Gråta sig till sömns - så skall det ju inte

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, mammamy :D

Principen för Sova hela natten-kuren är: man lugnar barnet där det ligger. Det är mitt svar på din fråga om vad jag tycker om Anna Freuds m fl utvecklingsteorier. Om du förstår.

(Man kan också göra som Alice Miller, avstå från barn ö h t därför att man oundvikligen löper risken att skada dem.)

Varken Freud eller hans dotter har mig veterligen gjort det lättare att vara barn här i världen än vad, om du tar mitt övermod på rätt sätt, jag har gjort.

Der sorgliga i din och många andras inställning är att små barns skrik och gråt på något vis ska tolkas som att kuren inte fiungerar, att barnet är olyckligt, att man gör katastrofalt fel och att barnet därmed tar skada, etc.

Då lägger jag in en bredsida och säger BARN SKA INTE SKRIKA :!: :!: :!: och att det är de ömma föräldrarnas förb-e skyldighet att se till att barnet blir lugnat och betryggat och kan/vågar sova så gott efter de besked och svar, i ord och handling, som BARNET finner nöjaktiga - och därmed reagerar på med lättnad. Då upphör också skrikandet. För gott.

Men barnet gör inte jobbet, kuren gör inte jobbet, "testandet" och tveksamheten och oron (=vargen) gör inte jobbet. Det är bara så. Man måste förstå det, om man ska förstå någonting alls. Man måste förstå att man själv och personligen bär hela ansvaret.

Så jag tror att du fortfarande är kvar på ruta ett. Du har inte bestämt dig. Gör det först och främst. Rannsaka dina njurar. Påbörja inte Sova-hela-natten förrän du är absolut övertygad om att, hur och varför, du ska genomföra den :!:

LYCKA TILL!
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
rebekka4

seger

Inlägg av rebekka4 »

Hej Anna,
Jag är inte kvar på ruta ett :!: :!: :!: Jag ÄR övertygad om att kuren funkar. Jag är bara ovanligt frågvis :lol: Tro mig. Annars hade jag lagt av för länge sen. Men man måste ju ställa frågan: Skadar jag mitt barn? Om jag inte gör det då kan jag ju hoppa på vad som helst - 5-minutersmetoden t ex. Eller hur :!: :twisted: Så visst skall man ha lov att ifrågasätta - det är ju det du har gjort hela ditt liv, eller hur Anna. Så där tycker jag nog att du är onödigt sträng mot mig :)

Jag jobbar stenhårt efter kurens regler och särskillt i dag har vi gjort jätteframsteg. För först gången passerade vi vargtimman. Hon vaknade först 6.20 (morgon 7.00). Hon grät, jag ramsade, hon tystnade, men grät igen. Jag ramsade och hon tysnade. Och då valde jag att sätta på lite låg musik i matrummet. Och det gjorde susen. Hon la sig ner efter ca fem minuter. Och somnade om! Seger. :!: Efter vad jag kan se på forumet så är detta hel ok - några diskar, andra dammsuger. Eller hur! Tror också att nya mörkläggningsgardiner och 30 minuters tidigare natt gjort susen.

Och vid tupplurarna i vagnen gick allt också utan nåt bök.

Och även om hon grät när hon insåg att hon hamnade i sängen i kväll (trots skrattet på godnatt) så tog ramsan med det samma. Och kort efter hördes de trevliga ljud vi vande oss vid när hon var 6-8 månader och gärna ville somna ensam på kvällen. Yes, yes, yes!

Så vi gör jättestora framsteg. Och vi följer kuren. Utan slinger i valsen! Och vi kommer genomföra. Tro mig. Även om jag är frågvis. :wink:

Och angående 2xFreud, och deras bidrag till människors lycka, så har du ju rätt :)

Godnatt
Ulrika
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Bra jobbat :D Pris och beröm :D

Frågvis får man vara, men inte gentemot barnet :D
rebekka4

det går fortfarande framåt!!

