Arg 10-månaders...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
dunderklumpen

Arg 10-månaders...

Inlägg av dunderklumpen »

Hej!
Är på kurdag tre av min 10-månaders pojke H. Nätterna har gått över förväntan, men problemet är daglurarna.
Schemat ser ut så här:

6.45 Vakna
7.15 Frukost
9.00 Sova 45min
11.00 Lunch
12.00 Sova 1½ timme
14.30 Mellis
16.00 Sova 45min
17.15 Middag
19.00 Välling
19.30 Sova

Har sövt honom i vagnen på dagarna genom att gå ut och promenera och mörklägga vilket oftast funkar bra. Igår vrålade han i en halvtimme vid 16-läggningen (låter jättearg!)och tillslut tog jag upp honom eftersom han inte gick att lungna med ramsor och vagning, han är helt hes... :( Det känns så fel att ta upp honom, men jag kunde verkligen komma på något annat sätt att lugna honom.
Idag gick det bra vid 9-tiden men lunchluren gick åt skogen på samma sätt som igår. Gick hem och försökte lägga i spjälsängen efter en halvtimme av argt vrål i vagnen och där låg han och filurade en stund tills han blev ordentligt sur och skrek i en kvart tills sovtiden var slut och jag tog upp, försökte förstås med ramsa x flera men han blir bara argare och argare. När han inte vill sova på dagarna blir han verkligen jätteupprörd och jagar upp sig själv mer och mer. Vad göra? Lägga hemma i spjälsängen istället? Första dagen försökte vi det på långluren mitt på dagen men det blev en och en halv timme av snurrande, skrikande, gråtande och ramsande... ingen sömn alltså... Vet inte om det är för ljust i rummet, det blir inte helt kolsvart mitt på dagen...
Vad göra? Det är ju så lovande med nattsömnen....

Tacksam för svar!
Dunderklumpen
MissSoofi

Inlägg av MissSoofi »

Hej hej!
Du kan ju naturligtvis ditt barn bäst, men det är relativt ovanligt att en 10 månaders sover 3 lurar på dagen. Ofta ställer man ju om till bara 1 lur vid 1-års åldern eller strax därefter. Kanske bör du därför ändra lite i schemat (när du tillåts göra det). Jag tror att han till följd av att han sover så mycket bättre och sammanhängande på natten är mindre sömnig under dagen. Inte desto mindre ska han ha sina 14 timmar. Jag föreslår att du förlänger natten så den blir 11.45-12 h och skjuter på lunchvilan (han har ju bara varit vaken 2 timmar där kanske skulle du kunna lägga honom 13.30 och få sova till 15 varpå han får mellis när han vaknar och sen vara vaken till kvällen (förslagsvis då läggning 19.00 istället för 19.30) Själv har jag en 11 månaders pojke och vi har valt att ha natt från 19.00-06.45 och sen två lurar under dagen en lång och en kortare. Våra lurar kan också strula lite emellanåt - det är vanligt att de gör det ett tag har jag förstått, men med bara 2 lurar blir vakenpassen lite längre och lillen därmed lite tröttare så att han är mer "villig" att sova. Det var ett litet förslag... Det är ju tråkigt när det slutar med att du får plocka upp honom eftersom hela kuren blir lite lidande av det... Lycka till! Kram
Tor - 07 11 28 - högt älskad och beundrad!
dunderklumpen

Huvudet på spiken!

Javisst!
Du har säkert rätt i att det är en vila för mycket! Får försöka börja om med bättre schema...
Tack för snabbt svar!
Dunderklumpen
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Hej & grattis till beslutet att kura :thumbsup: Vi kurade för dryga två månader sedan när Dag var 9,5 månader och förändringen är total :!: Kom bara ihåg att detta är en process och att attityden under denna är A & O :!: Vi går ju från att ha låtit barnet leda oss till att själva ta komandot och då gäller det att förmedla total koll 8)
Jag håller med missSoofi om att 3 lurar är ovanligt vid 10 månader, dock skall man ju undvika att ändra i schemat under kur & uppföljningsvecka.... Hur har er vardag sett ut innan kuren? Har det sovits ok men strulat med tidiga uppvak eller har det varit "totalt kaos" och sömnbrist för alla (så hade vi det :shock: )? Detta kan ju hjälpa oss att förstå om din lille är en tröttis och behöver mycket vila eller lite mindre av den varan dagtid :wink: Dags schema såg ut så här:
07 Godmoron & amning
08.30 gröt
09.30 Sova 45 min
11.45 lunch
13.30 sova 1,5 h
15.00 mellis
17.30 middag
18.00 bad & nattskoj
18.30 nattslurk
19.00 godnatt
Jag hade först första luren vid 09 men märkte att han inte var tillräckligt trött då så vi sköt den frammåt 30 min vilket funkade ok.
I början när sömnbristen fortfarande var "färsk" gick vi på en rask promenad vid 17 då Dag vilade i vagnen och kunde sova om han ville (vilket han aldrig gjorde :roll: ). Detta gjorde att vi klarade kvällarna bättre i början.
MissSoofi har helt rätt i att din son är övertygad om att han är utvilad nu :roll: efter lång nattsömn och inte anser sig behöva sova så mycket på dan så här gäller att verkligen förmedla vad som gäller :D
Idag gick det bra vid 9-tiden men lunchluren gick åt skogen på samma sätt som igår. Gick hem och försökte lägga i spjälsängen efter en halvtimme av argt vrål i vagnen och där låg han och filurade en stund tills han blev ordentligt sur och skrek i en kvart tills sovtiden var slut och jag tog upp, försökte förstås med ramsa x flera men han blir bara argare och argare.
[-X Nu kommer jag med en pekpinne! Bestäm dig för om det är vagnen eller sängen som skall gälla vid långluren och håll dig sen till det. När du kurar är det viktigt att du inte plockar upp och ändrar sovplats mitt under ett pass, detta släpper in massor med "vargar" och gör lillen väldigt osäker! Om det är vagnen som skall gälla så använd dig av vagningen som redskap, annars är risken väldigt stor att han kommer kräva konstant promenad för att sova :roll: Det viktiga är att ge förutsättningarna för sömnen och för att han skall kunna ta ramsan, ha inte för bråttom här utan jobba in ramsan när han är lugn och mottaglig.
Om du lägger i sängen kan det se ut så här: Solfjädra lugn tills du känner att han är avslappnad och andas lugnt, ramsa dig då ut. Om han börjar skrika så höjer du volymen på ramsan & den skall vara superhurtig & glad. Anna skrev en gång att den skall kunna tysta fyra billarm som tjuter på en gång :shock: och det kan vara bra att tänka på 8) Gå därifrån med ramsan så att han hör att du inte står och hänger utanför dörren...det är annars väldigt vanligt att man gör :oops: :roll: Lyssna av. Tystnar han under ramsan eller skriker han upp sig? Tänk på att lyssna med njurarna :wink: och inte med hjärtat. Om han kommer igång ordentligt så måste du ramsa igen men tänk på att inte göra det när an är "på top" utan på väg ned i gråten. Du måste överrösta honom för att nå fram kom ihåg det. Det är väldigt viktigt! OM du känner att ditt ramsande absolut inte når fram då skall du också gå in och bryta, men när du gör det gäller det att inte ha för bråttom! Vi vill ju inte skapa E4 trafik (Kikis analogi :thumbsup: ) i rummet utan låta lugnet hägra :wink: Solfjädra och andas högt och ljudligt för att förmedla lugnet (jättebra knep!) och stå tills han nästan/eller helt somnat innan du går ut igen. Då är han mottaglig för ramsan.

Läs på i boken ännu mer så att du har svaren på alla hans frågor! Odla attityden och träna ramsa! Fortsätt jobba :thumbsup: så hörs vi snart! Ha en skön natt :sleep:
Kramar Tina :heart:
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
dunderklumpen

Tack för råd och hjälp!
Natten till idag fungerade himla bra, H somnade på tre minuter och somnade själv de fyra gånger han vaknade till under natten (inga ramsor alltså!). Innan kurandet har vi haft helt ok nätter under de första åtta månaderna, jag gick upp och ammade en halvsovande H två gånger per natt, men sista månaden har han vaknat 6-7ggr per natt och jag har dessutom ammat honom till sömns hela tiden... Det var detta jag ville bryta... H själv har inte verkat särskilt trött utan tagit igen det på daglurarna...
Lunchluren idag gick sådär... har försökt mörklägga mer i sovrummet men det tog ändå 45 minuter, ett antal solfjädrar och till och med en buffning för att få H att sova. Ska försöka mig på det där med andningen!

