Hej & grattis till beslutet att kura

Vi kurade för dryga två månader sedan när Dag var 9,5 månader och förändringen är total

Kom bara ihåg att detta är en process och att attityden under denna är A & O

Vi går ju från att ha låtit barnet leda oss till att själva ta komandot och då gäller det att förmedla total koll 8)
Jag håller med missSoofi om att 3 lurar är ovanligt vid 10 månader, dock skall man ju undvika att ändra i schemat under kur & uppföljningsvecka.... Hur har er vardag sett ut innan kuren? Har det sovits ok men strulat med tidiga uppvak eller har det varit "totalt kaos" och sömnbrist för alla (så hade vi det

)? Detta kan ju hjälpa oss att förstå om din lille är en tröttis och behöver mycket vila eller lite mindre av den varan dagtid

Dags schema såg ut så här:
07 Godmoron & amning
08.30 gröt
09.30 Sova 45 min
11.45 lunch
13.30 sova 1,5 h
15.00 mellis
17.30 middag
18.00 bad & nattskoj
18.30 nattslurk
19.00 godnatt
Jag hade först första luren vid 09 men märkte att han inte var tillräckligt trött då så vi sköt den frammåt 30 min vilket funkade ok.
I början när sömnbristen fortfarande var "färsk" gick vi på en rask promenad vid 17 då Dag vilade i vagnen och kunde sova om han ville (vilket han aldrig gjorde

). Detta gjorde att vi klarade kvällarna bättre i början.
MissSoofi har helt rätt i att din son är övertygad om att han är utvilad nu

efter lång nattsömn och inte anser sig behöva sova så mycket på dan så här gäller att verkligen förmedla vad som gäller
Idag gick det bra vid 9-tiden men lunchluren gick åt skogen på samma sätt som igår. Gick hem och försökte lägga i spjälsängen efter en halvtimme av argt vrål i vagnen och där låg han och filurade en stund tills han blev ordentligt sur och skrek i en kvart tills sovtiden var slut och jag tog upp, försökte förstås med ramsa x flera men han blir bara argare och argare.
[-X Nu kommer jag med en pekpinne! Bestäm dig för om det är vagnen eller sängen som skall gälla vid långluren och håll dig sen till det. När du kurar är det viktigt att du inte plockar upp och ändrar sovplats mitt under ett pass, detta släpper in massor med "vargar" och gör lillen väldigt osäker! Om det är vagnen som skall gälla så använd dig av vagningen som redskap, annars är risken väldigt stor att han kommer kräva konstant promenad för att sova

Det viktiga är att ge förutsättningarna för sömnen och för att han skall kunna ta ramsan, ha inte för bråttom här utan jobba in ramsan när han är lugn och mottaglig.
Om du lägger i sängen kan det se ut så här: Solfjädra lugn tills du känner att han är avslappnad och andas
lugnt, ramsa dig då ut. Om han börjar skrika så höjer du volymen på ramsan & den skall vara
superhurtig & glad. Anna skrev en gång att den skall kunna tysta fyra billarm som tjuter på en gång

och det kan vara bra att tänka på 8) Gå därifrån med ramsan så att han hör att du inte står och hänger utanför dörren...det är annars väldigt vanligt att man gör

Lyssna av. Tystnar han under ramsan eller skriker han upp sig? Tänk på att lyssna med njurarna

och inte med hjärtat. Om han kommer igång ordentligt så måste du ramsa igen men tänk på att inte göra det när an är "på top" utan på väg ned i gråten. Du måste överrösta honom för att nå fram kom ihåg det. Det är väldigt viktigt!
OM du känner att ditt ramsande absolut inte når fram då skall du också gå in och bryta, men när du gör det gäller det att inte ha för bråttom! Vi vill ju inte skapa E4 trafik (Kikis analogi

) i rummet utan låta lugnet hägra

Solfjädra och andas högt och ljudligt för att förmedla lugnet (jättebra knep!) och stå tills han nästan/eller helt somnat innan du går ut igen. Då är han mottaglig för ramsan.
Läs på i boken ännu mer så att du har svaren på alla hans frågor! Odla attityden och träna ramsa! Fortsätt jobba

så hörs vi snart! Ha en skön natt
Kramar Tina