Nu är Leahs lillebror Ethan här!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Australien mamman

Nu är Leahs lillebror Ethan här!

Inlägg av Australien mamman »

Hej Hej söta mammor!

16 Juni tittade lille Ethan :heart: ut. 3,9 Kg en riktig liten chubbie. Än så länge smekmånad...men jag har lite frågor. Det natttrasslas en del här, sover inte så länge i sträck. Max 3 timmar i sträck men oftast kortare än så. Jag helammar men funderar på om min mjölk inte riktigt räcker till. På dagen funkar det galant men på kvällen som ni vet är mjölken inte lika fet. Lite osäker på om jag ska pumpa ut eller ge ersättning. Kan ni ge mig lite tips? Tänkte inhandla lättöl idag + Luzernte. Han har napp på natten för han har ett enormt sugbehov men jag märker att jag måste stoppa in den en hel del :oops: . Ska jag skippa napp eller? Jag har en vagningsvagn vid sidan av min säng där jag kör skak i handtaget. De senaste två nätterna har varit jobbiga med många uppvak. På dagarna kan han i stort sett hålla 1,5 vak + 2, 5 h sov. Nu lägger jag honom Kl 22, kanske det är för sent?

Kramelikram
Marie, Mamma till lilla sötisen Leah Rebecka :heart: 2005-12-09 Ethan John :heart: 2008-06-16
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, runt just 1v (sen 3v och 7-8v) är det ökningsperioder och det kan faktiskt vara lite som du märker att brösten inte hänger med ordentligt. Här kommer mina mjölkökningstips.

Jag har ökat min mängd flertalet gånger och det jag gör är:

- Vila extra mycket (så mycket det går när man kan med barn :roll: )
- Dricker mycket (vatten, mjölk, lättöl och amningste - INGET coffein)
- Äta mycket fett och ofta (äter gärna direkt efter amning när barnet sover. Typ 5 ggr/dag)
- Pumpar direkt efter varje amning några min samt pumpar extra på kvällen när Tor lagt sig. Gärna länge och 2 gånger om jag orkar.
- Dricka LuzernTe i några dagar - 1 vecka. Sedan amningste

(finns även bra te på www.minimundus.se )

Fösök se om det hela inte stabiliserar sig om några dagar. I början är det tufft att få in dessa nattmål på exakt rätt tid. Det kan också vara så att du behöver ge den lilla en lur eller 2 på 20 min för att orka kvällen och äta lite till. Så prova en microlur eller 2 på kvällskvisten. Det kan göra all skillnad i världen.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Elle

Inlägg av Elle »

Marie, vill bara säga GRATTIS till juvelen :heart: Ethan :heart: Hoppas att hela familjen mår bra!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Gäst

Inlägg av Gäst »

Grattis :heart: :!:

Ja nappens vara eller inte vara :roll: :?:
Så här tycker jag eller snarare såhär har jag gjort.
Man kan ge napp, men jag tycker att tillfällena ska begränsas.
Mina tre månaders tvillingar har använnt napp kanske ett tiotal gånger, och det framtill de var 6 veckor, efter det har de inte haft napp.

Alltså riktigt sällan, och ALDRIG ISTÄLLET FÖR MAT :shock:
Exempel på tillfällen är tex under kvällstrasslet och vid den lilla lur barnet behöver, så har jag gett napp,och endast då vid insomnandet, och då endast till pojken. Flickan blev inte hjälpt av napp.
Vid någon ENSTAKA skarv, har jag gett napp till pojken.

Jag skapade inget beroende av nappen, och den är som sagt ute ur bilden för längesedan.
Om man bara ger napp någon ensatka gång, tror jag att de flesta bebisar hittar tummen, mellan 2-3 månader, eller snutten eller vad det nu kan vara :)
Och det är mycket mer praktiskt och mer sömnbefrämjande.
Australien mamman

Hej Hej!

