Börja kura 6 månaders ikväll. Lite frågor innan!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
NlNA

Inlägg av NlNA »

Hej :!:
Misströsta nu inte :!:
Du har gjort ett kanonbra arbete med att få honom att sova :sleep: .
Du har verkligen lagt ner tid och hållit dig till "reglerna" precis som man ska :thumbsup: .

Jag tror faktiskt att det nu är dags för en schemaförändring. Han kan vara i skarven nu för att gå över från 3 lurar till 2 och eftersom han inte sover något på minst ett utav passen skulle jag ta det som ett tecken på att han klarar av 2 lurar :D .

Schemaförslag: (Är tösens schema)
07,00 Godmorgon
09,30-10,15 Sova 45 min
10,30 Lunch
13,00 Mellanmål
13,30-15,30 Sova 1,5-2 timmar
16,30 Middag
18,30 Nattslurk
19,00 Nattinatti

Här måste man nu få in 2 matpass mellan sovpassen och det kan se kort ut mellan måltiderna, men hos oss har det fungerat utmärkt och tösen slevar in mer än gärna en massa mat :D .
Finns attityden att det är ok så är det också ok :wink: .

Tanken här är att öka vakentiden för att han ska få till en sund trötthet.
Helst ska han aktiveras en massa mellan sovpassen så att han är riktigt trött när det är dags för en vila :D .
Passa på att vara ute och ät kanske t o m mellanmålet ute när det passar.

På långpasset gör det inget om han sover 1,5 eller 2 timmar. Det totala sömnantalet ligger på 1 tim och 45 min men eftersom det inte är någon naturlig rytm så ta ingen stress om han bara sover 1,5 timme. Men sträva efter att han ska ligga kvar tills 1,5 timme har gått om han skulle vakna tidigare :!: Vaknar han innan utsatt tid och sen somnar om kan du utnyttja tiden till 2 timmar gått. Alltså sova mellan 1,5-2 timmar.

Så gör vi och det har fungerat utmärkt :D . Som jag nämnt tidigare hade jag jätteproblem med att få tösen att sova något långpass och sov då länge 3 lurar. Bara för några veckor sedan gick vi över till 2 sovpass :o ,fastän hon är över 9 månader. Till ca 80 % sover hon nu faktiskt långpass och de gånger hon vaknar tidigare så somnar hon ofta om.
En annan sak som vi också har märkt är att hon har sovit bättre sen jag slutade amma henne på morgonen (den enda tiden som jag i slutet ammade på). Nu får hon välling både morgon och kväll och det har gett stort resultat :D .
Ville egentligen amma mer men nu bara biter hon mig och det är inte längre mysigt, så vi myser med nappflaskan i sängen numer.
Givetvis ska du inte sluta amma av den anledning :!: Prova det nya schemat först (tror alla gånger på att det är där skon klämmer för honom) och återkom med en uppdatering om någon vecka, eller tidigare om du vill lämna rapport.

:arrow: Du har inte övervägt att låta honom sova inne i säng på långpasset :?: Vissa barn kan ibland sova bättre med bättre utrymme :) .

Här är bara några tips som sagt.
Du har verkligen jobbat på bra och hållt fast vid metoden och verkligen velat ditt barns bästa :heart: .
Det kanske behövs till en förändring även för din skull för att hitta nya krafter så att man inte själv går in i ett ond cirkel.
Kan bara se till mig själv att när jag tyckte det var jobbigt, att när jag bestämt mig för att ändra på schemat eller något annat blev det lättare att "komma tillbaka".

Hör snart av dig :!:
NINA
Lisa för själen kom december 2007.
Mors lilla Olle kom juni 2010.
kiki

Inlägg av kiki »

Jullan skrev:Hej,

Jag har läst om 8-månadersångesten. Men den sista luren på em har alltid varit svår, men nu uteblir den helt. Vissa gånger är han bara vaken och tyst och ligger och tittar över kanten på vagnen, börjar gråta efter kanske 20min. Andra gånger börjar han gråta efter ca 5 minuter. Förmiddagsluren börjar bli oroväckande lik em luren nu. Men om det vore 8-månaders krångel, borde det inte påverka alla sömntillfällen då? Även att gå och lägga sig på kvällen tex?

