Inte viktväktarna ;-)

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
kiki

Inlägg av kiki »

duggan skrev:Om man äter enligt LC/HF, får man äta älg kött då?
Visst :lol: det är ju gott.

Allt proetin, med max 5% kolisar. i älgkött är det 0% kolisar och massa bra proteiner men tänk på fettet minst 1g fett per kg kroppsvikt.
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Duggan!

Det finns en superbra "lchf for dummies" :wink: :lol: hos kostdoktorn... ska leta.. och här på kackel finns en "hjälp att starta"-tråd. Om jag inte kommit tillbaka med länkar kan någon hjälpa till att hitta?

Det viktigaste är att man hittar SIN nivå av kolisar.
Min mamma t.ex. kan äta mer kolisar än mig trots att hon är typ2 diabetiker. Jag kan tex ta en dessert med lite socker i utan att det ger effekt på kroppen/måendet/viktnedgången men äter jag sädesslag i någon form är jag rökt direkt. Viktnedgången stannar av alt. vänder uppåt :shock: Vätska samlas i upp till en vecka. Värk ökar.. m.m..

Du måste alltså lyssna till vad din kropp mår bra av. Viktnedgången är bara bonus :thumbsup:

/Fjällmor
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

kostdoktorns nybörjarsida (svårt att hitta :roll: hade den ju i min blogg 8-[ :-$ )

:arrow: http://www.kostdoktorn.se/?page_id=144

:D
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan. :D

Egentligen är jag ju helt emot LCHF (Haha) det är ju emot mina principer som man har med sig från vårt samhälle, mkt grönsaker och kolisaroch lite fett...men eftersom alla verkar gilla det så mycket tom Lua, då måste jag ju bara prova för att...Haha

Och eftersom att frysboxen är full av älg kött så var jag ju tvungen att kolla bara så man får äta det, annars går det ju bara inte! :lol:

Nåja dag 1:

Frukost: 4 ostsrullar, 2 skinkrullar, 1 kokt ägg och en stor kopp the med mellan mjölk.

Lunch: 8 kycklingkebab (pressad kyckling, 3g Kolisar/100g), spenat stuvning, med champinjoner som var gjort på hälften spenat/ hälften 15% matgrädde och salt och peppar. 1/2 grön paprika.

Ser du ut som en bra början...?och jag vet, inga halvfabrikat men det är mest kött i kycklingkebaben och vi kom i 5 min före lunch tid så det var lite brådis. :roll:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Krümel

Inlägg av Krümel »

Hej,
Duggan, nu är ju inte jag någon LCHF:are själv men jag har läst en del och det låter helt ok, tycker jag. Det enda som jag tror du kan ändra på är den där matlagningsgrädden som du lugnt kan byta ut mot vanlig grädde! :D Tänk så ren och naturlig mat som möjligt. I mellangrädden är det stabiliseringsmedel vilket inte är särskilt naturligt.

:shock: :-({|= :mrgreen: :heart: :-& :sleep: :arrow: :P :P 8) :lol: Nu fick ni ett urval gubbar från Lovisa också.

Själv "kämpar" jag på och det går inte så fort framåt. Men jag tror att det är stadigt nedåt ändå. Vägde mig inte imorse utan får ta det imorgon.
Motionen är det fortfarande si och så med...
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
Krisse

Inlägg av Krisse »

Hej på er!

ja då var det snart helg igen :D

Förra helgen var 65-års kalas med 4-rättersmiddag etc. och eftersom min sötnos sover så gott så hade jag ju all tid i världen att äta allt :lol:
Sedan följde släkten med oss hem vilket resulterade i 3-rättersmiddagar med vin halva veckan :roll: oj oj oj
dock har jag hunnit med morgon promenaderna vilket är bra.
men jag skulle nog behöva få upp lite flås också men springa går ej för dåligt knä så det återstår väl cykling men det är inte vidare kul när vädret är som det är....(ursäkter ursäkter).

Vågen vet jag fortfarande inte vad den står på men det känns nästan bara skönt.
Hoppas ni alla får en skön helg!
Emmy 080212
Rasmus 091223
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Krümel skrev:Själv "kämpar" jag på och det går inte så fort framåt. Men jag tror att det är stadigt nedåt ändå. Vägde mig inte imorse utan får ta det imorgon.
Hur gick det med vågen? Är den kvar eller har du slängt ut den :wink: ?

duggan och mari.g, hur går det med lchf:andet? Är ni på G? Tur fjällmor och kiki kan hjälpa till på lchf-vägen!

Lingontuva, nu är det helg! Blir det lite cola då, månne :wink: :?:

Ni andra då, hur går det? Krisse, K-ina, Lua, TorpSara, Nemita, Päivi, Gotlandsmamma - vi vill ha rapporter om tai chi, stavgång, godisförbud och allt vad det är!

Maten är nemas problemas för mig nu, jag äter bättre än nånsin och har inte ätit godis på ett par månader, men däremot är det väldigt upp och ner vad gäller motionen... Men det kommer!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Oj, Krisse, vi var visst ute samtidigt där :wink: Och vet du, när det är 65-årskalas så måste man både få äta och dricka gott och länge! Så de så :wink: :!: Vad duktig du är med promenderna, det är toppen att gå på morgonen!

En skön helg till dig med :D :!:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Nancy

Inlägg av Nancy »

:D Dyker in i den här tråden utan att veta mer än att den heter "inte v-v" och befolkas av människor som vill bli en smula mindre :wink:

Min vikt och graviditeterna:
1. Innan graviditet: 47 kg, strax innan Leia föddes: 60 kg
Hemkomst från BB: 55 kg

2. Innan graviditet: 55 kg, på morgonen innan Lucine föddes: 70,5 kg
Hemkomst från BB: 61,5 kg

3. Innan graviditet: 55 kg, på morgonen innan Lani föddes: 70 kg
Hemkomst från BB: 59 kg

Idag, två månader efter BF står vågen på 57 kg. Och där vill jag inte stå permanent även om ursprungsvikten 47 kg kanske är lite orealistiskt. Synd bara att alla mina favvo-jeans passar då...

Delmål 1: Att väga 54 kg lördagen 6 dec som är Lanis dopdag :heart:
Delmål 2: Att väga 50 kg på min födelsedag 19 april.

Plan: LCHF-kost i lagom mängd, lätt motion i form av pilates samt positivt tänkande och foto av smal Nancy uppsatt på väggen.

Kram på er :heart:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

eftersom jag låtit så präktig i mina inlägg i denna tråden måste jag visa mitt planerade avsteg igår... 8-[
De är inte många för jag mår dåligt i dagar efteråt. Men just nu har jag ont i halsen och annat trist ändå så... :wink:

Spoilervarning för er som får sockersug - klicka då inte på länken

:arrow: http://web.mac.com/fjallmor/iWeb/Webbpl ... Blogg.html

/Fjällmor med ont i kroppen idag :roll:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D Välkommen hit till oss i blandade viktklubben, Nancy :wink: :!:
Jag är helt säker på att du kommer att nå dina mål fortare än man kan säga LCHF...

Fjällmor :shock: det där var... ljuvligt chokladigt =P~ Har du kvar till lördagskaffet? Är nästan sugen på att ta mig en tur över fjället för att smaka :wink:
Själv ska jag göra en otroligt god ananaspaj idag (helgfavvo hos oss!) och äta med halvsmält vaniljglass. Ananas är väl nyttigt 8) :lol: ?!?
K-ina

Inlägg av K-ina »

miar70 skrev:Ni andra då, hur går det? Krisse, K-ina, Lua, TorpSara, Nemita, Päivi, Gotlandsmamma - vi vill ha rapporter om tai chi, stavgång, godisförbud och allt vad det är!

Maten är nemas problemas för mig nu, jag äter bättre än nånsin och har inte ätit godis på ett par månader, men däremot är det väldigt upp och ner vad gäller motionen... Men det kommer!
Gulle dig som frågar... :heart: :heart: :heart: :heart:

Jag äter som en häst fortfarande. Har inte ändrat ett dugg i min kost och känner mig inte helt nöjd med det... MEN jag styrketränar en dag i veckan och långpromenadar med en kompis en annan dag... Däremellan försöker jag att gå mer än vanligt. Mäter det med stegmätaren...

Har inte gått ner ett endaste gram men har ändå minskat en storlek! :shock: Jag antar att det är muskler... Men det känns underligt att tänka på det. Jag - har - muskler... :shock: :lol: 8) :idea: :shock:

Ska ta itu med det där med ätandet snart... :? :?: 8)
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Hallå där ute!

Kikar in mitt i lördagsmyset för att se hur det går för alla! Själv tycker jag det går bättre och bättre, suget är inte lika starkt och jag kämpar emot som en galning när suget kommer. Vräker i mig clementiner när det är som värst :lol: Har inte vågat ställa mig på vågen ännu, eftersom jag inte tror att det hänt så mycket. Det går fortsatt bra att minimera kolhydratintaget oxå! Ersätter med massa grönt och det är bara gottigt =)

Miar70, visst blev det en cola idag =P~ Och lite annat, när barnen somnat åkte maken och hämtade kinamat. Friterad kyckling som är min favorit och så lite vitt vin till det :shock: Visst blev det lite nyttigare eftersom jag inte åt ris :?: :wink:

Fjällmor, du det där lät ju lagom....supersliskigt! Måste nästan prova nån gång! Det andra receptet på din blogg, det som såg ut som plättar, är oxå sparat i favoriter och testas till veckan!

Och Nancy! Välkommen! Kul att du oxå hittat hit :D

Duggan hur går det med lchf:andet???
Nancy

Inlägg av Nancy »

:wink: Hör du Fjällmoran, jag har nästan lust att säga alla de där "aja baja, fy och blä" som jag annars jobbar med att inte säga till mina barn :roll: :wink: :lol:

Komma här och fresta på detta viset [-X :evil: :heart: :wink:

Tack miar70 för fint välkomnande :heart:

Grattis till musklerna K-ina :thumbsup:

Lingontuva, jag tolkar det som om cola är något av en ...last :?: Själv är jag helt fast i cola-light-träsket och vet inte hur man hittar ur det :?

Friterad kyckling lät underbart gott. Jag kan fortfarande drömma dagdrömmar om då jag var utbytesstudent i Australien och åt på "Kentucky Fried Chicken".

:heart: Nancy
Nancy

Inlägg av Nancy »

#-o Men hallå, jag har ju missat mitt eget bästaste knep :shock:

-jeansbantingen :!: :wink: :lol:

Man köper några par bebagnade jeans på Tradera. Startar med en storlek mindre än den man för tillfället får på sig (i mitt fall 29/32 just nu) och sen jobbar man sig nedåt. Så FORT en storlek sitter ok byter man till ett mindre par och sätter en gummisnodd i midjan och drar på sig en lång tröja/tunika över så den tjusiga glipan inte syns 8)

Sitter och skriver iklädd ett par 501:or i strl 28/32 och har gett sig fan på att kunna ha dem utan gummisnodd på dopet 6/12 :thumbsup:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"