Nu ar vi inne i 3 veckors okningen och det kanns av minst sagt..hm Mina brost racker verkligen inte till. Jag har forsokt med Luzern te, latt ol, pumpning...Ethan blir sa arg pa brosten som inte svarar tillrackligt snabbt. Nu maste jag nastan alltid toppa pa med ersattning. Kanns mattligt kul men han maste ju ha mat. Han borjar ata bra men sen blir han ursinning sa fort han laggs till brostet. Jag forsoker ta upp honom pa rygg och rapa, lagga till igen men det gar inte. Sa fort jag ger flaskan ater han den med gladje. Har han blivit bortskamd med flaskan? Hur gor ni andra ammande + ersattning mums? Pa natten maste jag ocksa toppa pa med ersattning, annars blir han inte nojd. Tacksam for lite inputs fran ett trooooooooooootter mamma. :heart:
Marie, Mamma till lilla sötisen Leah Rebecka :heart: 2005-12-09 Ethan John :heart: 2008-06-16
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, ja du jag vet inte riktigt vad jag skall svara. Men de som kombinerar amning med ersättning brukar få fortsätta med detta om man inte klarar av att "pumpa ikapp" så att säga. Jag lyckades ge ersättning i början men pumpade som en galning till ca 3 v. och kom sen ikapp. Så det går men då måste man verkligen ligga i och vila massor, äta RIKTIGT mycket FETT och sen pumpa på ganska mycket. En del (läs jag) lyckas handpumpa bättre än flaskpumpa i början när det inte handlar om decilitrar.

Jag lyckades bäst med detta genom att sätta mig på stol i köket med huvudet på köksbordet och sen hänga framåt och handpumpa ner direkt i flaskan. Så gjorde jag i början. Men ja, DET ÄR jobbigt med ökningsperioderna. Så försök att ha lite tålamod och Luzern Te, en HEL liter/dag behöver du minst få i dig. Jag bryggde och drack första koppen varmt hade resten i kylen och drack kallt.

Lycka till!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Australien mamman

Hej igen...

De senaste 2 natterna har Ethan sovit pa mage i vagn med larm men han har vaknat varannan timme och vill ha mat :shock: Nar han lag pa sida/rygg kunde han sova 3-4 timmar i strack pa natten. Hm ska jag overga till rygg igen tycker ni? Kanske vanta med maglaget lite?

Det kvallstrasslas rejalt nu, igarkvall skrek han fran och till i 1,5 timme. Magen var stenhard och han hade mycket gaser. Han vager nu 4,7 kg sa mat far han i massor. Toppar fortfarande med ersattning da han verkar bara bli arg pa brosten...Ibland kanns det som jag bara vill ge upp amningen Pust!

Tar garna emot lite feedback. Ar sa hiiiiiimla trott...
kiki

Inlägg av kiki »

Hej du down under :lol:

Jag tror på mätta barn :lol: Jag helammade mina barn i typ 10 minuter :lol: :lol:
Jag fyllde hela tiden på med ersättning efter varje amning, så att dom blev mätta och nöjda, jag trugade och trugade med flaskan. Slutade amma när vi införde 12-timmars natt vid 4 månader.

Nu får du ju himla fina tips av TorsMamma om mjölkökning :lol: ville bara påminna dig om att många många barn (jag själv, min man, mina barn bla) är uppvuxna på ersättning och vi mår bra :lol:

Finns det olika fabrikat av ersättningen där nere :?: här finns ju två sorter och deras magar brukar reagera på den ena. Prova att byta ersättning och kolla om magen blir bättre.

Ni har ju fortfarande smekmånad, så ta det lungt och gör som du gör, och njut. Magläget kommer att främja både sömnen och matsmältningen, ge det några dagar.

Gud vad mysig med en liten bebis.

hälsningar Kristina
(som bodde i Adelaide några år på 80-talet)
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Australien mamman

Hej Kiki och alla sota AW mums! :D

Just nu ar jag hemma i Stockholm men kommer flytta till Sydney om ca 6 manader. Min man ar fran Melbourne, dar vi har bott de senaste 2 aren. Harligt att vara hemma i Sverige nu och traffa familj m.m. och med var nye lille familjemedlem hi hi :wink:

Jag ger honom Babysemp 1 men kopte idag Nan 1. Ska testa det och se om det blir nagon skillnad. Just nu har han en liten skrikperiod igen som igar. Den infaller alltid pa kvallen vid 7-8 tiden i ca 1,5 timme. Min fraga ar nar ska jag lagga Ethan for kvallen? Ar 22 for sent tycker ni?

