Håller på och rensar bland gamla tidningar och får då tag i en föräldrartidning där sömnen diskuteras. En välkänd barnpsykolog som jag ofta stöter på i både tidningar och TV-program skriver om en massa "konstiga" saker:
t ex
"Sömn är ett jättestort problem för de flesta föräldrar, men inte för barnen"
vidare...
"Förvänta dig inget när det gäller barnets sömn, råder XX". Tänk tvärtom att det troligen kommer att vara kaos på nätterna och se det som den gladaste överraskning om just ditt barn sover bra. BEBISAR SOM SOVER FRÅN KVÄLL TILL MORGON ÄR UNDANTAG" (jag vet inte hur små bebisar hon refererar till här). Vår son var 3 mån när vi kurade honom. Vid 4 mån kunde han vakna upp på natten, jollra och sedan somna om utan vår inblandning.
vidare...
"Var beredd på att få ompröva och ändra sättet som ni söver barnet på, råder XX". Ett sätt kan fungera i ett par veckor och sedan kan ett nytt krävas. Det finns ingen mirakelmetod som passar på alla barn."
"Om barnet inte sover bra är det vanligt att föräldrarna tror att de gör något fel. Kanske har de hört att man inte skall ta upp barnet om det gråter utan försöka söva det genom att BUFFA LITE PÅ BLÖJBAKEN för att gunga barnet till sömns igen, till exempel".
Artikeln avslutas med att hon säger: "för att alla i familjen skall må bra är det ibland nödvändigt att styra minstingen i önskad riktning - utan att få dåligt samvete. Att ett barn gråter är inte farligt eller dåligt - bara vi vuxna finns i närheten". Här är hon inne på "rätt" spår...
Jag tycker att varje familj måste få göra det som känns rätt för DEM. Jag har vänner som tycker att det helt ok att ge mat om natten fastän barnet är 7,8,9,10,11 mån eller att barnet sover i föräldrarnas säng. MEN, jag blir arg när det signaleras att det INTE GÅR att göra något åt barnets ständiga uppvaknade om natten eller dagen. Det går jag inte med på! Det finns så många "vittnen" här på forumet som har samma erfarenhet som jag. [-(
Likväl, jag måste medge att det finns en pytte oro hos mig att "det här vi håller på med (AW, SHN) kanske inte skall fungera på barn nr 2
Ni som har fler än ett barn och "arbetat" med schema och verktyg på fler än ett barn mm SÄG att min oro är obefogad
Kram Kristin