Näää, nu MÅSTE jag bara kolla detta med

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Kristin

Näää, nu MÅSTE jag bara kolla detta med

Inlägg av Kristin »

Hej alla glada!

Håller på och rensar bland gamla tidningar och får då tag i en föräldrartidning där sömnen diskuteras. En välkänd barnpsykolog som jag ofta stöter på i både tidningar och TV-program skriver om en massa "konstiga" saker:

t ex

"Sömn är ett jättestort problem för de flesta föräldrar, men inte för barnen" :shock:. "De brukar se till att få den sömn de behöver". "Att ständigt bli väckt brukar jämföras med tortyr" (här menas föräldrarnas sömn. Inte barnets. :evil: . Jag antar att hon utgår från att barnet inte tar skada av att vakna varannan timme....).

vidare...

"Förvänta dig inget när det gäller barnets sömn, råder XX". Tänk tvärtom att det troligen kommer att vara kaos på nätterna och se det som den gladaste överraskning om just ditt barn sover bra. BEBISAR SOM SOVER FRÅN KVÄLL TILL MORGON ÄR UNDANTAG" (jag vet inte hur små bebisar hon refererar till här). Vår son var 3 mån när vi kurade honom. Vid 4 mån kunde han vakna upp på natten, jollra och sedan somna om utan vår inblandning.

vidare...

"Var beredd på att få ompröva och ändra sättet som ni söver barnet på, råder XX". Ett sätt kan fungera i ett par veckor och sedan kan ett nytt krävas. Det finns ingen mirakelmetod som passar på alla barn."

"Om barnet inte sover bra är det vanligt att föräldrarna tror att de gör något fel. Kanske har de hört att man inte skall ta upp barnet om det gråter utan försöka söva det genom att BUFFA LITE PÅ BLÖJBAKEN för att gunga barnet till sömns igen, till exempel".

Artikeln avslutas med att hon säger: "för att alla i familjen skall må bra är det ibland nödvändigt att styra minstingen i önskad riktning - utan att få dåligt samvete. Att ett barn gråter är inte farligt eller dåligt - bara vi vuxna finns i närheten". Här är hon inne på "rätt" spår...

Jag tycker att varje familj måste få göra det som känns rätt för DEM. Jag har vänner som tycker att det helt ok att ge mat om natten fastän barnet är 7,8,9,10,11 mån eller att barnet sover i föräldrarnas säng. MEN, jag blir arg när det signaleras att det INTE GÅR att göra något åt barnets ständiga uppvaknade om natten eller dagen. Det går jag inte med på! Det finns så många "vittnen" här på forumet som har samma erfarenhet som jag. [-(

Likväl, jag måste medge att det finns en pytte oro hos mig att "det här vi håller på med (AW, SHN) kanske inte skall fungera på barn nr 2 :oops: :oops:..... Pytte,pytte oro......

Ni som har fler än ett barn och "arbetat" med schema och verktyg på fler än ett barn mm SÄG att min oro är obefogad :cry: :D !!!!!!

Kram Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Gäst

Inlägg av Gäst »

8) Det har fungerat för mina tre... :roll: :wink: :lol:
kokos

Inlägg av kokos »

Jag har bara ett barn, men jag tänker precis tvärtom: det kommer att fungera ännu bättre med barn nr 2 för nu kan vi ju det här! 8) Standardmodell och alla verktyg från start - då j-klar har man förutsättningar att vara världens bästa förälder till sitt barn!

Nä Kristin kasta bort oron! Ni vet ju att det fungerar, inte sant?
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Charlott

Inlägg av Charlott »

Javisst funkar det för barn nr 2 också! När man har fler barn blir man ju dessutom mer "beroende" av att det ska funka för att dagarna (och nätterna :sleep: ) ska flyta på bra. Sedan blir det ju en livsstil med bestämda mat-och sovtider samt att man sover gott hela natten :wink: Hur skulle man annars göra? :wink:

Men lilltösen ställde helt andra frågor än storasyster, var mycket mer "svårkurad", så för oss kan jag ju inte säga att det flöt på räls precis, fast vi trodde att vi "kunde det" :oops: Samtidigt kände vi att vi inte hade några alternativ för hon hade ju också rätt till hela nätter och tillräckligt med dagsömn.

