Ellas kurtråd

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Leja1974

Ellas kurtråd

Inlägg av Leja1974 »

Hejsan alla kloka!

Jag och min sambo laddar inför att kura vår lilla prinsessa som är 4,5 månader gammal. Starten går av stapeln nu på fredag, 17:e. Men vi har förstås några funderingar inför starten...

:arrow: Schemat: Vi satsar faktiskt på att ändra hennes nuvarande schema, som inneburit en långlur på förmiddagen och två korta på eftermiddagen, till 12-45-1,5-45. Anledningen är förstås att vi tror det blir smidigare då hon så småningom ska övergå till en enda långlur efter lunch.

Schemat vi nu tänkt ut ser ut som följer:
Sova: 19.00-07.00
Sova: 09.00-09.45
Sova: 12.00-13.30
Sova: 15.30-16.15

:arrow: Maten: Vårt (mitt) största bekymmer inför detta. Kommer hon att klara 12 h natt? Tycker nämligen att lilla damen äter halvdåligt, eller så underskattar jag min mängd bröstmjölk, vad vet jag. Jag har sedan en dryg månad fyllt på med ersättning, men hon har aldrig ätit några stora mängder, kanske150 ml max på en dag, oftast bara ca 100 ml. Nu har jag de senaste dagarna bytt ut ersättningen mot majsvälling - är det för tidigt att fylla på 3-4 ggr per dag med majsvälling? Hon äter ungefär samma mängd som ersättningen, d.v.s. max 150 ml på en dag (uppdelat på 3-4 tillfällen).
Vi har precis börjat med smakisar av annan mat, men hon gillar det INTE än så länge.
Idag så sover hon ca 8 h i ett sträck på natten, och när jag sedan tar upp henne för att ge mat (ammas) så verkar hon superhungrig. Men, det är klart, blir man erbjuden bröstet efter 8 h utan så blir väl de flesta barn ivriga antar jag :roll: .
Min tanke kring detta är ju att: okej, vi kör kurnatt 1, och hon vaknar vid 5-snåret och känner sig hungrig....vi "tvingar" henne att sova vidare till 07, som vi bestämt, och DÅ lär hon äta som en toka. Och så att säga äta ikapp under dag 2. Och fortsättningsvis likadant, till dess att hon lär sig att äta ordentligt på dagen. Tänker jag fel här??

Jag återkommer med fler funderingar, men jag vore tacksam för lite kommentarer här...

Kram
Mor till tösabit - 03
Mor till lilleman - 05
Mor till lillskrutta -08
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej Leja 1974

Det är inte ovanligt att barn med "sömnproblem" oftast upplevs som småätare. Främst handlar det om att de äter halva dygnsransonen på natten och därför inte har tillräcklig aptit på dagen.
Med kuren vänder man på skutan och förmedlar att man sover på natten och äter på dagen. Man börjar alltså med sömnen och matbiten kommer av sig självt.

Många upplever att barnen inte alls är särskilt hungriga till frukost efter första kurnatten. De blir förvånade, men det tar ett par-tre dagar att få ordning på detta. Aptiten kommer och under tiden hinner de inte svälta ihjäl ett dugg.

Så jag tycker att du tänker alldeles rätt :!: :wink:

Lycka till med kurandet. Hör av dig om du har fler frågor?

/Åsa
MissSoofi

Inlägg av MissSoofi »

Hej och lycka till!
Jag är inne på uppföljningsveckan av vår kur och har nu 4 nätter i rad fått sova mina 8 timmar och vår lilla älskling sover 11 timmar! Han är i och för sig 10,5 månader. Jag tänker så här när jag läser ditt inlägg: Fyll på så mycket du kan med välling inför läggning så du är fullt förvissad om att hon är mätt när hon läggs. Då klarar hon sig till morgonen, men kommer säkert vakna med god aptit - i alla fall efter någon dag. Du ska se att hon överhuvudtaget kommer vilja äta mer under dagen så hon inte får mat på natten. Många av mina vänner som fortfarande ger välling både en och två gånger per natt har lite matkräsna barn under dagen. Jag slutade ge mat åt vår älskling på natten först när han var 7 månader, men när jag väl gjorde det upplevde jag aldrig honom som ledsen över det. Tvärt om - ibland när han vaknat 100 ggr tänkte jag att han kanske var hungrig, men om han var arg innan skulle du se hur arg han blev när jag kom med vällingflaska, eller bröst där mitt i natten. Istället har han ätit som en häst under dagen. Jag fyller på med 250 ml välling inför natten och 11-12 timmar senare kan jag i lugn och ro göra välling utan att han skriker efter den. De klarar sig utmärkt när de äter bra på dagen, vilket din sessa snart kommer göra. Lycka till!
Kram
Tor - 07 11 28 - högt älskad och beundrad!
Leja1974

