Principen för Sova hela natten-kuren är: man lugnar barnet där det ligger. Det är mitt svar på din fråga om vad jag tycker om Anna Freuds m fl utvecklingsteorier. Om du förstår.
(Man kan också göra som Alice Miller, avstå från barn ö h t därför att man oundvikligen löper risken att skada dem.)
Varken Freud eller hans dotter har mig veterligen gjort det lättare att vara barn här i världen än vad, om du tar mitt övermod på rätt sätt, jag har gjort.
Der sorgliga i din och många andras inställning är att små barns skrik och gråt på något vis ska tolkas som att kuren inte fiungerar, att barnet är olyckligt, att man gör katastrofalt fel och att barnet därmed tar skada, etc.
Då lägger jag in en bredsida och säger BARN SKA INTE SKRIKA
Men barnet gör inte jobbet, kuren gör inte jobbet, "testandet" och tveksamheten och oron (=vargen) gör inte jobbet. Det är bara så. Man måste förstå det, om man ska förstå någonting alls. Man måste förstå att man själv och personligen bär hela ansvaret.
Så jag tror att du fortfarande är kvar på ruta ett. Du har inte bestämt dig. Gör det först och främst. Rannsaka dina njurar. Påbörja inte Sova-hela-natten förrän du är absolut övertygad om att, hur och varför, du ska genomföra den
LYCKA TILL!