Kura barn som går på dagis?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Strålande jobbat, mamma har en mycket bra attityd, du har helt rätt i att pappan inte får låta bedjande eller frågande i sina ramsor - helt säkert var det din bestämda som fick Amanda att förstå att hon tryggt kunde lägga sig och somna om :!:

Angående bajsblöja så beror det på hur nära morgonen bajset kommer - och om man ska byta så gör man det i sängen, i mörkret, i tystnad. Men det bekymet slipper ni snart, när hon förstår att sova tills hon blir väckt!

En marginalkvart (max) kan man bjuda på på morgonen, eller fem minuter, om hon somnar om alldeles innan det är dags att göra godmorgon. Jag tycker inte ni ska räkna 12 timmars faktisk sovtid nu, utan följa ert schema till punkt och pricka!

Detsamma gäller dagsömnen, du lägger henne enligt schema och väcker enligt schema: du kan inte sova åt henne, bara ge henne förutsättningarna till att själv sova!

Hoppas ni får en fin dag!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Är det kört nu?

Inlägg av annawahlgren »

Mippe skrev:Anna vilken fantastisk människa och hjälpare av små sötnosar du är!
:D Tack, tack för så vackra ord O:) Och välkommen är du :wink: :lol: Som du säkert har märkt vid det här laget :heart:

Oavsett allt - dagis eller ej - måste ju lilla älsklingen sova på nätterna; är någonting illa, blir det sannerligen inte bättre av sömnbrist på toppen :shock:

Hemma kan hon sova inne eller ute, vilket ni tycker - men var konsekventa, hatta inte fran och tillbaka förrän tiderna sitter som berget. När de gör det, kan hon sova var som helst och hur som helst, höll jag på att säga - bara ni håller tiderna.

Du är på så god väg nu - fortsätt bara arbetet lugnt och fint, odla skrattet-till-go'nattet och gör ramsan riktigt glad, för att inte säga hurtig, jätterytmisk och övertygande käck :lol: Använd den efter läggning (x4, x6 eller t o m x8 - hon ska tysta under den :wink: ) och som, till nöds, påminnelse, om möjligt ännu gladare och högre och tjosan-hejsan-rytmisk :lol: Bekräfta separat behöver du inte längre. Hon börjar veta vaf som gäller nu och ska ha ert fulla förtroende. Hon klarar mycket bra av att somna om själv :wink: Ramsa alltså inte igen förrän vid nästa (eventuella) uppvak. Då hon verkligen ställer en fråga och ska ha direkt och i ordets SANNA bemärkelse betryggande svar. I översättning:

- Kommer vargen och tar mig nu :?:

- O nej, älskling, här är allting inte bara kanonlugnt utan riktigt toppentrevligt dessutom :lol: Visst är det UNDERBART att sova så skönt :lol: :sleep: :lol:

Vi behöver komma bort från allt som luktar tröst och tycka-synd-om, en gång för alla :thumbsup: Pappa får tänka efter hur han själv skulle vilja ha det, om han var djupt osäker på saker och ting här i världen. Skulle han vara hjälpt av tröst och medlidande, som mest bekräftade hur illa det var :?: Eller skulle han vara mer betjänt av omgivningens tilltro, självklara ledning och glada optimism :?:

Storebror kan också ramsas. (Se nedan.) Men hans oro för vargen i kombination med hans beskyddarinstinkt, som är, eller varit ska jag säga, lite ledsen - maktlös - därför att ni två vuxna, som skulle (och ska) garantera både hans och framför allt lillasysters överlevnad, inte riktigt lyckats framstå som betryggande säkra nog, måste respekteras. Låt honom därför själv vidta sina mått och steg - dem han kan - för att hålla "vargen" stången. Låt honom själv låsa dörr och regla fönster. Nogsamt ska han kolla att faran verkligen är utestängd. Visa honom hur man gör, i hela huset. Låt honom göra jobbet själv, under överinseende så att det blir rätt. Prisa och beröm på temat TACK för hjälpen - som underlättar livet för dig och er alla. Han har bidragit till den lyckosamma kampen för överlevnaden / tillvaron.

