framöver. :wink:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12068
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
gabriella77

Inlägg av gabriella77 »

Håller med om att vi inte lyckats lugna henne ordentligt när hon ligger och hulkar i vagnen. Det ska inte behöva gå så långt igen. Vi avvaktade alldeles för länge denna gång. Visserligen ramsade vi först men när detta inte tog blev det skak i handtaget. Ska läsa på om ramsan i SHN-boken och under fliken.

Antar att det går lika bra att solfjädra i vagnen. Tänkte att hon skulle sova där tills vi vagnat bort 04.00 målet vilket vi ska göra om lite mer än en vecka.
Återkommer med fler frågor, det lär dyka upp!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jätte bra! :D Gå över ni till solfjäder i vagn, det är inga som helst problem. Ni ordnar detta galant! 8) :D
Tor 2006

gabriella77

Sov plats

Inlägg av gabriella77 »

Nu är det Elsas pappa som lägger sig i ;-)

Nu håller vi på att införa ramsan ordentligt!
Första natten gick ganska bra. Hon vaknade 2:30, min fru ramsade ifrån sängen, lilltjejen somnade om efter lite protester i 10 min. Vaknade igen 3:30, ramsades igen, hon svarade bra på det och sov sen tills vi väckte henne kl 4 för nattmålet, som vi ska vagna bort om en vecka +. Efter maten somnade hon av sig själv och sov sedan tills klockan ringde! 7! Yay!

Vi har henne i sin vagn i sovrummet under natten för att vi ska kunna nå henne snabbt om det krisar sig och att det är kolsvart där inne. Tanken är att hon ska flytta in i sitt rum när vi har vagnat bort 4:a målet.

:?: Under dagslurarna har hon antingen sovit i hallen eller på balkongen men jag undrar om man kan låta henne sova dagslurarna i sovrummet också,(kolsvart) eller ska sovrummet vara förknippat med natten?

:?: Eftersom att det alltid tar henne 15 min att somna vid första dagsluren (8:45), ska vi lägga henne 8:30 istället eller utnyttja marginalkvarten varje dag och "halta" i schemat från början eftersom vi då väcker henne 9:45 istället för 9:30?

/M
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:lol: Hej Elsas pappa och välkommen du också! :lol:

Vad bra det gått för er i natt, underbart jobbat!! =D>

:arrow: Visst kan du ha lurarna i sovrummet om du vill. Jag hängde över en filt för att stänga ute all synintryck, men min son har sovit i sitt KOLMÖRKA sovrum sen han var typ 6 mån, så det är bara att köra på!

:arrow: Visst kan du använda marginalkvarten tidigare också och lägga lite tidigare, det har jag också gjort i perioder när det tagit lite mer tid att komma till ro. Så lägg lite tidigare ni om det funkar.

Lycka till med natten som kommer!
Tor 2006

gabriella77

Inlägg av gabriella77 »

Nattningen gick bra, inga protester. Vaknade efter en liten stund men somnade om själv. Natten gick annars bra, ett uppvak vid 03.30 då hon fick några påminnelseramsor + ett tillrättaläggande då dessa inte tog. Min man ramsade för första gången och erkänner att han var lite" het på grötern". Han störde henne. Tror att hon hade klarat sig själv annars... Ett till litet uppvak vid 06.15 där hon svarade tyst på ramsan med en gång!

Här kommer några snabba frågor.
:?: Ammar ju fortfarande på natten vid 04.00. Hon somnar alltid om själv när jag lägger henne efteråt. Ska jag ramsa ändå? Kanske bara en bekräftelseramsa eller ska jag låta henne vara? Hon kan ju själv.

:?: När vi är ute med vagnen och promenerar så brukar jag låta henne somna i stilla vagn innan jag går. Tidigare har jag dragit några drag och skakat i handtaget för att markera men ska vi även ramsa nu? Har fått för mig att man inte ska ramsa ute.

:?: När vi ska ta bort 04.00 målet vagnar vi som vanligt. Här blandar vi inte in ramsan, eller?

Tack för alla svar som vi fått!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

:arrow: Nej, ramsa inte efter matningen. 8)

:arrow: Det är jättebra att hon somnar i stillastående vagn, låt den gärna stå i 10 min innan du börjar gå. Ja, tanken är tycker jag att man ramsar låter dem somna stillastående. Jag ramsade, men jag vet de som inte gör det. Det är vad du känner dig bekväm med offentligt så att säga.