Schemat ser ut så här;

07:00 God morgon. Ammar.
09:00 Sova i vagnen ute 45 min.
10:30 Lunch bestående av puré + frukt.
12:00 Sova i vagnen ute 1,5 tim.
14:00 Mellanmål, gröt.
16:00 Sova i vagnen ute 30 min.
17:00 Middag, puré + frukt.
18:30 Nattslurk ca 1dl välling.
19:00 Godnatt!

Som läget är nu sover han kanske 10,5-11 timmar/natt. Dagtid får han kanske ihop ca 2 timmar totalt.

Tacksam för alla tankar och åsikter som jag kan få.
Jag tycker ditt schema ser bra ut, kanske skulle jag försöka få till en liten extra frukost så kan lunchen flyttas lite närmare lång luren. Och precis som NINA skriver kan du ge honom 2 timmar om han kan och behöver. Sista passet skulle jag dra ner till 20 minuter, du säger själv att han börjar härja efter 20 så spika det i så fall. Du kan sen, eller nu, minska första passet också till 20 minuter. Kom ihåg att du bara kan ge honom förutsättningar att sova, du kan inte sova åt honom.

SHN är ju en föränderlig process, du behöver läsa på och hela tiden vara steget före, så att du slipper bli förvånad vid strul.

Jag har inte läst hela tråden, men du har väl BarnaBoken?
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Jullan

Inlägg av Jullan »

Hej och tack för schematips och svar på mina funderingar! :D :heart:

Jag ska klura lite på hur jag ska göra, ett litet gissel är att vi har babysim på tisdagar kl 14:40. Och i nuvarande schemat passar den tiden perfekt in! Vill inte sluta med det heller då den lilla sälen verkligen älskar att bada! :roll:

En annan fundering som jag har är tiden för insomnande på daglurarna. Sedan vi startade kuren har han somnat på allt mellan 10-30 minuter, det innebär att vi varje dag utnyttjar marginaklvartarna och naggar av hans vakentid. Är det bara jag som har det här problemet efter så pass "lång" kurtid :?: :shock: Jag tror att jag någonstans hade inbillat mig att han skulle somna ganska omgående efter jag lagt honom på plats vid det här laget... :oops: Jag försöker att busa mycket med honom när han är vaken, ha honom med på lite vardagliga aktiviteter, vara utomhus osv. Innan fm luren blir det dock inte så mycket eftersom han först har en lugn och mysig start på dagen tills pappa går och jobbar och sedan ensamlek.
Fast allt det här kanske ger sig om han får ett nytt schema med mera vakentid på?! Om det är så har nog mitt schema varit knasigt från början :shock: :!: :?:

Började igår med att täcka över vagnen med ett svart lakan när han ska sova. Sist jag provade det var han lite mindre och rev ner det omgående, sedan dess har jag inte provat. Men nu verkar det funka bättre, det får i alla fall sitta kvar, och jag tycker att han somnar några minuter tidigare nu. Ska ge det några dagar så får vi se! :) Kom på idéen när vi åkte bil i helgen och jag täckte över bilbarnstolen med lakanet och han somnade snabbt och sov i 1,5tim! Värt att prova på vagnen liksom! :D
:heart: Oliver 100721 :heart:
:heart: Elliot 080219. Kurad sep-08 :heart:
Jullan

Inlägg av Jullan »

Jag provade att korta ner sista luren till 20 min idag. Han började dock gnöla redan efter 5-10 minuter. Jag ramsade 2ggr innan jag tog upp honom efter exakt 20 minuter. Vagnen var övertäckt med lakanet men det spelade tydligen ingen roll. :? Vi hade varit ute hela em och busat och gungat så frisk luft och stimulans hade han också fått.
duggan

