Panikskrik varje kväll - 5 veckor gammal.

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Krümel

Inlägg av Krümel »

Hej Stjärnmamma (fint nick!),
syrran berättade att du skrivit här! Roligt att läsa men mindre kul med trassel. Vad skönt att ni fått så pass bra kvällar nu. Bra jobbat! Vi hade väldigt sällan kvällstrassel men rätt långa vakenpass på natten kunde det vara. Det blev bättre med tiden. Och förkylningar kan ställa till det väldigt tycker jag. Huvudsaken är att man "kommer upp på banan" när det är över.

Apropå tummen så är väl det här forumet överlag ett "tumvänligt" ställe, de flesta är positiva till det tror jag :D :wink:
Mina båda är ju tumsugare och jag tycker det är så guuulligt. Men jag måste väl erkänna att Lovisa inte har världens jämnaste tänder. Frågan är om hon hade haft det ändå med det påbråt... Jag tänker att det finns ju tandställning. 8) Lovisa hittade också sin tumme vid ca 2 månader men Hannes var senare. Han är dock väldigt förtjust i den nu. Vi försökte med napp till Lovisa men var nog inte nog konsekventa eller bestämda eftersom jag tyckte tumme var rätt ok ändå. Till Hannes har vi provat ännu mindre. Det är iallafall väldigt praktiskt (och sött). Sen när de leker behöver de ju också oftast båda händerna och då kan de helt enkelt inte ha tummen inne. Lovisa har den nu bara när hon ska sova och har snuttefilten med. Hannes lite oftare...

Kram
Marie
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
Stjärnmamma

Inlägg av Stjärnmamma »

Hej igen!

Tack för senaste svaren!
Vi har fortfarande en liten tumsugare, och jag låter det vara så. Hej och vink kusin! :)

Hur går det nu för oss... jodå, upp och ner.
Jag behöver inte alls längre kämpa på hennes rytm om dagarna, jag tycker att den är "helt ok". Dock kortare pass mitt på dagen... det varierar lite än.
Som ni ser på tiderna nedan sover hon rätt kort om dagarna. De gånger hon närmar sig mer 2-2 (med min hjälp), så kan hon vara vaken till runt 01 på natten... därav att jag låtit henne köra på denna rytm.
Dock så är kvällarna fortfarande på tok för långa. Hon vägrar somna! De senaste 11 dygnen har dotterns sovtimmar på ett dygn varit 13-13-13-15-16-11-13-15-13-16-12.
Vad gör vi, hur ska vi få henne att sova fler timmar? Eller är hon helt enkelt bara en bebis som VILL sova såhär lite? :shock: :?

Såhär ser en ungefärlig dag ut: (vaken = mål enl. SM)
7-9 vaken
9-11 sova
11-12.30 vaken
12.30-13.30 sova
13.30-15 vaken
15-15.45 sova
15.45 - 17.30 vaken
17.30 - 18.15 sova
18.15 - 22/23 vaken (ja, vi försöker såklart få henne att sova från ca 20.00... Vilket händer kanske 1 dag av 3). Nu är det dock en hyfsat nöjd bebis som är vaken de här timmarna, inte jätteglad som dagtid, men helt ok nöjd bara hon får sitta med iallafall.
Hon vaknar första gången (enda gången nästan alla nätter!) runt 4.30. Så det lär väl inte vara för lite mat som är anledningen... :?: När hon somnar sent kan hon sova till 05.30 tom.
Hon äter snabbt och somnar om på en gång nästan alltid. Vaknar för morgon runt 7. Hade inte nätterna varit så bra hade jag nog inte orkat!

Ja ni... hur komma vidare? :?
:heart: Dotter född 2008-07-15 (39+5) :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, man kan ju vid 2 mån spika ett schema, annars kan du också vänta tills 3 mån tycker jag då du ändå verkar ha en viss rytm på det hela nu.

Det viktigaste är att du i alla fall startar dagen samma tid 07 tycker jag, då har du i alla fall en chans att få en bra rutin på dagen. :wink:

Hur vill du gå vidare?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Stjärnmamma

Inlägg av Stjärnmamma »

TorsMamma;
Jag har också känt att det är viktigt att jag håller hennes morgonrutin. Ibland kan hon verka vilja somna om, men vi börjar dagen vid hennes uppvak där och då. Och hon vaknar i princip ALLTID på pricken 7, så det är ju bra. Diffar max en kvart åt endera håll, men det är ganska sällan.

Jag tycker att det känns svårt att sätta ett schema nu. Dagarna är hyfsat lika rytm-mässigt, men de funkar ju inte 100 eftersom hon inte kommer till ro på kvällen känns det som.

Min allra största förvirring består nog i just detta med hennes vakentimmar på ett dygn. Det låter ju så givet enl AW med hur många timmars sömn som en 2-månaders vill/bör/ska ha, men för dottern så blir det ju så mycket mindre (enbart pga kvällarna). Senaste nätternas dygnsömn = 13-16-12-16-14-13-14 timmar...
hur ska jag tolka detta, och jobba vidare utifrån detta?