Inlägg av Leja1974 »

Okej, då ska jag ha den inställningen vad gäller maten då vi kör igång. Kändes skönt att få den bekräftad bara :D

En ny fundering bara. Vårt schema innebär att hon ska vara vaken tre timmar sista vakenpasset, något hon aldrig klarat av någonsin hittills. Hon börjar bli väldigt trött redan efter 2 h, så den sista timmen känns tuff. Kan en 5-minutare lösa saken, eller hamnar denna för nära inpå läggtiden månntro? Kanske är bättre att vi förskjuter hela schemat över dagen en smula så att sista vakenpasset blir 2,5 h i stället? Vad tror ni?
Mor till tösabit - 03
Mor till lilleman - 05
Mor till lillskrutta -08
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Hej! Jag vill önska dig lycka till inför kurandet! Ni har gjort ett superbra val! Att kura min son har ändrat mitt liv.
Jag tänkte bara på en sak som du skrev:
Nu har jag de senaste dagarna bytt ut ersättningen mot majsvälling
Majsvälling ger hård mage. Det brukar t ex ges om barnet e sjukt o har diarré. O hård mage e inte roligt för bajsandet, särskilt inte efterom hon e så liten, dessutom har det ev en negativ effekt på hennes matintag om du förstår vad jag menar. Tänk dig: m hård mage o flera dagars bajs i magen e d ingen som äter bra.... :?
Jag gav nämligen min stora son majsvälling när han var 6 månader ca. Han blev jättehård i magen o grät högt när han skulle bajsa. (ingen hade förklarat för mig att majsvälling ger hård mage)
Det finns en annan fr 4 mån: mild havrevälling tror jag den heter. Testa den ist.
Bara ett tips.

Kram /Ummusab
:heart: Storebror :heart: 060410 kurad jan 2009
:heart: Lillebror :heart: 071112 kurad okt 2008
:heart: Lillasyster :heart: 100129 kurad aug 2010
:heart: Bebis Liten :heart: 110713
MissSoofi

Inlägg av MissSoofi »

Hej igen! Ja som ovanstående skriver kan majsvälling ge hård mage, min son har emellertid aldrig reagerat så det är ju inte alla som "far illa" av det. Om du inte tyckt dig märka hård mage på lillan kan du säkert fortsätta, men annars är det kanske lika bra att du byter. Jag vet att kuren rekomenderar katrinplommonpuré under de första dagarna (vilket ju har en lösande effekt) så hård mage går mot rekomendationerna... Kolla och känn av. Angående vakenpass på kvällen. Jag tänker mig att det nog bara blir jobbigt de 2 första dagarna, sen har hon fått sova mer på natten och bättre dessutom så då orkar hon nog mer, men man kan alltid slänga in en fem-minutrare utan att det stör schemat säger kuren, så känner du att det är allt för gnälligt så prova. Om det sen verkar som om hon inte är tillräckligt trött till kvällen så ta bort den. Själv kan jag säga att det schemat jag lade upp för vår son när vi skulle börja kura och som utgick från hans "vanliga" sömnvanor under dagen är lite kullkastat. Han är fortfarande jättepigg när han annars brukade sova så vi har fått flytta lite på tiderna. Du ska se att hon överraskar dig med att vara uppe.
Kram och lycka till än en gång!
Leja1974

Inlägg av Leja1974 »

Oj, nu fick jag lite ångest för att jag försökt proppa i henne majsvälling här i några dagar....för hon har faktiskt inte bajsat särskilt ofta när jag nu drar mig till minnes :oops:. Imorgon är det jag som går och köper havrevällingen i stället, och jag kanske t.o.m. ska blanda ut den med lite ersättning.

