Kura förtrotsbarn

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
cillus

Kura förtrotsbarn

Inlägg av cillus »

Hej

Jag har förstått att man kan komma till god insikt när man skriver så jag ska göra det med! :D
Min tjej är i slutet av förtrotsen (tror jag). 22 månader. Den brakade igång för ett par månader sedan iomed att hon totalprotesterade vid läggning. Eftersom hon då bara blev mer irriterad av ramsan så körde jag dessutom ”jag är extremt upptagen, städar, dammsuger, köksskrammel, pratar i telefonen osv ) och det förstod hon och efter ett par dagar så lugnade det sig.
Nu är det tillbaka igen.

Hon är inte kurad utan har alltid tidigare varit en god sovare.Dock ej SS. Jag har ramsat vid läggning sedan 4 månader.
Vid uppvak så har hon svarat bra på ramsan.

I alla fall i och med förtrots, nattlig hosta å en massa andra bortförklaringar så införlivade vi föräldrar en ovana att bära över henne till våran säng. :oops: Jättemysigt, javisst, men så vill vi inte ha det! Hon skall ha sin goda sömn totalt och vi planerar syskon! Så här blir inga barn gjorda..skämt åsido.. :wink:

Det skall kuras när jag reser bort i helgen. Andra hälftens attityd saknas tyvärr. :? Så jag känner att det är jobbigt när jag inte har bra stöd hemma, hellre utan då.

Hon vaknar ca 3 timmar efter insomnandet och då har vi lärt henne bli överburen till våran säng.
Iom att ramsan inte tar så bra vid läggning hur skall jag göra då efter 3 h.
Kan jag föra husskrammel vid den tidpunkten, (är det inte så att på natten sover man?) eller är det så enkelt att jag kanske har tappat tilltro till min förmåga att ramsa nu?

Jag har magstöd så det räcker och är lyhörd för hennes frågor för att anpassa ramsandet därefter.

Exempel från ikväll:
Cirkatider
19:30 Läggning ramsax4=tyst
19:32 protester
Jag ramsar utanför: högre protester
Jag dammsuger=tyst
19:40 Dammsugaren av=bröl direkt=4x ramsa samt dammsugaren på =tyst
19:45 Dammsugare av=protester mera gnäll ”ska jag verkligen sova? Jag ramsar=irriterad vid varje svar.
Jag ber min sambo komma ner från tv´n och hjälpa mig städa undan lite samt tänka högt.
Han är på väg in i sovrummet när hon gnyr, jag stoppar honom. Hon är ju ledsen säger han. Det är hon inte säger jag. Hon undrar bara om hon verkligen ska sova. Jag ramsarx4 igen. Vi går runt och fixar och donar högt, väldigt upptagna. Hon tystnar.
Jag förklarar under tiden för min sambo (igen) vad som händer. Att vargarna skall bort!
19:55 Gnöl jag ramsar, gnöl, ramsar. Så ger jag bekräftelseramsa, gnöl, bekräftelseramsa igen ett par gånger för säkerhets skull=Tyst
20.05 Samma som ovan sedan tyst.
20:10 somnar in.

I början av kvällen gick jag faktiskt in 2 gånger dessutom och lade tillrätta. Förmodligen inte nödvändigt eftersom det aldrig var högre protester…
Jag vet att jag måste arbeta bort min trafik in i rummet. Samt träna på bekräftelseramsan. Hade inte riktigt förstått den förut.

Idag tog det extra lång tid, förmodligen för att vi knappt varit utanför dörren idag, samt att jag har slarvat med social delaktighet. Det brukar nämligen märkas… Dagluren sket sig dessutom totalt.(2h försenad) jag strulade till det rejält... :(

Orkade nån läsa och vill kommentera?
Gärna lite pepp också! :D

Jag är bestämd kuren skall genomföras i helgen.
Mamma till Flicka februari 2007, Pojke född augusti 2012
Bonusmamma till flicka född 2011
Gravid, beräknad födsel oktober 2013
kiki

Inlägg av kiki »

:lol: :lol: cillus, det här fixar du galant. Har man bara fattat beslutet så finns ingen återvändo :lol:

Som du märker är det ramsan som nu får vara ditt verktyg eftersom du måste backa. Jag skulle köra ramsa vid eventuella uppvak i helgen, alltså ingen natt 1 och natt 2 om du förstår. Hon kan det här, hon vill bara sova. OM natt 1 blir KRIS så skulle jag gå in och ge en (1) solfjäder länge länge, men bara en gång. Hon är smart den här tjejen och det är du med så det kommer gå galant. Men du måste nog ändå vara vaken första natten och RAMSA henne vid minsta pip.

