Nu är Leahs lillebror Ethan här!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Australien mamman

Inlägg av Australien mamman »

Hej sota mammor!

Marker att jag maste andra till 12 timmars natt, lille Ethan orkar knappt med nattslurken. En fraga, det har klassiska 12-45-2-45 schemat, Ska man servera mat Kl 09.30 eller Kl. 11?

Vi har fortfarande 2 uppvak, ibland slar han till med ett uppvak. Nu ar jag ensam med kidsen en vecka sa nar Damian kommer hem ska vi vagna bort ett nattmal.

Kram Marie
Marie, Mamma till lilla sötisen Leah Rebecka :heart: 2005-12-09 Ethan John :heart: 2008-06-16
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jag serverade maten vid 11 tiden innan långluren. Det var bra för oss. och då gärna lite mosad banan som efterrätt, det sover man gott på! :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Marie,

Här kommer sätta ramsan och ta bort sista nattmålet som vi pratade om genom Elle. :wink:
Elle skrev: När man tar bort sista nattmålet är det ett ypperligt tillfälle att sätta ramsan. Här har jag sammanfattat hur det går till:
Elle skrev: Bestäm när nattmålet ska bort och se till att barnet får mat, mat och mera mat vid varje mål. Detta gäller ju alltid men skadar ju inte att tänka på det lite extra :wink:

Natt 1: Busa som tokar på väg till vagnen, lägg tillrätta och gå bort med ramsan. Vid uppvak under natten där barnet behöver hjälp så vagna tills han tystnar, avsluta med ngr mjuka skak på handtaget och gå bort och ut med ramsan. Arbeta så natten igenom. Kom ihåg bekräftelsen! Gör GLAD morgon :D

Natt 2: Precis som ovan men backa lite med vagningen, se den som "kristilldelning" och arbeta in ramsan. Den ska ha sista ordet inatt så påminn så många gånger det behövs och bekräfta mjukt när han varvar ner och håller på att somna. Arbeta så hela natten igenom!

Natt 3: Nu ska du bara behöva använda vagningen vid verklig KRIS i övrigt gäller avvakta och ramsan. Om han tystnar på ramsan på väg ut ur rummet så kan du baka in bekräftelsen genom att gå ner i tempo sista versen och avsluta mjuuukt.

Nätterna som följer så avvakta mer och mer och låt barnet ta hand om uppvaken under natten själv. Däremot i vargtimmen så skulle jag markera med en ramsa vid första pip och därefter INGENTING förrän morgonen! När sedan natten sitter så backa även i vargtimmen, för nu vet barnet vad som gäller dvs :arrow: att på natten sover man och mamma och pappa kommer när det är morgon och jag kan snusa vidare tills dess :sleep:
Jag kan varmt rekommendera att ni inför väckarklockan, som genom att ringa markerar att det är morgon=mamma och pappa kommer och väcker mig. Efter ett tag kommer Emmy att koppla det sammanhanget och snusa gott fram till morgon.

Ramsa dagtid gör du endast om hon sover sina lurar inne. Ute under promenad eller stillastående vagn så ramsar jag aldrig. Utan tillrättaläggandet, skynket över sufletten ock skak i handtaget markerade sovdags för vår juvel. Sedan BACKA och LYSSNA och vid behov så vagna tills hon tystnar och gå sedan.

Är du med?
:heart: Elle
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Australien mamman

Det var snabbt marscherat :wink: Tack tack vi ska satta igang med det! Jatte kul att ses idag och hoppas vi ses flera ganger!

Kramelirkram Marie
Marie, Mamma till lilla sötisen Leah Rebecka :heart: 2005-12-09 Ethan John :heart: 2008-06-16
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Tack detsamma, hoppas vi ses igen innan ni åker.

Kram Linda
Tor 2006

Australien mamman

Hello!

Ethan sover nu 7-7 och det ar verkligen toppen! Ibland nagot enstaka uppvak i vargtimmen men vi ramsar och den tar han in. Vid absolut kris vagnar vi bara nagra drag och sen ramsar bort. Det jag undrar ar ska vi flytta over Ethan till spjalis nu? Han far fortfarande plats i vagnen men han kan inte stracka ut armarna at sidan ordentligt. Jag har en gammal hederlig 80 tals Emma Ljunga vagn som han sover natt i.

Nu kor jag det klassiska 12-45-2-45 schemat och det funkar super! Nu nar han fyller 5 manader drar jag ner sista luren till 20 min, eller hur?

