Har en liten sömnkrånglande dotter. De första tre månaderna var ett evigt skrikande. Kolik eller övertrött, kalla det vad man vill? Hon somnade i princip bara i en hoppande famn till ljudet av köksfläkten
Nu är hon dryga halvåret. Hon somnar kring sju varje kväll. Sen sover hon allt mellan två och fyra timmar. Jag ammar när hon vaknar till och hon somnar snabbt om. Sedan fortsätter det så hela natten, men då sover hon aldrig längre än 1,5-2 timmar, vilket har lett till att jag har henne i vår säng då jag inte har orken att kliva upp för att natta om henne varje gång. Bröstet är vad hon vill ha för att somna om. Försöker jag annat blir hon så arg att hon klättrar i famnen på mig. Hon vaknar sedan vid sjutiden (vaknar i princip med bröstet fortfarande i mun) och sedan äter hon inte ordentligt förrän framåt ett-tiden då hon äter en liten burk puré plus eventuell amning. Jag har erbjudit både gröt och amning hela förmiddagarna men bara lite lite går ner. Hon sover en första lur på ca en timme, ibland en och en halv i sin vagn exakt två timmar efter hon vaknat på morgonen. Resten av lurarna är oregelbundna och ser olika ut för varje dag = jobbigt!!
I alla fall; jag har inte läst klart boken än men funderar på att kura henne, för visst är hon väl en sömnkrånglare ? Jag har dock några frågor:
1: Är magläget viktigt även dagtid? Hur gör man då om man inte är hemma och kanske sitter i bilen? Min dotters vagn är av sulkymodell och liggdelen blir inte helt plan vilket förhindrar magläge dagtid..
2: Har försökt med magläge ibland, men då lyfter hon bara huvudet och blir förbannad. Ska man hålla ner huvudet? Känns så våldsamt
Tacksam för svar och tips!
Kram!