Fler funderingar av andra kanske kommer

Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
cillus

Inlägg av cillus »

Hon somnade ju 20:10 igår.
Knorrade efter ca 2,5 h, jag ramsar bestämt samt med bekräftelseramsa. TYST!
Sen kommer pappan ner alldeles därefter, knirr, knorr i trappan.
Nej inte nu tänker jag. (Vi sover alla i samma rum) :?
Hon börjar knorra igen. Jag hinner inte ens ramsa förräns han tar upp henne och lägger henne i i vår säng.
Sen låg hon och vände på sig i över en halvtimme. Inte konstigt med de DUBBLA BUDSKAP hon faktiskt får.
Min tanke var inte att kura henne redan ikväll, jag var inte förberedd på det och hade inte informerat pappan...

I alla fall, jag känner mig väldigt säker på ramsan nu. Tänk att bekräftelseramsan var så viktigt. Har verkligen inte förstått det förut.

Idag tog dagläggningen 5 minuter!! Mycket social delaktighet , utevistelse samt lite bus innan.

Jag har ändrat mitt sätt att ramsa vad gäller tonfall. Tidigare kände jag irritation och det genomsyrade nog ramsan. Idag är den självklar, glad , käck och jag tänker samtidigt positiva tankar.

Jag tror jag fått in en helt ny fräsch attityd.

Jag är laddad till i helgen!! Det kommer att gå så bra. :D
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej!

Härligt att du är så laddad :thumbsup: Och med din attityd, vilja och insikt så kommer det gå galant. Du KAN verkligen det här :D :thumbsup:

Se dock till att få maken så pass på spåret så att han ändå kan hålla händerna borta. För om han plockar upp henne vid minsta knyst även fortsättningsvis så lär det inte bli så lätt för henne att förstå vad som gäller. Då motarbetar ni varandra och så pass eniga måste ni ändå kunna bli, så att ni kan komma överens om hur framtiden ska te sig, tänker jag :wink: . Ramsan ger ju bara den trygghet den ska om man i övrigt också förmedlar den tryggheten och låter barnet få ha sin sömn ifred. För nya korta fnurror kan dyka upp även framöver, med trots och annat, och då vill man ju gärna fortsätta förmedla tryggheten och inte börja ställa motfrågor själv, till barnet.

Ser fram emot rapporterna :D :thumbsup: :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
cillus

Inlägg av cillus »

Hej

Jag ska få styr på kvällsläggningarna tänkte jag innan kuren mot den "nattliga ovanan" börjar på söndag.

Kvällens läggning:

19:30 Som vanligt 4x ramsa
19:32 Lite gnöl. Jag ramsar x4 igen, lägger till en mjuk bekräftelseramsa efteråt när hon är tyst.

Ingen trafik i rummet, ingen dammsugare på.. :D

Hon somnar…
Och har det gått så här lång tid (40 m) så vet jag definitivt att hon sover.

Nu när det gick så bra så funderar jag på om jag inte skall börja tidigare?
Jag känner att jag har inte tiden att hinna informera gubben om vad som händer och gäller nu. Samt jag förmodar att vi måste sätta upp ett avskiljande draperi framför hennes säng.
Jag är lite kluven just nu... :?
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hejsan! :D

Är det så att hon ser er från sin säng? Om inte så tycker jag inte ni behöver ha ett draperi. Vi sover oxå alla i samma rum. Är man bara riktigt ihärdig med mörkläggningen så funkar det ju bra.

Jag tycker du verka laddad för att köra nu. Du får bara säga till mannen att hålla sig borta några nätter om du inte hinner förklara vad det hela går ut på.

Jag tror som Kiki att den här stora damen vet vad som gäller. :wink: Hon behöver bara lite betryggande svar och det ska hon ju få nu.

Lycka till.
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
cillus

Inlägg av cillus »

En liten rapport för min egen skull, så klarnar det lite och kanske någon är intresserad också.. :D

Påbörjade kuren igår.
Jag är nu bortrest och kvällsläggningen gick sådär..
Ny miljö, med kusiner och släktingar som tjoar och tjimmar, mm gjorde väl att jag tappade min attityd lite. Dessutom var det lång bilresa igår och knappt utevistelse och social delaktighet.