Ha det bra! Kram Kram :wink:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Marie,

VAD BRA NI HAR JOBBAT!!! =D>

Ja, jag tycker nog det är dags för er att lägga över Ethan till spjälis och eget rum nu. :D

Ni kan ju vid kris buffa och solfjädra, köra husljud och ramsa, så tuta och kör. Men jag kan nästan slå vad om att han inte kommer att vakna nämnvärt när han för en skön säng man kan röra sig i och därmed somna om i. MYYYYYS!! :D

Vid 5 mån så kör man antingen 12-45-1,5-45 eller 12-45-2-20 ta det som verkar passa er bäst.
Tor 2006

Australien mamman

Hej Hej!

Har funkar allt bra tycker jag. Nagra fragor. Ethan vander sig en hel del i sangen och vaknar upp ibland pa rygg i vargtimmen. Vi har lagt en kudde i sangen men jag tycker inte det hjalper sa mycket. Resultatet blir oftast att vi gar in och vander honom. Han somnar om snabbt da. Vad har ni for tips nar det galler vandingscirkus?

Ethan dricker 320 ml valling pa morgonen. Lunchen serveras 10.30. Vet inte det verkar som manga serverar grotfrukost on top of valling vid ca 08.15. Vad tycker ni? Till lunch far han en stor pureburk+ mosad banan/fruktpure+ vatten. Till Middag far han grot+fruktpre. Mellis far han valling.

Kram Kram :wink:
Elle

Inlägg av Elle »

Vad härligt att allt går så bra för er :D Här är en tråd om just vändningscirkus: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#97055
Tänk på att öva vändningar vid varje vakenpass!

Om du vill ge en "andra frukost" så servera den inom 45 min, magen behöver sedan få vila tills nästa mål. En del serverar ex smörgås i plockvänliga bitar vid den gemensamma frukosten. Vi har aldrig serverat välling på morgonen utan gemensam frukost och sedan en frukbit ute under fm istället.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Australien mamman

Hej Hej!

Morgonluren borjar krangla rejalt. Vart schema ar nu:

07.00 Vakna
07.15 Valling
08.00 Smorgas
08.45 Sova i 45 min
10.30 Lunch
11.30 Sova i 2 timmar
13.30 Valling
15.30 Sova i 20 min el ibland 45 min
16.30 Grot
17.30 Bad med syrran
18.30 Valling
19.00 Natti

Det tar san tid tills han somnar pa morgonen. Lagger honom kl 08.40 och ibland somnar han forst 09.15. Vet inte ska jag skjuta lite pa morgonluren? Hur brukar ni gora?

Kram Marie
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Marie,

Lille Ethan har ju fyllt 7 mån, grattis! Detta firas bäst med att dra ner på långluren till 1,5 timme. Så schemat då blir 12-45-1,5-20 så skall du se att det kommer gå bättre.

Det du sen kan göra om du vill är 2 saker. 1. erbjud morgonluren på morgonlek. eller 2. skjut på luren i 15 min och även middagsluren med 15 min för den blir ju också 30 min kortare. Se sen till att fylla den där extra kvarten med lite extra stimulans och skratt skall du se. :wink:

Tänk på att INTE kompensera sömn åt honom, för då lär han sig inte klockan. Utan håll nu tiderna på min i några dagar-en vecka.

Lycka till och rapportera. Läs i BB om 8 mån ångesten som sen kommer att komma snart! :lol:

Fler trådar på detta finns bland mina favoriter om du vill ha. :wink:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14070
Tor 2006

Australien mamman

G' day G' day!

Lille Ethan borjar krangla vid em luren ( 20 min ). Vart schema ar nu:
07.00 Vakna
09.00 Sova 45 min
12.00-13.30 Sova 1,5
15.30 Sova 20 min
19.00 Natti

Kan jag fa lite 8 manders schema inspiration med 2 lurar? Kanske man kan ge en 5 minutare pa em istallet? Tror han behover en liten nap anda...Tack for svar!

Kram Kram fran ett varmt Melbourne...bor endast en halv timme fran de katastrofala branderna som ni sakert har last om...Nasta vecka flyttar vi upp till Sydney!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej vännen, ge förutsättningarna 20 min varje dag, gärna ute i vagn under promenad. Ibland blir det inget, ibland 5+5 min ibland 20. Inte brådska.

Sen som steg 2 (9 mån) kan du ha tiderna som vi hade

Natt 19-07
fm lur 09.15-10
dagslur 12.30-14

KRAM! Har du sett vårt nya utlands forum? :wink:
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"