Funderar över en annan sak!
Tidigare har vi kunnat sätta ner H i sin säng och han har tyckt att det var en mysig plats att vara på och sitta och filura med ett gosedjur eller så, nu blir han helt arg och ledsen när man gör det trots att vi varit noga med "skrattet till godnattet". Känns som att han associerar sängen med något negativt... Kudden är han väldigt förtjust i om man tar upp den ur sängen! Är det någon annan som varit med om det och viktigast: går det över?! Kan man göra något för att få det att gå över eller går det av sig själv?

Tack tack tack för stödet!!
Dunderklumpen
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Jodå, det där med sängen och gråten går över. Har du läst om "ensamlek" i BB? När vi har ensamlek i sängen så plockar jag ur kudde/täcke/snutte och gör ljust i rummet så att man skiljer på lek och sömn. Dag kunde gråta vid läggningen i början av kuren (2-3 veckor höll det i sig) men så helt plötsligt en dag slappnade han bara av och sträckte sig ned i sängen 8) Hur coolt som helst och mitt mammahjärta tog ett skutt av lycka :heart: Jag tror bara det gäller att släppa den oron och förmedla självklarhet och lugn vid läggningen så löser det sig :D

Härligt att nätterna går bra :thumbsup: Vid dagslurarna skulle jag vid läggning stå med solfjäder tills jag känner att han helt slappnat av och andas "sömntungt". På så sätt ger du honom bra förutsättningar för ramsan nu i början och ni har en bra grund om "dialog" skulle uppstå :wink:
men det tog ändå 45 minuter, ett antal solfjädrar och till och med en buffning för att få H att sova.
Det är viktigt att du verkligen lyckas lugna honom när du går in och solfjädrar. Tanken är ju att du egentligen inte skall behöva det och när man ändå gör det vill man absolut undvika ett andra (tredje...fjärde...) besök :-$ Förstår du vad jag menar? Om du går in och bryter så räkna till 600x2 eller 3 eller 4 (x4 tar 20 min...), stå så länge det behövs tills han är 100% lugn igen, annars är risken stor att han bara blir ännu argare när du går igen... Skulle han somna så är det inte hela världen nu ibörjan av kuren, det viktiga är att ni kan kommunicera! Träna ramsan med mycket rytm och gör den överdrivet peppig/hurtig/glad :D
Fortsätt jobba :thumbsup:
Många kramar :heart:
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Nyfiken på hur det går för er :D :?: :D Hoppas att ni har det bra :thumbsup:
Kramar :heart:
dunderklumpen

Jotack...

Nätterna går toppenbra, ibland (som ikväll) är H svårsomnad och man får gå in och lägga en solfjädra lite och ibland buffa, men han somnar själv och sover 11-12 timmar. Vaknar han under natten har han hittills somnat själv, jätteskönt! Har gjort om schemat till bara två daglurar, en kl 9.15-10 och en 13.30-15 och han får gå och lägga sig 19 och sova till 7. Daglurarna funkar bra om man går ut och går, men det är oerhört svårt att få honom att sova i sängen eller om vagnen står still... Känner mig så oerhört trött och orkar inte riktigt bråka just nu och dessutom behöver jag komma ut och röra på mig, så jag går, fast jag vet att jag inte borde... :oops: Måste ta tag i det, men jag håller på att samla kraft för att känna mig övertygad själv om att det ska gå! Har verkligen ingen bra attityd just nu känner jag... :( och det känner förstås sonen också då! Han är för övrigt fortfarande inte förtjust i sängen...

Nåja, är glad och lycklig över att lilla H iaf sover hela natten utan att krångla! Det är inte fy skam det inte!

:heart: Tack för all hjälp! :heart:
Dunderklumpen
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vad roligt att läsa att det går så bra för dig. Pris och beröm. :-({|= \:D/

Precis som du skriver så är det ingen ide att dagkura lurarna innan du känner dig redo. När du känner: nu är det nog. Jag vill inte vara ute och gå varje lur. Då kommer det att gå hur lätt som helst. :wink:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"