Inlägg av duggan »

chatina skrev:Min attityd svajade till ganska ordentligt ett tag på dagarna efter mitt förra mail och sen skulle mamma vara barnvakt så jag kapitulerade lite :oops: :oops: . MEN…Efter en underbar tågresa (jag och min son åkte ett kvällståg där jag gjorde våra kvällsrutiner och lade sedan ner honom i vagnen och ramsade nattramsan. Han somnade på 5 min!!) bestämde jag mig för att så här vill jag ha det på dagarna också.
När jag sen väl satte i gång med daglurarna så var jag som förbytt. Jag blev inte hysterisk eller provocerad :oops: när han inte somnade på en gång (jag har inte läst om någon som blivit provocerad utan mest om er som tyckt synd om era barn så här låter jag nog som världens elakaste mamma. Det är jag inte!! Jag tycker också jättesynd om min kille när han inte får den sömn han behöver, men jag kunde verkligen bli förtvivlad och provocerad för att jag så gärna ville att det skulle funka) utan jag kunde släppa taget och framförallt behövde jag inte övertala mig själv att jag var lugn inför varje läggning. Tidigare kunde verkligen min röst inom mig säga: Jag är lugn, jag är lugn, nu ska banne mig sovas osv.. Men i själva verket var det med mycket desperation i tonen :? :) .
Nu har jag kurat dagarna ordentligt i 4 dagar och det går jättebra!! I dag har jag inte behövt vagna en enda gång :D . På morgonen och vid lunchen så somnade han dessutom inom tio min. 15.15 – 16 sömnen blev bara 20 min, men det var ändå ett framsteg eftersom han inte sov alls i går. Jag har nästan kommit till samma säkerhet som jag har när det gäller nätterna, dvs. att om något oväntat händer så behåller jag mitt lugn och jag vet vad jag ska göra.
Läs igenom, är det nånting du känner igen? HÄR sitter problemet ofta skulle jag vilja påpeka...
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Jullan

Inlägg av Jullan »

Hej,

Visst känner jag igen mig i ovanstående.

Jag tror faktiskt att jag måste ge upp nu. Jag har verkligen, verkligen försökt enligt konstens alla regler att få till detta. Om det är som alla säger här inne att det är min attityd det är fel på så kan jag nog inte göra mera. Jag lyckas bevisligen inte hitta den rätta attityden själv, jag kan inte köpa den, låna den, beställa den på postorder, få den av någon bok eller av någon underbar människa här inne.

Just nu känner jag bara ilska över att det inte fungerar, frustration och besvikelse över mig själv. Jag är tokless på sonen som inte sover, har svårt att orka med honom och mig själv. Tänker varje morgon att idag kommer det att lossna, idag blir det bättre, idag trillar poletten ner (för både honom och mig själv kanske..?) Men det blir inte bättre och jag blir bara mera och mera uppgiven och förmedlar med största sannolikhet ännu mindre attityd.

Våra problem var vargtimmarna och framför allt dagsömnen. Nu är vi på kurdag 35 och enda skillnaden mot innan vi började kura är att jag inte ammar honom längre kl 05 och att jag inte vagnar honom till sömns på dagarna. Har börjat kännas lockande att låta honom skrika sig själv till sömns, stoppa i öronproppar och bara stänga dörren. Hemska tankar och jag vill inte ha dom...

Jag vet inte riktigt var jag ska hitta orken att fortsätta och jag är en väldigt envis människa i vanliga fall men detta grejar jag tydligen inte. Kanske beror det på att jag inte heller har sovit ordentligt på ett år. Det är väl sant som det står i SHN-boken att dom som håller den i sin hand gör det av en anledning och är inte planetens piggaste människor just nu.

Nu tog det honom 25 minuter att somna ute på altanen, 2 påminnelseramsor och en massa klagande och om 10 minuter ska jag väcka honom, då har han sovit 20 minuter (av 45). Och jag kan erkänna att idag när jag la honom och han började gråta efter några minuter gjorde jag det också... Jag tycker att det är oerhört jobbigt att alla sömnpass för honom (utom natten) ska börja med gråt och klagan). Dax att söka andra lösningar kanske. Vet inte var jag ska finna dom, men jag får leta vidare.

Tusen tack i alla fall till alla underbara människor som försökt hjälpa oss och varmt lycka till till alla som kurar med bättre framgång än vad jag gjorde. :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

Jullan skrev: enda skillnaden mot innan vi började kura är att jag inte ammar honom längre kl 05 och att jag inte vagnar honom till sömns på dagarna.
:D Men snälla nån - vad i fridens dar fick dig då att söka dig till Sova hela natten-kuren :?: Att amma kl 5 och slippa vagna när man lägger barnet, det går väl att leva med :?: Vad behövde du hjälp för :?: Vad behövde du alla dessa människors tid, kraft och engagemang för :?: Hade du det inte mycket bättre förut :?:

Ack ja, outgrundliga äro Herrens vägar, häller ur! (Det senare är ett barnbarnsuttryck :lol:)

Ha det gott. Hälsa lilla älsklingen med en puss på näsan från mig.

Anna
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Jullan

Inlägg av Jullan »

Det var väl lite förenklat skrivet kanske... Han vaknade vid 04-05, ammades och somnade för det mesta inte om. Det gör han ibland nu, men efter ramsande och ibland tillrättalägande sover han lite till. Men några 12-timmarsnätter har jag inte lyckats med. (jo, 2 st sedan jag började kura, hade hoppats på at kommit lite längre efter över en månads kurande.)

Dagtid sov han alldeles för lite och det gör han fortfarande. Och när jag skrev att jag vagnade honom till sömns dagtid så kunde jag stå där i 20-40 minuter och nu tar det lika lång tid för honom att somna med enda skillnaden att jag inte står och drar vagnen längre. Och att han gråter mera. Jag har väl inte kunnat ge honom tillräckligt betryggande svar på att vargen inte kommer, eller så har jag ramsat för sällan...backat för mycket...för det var det jag uppfattade att jag skulle göra. Men nu letar jag bara orsaker till varför jag inte lyckats med kuren och det hjälper ingen.

För mig är det jobbigt att behöva börja varje dag kl 04-05 och sedan gå och lägga mig vid 21-tiden för att orka med, men det är den rent egoistiska sidan av att jag önskar att han ska sova. Och jag erkänner att en sådan har jag också..egoistisk sida alltså.

Ja du, varför sökte jag mig till Sova hela natten-kuren? För att jag ville att han skulle sova hela natten!? Jag visste inte att man måste ha ett barn som i stort sett aldrig sov för att man skulle ha glädje och kunna använda kuren?
Jag trodde våra relativt små sömnproblem skulle kunna gå att ordna upp. Och jag tyckte tänket och sättet kuren hanterar barnet på var tryggt och vettigt. Något jag kände att jag trodde på.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hej Jullan. Jag tror nog att du till sist får rätsida på era problem ändå. Det kan nog vara bra för dig att våga stå på egna ben och känna och lyssna på honom med dina egna öron. Du har boken och verktygen och jag tror att det allra bästa för dig är att använda dem själv, utan att alltid fråga oss om råd om varje litet steg. Kuren blir bäst så.

Så, jag tror att ditt beslut är rätt. Backa härifrån och ransaka dig själv vad DU vill och vad DU kan stå för. Då hittar du säkert er väg.

Lycka till, och läs MammutMarias kloka tråd som avslutning!

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Får jag komma in med ett litet men mycket bra råd som jag ger jättemånga....