Inlägg av rebekka4 »

Hej igen,
Vill bara tala om att vi fortfarande gör framsteg. Rebekka fik sitt livs längsta sömn i natt 10 timmar och 50 minuter!!! Och ramsan funkar på morgonen. ibland helt utan stöd av lite liv (musik) i matrummet.

Detta är så SKÔNT för oss alla.

Men jag tycker faktiskt att hon är lite mer grinig och mammig. Kan det stämma????

Ulrika och Rebekka
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Bra, bra :D pris och beröm :D

Men din fråga :roll: Ha du fortfarande lyckats ICKE läsa Lathunden eller redan glömt :?: :!: :shock:

Lilla barnet blir tröttare och tröttare ju mer hon får sova. Sedan blir hon sömnig. Sedan blir hon stark och glad, när sömnen börjar etableras väl. Då blir mamma en hjärnbefriad zombie :wink: i en vecka - tio dagar (minst).
rebekka4

hmmm...

Inlägg av rebekka4 »

....har läst och minns, men trodde inte att det skulle va så mycket... Hon är inte bara grining, men gråter helt plötsligt flera gånger om dan. Det var det jag borde ha skrivit.

Men alltså. Det hör till :!: Det skall jag lägga på minnnet. :wink: Men en annan sak - det står att de kommer vilja äta mer och mer. Jag tycker att hon äter mindre och mindre... Har jag läst fel nu igen... Kan det vara för att hon närmar sig ett-årsdagen? De skall ju skära ner på ätandet.

Har i dag satt 24-timmarsrekord. 13 timmar allt som allt. Så mycket har min lilla gumma nog aldrig sovit på ett dygn.

Hon har dock börjat strula lite med tupplurarna på dan. Men det skall vi fixa.

Och nu hör jag de där sköna ljuden från hennes rum igen. Hon grät när vi la henne, men nu myser hon där inne. Fy vad härligt. Vilken kur! :D Men oj då, nu gråter hon lite igen - det får jag lyssna närmare på! Måste kila.

Ulrika
rebekka4

tack mammamy

Inlägg av rebekka4 »

...tror att du har helt rätt i det du skriver. Man kan ju absolut tolka deras ljud - och skrik. Och kanske är jag mer ledsen än hon är :cry: Men visst är det svårt, när man får en känsla av att de är väldigt ledsna.

Men nu går det ju MYCKET bättre. Så nu är jag inte så ledsen längre heller :D
Ulrika
tallo

Inlägg av tallo »

Hej! har läst alla inläggen här, rebekka 4 och det känns som om du ursäktar hur du känner och hur du tolkar din dotter.
Tycker inte att du ska behöva göra det man känner det man känner.(jag kanske har helt fel i detta, rätta mig i så fall)!
Jag tycker att du måste göra det som känns rätt FÖR dig.Känns inte bra att du ursäktar hur du känner, ta fasta på det istället :D

Som sagt rätta mig om jag har fel! :D
Lycka till/tallo
rebekka4

Inlägg av rebekka4 »

Tack för din kommentar Tallo.

Visst har du rätt i att jag ursäktar mig och ibland går mot mina instinkter som mamma. Men på nåt sätt tror jag att man måste göra det om man skall få kuren att funka. För ibland ger den bakslag. :(

Men om man läser på och tror på att det är för barnets bästa, så är det ju bara en väg och det är framåt.

Och som tur är så har det funkat väldigt bra de senaste dygnen. Nu väntar jag bara på att Rebekka skall börja bli gladare på dagarna. För jag tycker fortfande att hon är mer grinig och mammig... Och inte vill äta som hon brukar. Och det är det enda som inte känns bra just nu. Men hon tycker att det är ok att sova. Det kan jag se på henne. I går kväll log hon när hon la huvudet på kudden. Och hon grabbade tag i ett gossedjur med varje hand i samma sekund som hon la sig ner. :D

Ulrika
Ulrika med Rebekka, född aug. -04. Sov hela natten när hon var 4 månader (vagnade) men har alltid varit en piggelin;-) Särskillt på dagarna.

Liten ny flicka - Josefin - född 11 feb 2008;-)

Bor i Köpenhamn (sen 1990) och Rebekkas och Josefins pappa är dansk.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"