Jag satte mig iallafall på pass efter att hon somnade(19:30), toksurfade lite, men gav faktiskt upp nån gång vid 02-tiden eftersom det var så tyst. Går in och lägger mig i samma rum.

03:30 ungefär vaknade hon till, jag ramsar, dock ingen pangramsa, och tyvärr inte med samma magstöd som om jag stod utanför. :? Jag solfjädrar en liten stund efter ett tag, och tillrättalägga ett par gånger.. Jag går upp och ramsar i omgångar utanför rummet. Jag håller mig alltså utanför tills jag säkert vet att hon sover. Satt ock surfade intensivt samtidigt , störde det min koncentration kanske?

Hon blir aldrig upprörd på något sätt, och jag är konsekvent, och ger henne svar. Tyvärr kanske inte alltid med rätt magstöd, för jag oroar mig för att de andra som sover skall vakna. :? Dessutom känner jag irritation över situation att jag glömt informera alla i huset vad som händer. Det sätter sig givetvis på ramsan och jag måste påminna mig själv hela tiden att tänka rätt!
ca en timme senare så somnar hon helt igen och sover tills morgon.

Dagluren strulade lite också. Jag hade slarvat med att mörklägga...(=inte alls) :oops: Detta är nu fixat med folie på fönstret. Hon vaknade för tidigt (1h)och jag grejjade inte att förlänga sömnen.

Iomed att vi är vana med att det är så lugnt och tyst hemma, så är situationen lite annorlunda här, med folk som springer och går. Jag måste alltså öka på min attityd ännu mera förstår jag! :D

Kvällsläggningen som gått så bra hela veckan hemma gick inte lika smidigt dag 2 heller...
Slarvade med skrattet till gonattet... :( :oops:
Gonattramsade som vanligt, sedan fick jag ramsa, tillrättalägga och solfjädra 1 gång. Säkert inte nödvändigt, det blev för mycket spring på rummet helt enkelt.! Klart hon blev förvirrad!
ca 30 minuter tog det.

Jag känner att jag tappar bort lite rutiner när jag är på bortaplan. Och jag blir lite stressad av allt folk som flänger och far runt omkring mig.
Tjejen sover i ett rum mittemot köket där alla samlas. Det är kackel och spring.

Imorgon kommer det vara lugnare för då är hälften av husets invånare bortresta. Ja jag vet, det skall inte spela ngn roll bara man har attityden. Men jag blir iallafall mindre stressad då vilket jag märker sätter sig på ramsan.. :(

Och jag är fortsatt optimistisk, skall bara bättra på min attityd lite.. :D'
Iallafall detta var första natten och dagen och jag har inte lyft över henne till min säng. :D
kiki

Inlägg av kiki »

Hej cillus, tänk så vi kan krångla till det för oss :lol: Nu har du väl informerat alla i huset om vad som är på gång, eller hur. Vaknar dom av att du ramsar så kommer dom somna om gott till din magstödsramsa 8)

Att det är spring i köket utanför hennes dörr är nog bara bra, både hon och du måste släppa koncentrationen på hennes sömn. Glöm att kolla om hon somnat, lämna henne ifred och kackla med folk i köket istället. Att du surfade inatt var väl jättebra, hon klarar sig, jag lovar, och behöver hon din hjälp så säger hon till. Kör natt 2 nu med ramsan som verktyg nr 1 (med MAGstöd) gå bara in vid riktig riktig kris KRIS och solfjädra då, hellre för länge än kort, jag räknar till 600x4 om jag går in natt 2 då är jag säker och sen ramsar jag glatt ut :lol: För om du går ut för tidigt, när/om du går in så akta dig för att gå in igen under samma uppvak. Därför är det bättre att stanna för länge. Om hon vaknar och gnölar så ramsa och avvakta avvakta avvakta, in bara vid KRIS. Men gud vad jag upprepar mig hela tiden tjat tjat tjat... sorry.

Du klarar det galant.
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
cillus

Inlägg av cillus »

Jag tar det inte som tjat! :D Jag tar det som engagemang. :heart: :D
Bra att du påminde mig om att inte gå in fler ggr under samma uppvak, det har trasslat till sig..
Nu ska jag skärpa mig i natt! :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "