Funderar på att kura min dotter

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Idacha

Inlägg av Idacha »

Åh, tack alla för era svar. Det stärker ATTITYDEN.

Idag har vi haft en underbar dag och en mycket bättre läggning. Till stor del beror det säkert på det den där förbaskade ATTITYDEN :lol: 8) som man så lättar tappar. Men också på grund av era goda råd.

(Idag började vi förskjuta hela dagen en kvart framåt på grund av den kommande vintertiden, ska ta en kvart om dagen tänkte vi. Det har gått galant. Och lillsnurpan har börjat äta bra nu också. Åt "vanlig" mat både till lunch och middag och mamma är så stolt, men försöker att inte göra alltför stor affär av det :wink:)

I alla fall blev det extra extra mycket skrattet till gonattet och jag skojade på som bara den fast hon mest bara smålog åt mig hela tiden.. Lyckades locka fram lite skratt med kittel under armarna. Gjorde som du sade Cissi och försökte att inte tänka på att hon skulle lägga sig.. Tänkte typ, nu är det mitt på dagen och vi håller bara på och busar för att det är så mysigt.. Och faktum är.. det funkade.. för när jag lade ner henne i sängen tog hon bara sin lilla gris och myste ihop med den. Jag släckte, lade henne tillrätta och buffade markerat, solfjädrade och ramsade ut. Första lilla lilla lilla protesten kom i samband med ramsan, men sen var hon tyst ganska länge, sen höll hon på och gnölade och jag lyssnade på musik och slamrade värre än någonsin i köket. Ibland steg gnölande men bara en gång lät hon lite ledsen och jag ramsade hon lyssnade. Sen fortsatte hon gnöla.. men efter BARA 13 minuter var det mirakulöst tyst. Jag kan inte annat än att bara le... och skratta :lol:

Och köket är fint och rent efter allt mitt fejande :lol:

Så tack igen för att ni finns och påminner mig om vad det här faktiskt handlar om: Att ge min dotter underbar sömn. :heart: :heart: :heart:
Ida 20080221- kurad september 2008 och sover gott än idag :)
Lucas 20120222
cissii

Inlägg av cissii »

Kolla där minsann :D

Du är bra du. Fortsätt så här bara nu, vill du ha mer "hjärna & tänka" tips för oro och överkoncentration så fråga på. Jag ser mig som Orons Korsriddare, ingen är/har varit mer orolig än jag haha. :D

Grattis till maten oxå.

:heart:
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
Idacha

Inlägg av Idacha »

Hehe :lol:

Då är vi två om oron. Jag återkommer om jag behöver fler tips :D

:heart: /Hanna
Lucas 20120222
Idacha

Inlägg av Idacha »

Hmmm..
Har bara en liten undran :-k Kan det vara så att en åttamånaders bebis inte behöver mer än 14 timmars sömn?? Enligt vårt schema ska tösen sova 14 h 35 min. Det gör hon aldrig. Hon sover nämligen aldrig till klockan sju på morgonen och dessutom tar ju varje läggning allt mellan fem minuter och en kvart. Dvs sammanlagt kommer hon ju ner till typ 14 timmar eller mindre...

Men det är framförallt detta faktum att hon aldrig sover fram till sju som hon ska utan hon vaknar alltid senast halv sju, men ofta redan kvart över sex. Då ligger hon och pratar nöjt för sig själv upp emot en halvtimme, sen kommer de små missnöjesyttringarna som sakta stegrar sig. Vid första missnöjesyttring brukar jag ramsa högt och glatt en gång och sen inget mer. Då tystnar hon en stund (eller blir sååå förbannad ibland), men sen kommer det igen. Jag gör ingenting förrän det är dags att väcka henne, men hon ligger där och klagar och har sig... Är detta så kallat vargtimmesproblem?? Ska jag ramsa direkt när jag hör henne fast hon är nöjd eller ska jag fortsätta som jag gör???

Många frågor blev det... och långt som vanligt :oops:
Lucas 20120222
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ska jag ramsa direkt när jag hör henne fast hon är nöjd eller ska jag fortsätta som jag gör???
Ja. Jag tycker att det funkar bäst. Då somnar de om på betingad reflex. Det är svårare när de har vaknat till ordentligt.

Om sömnbehovet: Visst kan det variera något, framförallt i slutet av den ålder innan sömnbehovet minskar. Men det är inte dumt att ge förutsättningar för den mängd somn som är tänkt. Du kommer att märka att det kommer att krävas mer sömn i vissa perioder, och då är det bra om man inte redna ligger back på schemat.
Idacha

Inlägg av Idacha »

Ja, du har så rätt TorpSara. När jag tänker efter så har hon ju precis börjat få lite åttamånadersångest och det är väl typiskt en sån ålder då de faktiskt behöver mer sömn egentligen...

Om det blir tidigt uppvak imorgon ska jag pröva att ramsa direkt!!
Lucas 20120222
Idacha

Inlägg av Idacha »

Yes yes yes :lol:

Idag har jag inte behövt påminnelseramsa en enda gång vid någon av läggningarna, vare sig vid dagslurarna eller vid kvällsläggningen. Hon är sååååå duktig vår lilla stjärna :heart: :heart: :heart: :!:

Jag har bara ramsat iväg och dagtid blev det i princip knäpptyst på en gång. Nu på kvällen gnölade hon i en kvart, men absolut inte så pass att det behövdes någon ramsa.. Ja, och sen vart det tyst. Kanske börjar det sjunka in ordentligt nu så här exakt tre veckor efter kurstart. Har ju haft ett återfall häromkväll med 45 minuters skrik innan hon somnade.. Så nu är vi på banan.

Ville bara berätta för man är ju liiiiite stolt i alla fall :lol: 8)

Nu är det bara morgnarna som inte sitter helt, men vi jobbar på med dem också. ATTITYDEN sitter som en smäck!
Lucas 20120222
Idacha

Inlägg av Idacha »

Och yes yes yes igen :lol:

För imorse fick jag väcka prinsessan klockan sju. Hon vaknade bara en gång på hela natten och det var tjugo i sex. Då hörde jag lite glatt joller, pangramsade en gång och sen.. ja, sen måste vi båda ha somnat om för jag väcktes av väckarklockan fem i sju 8) :D

Det lönar sig att ha tålamod och attityd!!
Lucas 20120222
Nancy

Inlägg av Nancy »

Idacha skrev:Och yes yes yes igen :lol:

För imorse fick jag väcka prinsessan klockan sju. Hon vaknade bara en gång på hela natten och det var tjugo i sex. Då hörde jag lite glatt joller, pangramsade en gång och sen.. ja, sen måste vi båda ha somnat om för jag väcktes av väckarklockan fem i sju 8) :D

Det lönar sig att ha tålamod och attityd!!
Grattis :!: :D 8) :lol: Snyggt jobbat :thumbsup:
Idacha

Inlägg av Idacha »

Halloj!

Jag har en liten fundering över hur ni skulle ha agerat. Min dotter vaknade precis till och skrek och verkade först inte somna om.. så jag ramsade en gång. Hon blev då tyst, men sen lät hon som hon brukar göra när hon bajsar och är hård i magen. Jag avvaktade då för att se om jag kanske skulle gå in och byta blöjan.. men hon somnade om direkt efter de där ljuden..

Så nu känner jag mig helt ställd. Ska jag gå in och byta hennes blöja och därmed väcka henne? Eller ska jag bara låta henne vara? Känns ju som massa timmar till morgonen och då är det väl inte så kul med en bajsblöja..? Om hon nu har bajsat, vilket jag inte är helt säker på..

Ja, som sagt, hur ska jag göra?
Lucas 20120222
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Självlart byter du blöjan om hon har bajsat. Ta med dig blöja och våtservetter in i hennes rum. Byt i sängen, oftast brukar de knappt vakna till utan somnar om så fort de får komma på mage igen. :wink:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Idacha

Inlägg av Idacha »

Tack för snabbt svar!

Nu är blöjan bytt och efter en kort markeringsbuff och ramsa så sover tösen gott igen. Hon hade bajsat så det var ju tur att jag fick ett så klokt svar från dig så att jag gick in och bytte.

Nu känns det betydligt bättre att gå och lägga sig också.

Gonatt!!
Lucas 20120222
Idacha

Inlägg av Idacha »

Idag hade vi en rekordläggning. Hon somnade efter sex minuter och väldigt lite protester. :D :sleep: Kan bero på att hon var väldigt trött då vi har haft en hektisk dag och hon inte har sovit riktigt så mycket som vanligt.. Vilket osökt får mig att fundera på om hon kanske sover för mycket, trots allt. Dvs att hon är för pigg vid läggdags. Eftersom läggningarna oftast knölar en del, men idag när hon var supertrött så funkade det galant. Idag har hon 14,5 h inplanerad sömn. Schemat ser ut såhär:

Vakna 0700
Sova 0845-0930 (blir vanligtvis 0855-0940)
Sova 1230-1400
Sova 1600-1620 (blir vanligtvis 1615-1635)
Sova natt 1900

Sista sovpasset är hon aldrig trött och därför somnar hon sällan före kvart över, vilket leder till att hon väcks ganska nära inpå att det är dags för natt. Vad tror ni? För mycket sömn?? Är det det sena sovpasset som ställer till det. Ska jag köra på niomånaders schema redan?? Svårt det här. Tacksam för svar och funderingar!
Lucas 20120222
Idacha

Inlägg av Idacha »

Tänkte höra om man kan övergå till niomånaders schema redan vid bara drygt åtta månaders ålder? Senaste tiden har vår lilla tjej började vakna en timme för tidigt varje morgon, utan att kunna somna om och dessutom så vaknar hon under långa sovpasset, men somnar då om direkt vid ramsa.

Det som för mig känns konstigt är just uppvaken vid långa sovpassen då dagpassen tidigare har fungerat helt problemfritt.

Det som också får mig att tro att hon behöver sova mindre är att kvällsläggningarna har gått mycket bättre sedan eftermiddagssömnen de senaste dagarna bara har blivt fem minuter istället för tjugo minuter eftersom hon inte lyckats somna inom marginalkvarten.

Vad tror ni? Ska jag korta ner sovtiden?
Lucas 20120222
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Visst kan du det. Erbjud en femma vid behov på eftermiddagen så blir det en mjuk övergång.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"