Måste dock tillägga att hon nu sover mellan 7-8 timmar i sträck när hon somnat. Jätteskönt! Så jag "klagar" egentligen inte, tycker att det funkar på det stora hela bra och njuter, är inte alls supertrött som man brukar höra att nyblivna morsor är. Men va sjutton, jag tror ju på AW & vill jättegärna hitta rutiner som framför allt den lilla men även hennes föräldrar mår som bäst av.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej 12 och 13 timmar låter lite för lite tycker jag, närmare 16 är det vad du vill ha och sikta på. Kan du inte "vagna om" i lurar som är för korta så sömnen blir lite mera sammanhängande? typ fm lur som är 1,5 och middags lur på 2 tim är klassiskt, sen kanske kvällen kan ha en 45 min och en 20 min så du kan amma på ordentligt inför natten så nattsömnen är så där fin i fortsättningen också. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Stjärnmamma

Inlägg av Stjärnmamma »

Hej,
det var länge sen jag var inne på forumet nu. Jag har nästan gett upp faktiskt.
Hur jag än gör så blir sovtimmarna så himla få.
Dagarna är bra, vaknar 7. Alla dagens vakenpass är runt 2 timmar lite drygt. Sovpassen är - från första pass räknat - ca 2,5, 1,5, 45 och 20. Vid den sista 20-minutaren hade man hoppats/trott att hon skulle kunna sova för natten, men det händer aldrig. När hon vaknar efter den verkar hon superpigg på ett sätt... pigga ögon, vill vara med - men egentligen trött då hon är lite gnälligare då än under dagtid. Och efter dessa 20 - som är "tänkta" för natten - så kan hon hålla sig snurrande i minst 2, upp till 3 timmar till. Men det GÅR inte att få henne att somna om. Jag har testat allt! Och på dagen är det så lätt att få henne att somna. Efter 2 timmar märker jag så lätt att hon är trött och i princip bara lägger ner henne och hon somnar.

När hon väl somnat för natten sover hon mellan 6-8 timmar i sträck, sen käkar hon, somnar om snabbt, och vaknar några timmar senare för morgon. Jättebra nätter.

Hur ska jag göra?

Har ju läst ganska mycket och vad jag förstår så ska jag inte nöja mig med att "hon tar den sömn hon behöver" och att det kan vara normalt för min 3-månaders att aldrig sova mer än 12-13 eller absolut max 14 timmar på ett dygn.
Som sagt, som det känns nu så har jag nästan gett upp, för inget gör ju någon skillnad, och på det stora hela verkar hon må bra och tillvaron är toppen. Men kvällarna, som slutar mellan 22-23 är ju rätt jobbiga.

(ps. för övrigt är hon fortfarande tumsugare. och dessutom flaskvägrare)
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej :D , ja tumsugande flaskvägrare har vi i denna familjen också...

Nu blir hon ju strax 3 mån, hur vill du då att schemat skall se ut? Sitt ner med papper och penna, 15,5 tim skall det vara på schemat och då gärna fördelat på 3 lurar och minst 3 timmar vaken innan natten. Hon kommer att lära sig på 3 dygn om du verkligen håller tiderna på min dessa dagar och sen ger det hela upp till 1 vecka att sätta sig. Denna tid försöker man hålla sig hemma och sätta det hela. Hon sover ju bra på natten och snart klarar hon även att sova från 19-04 sen 04-07 med enbart 1 nattmål. Kanske vill du vara en som introducerar smakisar lite tidigt när inte flaskan funkar?

Nu vid 3 mån brukar det också komma en ökningsperiod så lite extra vila för mamma och mycket FET mat behövs, gärna 1 liter luzern te på det så går ökningsperioden förbi fort. :D
Tor 2006

Stjärnmamma

Inlägg av Stjärnmamma »

Varje gång jag något uppgiven återkommer till forumet, så väcks motivationen på nytt. Så nu ska jag sätta ett schema och gå in för det rejält under den här veckan, enligt dina rekommendationer TorsMamma.
Och även om jag känner mig lite uppgiven på förhand "hur sjutton ska det gå till att hon helt plötsligt ska sova för natten efter tänkta timmar", så ska jag inte låta den inställningen ta överhand.
Började faktiskt redan imorse (inspirerad efter nattens forum-surfning & schema-förslag), så efter 45-2-45 ska det nu bli intressant att se om hon somnar för natten när de 3 timmarna passerat.

Tack för "förvarningen" om ökningsperioden. Tar och fixar mig en kopp amningste (minimundus) på en gång, som stått orört i skafferiet sedan förra ökningsperioden.