:idea: Läs din tråd igen, för du har fått så många fantastiska svar att det är bara att läsa dem igen och igen, du kommer se det hela med nya ögon för varje gång, jag lovar.

Lycka till!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Jullan

Inlägg av Jullan »

Jag har läst Mammuts tråd och visa ord tidigare, det är jätteklokt skrivet. Men jag hittar ju inte rätta känslan så jag får inte till det.
Och det är verkligen inget fel på alla supertips jag har fått här i tråden, det är inte forumets fel att jag inte lyckats.

Jag är väldigt tacksam för alla svar, tips och kloka ord som jag fått. Och även om jag backar nu så hoppas jag inte att någon av er tar illa upp och att ni tycker att jag tagit upp er tid och engagemang i onödan. Jag har lärt mig massor :heart:
Jonatans_mamma

Inlägg av Jonatans_mamma »

Innan du ger upp tycker jag du ska ändra schemat sa han far mer vakentid mellan lurarna. Vi har ändrat till ungefär det schemat som Nina skrev här i din trad och nu fungerar dagsläggningarna mycket bättre, faktiskt utomordentligt :D Det är kanske sa att han inte är tillräckligt trött när han ska sova och det försöker han kanske berätta för dig pa det enda sprak han hittills kan = skrik 8)
Nu vet ju inte jag om detta är lösningen men det är väl helt klart värt att prova :wink:

Kram Malin
Stolt mamma till Jonatan, en härlig 7-sovare född 29 aug 2005 (kurad mars 2005) och SM-lillebror Isak, född 26 feb 2008 (kurad aug 2008)
och minibror Linus, född 14 mars 2013
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

Jullan skrev: Och även om jag backar nu så hoppas jag inte att någon av er tar illa upp och att ni tycker att jag tagit upp er tid och engagemang i onödan. :heart:
:D Ingen fara. Gör nu jobbet. Du KAN. Om du vill.

Eller också inte.

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
NlNA

Inlägg av NlNA »

Hej Jullan :!:

Tro mig när jag säger att jag gav också upp en gång och sen en gång till :shock: . Du är inte ensam, om det kan vara till någon tröst :wink: .

Jag blev helt "knäpp" utav att jag inte kunde få tösen att sova och mådde jättedåligt av det, självförtroendet sviktade rejält och precis som du beskrev om känslorna till barnet, så var jag bara skitförbannad och irriterad över att hon inte sov :cry: .
Till slut gav jag upp för en stund för att bara få andas och släppa fokuseringen på allt. Jag vilade ut lite...
Sen fick jag nya krafter att återvända, med bättre attityd och ett nytt schema :!:

:arrow: Jag ger dig, precis som Jonatans mamma, tipset om att ändra schemat för att se om det kan ge ett bättre resultat :D .
Ger du honom 2 lurar istället för 3 så kanske du kommer att känna dig lite bättre till mods eftersom den "jobbiga" insomningsdelen bara sker 2 gånger per dag istället för 3. Och det kanske du har krafter till att klara :!:
Men då måste du också ge honom en vecka på sig att vänja sig vid övergången :!: Allt sker som bekant inte över en natt :roll: .
Har du klarat denna långa vägen hit så klarar du 1 vecka till 8) :heart: . Se bara framåt :!:
Jag fick alltid nya krafter när jag bytte schema - har gjort det några gånger :oops: erkänner jag, men till slut hittade vi ett som passade tösen.