Nu till lite kurfrågor:
:arrow: Måste bara klargöra lite hur vi ska agera under kurnatt 2. Då ska ju ramsan ta över som jag förstått. Men hur gör vi vid uppvak under natten, ska hon då DIREKT få en ramsax4, vid minsta pip (ungefär som vid första natten fast då med tillrättaläggande och buffning)?
Under tredje natten förstår jag ju att vi däremot ska avvakta först då hon vaknar, och bara ramsa om vi upplever det som att hon inte fixar uppvaket.

:arrow: Vid dagslurarna i vagn under dag 2, ska vi då agera som under NATT 2, d.v.s. ramsa direkt vid uppvak om hennes lur inte är "klar" så att säga? Då får man sitta på pass utomhus då antar jag. Babyvakt inomhus duger ju inte, eftersom det tar en stund innan man fått på sig skorna.
Under tredje dagen så ska hon ges en chans att somna om själv, och bara ramsas om hon inte fixar uppvaket själv - förstår jag det hela rätt?

:arrow: Jag har för mig att jag läst att man inte ska ramsa i vagn...men det kan väl inte stämma :shock: ? Ramsan ska väl gälla både dag som natt (olika ramsor förstås), oavsett om de sover inomhus eller utomhus?

Tack förresten för alla gulliga lyckönskingar. Ni är så rara ni som svarat! :D
Jag ser verkligen fram emot att få detta med ramsan att så att säga "ta", för våra problem med lilltösen handlar inte om att hon vaknar en massa gånger på natten (hon vaknar bara en gång i regel), utan att hon har så svårt att somna själv utan vagning. Och eftersom hon snart kan kravla sig ur vagnen, så vill vi flytta henne till spjälsäng, och vad har man DÅ att ta till vid uppvak och vid läggning?
Och 12 timmar natt låter ju sååååååå himla underbart. Men jag inser ju att det kommer krävas en hel del arbete av oss innan vi är DÄR helt och hållet. Men det känns tryggt att veta att vi nu ska införa verktygen som kan hjälpa oss under låååång tid framöver. Kan berätta att jag ramsade min treårige son hemma idag då han "bråkade" på dagvilan, och det funkar FORTFARANDE, fastän det var länge sedan vi införde det på honom. Fast han blev rätt sur, men det får man bli ibland :wink: .

Gonatt, så hörs vi snart igen med nya funderingar.
Mor till tösabit - 03
Mor till lilleman - 05
Mor till lillskrutta -08
kiki

Inlägg av kiki »

:lol: Hej, jag har inte läst tråden utan såg bara det ni pratade om ang majsvälling, här har majsvällingen åkt i från 3 mån och så har vi parerat magen med katrinplommon :lol: Men harvrevälling är ju också gott.
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
MissSoofi

Inlägg av MissSoofi »

Hej!
Hoppas natten varit bra :D Natt 2 och dag 2 ska du avvakta en liten stund innan du ramsar eftersom barnet ska ges chans att somna själv, men du ska inte låta barnet skrika upp sig (så uppfattade jag det hela i alla fall). Ramsan gäller vid vagnen också, men jag har ingen erfarenhet av vagningen eftersom vår son var är 10 månader drygt och definitivt måste vara fastspänd i vagnen om han ska ligga i den. Det innebär att magläget inte fungerar där så därför har vi daglurarna inne i spjälsäng. Han sov inatt igen! :o Jag är lika förvånad varje morgon - har inte vant mig... Men så underbart det är!
Kram
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej igen

Jag håller inte med MissSoofi i föregående inlägg.
Första natten buffar/vagnar du på stört.
Andra natten ramsar du på stört :!:
Det är av den anledningen man som kurare behöver vara vaken hela de två första nätterna för att kunna ingripa omedelbart.
Tredje natten kan du avvakta lite innan du ramsar under förrutsättning att du fått till stånd dialogen under andra natten. Här kan du få dig några blundar mellan uppvaken.

På dagarna gör du som föregående natt. Alltså samma agerande andra natten som andra dagen.

Angående ramsan i vagnen är en smaksak. Själv ramsar jag oavsett om vi är på stan med vagnen eller om han bara ska sova i trädgården. En del använder skak i handtaget som besked istället.

