orolig sömn 3-åring

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
fjällström
Kontakt:

orolig sömn 3-åring

Inlägg av fjällström »

Nu är det riktigt länge sen jag skrev nåt här... Tiden bara flyger iväg och sover gör de (för det mesta ) som planerat. Men 3-åringen har nu en längre tid sovit riktigt oroligt :? Hon somnar bra på kvällen. Hon tyckte själv för en tid sen att vi skulle sluta ramsa. Ramsan är bara för bebisar menar hon :wink: Vi läser saga och säger sen godnatt och det funkar bra. Sover bra några timmar men börjar sen gråta/vara arg. Då hjälper det inte att säga nåt. Det enda som fungerar är att gå in och lägga ner henne i sängen. Hon är inte vaken men har säkert drömt nåt. Hon sover sen bra en timma och börjar sen stöka igen. Någon gång på efternatten kommer hon till vårt rum och vill ha hjälp på toa (slutat med nattblöja). Sen följer man henne tillbaka till sin säng, där hon somnar utan stök. Men efter en stund är hon ledsen/arg igen.
Vi har för oss föräldrars skull bäddat en madrass intill vår storsäng. Där får hon sova ibland om hon kommer till oss. Då sover hon bättre och när hon låter tar jag bara på henne så blir hon tyst med det samma. Och jag behöver knappt vakna alls. De nätter hon sovit på madrassen är hon betydligt mer utvilad än de nätter hon stökat på i sin egen säng. Hur ska vi göra och varför sover hon så oroligt?

Hon sover inte på dagarna längre eftersom hon inte kommer isäng före kl 21 de dagar hon sovit middag. Annars sover hon kl 19.
Kanske är hon övertrött och sover oroligt pga det?
Hon är inte särskilt trotsig, men enormt trött på eftermiddagarna. Hon orkar inte riktigt med då. Tar lätt till tårar :( Går på dagis tre dagar i veckan och sover inte där heller. De eftermiddagarna är inte roliga.

Hon kanske ändå behöver sin middagslur.

Hur gör man?
Trött mamma och trött Sara
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor :heart:
Sara 0507 och Elin 0702
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej fjällström :D :!:

Jag tror din tös natt-trotsar, vilket inte alls är ovanligt!

Om du börjar med att läsa den här tråden, och även länkarna som är i den, så hör du av dig sen så ska vi se vad vi kan hitta på :wink: :!:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=15804

:heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
fjällström
Kontakt:

oj

Inlägg av fjällström »

Tack Miar70!
Kanske är det så att hon natt-trotsar?! Kvällen jag skrev förra inlägget somnade hon kl 18 och kom till oss först 06 och ville ha hjälp på toan :shock: Hon fick alltså lägga sig en timma tidigare än vanligt och sov då hur lugnt som helst.. Men sen fredag och lördag somnade hon som vanligt vid 19 :arrow: orolig sömn med många uppvak. Nu blev det en tidig kväll igen så då får vi se om det bli en lugn natt. Om inte så återkommer jag :wink:
Sara 0507 och Elin 0702
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Inga nyheter - goda nyheter :wink: :?:

Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
fjällström
Kontakt:

nyheter

Inlägg av fjällström »

Ja.. inte vet jag om det var så enkelt som att lägga lite tidigare. Inatt började hon hojta vid halv ett. Jag gjorde inget alls, bara väntade. Efter fem minuter kom hon gråtandes till mig och sa att hon drömde att hon inte hade nån mamma :cry: Vi följdes till toan och sen sov hon till morgonen.
Det handlar säkert om trots och uppgörelse med dagens händelser. Om hon varit mycket frustrerad och arg på dagen så blir natten jobbig. Hon bearbetar säkert alla intryck och händelser :?
Idag bönade och bad hon om att få sova middag :roll: Hon fick 20 minuter och var nöjd med det. Eftermiddan flöt på bra och hon hade betydligt mer ork och tålamod än de dagar hon inget sover på dagen. Kanske får vi köra med en 20-minuterslur ett tag och se om det kan bidra till en lugnare sömn. Sömn föder sömn tänker jag + att hon då kanske är gladare och orkar med em bättre och därigenom inte har lika jobbigt på natten.
Låter det klokt eller bara flummigt?