Kram Marie
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, ja du man kan göra på lite olika sätt. Har du BB (barnaboken) läs gärna där om SM (standardmodellen) så du vet hur det kan gå till.

Men för att svara, somliga klarar galant av att sova vid 22 men kan då behöva en insprängd 20 min när livet är som jobbigast. Andra läggs helt enkelt tidigare.

Min son ville lägga sig tidigare och tidigare. Så vid 2 mån sov han natt kl. 20 och vid 3 mån kl. 19. Här måste man börja känna av sitt barn ordentligt så man märker hur det skall vara. Men vi hade aldrig några 22 tider när Tor var liten, men så fick vi inte till några bra 20 min lurar heller. :wink:
Tor 2006

Australien mamman

Tjena :D

Ethan vagde 3,9 och vager snart redan 5 Kg. Big big boy! Han ligger som sagt langt over normala viktkurvan sa mat far han i massor. Problem vi har ar att de senaste 3 dagarna har det varit en rejal matkamp med brosten. Sa har ser scenariot ut:

Han vaknar och skriker pa mat. Jag tar upp direkt och han kluckar pa till en borjan men sen efter ca 10-15 min blir han ursinning och faktar med armarna, kroppen blir som en pilbage och han vagrar ta brostet. Jag tar upp pa axeln for att rapa och ligger till igen men det gar inte. Han ar sa upprord! Provar med nasta brost, han kluckar pa ett tag men sa hander samma sak har. Hjalper till med att handmjolka ur men det hjalper inte.Tillslut efter manga forsok ger jag flaskan och da protesterar han till en borjan men sen efter nagra entragna forsok tar han flaskan och gulpar i sig lugnt och fint. Efter det har jag varldens mattaste goaste bebis som ar sa nojd! Men att det ska vara san kamp for att na dit! Tacksam for lite feedback. Gratit manga tarar de senaste dagarna over detta :cry:

Lagger Ethan nu Kl. 20 pa kvallarna. Han fick sig en 20 minutare ocksa, den ar guld vard! Efter det at han rejalt sa det kandes bra. Senaste 2 natterna har han haft svart att komma till ro efter andra matomgangen vid 2 tiden. Kan det bero pa att jag inte far ihop 8 timmars vakentid? Vaken i max 1,5 timme klara han. Nagon som kan ge exempel pa ett en manads schema for en kvallstrottis men morgonpigg ( Kl 7 ) ?

Cheers, Marie :D
Elle

Inlägg av Elle »

Marie, trevligt att träffas IRL :D

Jag skulle tippa att det är ökningsdygn på gång och att tuttarna inte riktigt hänger med efterfrågan. Det kan vara ett par kämpiga dygn innan det vänder. Så mata på och komplettera med ersättning om det behövs. Huvudsaken är att juvlen blir mätt!
Här kommer en suverän översikt av SM som TorsMamma gjort:
TorsMamma skrev:Hej, Då jag själv använder denna ganska mycket för att hitta snabba svar och tankar så håller jag denna vid liv. Och NEJ, den är ingen skriven regelbok. Den är en snabb guide att hitta allt det som i alla fall JAG söker snabbt på 1 ställe.
Så denna uppdateras enbart för min egen skull och ni som gillar håll till godo :wink: :lol: 8)

Förhållningssättet har jag redan och själv så gillar jag denna "komihåg" lista. 8) (struktur fascist som jag är... :roll: ) :lol:

Standardmodellen - Översikt över olika åldrar
Här finner du en mycket kort lathund över hur Standardmodellen utvecklas med barnet över tiden.

Observera att Standardmodellen och schemat ska anpassasefter den enskilda familjen och det enskilda barnet. Vissa barn fixar exempelvis tre lurar, andra måste ha fyra rätt länge. För vissa trasslar kvällsluren redan vid två månader och andra är morgonsociala.