Omsider, när saker och ting fallit på plats, kan han släppa sin rädsla och i övertygelse om att NI sköter vakthållningen sova lika tryggt som lilasyster också han, och han kommer då inte längre att vakna av att hon eventuellt gör det.

Ur Internationella Sova hela natten (Barnet och kuren):

:arrow: ”Jag måste bara få berätta. Har precis ramsat min tolvåring!

Han har varit borta hela helgen och besökt en god vän, vilket innebär att rutinerna självklart inte följts. Av erfarenhet vet jag att kvällen efter det att han sovit borta blir strulig, och det blev den. Jag brukar ligga steget före, men i kväll brast jag och började fundera febrilt över hur jag kunde bryta …

Han grät över en tappad autograf, han grät över livet, han drack vatten ur flaska så hans syster blev tokig, han förbannade sig över denna oförstående mamma … Jag kände vansinnet sakta komma krypande.

PLING! säger det i huvudet, och jag börjar ramsa. ’Godnatt, sov gott, vi ses i morgon.’- ’MAMMA DET KRYPER I MITT HÅÅÅÅR!’ – ’Godnatt, sov gott, vi ses i morgon.’ – ’JAG HATAR SKOLAN!’ – ’Godnatt, sov gott, vi ses i morgon.’ Etcetera, etcetera. Och vad händer? Jo, det blir TYST! Det tog fem minuter!!!

Vanligtvis en sådan här kväll springer han upp och ner, skriker och tjafsar, kommer på det ena med det tredje att diskutera och somnar utmattad – oftast efter både 11 och 12 på natten. Även om vi håller oss lugna och bestämda.

Jag känner mig LYCKLIG! Det finns hopp!

Men det bästa av allt, min son är lugn, han känner att vargen hålls borta och somnar nu in lugnt och tryggt. (Jag kommer självklart att kolla hans hår i morgon.) Vad mer finns att säga? Jag tänker kura mitt nästa barn redan i magen…!

Ni pappor och mammor som tvekar över om det funkar att ’ramsa’, tveka inte! Funkar det på en tolvåring, funkar det med all säkerhet också på president Bush.”

:heart: :lol: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Mippe

Inlägg av Mippe »

Hejsan alla underbara människor!

Nu är vi inne på 4:de kurdagen och vi har det så fint! Igår fick jag ramsa i tre omgångar vid dagsluren hon vaknade 2 ggr under 1,5 h... men blev alltid tyst med min käcka ramsa. På kvällen övade pappa att låta väldigt käck o glad (Tack AW för denna uppmaning, det verkade gå hem och han sa i morse: "Vilken METOD det här är!" Tydligen hade han inte riktigt trott förrän nu... :x ) och fick ansvaret över läggandet... Mamma som inte varit nervös på en stund var nu nervös över att ge över ansvaret :? . . .

MEN allt gick superbt! Glad ramsa av pappa och inte ett knyst efter det. O prick på tiden. Så glad som jag var igår har jag inte varit på länge! \:D/ =D> .

På natten vaknade hon en gång vid 3:15 - hon grät så jag beslöt mig för att hurtigt ramsa vid dörren. hon tar genst emot budskapet och sover vidare till 6.40 då hon pratar och mumlar om vartannat och är tyst i mellanåt. ramsar inte. Här börjar jag vara rädd för gråt så jag låter klockan ring 5 min tidigare (6:55)... Fel :?:

Nu precis nyss la ja henne för att sova middag och hon la sig igen gärna tyst och nöjd av min glada ramsa. Fantastiskt! O vilket självförtroende jag fått på kuppen!