Kram!
Sara 0507 och Elin 0702
miar70
Kontakt:

Re: nyheter

Inlägg av miar70 »

fjällström skrev:Det handlar säkert om trots och uppgörelse med dagens händelser. Om hon varit mycket frustrerad och arg på dagen så blir natten jobbig. Hon bearbetar säkert alla intryck och händelser :?
Alice, som snart är fyra och bara har lite trotsrester nån enstaka dag (!) var precis så - trots dag-och natt-tid hängde ihop. Och oftast var det i dagar om 3-3... Tre lugna och tre lite stökiga. Ibland med längre uppehåll.

Och jag tycker du gör helt rätt i att ge henne en lur, för att hämta andan! Inget flummigt alls över det :wink: :!:

Kram!
fjällström
Kontakt:

natt 1

Inlägg av fjällström »

Hej igen!
Tänker ändå att jag har en hel det att ställa tillrätta vad gäller Saras sömn. Vi har ju låtit henne sova på madrass vid vår säng efter att hon varit uppe på sitt nattliga toabesök, ibland suttit hos henne när hon somnat och låtit henne köra med oss "vill ha vatten, behöver krama pappa en gång" till mm..
Igårkväll inledde vi en liten minikur full attityd :wink:
Hon somnade bra. Alla hennes "vill ha vatten-påståenden" besvarades med "sov gott vi ses imorgon". Hon somnade snabbt. Började stöka kring midnatt. Hojtade, grät och var arg, men bara korta stunder så jag hann aldrig ramsa. Men efter två timmar utan sömn (för min del) kände jag att jag fått nog :evil: Ramsade några gånger högt och bestämt och sen sov hon fram till väckning :shock: Imorse sa hon "förlåt att jag var arg på dig inatt mamma" :?: :heart: Hon mindes nog att hon stökat och att jag lät bestämd tillbaka. Nåja natt ett avklarad. Nu ser jag fram emot komande natt :wink:
Sara 0507 och Elin 0702
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Wow, härlig attityd mamma :D :!: Och det känner såklart Sara! Fortsätt så!

Kram!
fjällström
Kontakt:

framsteg

Inlägg av fjällström »

Här går det framåt :D Förutom att älskade maken skulle lägga henne igår. Jag hörde att det protesterades en del från hennes rum. När en timma hade gått gick jag upp för att väcka maken. Tänkte att han nog hade somnat på vår säng. Men inte fanns han där. Smög in i Saras rum. Där låg de och snarkade bredvid varandra i hennes 70 cm breda säng :evil: Jag var så arg, så arg :!: Maken såg ut som ett :?: . Som om han aldrig sett mig arg förut :wink: Försökte förklara min besvikelse då jag bestämt att få ordning på nätterna igen. Läggningarna likaså. Och så går han in och lägger sig hos ungen bara för att hon protesterar en aning ](*,) Nåja, jag lugnade mig och jag tror att han insåg hur besviken jag blev. Natten gick bra. Vid midnatt kom hon, utan att ha stökat innan. Hon sa "mamma, jag har tappat ett finger" :lol: :shock: :roll: Hon hade säkert drömt nåt, men det lät så lustigt. Vi skrattade ihop och räknade sen och såg att alla 10 fingar fanns kvar. Hon kissade på sin potta och sov sen fram till väckning :wink:
Vi närmar oss målet.
Sara 0507 och Elin 0702
miar70
Kontakt:

Re: framsteg

Inlägg av miar70 »

Vad skönt att det går åt rätt håll!
Och kära maken då - vilka ideér :roll: Hoppas ni är ense nu :wink: :!:
fjällström skrev:Natten gick bra. Vid midnatt kom hon, utan att ha stökat innan. Hon sa "mamma, jag har tappat ett finger" :lol: :shock: :roll: Hon hade säkert drömt nåt, men det lät så lustigt. Vi skrattade ihop och räknade sen och såg att alla 10 fingar fanns kvar.
:lol: :lol: :lol:
haha, ja, det var ju en annorlunda dröm, men mammas attityd fixade det såklart :thumbsup:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "