Höstbarnen -08

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Marisch65
Kontakt:

Höstbarnen -08

Inlägg av Marisch65 »

Hej svejs! :D

Här startar tråden om våra små älsklingar som blev födda hösten 2008 och mycket annat smått och gott. :D Hoppas ni hänger på här och kacklar på som bara den. :wink: :lol:

Som ni redan vet så föddes alltså mitt elfte barn fredagen den 24/10-08. En helt ljuvlig gosse som man bara inte kan sluta snosa på. :D :heart: :heart: :heart: Och nu har vi alltså fem flickor och sex pojkar, plus tre bonusbarn varannan helg. Livet känns underbart just nu. Visst blir det mycket ibland men på det stora hela så skulle jag inte vilja ha det annorlunda. :D

Just nu hinner jag inte skriva mer för en liten Älvprins ligger och "ropar" på mig. En matdriven liten rackare det där. :lol: Så nu ska vi mysa i soffan en stund han och jag. :D

Ha det bäst!

Kramar Mari :heart: :heart: :heart:
Fem flickor och sex pojkar. :heart::heart::heart:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej.
Det finns ingen tråd för sommarbebisar. Får jag vara med här :P ?

För övrigt så var vi på sagostund idag där det handlade om alver, älvor och troll. Jättemysigt! Alltså det var ju stortjejen som lyssnade. Jag var där och gick omkring med Ivar och tittade på böcker.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
jennymaria

Inlägg av jennymaria »

Jag har också en sommarbebis. Får jag vara med i din hösttråd?! :D

Elva barn + tre bonusbarn - då har du lite erfarenhet att luta dig mot nu :D . Själv är jag bara inne på mitt andra barn, men känner mig coolare den här gången och vågar styra mer. Har funderat en del på det och för mig är det så att ju säkrare jag känner mig på att jag förstår mitt barn, desto mer vågar jag styra.

Jennymaria
En solstråle okt-05
En älskad lillebror 08-07-14
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Åh vad roligt att tråden är igång! Bara att kackla på alltså :D ! Kul att lite sommarbebisar är med också, ni ligger ju steget före. Min plutt är strax över tre veckor. Har inte sett till någon ökningsperiod ännu, men jag flaskmatar en del med utpumpad BM så där har vi väl förklaringen. Vi har sista veckan hemma tillsammans alla fyra, sen börjar Micke jobba och jag blir ensam med grabbarna. Både pirrigt och läskigt, men jag tror det kommer gå bra! Storebror har precis börjat klättra på allt så lite stress kan det bli när jag ligger och ammar. Men jag tror vi kommer hitta bra rutiner.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Hej!

Kul att tråden är startad! :D Jag ser fram emot att vara aktiv här, med alla frågor och funderingar. SM:ade ju inte storebror, så jag kan nog behöva ropa lite SM-frågor när det är dags för oss.

Snart min tur... Då återkommer jag på allvar. Men nu kommer jag ändå att hålla ett litet öga på tråden, för att se hur ni har det!

Kramar// Åsa
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Det är bara pojkar i den här tråden - har ni tänkt på det?
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Det kanske du blir den första att ändra på...? Spännande spännande!

Idag tar vi nya tag mot en 2-2 rytm. Så skönt att ha en struktur, en tanke hur saker KAN vara och hur man gör för att nå dit. Att man sen inte lyckas med allt på dagen det är tänkt är en annan sak, men strävan finns där. Nu vilar både liten och stor och snart jag med :sleep: .
Kram Emma
Marisch65
Kontakt:

Inlägg av Marisch65 »

Hej hopp! :D

Hjälp vilken natt det har varit. :shock: Lillen har ätit och ätit och åter ätit. Antar att han tar igen det han förlorat under den sista tiden i magen. Hans papperstorra hud har redan börjat återhämta sig, det är skönt. Han ömsar massor med skinn nu och fram kommer sån där underbart mjuk och gosig babyhud. :D :heart:

För övrigt så har jag varit och shoppat babykläder idag. Pojkkläder! :D Handlade nog egentligen lite för mycket men det är sååå svårt att låta bli, det finns ju så himla mycket sött.