:D Så sedan lilltjejen var fem månader sover båda barnen i samma rum, hela natten, och på dagen har de en lång 2-timmarslur samtidigt. :lol: Tvåbarnsmamma - plättlätt!! :lol:
Pia Pojkmamma

Inlägg av Pia Pojkmamma »

Ingenting att vara orolig för! Du är mycket säkrare med nr 2! Du vet hur standardmodellen och verktygen fungerar. Det är bara att plocka fram dem. Nr 2 kanske frågar på ett annat sätt än nr 1, men det är bara att vrida och vända lite på svaren tills du hittar rätt. Lycka till! :thumbsup:
Mamma till tre herremän födda -03, -05 och -07
och moster till en lady född -09.
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

En till tvåbarnsmamma här... har inte följt kuren till punkt och pricka. Emil sov med hjälp av sunt förnuft och när det inte fungerade gnisselfritt använde jagmig av ngt som liknar AW:s råd. Jonas har sovit nästan prickfritt med hjälp av verktygen i kuren. Har ngt strulat med ngn av dem nu sedan de blev två är det AW:s råd jag har gått på... och de sover.
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Josefin

Inlägg av Josefin »

Har ingen aning om hur kuren funkar med alla barn - jag har inte ens genomfört den på mitt enda! :wink:

Men tycker gör jag ändå - trots brist på erfarenhet.

Jag tycker att psykologen ifråga har helt rätt i det han skriver. Och jag skulle sammanfatta det så här- om ingenting funkar, om föräldrarna är slutkörda, om barnet sover otroligt lite - och BESLUTET tas, då funkar de flesta sömnmetoder! Det tycker jag återkommer ständigt i AW´s svar - är mamma säker och kan stå för sitt beslut att kura, och ger sig katten på att lyckas, då är mer än hälften gjort.

Om man istället (som jag t.ex.) är osäker, inte vet om man VERKLIGEN, med total säkerhet, tror att detta är det absolut bästa, då kommer ingen metod i världen funka.

Allting måste väl ställas i perspektiv: Ett barn som sover extremt lite mår inte så bra och föräldrarna kommer inte vara bra föräldrar p.g.a. all sömnbrist. Då kan nopg t.o.m. diverse skrikmetoder vara bättre, om risken finns att mamma en dag bryter ihop och lappar till barnet.

Ett barn som sover hyfsat men inte perfekt, och vars föräldrar inte är urtrötta kan klara sig gott utan metoder.

Jag känner folk som kört 5-minutersmetoden och nu har barn som sover elva-tolv timmar per natt utan minsta gnäll. JAG tycker metoden är grym, men DE tyckte inte det. Och då funkade den.
Jag känner ett par som från början bestämde sig för att skippa spjälsäng. Barnet sover sedan födseln gott med mamma och pappa. Vaknar inte på nätterna, kräver inte att bli pysslad med - bara sover, hela natten. Det funkar för DEM.

Sedan detta att få bebisar sover hela natten utan att vakna - det ÄR ju inte så vanligt! Detta är ju ett forum främst för folk som använt sig av AW-metoden och det är klart att HÄR på sidan, har de flesta barn som sover hela natten. Men generellt sett tror jag de många har lite bekymmer med sömnen.

Jag tror inte att det finns ett enda sätt att vara en bra mamma på. Jag tror inte man kan läsa sig till föräldraskap i någon bok. Jag gillar Barnaboken - men ALLT passar inte mig, mitt barn och vårt liv.

Jag tror att det största problemet för föräldrar i dag är att det finns otroligt mycket kunskap, otroligt mycket information, och detta tillsammans riskerar att eliminera intuitionen och skapa en enorm osäkerhet. Det är den osäkerheten som omvandlas till säkerhet om man följer t.ex. SHN-kuren, om man börjar tro på sin egen förmåga att lugna sitt barn.
Josefin med lille F, f?dd 040731, en liten svensk-spanjor-syrian som sover OK, men kan sova b?ttre...
Gäst

Inlägg av Gäst »

Josefin skrev: Jag tror att det största problemet för föräldrar i dag är att det finns otroligt mycket kunskap, otroligt mycket information, och detta tillsammans riskerar att eliminera intuitionen och skapa en enorm osäkerhet. Det är den osäkerheten som omvandlas till säkerhet om man följer t.ex. SHN-kuren, om man börjar tro på sin egen förmåga att lugna sitt barn.
:D Så här ser jag det också! :D
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Mammut Maria skrev:
Josefin skrev: Jag tror att det största problemet för föräldrar i dag är att det finns otroligt mycket kunskap, otroligt mycket information, och detta tillsammans riskerar att eliminera intuitionen och skapa en enorm osäkerhet. Det är den osäkerheten som omvandlas till säkerhet om man följer t.ex. SHN-kuren, om man börjar tro på sin egen förmåga att lugna sitt barn.
:D Så här ser jag det också! :D
Me too... jag märkte fort att all info fick mig att bli osäker och förvirrad i min roll.
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"