Se inte denna sammanfattning som att den ska följas slaviskt, utan använd den som inspiration för att hitta just era rutiner!

Standardmodellen är ett redskap för att underlätta, och det finns inga sanningar.

Nyfödd:
(16,5 tim sömn / 7,5 tim vaken)
Dag: Fyra eller fem mål om 1,5 tim vardera.
- Vaken 1,5 tim (SM, punkt 1-7 inom 1,5 tim)
- Sova 2,5 tim.

Natt: Tre eller två nattmål om ca 20 min vardera. (Infaller i regel kring kl 22 eller 23, 01 och kl 04. )

Sammanfattningsvis:
  1. Fyra eller fem stora mål enligt hela programmet för Standardmodellen.
  2. Två eller 3 nattmål om cirka tjugo minuter enligt det nerbantande programmet.
  3. Start i samma stund barnet börjar gråta eller enl. klocka
  4. Flexibilitet: det är barnet som bestämmer. Alltid helst sova färdigt mellan målen (men inte sova under dem) Ett nattmål mer någon gång, men aldrig mindre än fyra stora mål per dag.
  5. Inte klockan i handen: än så länge är det den lilla nyfödda som är klockan.

3 veckor:
Dag: Fyra eller fem mål om 1,5 tim vardera.
- Vaken 2 tim (SM, punkt 1-5 inom 1,5 tim), Passiv social delaktighet 0,5 tim
- Sova 2 tim.

Natt: Som tidigare
(Det blir med andra ord 4 mål vaken och 3 nattmål eller 5 mål och 2 nattmål per dygn.)

1 månad:
Dag: Minst fyra mål. Vanligt att de är vakna 1,5 tim på morgonen och ca. 2,5 tim på kvällen ibland upp till 3 tim.
- Vaken 2 tim (SM, punkt 1-5 inom 1,5 tim), Passiv social delaktighet 0,5 tim
- Sova 2 tim.

Sista målet för dagen:
- Vaken 2,5-3 tim (SM, punkt 1-5 inom 1,5 tim), Passiv social delaktighet & eventuellt avbrott för 20-minuterslur vid det övertrötta kvällstrasslet. Bad, mat, bröst och flaska.

Natt: Ett nattmål om ca 20 min. (Infaller i regel kring kl 04.)
6 timmars sammahängande sömn (22-04 är vanligt)

Ungefärliga tider för ett månadsgammalt barn:
Observera att Standardmodellen beskriver en metod, inte ett slaviskt tidsschema!

08.00 Vaken 1 tim. (SM, punkt 1-7)
09.00 Sova 2,5 tim.
11.30 Vaken 1,5 tim. (SM, punkt 1-7)
13.00 Sova 2,5 tim.
15.30 Vaken 2 tim. (SM, punkt 1-7 inom 1,5 tim)
17.30 Sova 2 tim.
19.30 Vaken 3 tim. (SM, punkt 1-7 inom 1,5 tim), 20-minuterslur vid det övertrötta kvällstrasslet. Bad, mat, bröst och flaska.
22.30 Sova natt 6 timmar
04.30 Nattmål (i dunkel utan prat, bröst x2 eller flaska, ev. med snabbt byte emellan), 20 minuter.
04.50 Sova 3 timmar till.

Eller....
07.00 vaken 1
08.00 sova 2,5
10.30 vaken 1,5
12.00 sova 2,5
14.30 vaken 1,5
16.00 sova 2,5
18.30 vaken 2
20.30 sova 2,5
23.00 nattmål 20 min- 45 min (kan ta lite mer tid första månaden)
01.00 nattmål 20-(45) min
04 nattmål 20-(45) min

