Inte viktväktarna ;-)

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Fjällmor Dina ord låter som musik för mina öron :-({|= Motion behövs inte för viktminskning :-({|= Jag tycker verkligen inte om att träna.... Över huvudtaget så känner jag att om jag skulle byta livsstil (=matstil :D ) TOTALT så är det LCHF som passar mig bäst...enda problemet är att jag ju har så svårt för förbjud! Herre min je, vad vore livet utan skrovmål? Blodpalt? Och ännu värre - POTATISPALT??? :shock: Det går ju liksom inte....

Miar Det går ärligt talat SKITdåligt med colan...Är såååååå sugen mest hela tiden! Men det kanske är mest psykiskt? Är ju van att alltid ha den där jäkla burken bredvid mig.... Däremot har jag haft konstant huvudvärk i en evighet nu (minns inte riktigt när det började) och började igår fundera på om det har någon koppling? Fuskar ju och tar en cola nån gång så därför blir det ju lite "ihållande" jobbigt. Abstinensen kanske är på väg att ge sig och så får den bränsle på nytt osv.... Vad vet jag? Sen måste jag säga att suget över sötsaker i allmänhet är helt sjukt!!! Både jag och maken sitter och drömmer om gotter varenda kväll! Sockerberoende? Inte vi inte :lol: Har däremot lyckats låta bli det goda riktigt bra i veckan! Trots suget! Åt däremot lunch på stan igår och då blev det en foccacia :oops:

Nu är det i alla fall helg och dags för snask! Inte idag dock, vi har kompisar på middag i morgon kväll. Det blir grekisk pytt i panna (det är festligare än det låter :D ) och så en kladdkaka med after eight till efterrätt! Vin förstås! Oj, om det bara bidde lördag kväll....
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Så är det plötsligt helg igen, och det har utlovats SOL :D härligt!!!

Fjällmor, inte svär du i kyrkan heller :wink: :!: Här tycker jag vi gör det som passar oss, och det är ju toppen att lchf funkar så bra för så många :D :!: Jag har som sagt provat den vägen, men det funkar inte för mig att vara utan kolisar :? ... Så för mig gäller den "gamla vanliga" visan: gör av med mer än du stoppar i dig...
Som tur är mår jag rätt bra i mitt sjuka just nu, så jag pallar med att gå och röra mig ganska mycket, men jag förstår dig och kiki som inte kan gå rent fysiskt. Been there, done that :roll: !

Päivi, du har så rätt såklart: inte gör man nåt som man inte tycker är roligt! Så det gäller att hitta sin egen väg och må bra! Vad härligt med tröjköp - jag drömmer om att komma i mina gamla jeans som ligger och väntar!

Uj, Lingontuva, låter jobbigt med colan och sötsuget :( . Tror du inte du skulle må bra av en "avgiftning" under tre veckor? Avstå allt socker och sött, som jag och sambon gjorde. Det är ju betydligt lättare om man är två, och vi var benhårda; inte en sötsak, läsk, halstablett, öl eller vin under tre veckor, och faktum är att jag är fortfarande inte sugen på det :D :!: Tre veckor är inte så lång tid, och du behöver inte lägga om din kost om du inte vill det!
"Bara" kapa det söta!

Såg ni Bröllopsform på fyran igår? Rätt bra, tycker jag och VILKET resultat! Killen gick ner 22 kilo på åtta veckor :shock: :!: Iofs hade de personlig tränare och låg på camp under två veckor, men det var häftigt att se :!:

Trevlig helg på er allihopa :heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Lua

Inlägg av Lua »

Jag är nu inne på min fjärde LCHF-vecka och jag är så glad! Första veckan gick jag ner 1,5 kg och sedan dess står vikten visserligen stilla men jag äter gott tills jag är mätt, är aldrig sugen och är piggare än vanligt. Midjan är 3 cm mindre.

Min man P. har gått ner 5 kilo på 4 veckor och har blivit av med sitt EXTREMA slisksug. Han tvekade länge eftersom han har gikt och ska undvika fet mat, alkohol, inälvsmat, kött, fisk och skaldjur för att må bra :shock: Det är ju typ det enda en LCHF:are äter (förutom alkoholen då). Han har inte EN ENDA GÅNG känt av sin gikt. Är inte det konstigt så säg :?:

Kram Lua. :heart:
kiki

Inlägg av kiki »

Lua skrev: Min man P. har gått ner 5 kilo på 4 veckor och har blivit av med sitt EXTREMA slisksug. Han tvekade länge eftersom han har gikt och ska undvika fet mat, alkohol, inälvsmat, kött, fisk och skaldjur för att må bra :shock: Det är ju typ det enda en LCHF:are äter (förutom alkoholen då). Han har inte EN ENDA GÅNG känt av sin gikt. Är inte det konstigt så säg :?:

Kram Lua. :heart:
Ja visst är det konstigt :wink: jag har ju opererat bort min gallblåsa och då ska man verkligen undvika ägg, fet mat osv, haha bullshit i min värld.

Och du, ge f-n i vågen i ett halvår och gå på känn i stället. Jag har gått ner totalt 9 kg på knappt ett år och hade jag vägt mig och insett hur sakta det gick skulle jag misströsta. Men mitt mål är ju att må så bra som jag kan och det har inte med vikten att göra. hm nu kom jag på att jag "glömt" att äta lunch, måste skaffa mig ett schema :lol:
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Jo du Miar, nog skulle vi behöva avgifta oss! Det är ju bara alltid något inbokat. Middag med vännerna i morgon, stor fest nästa helg... Men vi kämpar på under veckorna i alla fall och även om suget finns där så klarar vi oss riktigt bra! Vi är ju så roliga för vi är sååå peppade och inne på att stötta varann i kampen mot slisket och så blir d kväll, sätter sig framför tv:n och så sitter vi och "triggar" varandra och pratar om vad man är sugen på och oj, vad gott det skulle vara med just DET! Tur att vi har tömt huset på godsaker annars vore det illa :lol: Roligt förresten att höra att du har en lite bättre period!

Vad duktiga ni är Lua! Och att ni får sådana resultat! Jag måste verkligen fundera mer på det här med lchf....låter så himla bra, det var ju bara det där med palten då :D Vi äter ju delar av lchf, t.ex frukosten är alltid lchf och några måltider varje vecka. Men det känns som ett stort steg att byta ut all mat...på lång sikt dessutom! Men det kanske blir så till slut!
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan. :D

Nu är det nog JAG som svär i kyrkan, efter som mer eller mindre alla här verkar begaistrade av LCHF, jag tror absolut att man ska dra ned kollisarna men att utesluta en så VIKTIG födoämnes grupp kan knappast vara hälsosam, men DET är ju vad jag tror! :wink: :shock:

Rapport efter mina 4 veckor, - 2 kg och faktiskt känns det helt ok, det går ju åt rätt håll iallafall och jag har inte anstängt mig ett dugg! :lol:

Så nu harvar jag på, dock aningen mindre kollisar än vad som angivs enl tallriksmodellen. :lol:

Hur går det för resten av gängen då?
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
kiki

Inlägg av kiki »

:lol: Grattis duggan, bravo.

Vill bara inflika att LCHF inte utesluter kolisarna, 95-5 kan man säga, (som med positiva omdömen till våra medmänniskor 95% bra/protein/fett och 5% negativa/kolisar.)

Eftersom man äter grönsaker, ovan jord växande, så är det ju kolisar i det så det täcker de behov som kroppen har.

Kram Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Krümel

Inlägg av Krümel »

Hej,
jag tycker det är intressant med LCHF men är ju mer inne på Blodgruppsdiet då! :!: :D
Jag tror att det kan vara bra att dra ner extremt på kolhydraterna om man har stora problem med vikten och blivit "insulinresistent". Annars måste man ju inte vara så extrem och enligt min tro så funkar vi alla lite olika, dvs. en diet passar inte alla. Och då menar jag inte att det bara är blodgruppen som spelar roll. LCHF skulle inte funka för mig för jag VILL inte avstå från allt med kolhydrater i. :wink: För mig räcker det att avstå från vetemjöl och potatis eftersom jag inte tror att det är bra för mig även av andra orsaker!

Här går det långsamt framåt iallafall. Jag är på intet sätt superstrikt men äter mindre onödigt än förut och framförallt inte på kvällen. Hittills, vet inte hur länge jag ska räkna att jag hållt på, fyra veckor kanske, är det minus två kilo. Jag är rätt nöjd men skulle vilja att det gick fortare. Måste se till att motionera lite mera antar jag...
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej!

Förtydligande:

För mig är LCHF ett sätt att äntligen få bli frisk. Att äntligen vara på väg tillbaka till min hela kropp. När så centimetrarna började smälta bort blev jag självklart glad.. men det är mitt mående som visar vägen. Den inre muskelstyrka jag känner idag var det mer än 10 år sen jag kände sist.

Att sluta med mackor var visserligen svårare än att sluta röka, men för mig bevisade just det vilken roll kolhydraterna haft i mitt liv...

:wink:

/Fjällmor
Krisse

Inlägg av Krisse »

Hej på er alla!

Här har det gått ganska bra, det var slutet på den här veckan med barnkalas där det blev lite för mkt av det goda. Mannen har även varit bortrest så mina morgonpromenader har jag tyvärr fått stryka men nu är han tillbaka så nya tag.

Diskussionen med lchf tycker jag är superintressant. Jag tror också att den strikta vägen inte passar för alla utan man måste hitta sin väg. Men jag har definitivt blivit inspirerad men jag koncentrerar mig på att utesluta vetemjöl och socker, kanske lite mer gi-inriktad, vilket har funkat jättebra med tanken på att mitt sug efter godsaker har helt försvunnit :shock: och det är ju helt otroligt det som man har kämpat med nästan hela mitt liv. Sedan håller man sig ju klart mkt mättare med lchf. Jag brukar äta ägg och bacon eller till lunch och det måste jag säga att det är första gången som jag håller mig mätt nästan hela eftermiddagen.

Vågen vet jag inte vad den står på men jag mår bra dem dagarna det inte har varit barnkalas :wink: för efter den sockershoken som kroppen inte är van med så var jag illamående hela vägen hem.

Kram till er alla
Emmy 080212
Rasmus 091223
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej alla icke-viktväktare :lol: :!:

Jag är ju mer inne på duggans och Krümels linje, om vi nu ska välja linje :wink: , för mig funkar inte en strikt lchf / gi / stenåldersdiet / viktväkteri eller vad det nu må vara, för om jag tänker att jag måste leva så resten av mitt liv så brakar det redan första veckan...
Det handlar om att hitta yin och yang - balansen - för mig, att lära mig äta tills jag är mätt, äta sakta, njuta av maten, äta för att jag är hungrig och inte för att sällskapsäta, ledsenäta, gladäta, tv-äta osv...
För vi äter rätt nyttigt, men jag kan liksom äta när som, typ :roll:

Jag tycker det är superkul att kiki och fjällmor har så bra erfarenheter av lchf, det är ju otroligt att det faktiskt kan bli så mycket bättre av att lägga om kosten :!:

(Åh, nu är det Lars Winnerbäck på radion \:D/ .... måste höja och dansa lite :wink: :lol: ...)

Grattis till Lua och duggan för fin-fina resultat =D>

Och lingontuva och krisse - här var det också sockerchock i helgen: tårta, fika, godis - you name it :shock: Men jag mådde inte bra av det efteråt, men det är ju himlans gott mens man äter :oops: :lol: :roll: ...

Men den här veckan har varit toppen, både vad gäller mat och träning (stavar, pilates och step-up)! Känns jättebra!

Kram till er alla :heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Vad skoj att det verkar gå så bra för alla! Det går riktigt bra här oxå, veckan har gått utan kakor, bullar och annat gott. Trillade nästan dit på en chokladkaka igår då vi var på familjens hus men stod emot! Sen blev det faktiskt en coke igår kväll då jag satt ensam hemma men den gör nog inte så mycket för vikten i sig, den påverkar bara sötsuget till det sämre. Vi har bestämt oss för att fortsätta som vi gör med maten, ingen strikt diet men betydligt färre kolhydrater. Under veckorna äter vi inget bröd men lördagar blir det rostat till frukost. Vi vill ha en dag i veckan då vi äter precis det vi vill! Jag, som aldrig varit galen i grönsaker, frossar i det nu! Wokar grönsaker eller gör grönsaksgratänger som vi äter till maten istället för pasta, ris o potatis. Jättegott ju! Att jag inte förstått det förut :roll: Ikväll blir det tacopaj med sallad till middag....

Kom mig tom ut på promenad i vårsolen i måndags! Det fanns inga ursäkter goda nog så det var bara att bege sig! Skulle bara få det till en vana oxå...

Däremot har jag inte vågat ställa mig på vågen än, det känns inte som att det hänt något så jag väntar :D
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

helluuuu!

Dagsfärsk bild på viktresan i bloggen min..

:wink:

/Fjällmor
mari.g

Inlägg av mari.g »

Hallå Alla!

Nu var det ju typ längst sen igen! Är så dålig på at hänga med sedan skolan börjat!

Vi har gett oss på LCHF, som ca hälften av alla här i tråden, å vet ni vad? Det funkar!
Suget är mycket mindre. Jag kan sitta med mina kursare som äter snask efter lunch och nöja mig med kaffe, möjligtvis en LITEN bit mörk choklad. Känner mig nöjd efter måltiderna och kan tänka på annat, tidigare har det vatit mycket ätbart som fyllt upp mitt huvud!
Jag har tappat 4-4,5 kg på snart 3 veckor :!: :thumbsup: Å jag är INTE hungrig!

Jag tror mer och mer att detta är vägen till något mer stabilt, precis som det diskuterats i tråden om att hitta en balans och inte en bantningskur.

Ångar vidare, med tillförsikt!

//Mari
Mamma till ljuvliga Leo 0707 och Tilde 1108
duggan

Inlägg av duggan »

Om man äter enligt LC/HF, får man äta älg kött då?
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"