Tänk på att mat, mera mat och ännu mera mat också är avgörande för sömnen. Det är han som ska avgöra när det räcker med mat :D .
Trodde aldrig att tösen skulle fixa ett långpass då vi länge försökte få till ett i flera månader (då sov hon 3*45 min istället), men för ca 3 veckor sedan gick vi över till 2 sovpass för att se om det kanske nu skulle gå bättre och nu i 2 veckor har hon sovit i regel 1,5 - 2 timmar varje dag :!: I denna stund slutade jag också att amma och ersatte amningstunden med välling och jag är nog övertygad om att det är därför hon sover bättre nu. Det märks även till natten då hon sover som en stock, hon som alltid var så lättväckt :!:
Jag kan ha fel, men då jag vet att du ammar kanske det också kan vara något avgörande :!:

Jag trodde också att det var mig det var fel på, men samtidigt var jag också helt övertygad om att jag hade attityden och den är jag också övertygad om att du har :!:
Idag vet jag att jag hade den, men att jag snarare hade lite mycket överkoncentration istället.
Allt blev till det bättre för oss när vi gick över till 2 lurar och började med välling - kan bara ge dig tips utifrån min egen erfarenhet, men det är alltid något :) .
Du väljer själv när du vill ge upp och det är helt ditt eget val, men det finns andra vägar att gå :!:
Om du inte testar några andra vägar så vet du ju inte om det fungerar på något annat sett heller :wink: . Vad har du att förlora :?:

Massa kramar :heart: :heart:
NINA
Lisa för själen kom december 2007.
Mors lilla Olle kom juni 2010.
Jullan

Inlägg av Jullan »

Hej Nina,

Tack för dina kloka och peppande ord så här på en gråmulen måndagmorgon! :heart: Jag var tvungen att "stänga av" den här fokuseringen på sova och äta för det kändes som om jag skulle bli helt knäpp annars! :shock: Skönt att höra att jag inte är ensam om att ha haft svackor... :wink: Jag vet ju att jag är en väldigt envis människa (på gott och ont) :roll: så jag kan ju givetvis inte ge upp innan jag provat alla vägar.

Har klurat lite på schema och surfat runt på schemaförslag här inne på forumet. Verkar som att många väljer att lägga långa luren på fm, innan lunch. Finns det några för och nackdelar med att ha den på fm eller em? Hur långt framåt i tiden bör man tänka..? Jag försöker få till det så att jag även känner att jag kan komma ut ur huset några timmar varje dag utan att det ska avbrytas av mat (då tänker jag "riktig mat" som puré och fruktdessert) och sömnpass. Ditt schema ser annars väldigt bra ut! :) Vad tror du om det här?;

07:00 God morgon + välling.
09:00 Mellis
10-12 Sova 1,5-2h.
12:00 Lunch
14:45 Mellis
15-15:45 Sova 45 min.
17:00 Middag (ev 16:30)
18:30 Nattslurk
19:00 God natt!

Det här med välling är ett litet gissel för oss. Han är inte speciellt förtjust i flaskan eller pipmuggen (har provat båda) när han ska ha kvällslurk. Får som mest i honom 1dl, för det mesta mindre. Vi erbjuder dock fortfarande varje kväll. Har provat på morgonen när han är jättehungrig men det funkar inte alls! :( Då börjar han gråta tills han får bröstet. Och att pappa ska ta morgonen funkar inte rent praktiskt för oss (om det kan hjälpa att det inte är mjölkkossan som matar tänkte jag) och jag är inte så sugen på att gå upp och kladda med gröt kl 07 på morgonen :oops: Men jag kanske måste tänka om?!

Övrigt kan jag tillägga att han alldeles strax har lärt sig krypa och att första tanden tittade fram förra veckan! :D Kan kanske ha med strulet att göra, jag vet inte? Men han är inte speciellt kinkig eller ledsen, bara lite kortare tålamod verkar det som. :| Och det ser ut som att andra tanden ligger i startgroparna också. Har också lyckats få till en 12-timmarsnatt till men det vanliga är att han vaknar några gånger per natt och fixar själv att somna om efter lite stök och gnöl men utan ramsa :D På några dagar nu har jag inte gjort något alls med vargtimmen utan han har ordnat det så duktigt på egen hand. Men han har inte sovit igenom dom utan vaknat vid flera tillfällen per morgon.

Nya tag nu! :D O:) :sleep:

kram :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"