2 månader:
(16 tim sömn / 8 tim vaken)
Schema spikas!
Shemat ska följas exakt! +/- 15 minuter marginalkvart.
Schemat ska innehålla:
- 16 tim sömn totalt
- 4 st vakenpass
- SM punkt 1-5 inom 1 tim (dvs äta inom 1 tim)
- 3 st sovpass på dagen (5 min, 20 min, 45 min, 1,5 tim, 2 tim, 3 tim eller 4 tim...)
- Mat med 3,5-4 timmars mellanrum, förutom kvällsslurken som kan komma tätare

Exempel på schema vid 2 mån:
07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.30 Sova 1,5 tim
10.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
12.00 Sova 2 tim
14.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
16.00 Sova 1,5 tim
17.30 Mat, umgänge (Kvällsslurk 19.30)
20.00 Godnatt!
04.00 Nattmål

3 månader:
(15,5 tim sömn / 8,5 tim vaken)
Nytt schema med 30 min mindre sovtid och 12 tim natt!

Exempel på schema vid 3 mån:
08.45 Sova 45 min
09.30 Mat (kl 11), Social delaktighet, umgänge
11.30 Sova 2 tim
13.30 Mat, Social delaktighet, umgänge
15.30 Sova 45 min
16.15 Mat, umgänge (Nattslurk 18.30)
19.00 Godnatt!
04.00 Nattmål

4 månader:
(15,5 tim sömn / 8,5 tim vaken)
Som tidigare, men ta bort nattmålet!

5-6 månader:
(15 tim sömn / 9 tim vaken)
Nytt schema!
Schemat ska innehålla:
- 15 tim sömn totalt
- 3-4 st vakenpass
- SM punkt 1-5 inom 45 min (dvs äta inom 45 min.)
- 2/3 st sovpass på dagen (5 min, 20 min, 45 min, 1,5 tim, 2 tim, 3 tim eller 4 tim...)

Exempel på schema vid 5-6 mån: (sovtid, 14 tim 45 min)
07.00 Godmorgon
10.00 Sova 2 tim
12.00 Vaken
15.30 Sova 45 min lur
19.00 Sova natt 12 tim

Eller: (sovtid 15 tim 5 min)
08.45 Sova 45 min
09.30 Mat (kl 11), Social delaktighet, umgänge
11.30 Sova 2 tim
13.30 Mat, Social delaktighet, umgänge
15.30 Sova 20 min
15.50 Mat, umgänge (Nattslurk 18.30)
19.00 Godnatt!

7-8 månader:
(14,5 tim sömn / 9,5 tim vaken)
Som tidigare, men:
- SM punkt 1-5 inom 30 min (dvs äta inom 30 min)
- Här väljer en del att byta till 2 lurar och andra väntar till 9 mån.

9-11 månader:
(14 tim sömn / 10 tim vaken)
Som tidigare, men:
- SM punkt 1-5 inom 30 min (dvs äta inom 30 min)
- Här väljer en del att byta till 2 lurar och andra har redan bytt.

12 månader:
(13,5 tim sömn / 10,5 tim vaken)
Som tidigare, men:
- Här väljer en del att byta till 1 lur och andra väntar till senare ca. 15 mån.

--------------------------------------------------------------------------------

Fördelning av sömntimmar.

Detta är en sammanfattning av ”typiska” fördelningar av timmar och som de ”flesta” SM barn brukar gilla.

Naturliga sömnpass är 5 min, 20 min, 45 min, 1,5 tim, 2 tim, 3 tim, 4 tim… osv.

Förklaring av t.ex. (12-45-2-45) 12 timmars natt, 45 min lur fm, 2 tim lur dag, 45 min lur em.

AW säger att en 12 timmars natt kan de flesta barn ha långt upp i skolåldern!

”Tröttis” tankar:

2 mån (16 timmar)
11-1,5-2-1,5
12-1,5-2-45
11-45-3-45-45

3-4 mån (15,5 timmar)
12-45-2-45

5-6 mån (15 timmar)
12-45-2-20
12-45-1,5-45

7-8 mån (14,5 timmar)
12-45-1,5-20 (20 min em är förutsättningar allt mellan 5-20 min, då den sen faller bort)

9-11 mån (14 timmar)
12-45-1,5 (45 min fm är förutsättningar allt mellan 20-45 min)

12 mån – 24 mån (13,5 timmar)
12-20-1,5 (20 min fm är förutsättningar allt mellan 5-20 min)

”Piggis” tankar:

2 mån (16 timmar)
11-2-2-45
11-1,5-2,5-45

3-4 mån (15,5 timmar)
11-45-2-1,5-20
12-45-2-45
11-45-3-45
11,5-1,5-2-20

5-6 mån (15 timmar)
11,5-45-2-45(eller 20)
12-2-45

7-8 mån (14,5 timmar)
12-2-20
12-1,5-45

9-11 mån (14 timmar)
12-20-1,5
11-2-45

12 mån – 24 mån (13,5 timmar)
12-1,5(eller 2)
11,5-2

-------------------------------------------------------------------------------

StandardModellen dag:
  1. Mat från ena bröstet, utan avbrott, ända tills barnet bryter. Rap.
  2. Mera mat från samma bröst, med tålmodigt trugande, ända tills barnet omöjligtvis kan förmås äta mer.
  3. Skötning
  4. Umgänge
  5. Påfyllning ur det andra bröstet, ända tills barnet bryter. Rap.
  6. Insomningsslurk,också från bröst nummer två.
  7. Sova.

StandardModellen natt:
  1. Mat omedelbart, så fort den lilla piper.
  2. Rap.
  3. Snabbt blöjbyte utan tvättning (om det inte hänt större saker) och utan prat och utan lampor.
  4. Påfyllning ur bröst nummer två.
  5. Rap och somna om.

Mer:
(Fylla på med några korta ord angående följande???)
  1. Vakentid ska innehålla Passiv social delaktighet som med tiden blir mer aktiv social delaktighet, Umgänge, Ensamlek...
    Ensamlek införs runt 4 mån.
  2. Skrattet till godnattet - används både dag som natt och tar flera min.
  3. Ramsa - Kan matas in "bakvägen" från ca. 3 mån och användas som verktyg run 4 mån. (går även att säga innan 3 mån i samband att man lägger barnet ner men blir då bara ett sätt att lära sig den vaken)

Verktygslåda
(Att ta till för små älsklingar som tror att dom inte ska sova... )
  1. INGENTING
  2. Ljud i huset
  3. Prat oss vuxna emellan/telefonsamtal
  4. Ramsa
  5. Mozart
  6. Ramsa igen
  7. Tillrätta lägg
  8. Solfjäder
  9. Buff/vagning
Australien mamman

Tack Tack Elle :D

Suveran lista! :thumbsup: TorsMamma

Jatte kul att ses Elle, hor av mig sa vi kan ses mer. Ang Ethan tippar jag med att det ar okningsdygn. Idag har faktist matningen fungerat battre. Tror att vi ar pa vag at ratt hall!

Kramelikram Marie :wink:
Elle

Inlägg av Elle »

:thumbsup:

Australien mamman

Hej!

Idag har det varit en minst sagt challenging day!!! Ethan har totalratat brostet redan efter sovstunden. Han skriker av hunger men vill inte ta brostet. Vi tar da fram flaskan saklart och dar har han protesterat en del men tillsist efter manga forsok har han druckit. Nagon som har erfarenhet av detta? Shit jag blir sa himla ledsen :cry: Han har alltid tagit brostet till en borjan och sen fatt flaska men aldrig total ratat i borjan. Han ar ju hungrig och jag har massvis med mjolk. Fasiken va jobbigt det har ar. Efter att ha helammat Leah och stoter pa sana har problem. Gott vore om hon tog flaskan problemfritt men det ar protesterande dar med. Han maste ju for guds skull fa mat i sig! Han ar nu 1 manad och vager 5 Kg sa gatt upp i vikt gor han bara bra. Han dricker nu ur Aventflaskor men vi har bestallt Dr Brown, hort att de ska vara bra.

Laser i Barnaboken Om nagot blir fel, den nyfodda vagrar ata. Att man ska ga runt med barnet i famnen och prata hogt. Vad tycker ni?

Tar garna emot tiiiiips....

Kram Marie
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"