Lycka till :!:

/Åsa
MissSoofi

Inlägg av MissSoofi »

Hej!! Hur går det? Nu är ju dag 2 avklarad så våra oliak råd och tips har väl fått sig en lösning nu. I boken står det att barnet redan under natt 2 ska klara av att somna om själv vid något tillfälle, därför har jag mellan raderna läst in att man kan avvakta en liten stund, men jag är ju själv ny på det här med kurandet så vad vet jag. Hoppas att det gick bra under dag och natt2 oavsett. Hur har det gått sedan?
Kram
Leja1974

Inlägg av Leja1974 »

Hejsan igen.
Tack för att du undrar hur det går MissSoofi, men vi har ju inte dragit igång kuren ännu, så jag har inget att rapportera riktigt än :D . Vi ska ju starta imorgon kväll, den 17:e, så nu laddar vi för fullt mannen och jag.

En nya fundering dock...
:arrow: Nu känns det som att jag ställer en fråga om något jag egentligen borde fatta, men jag gör det ändå... :oops: Det gäller 1:a och 2:a natten/dagen då man ju ska ge besked direkt antingen genom buffning/ramsning. Och jag antar att detta gäller även om damen vaknar och är tyst och nöjd (något som ofta händer dagtid). Då kan hon ha ställt sig upp på sina händer och kikar sig omkring, och först efter några minuter skriker hon till som att hon vill påtala att hon faktiskt är vaken. Men under dessa två dygn är det alltså meningen att vi TROTS att hon är tyst och nöjd ska rusa in och ge besked genom tillrättaläggning/buffning/ramsa eller direkt via ramsan :?: För tanken med detta är väl att i handling tala om för henne att "Nehej du, det är minsann inte dags för dig att vakna förrän VI bestämmer!" Och med tiden kommer hon att lära sig att mamma och pappa har koll på läget och sover då vidare till dess att vi väcker. Men väljer hon att ändå vakna tidigare, så är det upp till henne, men inte något som VI tar någon hänsyn till.

Tacksam för svar...
Kram
Mor till tösabit - 03
Mor till lilleman - 05
Mor till lillskrutta -08
_lill

Inlägg av _lill »

Hej Leja!

Tänkte bara önska er lycka till! Ni låter väldigt pålästa så jag är säker på att det kommer att gå bra :D Jag kurade själv min dotter för två månader sen och är supernöjd med resultatet.
Kramar
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
MissSoofi

Inlägg av MissSoofi »

Aha, jag gick händelserna i förväg...
Jag är kanske inte den bästa att svara på din senaste fråga för jag är själv lite osäker. Tor (vår son) kan ibland göra likadant och då har jag för att undvika att hamna i "ramsningsträsket" avvaktat för att se om han somnar om själv, under natten gör han med nästan inga undantag det, men i vargtimmen är han ibland lite besvärlig och ligger länge o pratar. Verktygen ska ju inte missbrukas eller överanvändas för tanken är väl att man ska ha dem att ta till när det/om det blir kris. Därför har jag avvaktat, han har ju inte varit ens i närheten av kris, men igår fick jag tips av annawahlgren själv här på forumet att jag just i vargtimmen ska påminna direkt eller ge besked eftersom barnet tror sig vara utsövt då och troligen inte kommer somna om själv (vilket ju verkar stämma ivårt fall). Det är ju just det som du skriver - att de ska lära sig att det är vi som bestämmer när det är morgon så det gäller att inte ge sig. Därför ska du kanske ge ramsa dirket även om hon är nöjd, bara för att markera. Jag gjorde så i morse under vargtimmen (hjälpte dock inte - han pratade vidare och blev arg och lessen efter ett tag, men skam den som ger sig, till sist hade han somnat om och jag fick väcka kl 07). Men som jag skriver, jag är själv osäker - för då har man kanske inget krisverktyg sen... Kolla vad experterna säger. De ha säkert goda råd.
Kram och STORT lycka till!
MissSoofi

Inlägg av MissSoofi »

Hej igen!
Jag skrev ett långt inlägg på min tråd innan som handlade lite om uppvak i vargtimmen och fick finfina tips av Bluna. Kolla dem och låt dig inspireras - de rör ju sig och för sig bara kring vargtimmarna men ändå.
Kram igen
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"