Hur går jag vidare?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Terese77

Hur går jag vidare?

Inlägg av Terese77 »

Jag har en son på 16mån som vi började kura för, på dagen, 2 veckor sen.
När jag först hörde talas om detta på en föreläsning blev jag eld och lågor och ville hem och prova direkt men jag höll mig i skinnet och köpte boken och läste och läste. Sedan satte jag igång och efter bara 7 nätter sov min son 10h på natten och 1 1/2 på dagen och det kändes helt fantastiskt efter 16mån av ständiga nattkonflikter och även på dagen faktiskt.
Nattningen gick bra nästan direkt tog bara ca 20min första gången men problemet var att han vaknade på natten eller tidigt på morgonen vid 04-05
Jag ramsade utanför dörren och började även ställa klockan utanför dörren och efter bara några dagar sov han 19-07 då klockan ringer. Detta låter väl jättebra och jag är också mycket nöjd :) men nu till min oro:

Eftersom jag är en sån person som vill att allt ska funka direkt och att det också gjorde det relativt snabbt är jag nu rädd för att jag slappnar av.
Vår son somnar kl19 varje kväll, det spelar ingen roll om jag eller min sambo nattar idag gick han till och med själv till sin säng och vi la tillsammans honom och gick ut med ramsa Natti, natti sov så gott 1gång.
På morgonen vaknar han som en klocka mellan 06.45-07.15 och jag har därför slutat använda väckarklocka, men han vaknar alltid och skriker men blir glad när vi kommer in och gör glad morgon är detta fel ska han bli väckt är detta vikigt?? Vi har verkligen haft problem att få honom att somna om på morgonen så därför har vi struntat i det och tagit upp honom om klockan varit efter 06.30
Jag vill ju bara att det ska va så naturligt som möjligt, därav att vi inte ramsar en massa och att vi låter honom vakna själv. Men det blir ju för lite timmar även om det bara slår på någon halvtimme, hur viktigt är det för framtiden man vill ju att det ska vara så här bra föralltid :D

Det blev ett väldigt långt brev men jag hoppas att nån orkar läsa och ge mig råd
mamma till Simon född juni 2007
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag har också en son som vaknade ledsen oftare än glad. Lääänge. Och blir väldigt glad när vi kommer.
Det som fungerade för oss är att vara noga med väckarklockan. Oavsett om den väcker honom eller inte. Så när vi väl bestämde oss för att alltid ha den på 07 så försvann de deppiga mornarna på mindre än en vecka. När vi har slarvat med klockan har de kommit tillbaka... :roll:

Det ÄR ju så trist att vakna till gråt, så vi har bestämt oss. :wink:

Skrattet till godnattet är ju också jätteviktigt, men det vet du ju.
Terese77

Inlägg av Terese77 »

Tack för svar men jag undrar fortfarande om det gör något att man går in till honom när klockan är 7 och väckarklockan ringer även om han är ledsen?

Undrar även fortfarande om det är ok att ta upp honom en halvtimme tidigare om han är helt hysterisk eller om det blir till en ovana som blir tidigare och tidigare.........även när han vaknar en kvart tidigare på dagen.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Therese77! :D Jag har vissa aningar om vem den där föreläsaren var... :wink: :lol:

Vad härligt! Du gjorde det! Jag är så glad! :D

Titta på vad du har skrivit. Killen sover! :thumbsup:

Till dina funderingar:

Man behöver absolut inte vara orolig för att det sovs en halvtimma mindre hit och dit. Det ni ska vara rädda om (och som du även funderar på) är att ni inte låter honom bestämma morgon med sin gråt. Han ska känna sig fast och fullt övertygad om att ni har koll och bevakar hans intressen. Och du har också rätt i din farhåga att det kan bli tidgare och tidigare. Lilla barnet kan ju omöjligt veta om klockan är 5 eller 6:30 om/när han vaknar till, eller hur?!

Så jag hade varit jättenoga med väckarklockan och att hålla morgontiden. Eftersom klockan ringer och det är DEN ni reagerar på, gör det inget att ni går in när han är ledsen. "Ojoj, nu ringde klockan, då var det visst morgon för alla i huset..." och så låtsas man inte alls om några ledsna miner på lille vännen.

Helt hysterisk ska han ju verkligen inte vara, då får man agera (ramsa, solfjädra, sätta på lite glad musik kanske). Sen kan man förstås manipulera klockan lite så att den ringer lite tidigare just den morgonen.. Är det ett mönster att han vaknar och är ledsen alltid en halvtimma tidigare, kan ni ändra klockan och förekomma honom som en liten "väckarklockekur". Han blir snart trygg i att han inte behöver göra något alls, utan att ni kommer när det är morgon.

Vad tror du om det?

Kram på dig!
Terese77

Inlägg av Terese77 »

Va kul att just du svarade :D hade tänkt att maila direkt till dej, tack för din mycket inspirerande föreläsning.............och ja han sover!!!!!!!!och det är underbart men jag tvivlade aldrig på att det skulle funka

Idag blir det ju vintertid och det ska bli mkt intressant att se hur det blir.
Vi börjar med att lägga 19.30 dvs 18.30 vintertid och hoppas på en 12-timmars natt så blir det nog bra, för som sagt han vet ju inte vad klockan är :wink:

Tack igen för allt

Hoppas vi hörs igen på forumet om jag kör fast

Kram
Gäst

Inlägg av Gäst »

Va kul att just du svarade hade tänkt att maila direkt till dej, tack för din mycket inspirerande föreläsning.............och ja han sover!!!!!!!!och det är underbart men jag tvivlade aldrig på att det skulle funka
:D TACK! Så glad jag blir! Mamman visade prov på the big A också... Attityden, du vet... :wink:

Bra plan med vintertiden. Här körde vi ny (dvs samma) kvällstid rakt av. En timma längre uppe alltså. Men så är min dam lite äldre också.

Rapportera gärna hur det går!

:D
Terese77

Inlägg av Terese77 »

Omställningen till vinterid gick hur bra som helst, sov 12h första natten och vaknade 7.30 sommartid dvs 6.30 vintertid sen la vi honom som vanigt natten efter 19.00 och nu vaknar han mellan 6.30-7.00 och det är helt ok tycker jag, vi bråkar inte om den där halvtimmen utan går in till honom när han vaknar om det inte är före halv7 vill säga :wink:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Är det lika ledset på morgonen, eller har ni fått bukt med det?
Terese77

Inlägg av Terese77 »

Han vaknar forfarande och är ledsen på morgonen och är klockan efter 6.30 ställer jag fram väckarklockan och gör glad morgon, det räcker med att klockan ringer så blir han glad, är klockan innan 6.30 vilket inte händer så ofta ramsar jag och går och lägger mig igen då han oftast tystnar. Ibland somnar han om en liten stund och ibland grejar han i sängen till klockan är ca 6.45 då gråt-versionen upprepar sig......och vi går upp
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hur går det med morgnarna för er :?:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Terese77

Inlägg av Terese77 »

Jo tack det går bättre och bättre tycker jag det känns som han förstår att det inte hjälper att skrika innan klockan ringer. Han vaknar fortfarande ibland klockan 6 men tystnar ganska snart och somnar troligtvis om eller leker i sängen, klockan 7 ringer klockan och jag kommer in och gör glad morgon. Det har inte varit så här jättelänge så man ska väl inte "ropa Hej..."
men vi hoppas att det håller i sig.
:D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "