Funderar på att kura min dotter

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Idacha

Funderar på att kura min dotter

Inlägg av Idacha »

Hej!

Har en liten sömnkrånglande dotter. De första tre månaderna var ett evigt skrikande. Kolik eller övertrött, kalla det vad man vill? Hon somnade i princip bara i en hoppande famn till ljudet av köksfläkten :o

Nu är hon dryga halvåret. Hon somnar kring sju varje kväll. Sen sover hon allt mellan två och fyra timmar. Jag ammar när hon vaknar till och hon somnar snabbt om. Sedan fortsätter det så hela natten, men då sover hon aldrig längre än 1,5-2 timmar, vilket har lett till att jag har henne i vår säng då jag inte har orken att kliva upp för att natta om henne varje gång. Bröstet är vad hon vill ha för att somna om. Försöker jag annat blir hon så arg att hon klättrar i famnen på mig. Hon vaknar sedan vid sjutiden (vaknar i princip med bröstet fortfarande i mun) och sedan äter hon inte ordentligt förrän framåt ett-tiden då hon äter en liten burk puré plus eventuell amning. Jag har erbjudit både gröt och amning hela förmiddagarna men bara lite lite går ner. Hon sover en första lur på ca en timme, ibland en och en halv i sin vagn exakt två timmar efter hon vaknat på morgonen. Resten av lurarna är oregelbundna och ser olika ut för varje dag = jobbigt!!

I alla fall; jag har inte läst klart boken än men funderar på att kura henne, för visst är hon väl en sömnkrånglare ? Jag har dock några frågor:
1: Är magläget viktigt även dagtid? Hur gör man då om man inte är hemma och kanske sitter i bilen? Min dotters vagn är av sulkymodell och liggdelen blir inte helt plan vilket förhindrar magläge dagtid..

2: Har försökt med magläge ibland, men då lyfter hon bara huvudet och blir förbannad. Ska man hålla ner huvudet? Känns så våldsamt :?

Tacksam för svar och tips!
Kram!
Ida 20080221- kurad september 2008 och sover gott än idag :)
Lucas 20120222
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej Idacha och välkommen hit :heart: :D

Jag tycker absolut att det låter som om din dotter behöver få sova på nätterna. Vad bra att du har börjat läsa boken :thumbsup: . Fotrsätt med det och läs den om och om igen innan du kör igång. Det gäller att allt sitter där när du står där på natten och undrar hur du ska gå till väga. :wink:

Jag upplever det som om barnen sover bättre på mage, men om man åker bil så går ju inte det. Så vid de tillfällena så får det gå ändå. :wink: Angående vagnen så kanske den går att bugga upp vid svanken så att den blir plan. Annars skulle jag faktiskt fundera på att köpa en begagnad billig sittvagn med fullt liggläge. Men jag vet att endel har sina barn på rygg i vagnen och det funkar för dem, så det går nog.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
AnnaS-78

Inlägg av AnnaS-78 »

Jag tycker aboolut att du ska kura. För mig var det sista utvägen. Det var i helgen 8 sep jag bestämde mig... Min lilla dotter har bokstavligen torterat sig själv, min man och jag med att aldrig

*aldrig sova mer än ca 30 min sova på dagen i ett svek
*Åt över en halvliter välling på nätterna igenom
*Skulle alltid ha nappen istoppad hela nätterna
*Vaknade varannan var tredje timme, ALLTID och ville ha bröstet.
*Gnällde hela dagarna
(har klippt ut lite från min blogg här i inlägget om det låter konstigt)

Jag mådde så jävla förbannat dåligt. Inte nog med det, Ebba har haft kolik också och Lars och jag har gått på knäna. Jag började känna mig jättekonstig, frågade om en massa, hängde inte med i diskussioner och hade gått ner mig rejält. Skulle livet vara så här frågade jag mig själv och tittade på min dotter.

Sista helgen innan vi började med kuren var gräsliga, Ebba vrålade, sov inget och jag mådde piss. Psyket nästa kändes det som OM jag inte gjorde en radikal förändring.

NATTEN TILL DEN 8 SEPTEMBER SATTE JAG IGÅNG.

Jag började läsa hela boken, läste igen tills jag förstod. Så satte jag igång.

Första natten lades hon 20.00, vaknade 23.00, 02.20, 03.00, 05.25, 05.35, 06.00, 06.40, och 07.30 väckte vi Ebba under stoj. Det tog 40 min att lägga henne, vaknade många gånger men hon åt inget. Jag låg i stridsberedskap i tältsäng bredvid och flög upp för att lugna henne.

Nu fyra nätter senare sover Ebba på mage, bättre än aldrig förr och har larm. Hon sover i eget rum där inget stör, ingen napp och hon äter inget på nätterna längre.

Nu fjärde natten kan vi lägga henne 20.00 under skratt och mys, läggningen tar absolut inte mer än 5 min!!!
Ungen sover sina 45 min, 90 min och 20 min på dagen spikat efter schema.

VARFÖR HAR INGEN SAGT NÅGOT OM DETTA FÖRUT. BVC VEM SOM HELST?????

Jag känner så här, vad har jag gjort mot mitt barn! Alla var irriterade, jag sambon och inte minst lilla Ebba herself.

Rapport 7 dagar senare
Lilla Ebba sover åtta till halv åtta!!! :D Dagslurarna fungerar klockrent och det är såååååååååå skönt. Äntligen egentid och vilken lycklig unge Ebba har blivit.

Tänk detta
INNAN SOV EBBA CIRKA 9-10 H PER DYGN NU SOVER HON 14.5!!!!!
lYCKA TILL med kurandet, klarade Ebba och jag det, klarar du det också.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej AnnaS-78 och välkommen hit!
Vad roligt att kuren gått så bra för er, mycket bra jobbat :thumbsup: !
Det vore jättebra om du skrev in din kurar-resa på "livet efter kuren - en uppmuntran" till inspiration för andra, som är i startgroparna!

Här är länken:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=2010

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Idacha

Inlägg av Idacha »

Tack för era svar och ert stöd. Håller fortfarande på att läser boken och vill, men känner att jag behöver lite mer peppning. Ska läsa och läsa tills ögonen blöder :)
Lucas 20120222
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Glömde ju att hälsa även dig välkommen, Idacha :oops: :wink:

Som extra pepp tycker jag du ska läsa tråden jag länkade till, så tror jag du kommer att känna dig supermotiverad sen :!:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
kiki

Inlägg av kiki »

Har idag gjort upp ett schema för min tjej som är 6,5 månad. Har inte påbörjat kur utan håller på och förbereder mig. Är mitt schema rimligt och bra?

Sov och matschema för Ida, 6,5 månad

Natten bestämd till 19:00-07:00.

07:00 Uppvak. Amning.

08:30 Frukost; gröt

09:00-10:00 Sova (1 h)

11:30 Lunch, puré samt ev. amning

12:00-13:00 Sova (1 h)

14:30 Fruktpuré samt ev. amning

15:00-15:45 Sova (45 min)

17:30 Middag, gröt

18:00 Bad och pyjamas

18:30 Amning, nattslurken samt bus

19:00 Sova natt

Sammanlagd sömn: 14 h 45
min
___
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
kiki

Inlägg av kiki »

schemat ser bra ut men jag vill påminna om att 1 timme inte är ett naturligt sömnpass, 5 minuter, 20, 45, 1,5 timme 2, 3 timmar är naturliga sömnrytmer. så fila lite till.

Kram Kristina

Social delaktighet
Idacha

Inlägg av Idacha »

Ja, just det. Det var en bra påminnelse. Hon sover gärna en timme och en kvart på förmiddagen så kanske kan göra så istället och ta två 45 min pass sedan. Eller är det viktigt att passet mitt på dagen är längst? Hon har alltid sovit sina längsta pass på förmiddagen, men för framtiden kanske det är bättre att ändra?

Har en till undran. Jag och min lilla familj bor i en tvåa, vilket gör det omöjligt för vår dotter att ha eget rum. Planerar att flytta när vi båda arbetar igen, men det är billigt att bo kvar vilket gör att vi kan vara föräldralediga längre. Hur genomför vi kuren bäst om hon måste sova kvar i vårt sovrum? (Vi ska undersöka möjligheten att klämma in spjälsängen i klädkammaren som vi idag har som kontor, men tror det blir i minsta laget tyvärr.)

Tack för ditt svar!!
Lucas 20120222
kiki

Inlägg av kiki »

Hej Idacha

Att sova i samma rum är problematiskt enligt min erfarenhet, när vår dotter fick eget rum var hon 5 månader och sov så mycket bättre, man stör varandra på olika sätt. Barnet vaknar av föräldrarnas snarkningar och prat i sömnen, och vi vaknar av minsta lilla ljud från den lilla, uppvak som de för de mesta klarar galant på egen hand. Så ett sovrum i klädkammaren är min rekommendation, så länge spjälsängen får plats så är det tillräckligt stort.

Du får nog fler kommentarer ang schemat.

Kristina

Social delaktighet
Idacha

Inlägg av Idacha »

Tänk... Jag har inte ens börjat kura min dotter, men ändå märks resultat på hela familjen sedan jag började läsa boken :D

Boken har öppnat upp för diskussioner mellan mig och min sambo gällande vår dotter, dagliga rutiner och uppfostran. Diskussioner som fört oss närmare varandra.

Vi har mätt och konstaterat att klädkammaren kommer bli vår dotters första egna lilla kammare. Spjälsängen får plats perfekt och med lite färg och tavlor kan det bli ett mysigt litet utrymme. Nu ska vi bara fundera över hur vi ska möblera datarummet i vardagsrummet istället.

En fråga; ska vi flytta henne till det egna rummet i samband med kurstart eller innan?

Har funderingar på att påbörja kuren till helgen. Problemet är att dag 9 (dvs lördagen därpå) ska vi på en inflyttningsfest på kvällen.. Bör vi avvakta med kurstart tills efter den festen så att vi vet att vi har minst elva helt fria dagar och kvällar?

Finns det någon som kan komma med fler tips gällande mitt schema. Har tänkt mig 45 min på morgonen istället och 1,5 h mitt på dagen samt 45 min på eftermiddagen igen. Idag försökte vi leva någorlunda enligt schemat utan att ha påbörjat någon kur, även detta tycktes ge min dotter harmoni då det vart tydligt att det var vi föräldrar som tog ledningen över dagen och inte hon. Vi gav henne mat enligt schemat och sömn enligt schemat och hon behövde aldrig be om vare sig det ena eller andra.. Åh, jag älskar Annas tänk redan :lol:
Lucas 20120222
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej!

Jag tycker att ni lägger henne i eget rum när ni startar kuren.

Om ni vill avvakta till efter festen så tycker jag att ni ska göra det. Men om ni känner er säkra så kan ni köra. Jag lovar att det kommer att gå bra att somna borta. :wink:

Schemat ser bra ut tycker jag om ni kör 45, 1.5, 45 :thumbsup:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Idacha

Inlägg av Idacha »

Okej... Kanske kör vi igång till helgen då. Men när vi lägger henne när vi är borta, ska vi lägga henne i exempelvis värdparets säng eller i hennes vagn? Vagnen används ju vanligtvis endast till dagsovandet. Sen när det är dags att åka hem från festen.. Hur gör man då för att hennes nattsömn inte ska bli helt avbruten?
Lucas 20120222
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Folk gör lite olika med att sova borta, en del låter barnet göra alla sina vanliga rutiner oh lägger i vanlig tid och lägger i vagnen och låter barnet antingen sova hela natten i vagnen eller lyfter över när man kommer hem, själv har jag alltid haft med en resesäng som jag lagt i och när det har varit dags att åka hem har jag lyft över han i bilen - kört hem- lyft över han till sängen. Nemas problemas har det varit för oss iaf, välj det som känns mest naturligt för er.

Lycka till!

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
kiki

Inlägg av kiki »

Idacha skrev:Det står överallt att man måste vara säker på att ens barn är mätt. Men hur vet man det? Min dotter nattammar än och sen trycker jag i så mycket jag kan dagtid. Men första natten kommer hon väl förmodligen ändå vara hungrig, eller?

Matschema för en dag:

7:00 Amning (lite eller mkt beroende på natten)
8:30 En portion gröt
11:00 En liten burk grönsakspuré + ibland 100 ml ersättning
13:30 150 ml ersättning
15:15 ev fruktpure
17:30 En portion gröt
18:30 Amning (oftast ganska mycket)
19:00 Somnar

Sedan vaknar hon flertalet gånger under kvällen, men är lätt att söva om bortsett från halv elva då enda sättet att söva om är amning. Sen vaknar hon varanna timme minst natten igenom och äter ytterligare ca två gånger.

Hon är sex månader. Får hon i sig tillräkligt dagtid?

Tacksam för svar!
Klistrar in din fråga från den andra tråden så fortsätter vi är :lol:

Social delaktighet
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"