:arrow: Jo, tanken här är att om ramsan "sitter som den skall" då bara ramsar du förbi nattmålet. det gjorde jag. Är det inte riktigt lika lätt så kan du göra som Elle gjorde...
Elle skrev: När man tar bort sista nattmålet är det ett ypperligt tillfälle att sätta ramsan. Här har jag sammanfattat hur det går till:
Elle skrev: Bestäm när nattmålet ska bort och se till att barnet får mat, mat och mera mat vid varje mål. Detta gäller ju alltid men skadar ju inte att tänka på det lite extra :wink:

Natt 1: Busa som tokar på väg till vagnen, lägg tillrätta och gå bort med ramsan. Vid uppvak under natten där barnet behöver hjälp så vagna tills han tystnar, avsluta med ngr mjuka skak på handtaget och gå bort och ut med ramsan. Arbeta så natten igenom. Kom ihåg bekräftelsen! Gör GLAD morgon :D

Natt 2: Precis som ovan men backa lite med vagningen, se den som "kristilldelning" och arbeta in ramsan. Den ska ha sista ordet inatt så påminn så många gånger det behövs och bekräfta mjukt när han varvar ner och håller på att somna. Arbeta så hela natten igenom!

Natt 3: Nu ska du bara behöva använda vagningen vid verklig KRIS i övrigt gäller avvakta och ramsan. Om han tystnar på ramsan på väg ut ur rummet så kan du baka in bekräftelsen genom att gå ner i tempo sista versen och avsluta mjuuukt.

Nätterna som följer så avvakta mer och mer och låt barnet ta hand om uppvaken under natten själv. Däremot i vargtimmen så skulle jag markera med en ramsa vid första pip och därefter INGENTING förrän morgonen! När sedan natten sitter så backa även i vargtimmen, för nu vet barnet vad som gäller dvs :arrow: att på natten sover man och mamma och pappa kommer när det är morgon och jag kan snusa vidare tills dess :sleep:
Jag kan varmt rekommendera att ni inför väckarklockan, som genom att ringa markerar att det är morgon=mamma och pappa kommer och väcker mig. Efter ett tag kommer Emmy att koppla det sammanhanget och snusa gott fram till morgon.

Ramsa dagtid gör du endast om hon sover sina lurar inne. Ute under promenad eller stillastående vagn så ramsar jag aldrig. Utan tillrättaläggandet, skynket över sufletten ock skak i handtaget markerade sovdags för vår juvel. Sedan BACKA och LYSSNA och vid behov så vagna tills hon tystnar och gå sedan.

Är du med?
:heart: Elle
Lycka till!
Tor 2006

gabriella77

Inlägg av gabriella77 »

Nätterna fungerar ganska bra. Något uppvak vid 06.15 men ramsan tar oftast med en gång så nu är det bara att avvakta/nöta tills allt sitter som det ska.
Vi kommer att vagna bort 04.00 målet när min man kommer hem från sin resa och vi gör på Elle. Håll tummarna att det går bra!

:?: Vi har börjat med smakportioner på eftermiddagen nu och jag undrar lite hur ni la upp det. Elsa får först mat från bröst 1 x 2 som vanligt och sedan tex potatis och lite banan. När jag sedan ska ge henne från bröst 2 inom samma timma är hon inte hungrig. Utan vill äta precis innan hon ska somna igen vid 15.30. Jag har låtit henne äta då men vi kommer lite ur fas inför nästa mål som redan är 16.30. Hon äter visserligen ganska bra då men bara från ett bröst innan nattmackan då hon får i sig en hel del.

Första luren vid 08.45 strular fortfarande. Hon somnar aldrig i tid utan vid 09.00. Idag kom hon inte till ro för än 09.15 (vi har besök hemma). Hon fick bara sova 30 min så att vi inte kommer ur fas helt. Vi är ju 15 min sena som det är. Lägger henne vid 11.30 så kommer vi rätt igen.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, vad skoj att det går så bra för er.

Ang. mat och amning. All mat INKL. amning skall ske inom 45 min, så inga fler extra slattar efter måltiden nu tycker jag.

Enl. AW och BB så ger man mat först och ammar efteråt, men i vårt fall hade jag så svårt att amma efter maten så jag ammade innan och Tor var MYCKET lycklig att få äta mat direkt efter. Så alla gör detta lite olika, det enda är att vi ammar i samband med måltid och inte utanför dessa tider.

Lycka till med att vagna bort nattmålet. :wink:
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"