Ja, kanske blir till att smygstarta med smakisarna. Fast har först tänkt testa med flaskan igen, och se hur det går. Det har ju gått några gånger tidigare, så det kanske inte är helt "kört". Vi har kompenserat sommarens uteblivna semester (eftersom dottern kom mitt i juli) med att vara lite lediga och rest runt senaste två veckorna, och det har väl också gjort sitt till - hon har kanske inte varit i den mest harmoniska omgivningen hela tiden. Kanske påverkat både sovning och flaskätning. Ska hålla mig på hemmaplan nu och ge test-schemat en riktig ordentlig chans.

På återhörande om 3 dar :wink:
Stjärnmamma

Inlägg av Stjärnmamma »

En kort rapport efter 4 dagar med dagssovning á la 45-2-45. Strävan efter att hålla alla mål runt 2 timmar, och det sista runt 3.
Lyssnar ganska mycket på dottern och utnyttjar marginalkvartarna vid behov.

Dag 1: Vakna morgon 8.30, somnade för natt 20.30.
Dag 2: vakna morgon 07, somna natt 19.30
Dag 3: Vakna morgon 07. Fick 3-månaders vaccination (inkl. pneumokock). Så när hon sista passet var övertrött efter 1,45 vaken, kl 19, så la vi henne och hon somnade. Detta då vi hört många vars barn sovit för natten från eftermiddagen efter vaccinet, så ville inte pressa henne för hårt. Resultat - vaknade efter 45 minuter, somna natt 22.00...
Dag 4: Vakna morgon 07, somna natt 20.30 (lite senare, men lunchsovningen blev nästan 3 timmar så då blev det lite förskjutet).

Så på stora hela - toppenresultat, tycker jag!
Antal sovtimmar har varit 15,5-14,5, 13,5 (dagen med "bakslag") - 14,5.

Något få sovtimmar, men vi går åt rätt håll, och jag jobbar på, och hoppas att jag får anledning att rapportera fler framgångar när veckan är slut.

(Bara en liten parentes)
Läste förresten din gamla diskussion om Tors babysim TorsMamma, och jag hade samma problem - planerat pass mitt i middagssovningen (för detta visste jag ju inte för 1 månad sedan när jag bokade mig på kursen). Lyckades snika mig in i en tidigare grupp idag när vi skulle premiärsimma, så jag löste det på det sättet. Skönt, blev riktigt orolig för ett tag... Ska få fortsätta i den gruppen, vilken är super för hennes tider
kattklo

Inlägg av kattklo »

:-({|=
Kom nu ihåg att du ger förutsättningarna och det gör du så fint. Leta inte fel utan njut.
KRAM katten
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Härligt att du lyckades byta babysimtiden. Jo, det vore väl fyskam om inte andra kunde lära av mina misstag... :oops: :roll: :lol:

Lycka till och njut!
Tor 2006

Stjärnmamma

Inlägg av Stjärnmamma »

Hej igen,
det var länge sen :D

Jag ville bara berätta hur tillvaron är för oss nu, sedan vi tog dessa "krafttag" och satte schema för 6 veckor sen.

Sedan första dagen med schema så sover min dotter nu som hon "ska". Vaknar morgon 07, somnar natt 19.30 ca. Äter 1-2 gånger på natten. Antingen 04 endast, eller 02+05. Dagssovning 45-2-45. (ibland 2-45-45... hon styr det lite själv, summan av två första blir alltid samma iallafall)
För ca 4 veckor sedan, när vi märkte att schemat funkade till 100%, så började vi jobba mer på kvällsinsomningen. Vi tog det pö om pö, men sedan 2-3 veckor somnar hon "själv" på kvällen - vi läser saga i vår säng, lägger sedan ned henne i sin egen spjälsäng och säger godnatt. Hon är då redan nere i varv och somnar utan gråt eller gnäll på några minuter. Vår enda insats - snuttis-fix, dra upp speldosa och ev. hålla handen ett par minuter.
Sedan vi börjde med detta somnar hon också om själv på natten väldigt lätt.

KÄnns lite som att vi plockat russinen ur kakan faktiskt... Och så ska jag låta det vara tills det visar sig om mer kommer behövas, om sömnstrul uppstår/återkommer.

Vidare så är min plan att jobba bort nattmålet någon gång runt 6 månader. Det går så snabbt nu, så det stör inte nämnvärt, och vid 6 mån kanske hon rent av sovit över det själv - och annars är vi säkert inne i kvällsgröt då och jag kan känna mig säkrare på att hon är mätt.

Med det vill jag bara uttrycka ett stort tack till alla som hjälpte oss på vägen. Ovärderligt! :heart: :heart: :heart: :heart:
Och så hoppas jag att jag slipper komma tillbaka till forumet annat än som åskådare. :wink:

Stor kram och än en gång tack!
Elle

Inlägg av Elle »

Vilken härlig läsning! Att ni funnit er väg, att det fungerar för er och att ni njuter. Precis som det ska vara :D

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"