Vad det gäller storebröderna Lucas och Casper så har jag inte märkt av någon svartsjuka än, de är båda sååå stolta över "deras bäbis". Båda skryter vitt och brett om att de "faktiskt har fått en lillebror". :D :D Hoppas det håller i sig.

Trevligt att så många är positiva till tråden. Och sommarbarnen är naturligtvis :heart: -ligt välkomna!

Ha det gott!

Kram Mari :heart:
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Ååå vad roligt att ni startat en tråd :!:
Grattis Mari!

Och här kommer jag med första flickebarnet :lol: Lilla Havana är 18 dagar och njuter av livet. Hon äter och sover och kämpar för att öppna de små blå ögonen som mamma älskar att titta in i. Så nyfikna men ändå visa på något sett...
Jag längtar efter att kunna vara ute lite mera. Får nästan klaustrofobi av att bara vara hemma, men eftersom jag är snittad har jag inte orkat gå så långa sträckor men lite i taget så kommer konditionen tillbaka. Sen vaknar hon av någon anledning varje gång jag gått ut :? .
Hemma sover hon utan problem 2-2.5 h men ute så vaknar hon efter ca 1h...
Men vi gör nog ett nytt försök imorgon igen.

Kram Johanna :heart:
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej hej! Här kommer en liten rapport från dammsugarträsket. Precis som TorsMamma så riktigt påpekat så är min lille herre en riktig husljudsjunkie. Låg och plirade helt klarvaken när det var tänkt att han skulle sova en timme till. Pappa M som såg framför sin hur hans egentid flög åt skogen satte kvickt på dammsugaren och vem sluter ögonen och sover sin timme om inte Elias? Heja!
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Go Elias :!: :heart:

Själv var jag ute m familjen på en riktigt skön tur till parken. Havana sov som en stock, dock gick jag hem efter att hon sovit 1.45 och hon vaknade efter exakt 2h. Så det känndes jätte skönt både för mig och henne kan jag tänka mig :D .

Men stackarn är snuvig så det blir att åka till Babyland och köpa "SnorFrida". Jag lyckas heller inte droppa någon mjölk i hennes pytte näsborrar :oops: missar hela tiden...
Några tips?
Kram!
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

emma80 skrev:Hej hej! Här kommer en liten rapport från dammsugarträsket. Precis som TorsMamma så riktigt påpekat så är min lille herre en riktig husljudsjunkie. Låg och plirade helt klarvaken när det var tänkt att han skulle sova en timme till. Pappa M som såg framför sin hur hans egentid flög åt skogen satte kvickt på dammsugaren och vem sluter ögonen och sover sin timme om inte Elias? Heja!
Undrar varför inte vi har fått några såna barn ;) :oops:

Johanna, kan du inte ta lite mjölk på ett finger och försiktigt sätta det intill näsborren?

Här har vi börjat med smakisar. Ivar är 3.5 månad och är skitsur om han får sitta vid matbordet när vi andra äter. :lol: Så idag blev det morot med ersättning och olivolja.
Har vispat eget smör av grädde också. Hade tänkt köpa saltfritt, men nu väntar jag med det i alla fall.

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Marisch65
Kontakt:

Inlägg av Marisch65 »

Hej hopp! :D

Här kommer en liten berättelse om när Isac föddes om ni orkar läsa... :wink: :D

Natten mellan torsdag och fredag:
Vaknade ca 00.15 och gick på toa. Magen kändes konstig och jag var lite skakig. Gick och la mig igen och fick en sammandragning. Den gjorde inte ont så jag tänkte inte mer på det. Efter en stund fick jag en till och sen fortsatte det så. Jag började ta tid på dem och de kom med ca 10 minuters mellanrum. Det var omöjligt att sova så jag gick upp, vankade runt som en osalig ande hela natten och tänkte att det kanske börjar nu. Vid sjutiden på morgonen var de borta igen.

Fredag:
Kl 08.15 hade jag en tid på förlossningen för ett ställningstagande om igångsättning så vi åkte dit som planerat. Barnvakt var ordnad åt de större barnen och BB-väskan fick följa med utifall att. När vi kom dit fick jag lämna ett kissprov och sedan var det dags för CTG-kurvan. Den visade att jag fortfarande hade sammandragningar var tionde minut fast jag kände inte mycket av det. Bebisen verkade må bra och hade fina hjärtljud. Vi fick sen träffa läkaren och hon konstaterade att jag var öppen ca 3-4 cm och sa att det var dags att hjälpa till att få fart på värkarbetet. Så det bestämdes att vi skulle bli kvar och att det skulle sättas dropp.

Jag fick en sjukhusskjorta och fick sen komma in på ett förlossningsrum och kl 10.20 sattes droppet igång. Jag kände nästan på en gång att värkarna blev starkare och efter en liten stund hade jag regelbundna ganska starka värkar som kom med ca 2-3 minuters mellanrum. Efter en halvtimme kom barnmorskan tillbaka och ökade droppet ett snäpp och kollade så allt var bra med mig och bebisen.

Nu började det verkligen ta i och nästa gång BM kom tillbaka sa jag till om lustgas. Jag började andas den och fick verkligen koncentrera mig på att ta mig igenom varje värk. Kl 11.35 kom BM och tittade till oss igen och jag sa att det trycker på nu. Hon kände efter men jag var fortfarande bara öppen 4 cm. Hon sa att hon skulle gå ut en stund men att hon strax skulle komma tillbaka igen.

Plötsligt blev allt kaos, jag tappade kontrollen helt och hållet. Vrålade i lustgasmasken och tårarna sprutade. Allt blev bara en enda lång värk utan uppehåll och plötsligt kände jag att jag bara måste krysta och då var klockan ca 11.50. Kände att huvudet trycktes ner genom bäckengången och började titta ut. Skrek till Micke att han måste larma, fortfarande med masken för munnen. Han hörde ju inte vad jag skrek om så jag slet av mig täcket och då var halva huvudet redan ute. Han sprang ut för att hämta BM men hon var redan på väg in i rummet. Nu var hela huvudet ute och där fastnade han lite, BM fick lirka lite och sköterskan hängde och tryckte allt vad hon orkade på min mage. Så äntligen, kl 11.52, kom vår lille Älvprins ut. Lite medtagen och trött, men ganska okej ändå. Han vägde 4095g och var 55cm lång. Han behövde verkligen komma ut för det fanns knappt något fostervatten kvar. Han var riktigt överburen och huden var torr som papper.

Efter ett dygn på BB så åkte vi hem till familjen. De större syskonen är fullkomligt förälskade i sin nye lillebror och någon svartsjuka har jag inte sett till. Det är så skönt att vara hemma igen och att allt äntligen är över.

Det var min berättelse om när Isac kom till världen.

Kram Mari
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Vad jobbigt med förkylning Johanna! Vi har också haft lite snuva men det har varit en del torra kråkor som man kunnat plocka ut själv.

Ivar, vilken stor kille! Och döpt också läste jag, grattis till det :heart: !

Mari, intressant läsning! Det lät tufft det där, skönt att det gick snabbt när det var så intensivt. Får man fråga hur gammal din äldsta är? Jag är så nyfiken på dig, du behöver inte svara :oops: .

Kram Emma
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Härligt! :heart:
Det gick ju rätt fort när det väl kom igång. Jobbig känsla detdär att tappa kontrollen. Alltså att inte kunna hantera smärtan och värkarna antar jag.
Själv verkar jag gå in i en dvala när den sista öppningsfasen sker. Den går fort för mig också.
Även Ivar hade huvet ute när BM kom in. Men han halkade ut så fort de tog tag i honom. Han var ju lite mindre - då ;)

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"