Storebror ska också snart få smaka på detta underbara sätt att finna ro. tack AW för tipset med 12-åringen, lät precis som vår pojke. Brukar kalla honom för Alfons Åberg som ju också alltid hittar på en massa vid läggdags... Vet ni att denna SHN-kuren inte bara gjort lilltösen tryggare utan den har fixat ett inre lugn åt mamma också! :lol:

Nu börjar uppföljningsveckan med så lite planer som möjligt utöver våra rutiner (skall två dagar på jobb - så dagis två dagar här i mellan KAN väl inte förstöra allt?). På söndagen ska jag ha en liten bjudning som är bestämd för länge sedan, men det kommer inte att störa Amandas tider. Tror n det är ok? :?: :?: :?:

Nu vill jag peppa alla som funderar på att gå in för det här GÖR det! Är inte så långt på väg i kuren, men jag känner att om det ännu blir bättre än det här, HUR underbart kommer inte våra liv att vara då? 8) :sleep: \:D/

Väntar dock att ett bakslag ska komma eftersom det är så vanligt, men det känns helt ok för man vet ju hur man ska göra då :wink:

Nobelpris åt Anna för hon får våra barn att bli trygga i en otrygg värld. barnen är ju framtiden och om alla barn vore trygga i sig själva skulle de ju växa upp till trygga vuxna och då skulle samhället garanterat se annorlunda ut ! Stora ord, :heart: men så tror jag! :idea:

Kram på er alla! :heart: :heart: :heart: :heart:
Elias (*augusti/00) och Amandas (*juni/07) mamma
Mippe

Inlägg av Mippe »

Hej!

Kom på några frågor:

Hur lika ska dagarna vara under uppföljningsveckan? Man kan typ åka till affären ibland och träffa bekanta? menar inte att tiderna skulle ändra...

Finns det något tips jag kan ge dagispersonalen i morgon när jag för fröken dit? Kan väl inte kräva att de ramsar vid vilan. och nappen ska väl bort på dagis?

:heart: :heart: :heart:
kiki

Inlägg av kiki »

Hej Mippe

Har du tagit bort nappen är den ju borta på dagis också :lol:

Jag visade dagmamman tillrättaläggandet :lol: och en lätt solfjäder så att hon fick samma känsla in i sömnen som hemma, kolla när ni kommer dit vem som har hand om sov vilan och visa henne/honom hur man gör.

Jag tror att du inte kommer vilja :?: gå någonstans efter dagisdagar, ungarna brukar vara "jättetrötta" (men jag kan ju inte veta vad du vill, sorry) Men vad jag menar är att försök att ta det lungt ett tag framöver med minimalt med aktiviteter förutom utevistelse förståss.

Du är jätte duktig :lol:
Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Mippe

Inlägg av Mippe »

hej!

Nej aldrig vill jag någonstans efter en dagisdag. . . utan menade att om man tillsammans med barnen kan gå till mataffären / annan affär eller åka och hälsa på t.ex farmor och farfar någon timme eller blir det också för mycket nu i närmaste framtid? :?:

Hon sov idag första gången dagsluren inne utan protest och nästan den tid som var utsatt (-15 min). Känns också som om skrattet nu är mer på ytan. Det som jag också märkt är att hon hittat magliggandet nu (sov tidigare på rygg faktiskt). Hon kan mitt på dan lägga sig ner på mage och man ser att hon njuter av ställningen. Kan det stämma?

Tack för alla tips och råd på vägen. Utan detta forum hade jag säkert misströstat flera gånger och trott att jag gjort fel.

Återkommer ännu i väntan på återfallet... :wink: [-X :D och får se vad vi gör med storebror... :heart: #-o :roll:
kiki

Inlägg av kiki »

:lol: Inte vänta på något återfall :lol: [-X kommer det så vet hur du ska göra :lol:

Du gör ett kanon bra jobb. Ang. magläget så visst är det så att när små barn får nys på magläget så ÄLSKAR dom det :lol: det gör jag med :lol: så lägg tillrätta på mage nu.

Och visst kan du gå iväg på saker, bara du håller schemat på pricken nu, både mat och sömn, tänk att det ändå blir lite stört på dagisdagar, så var extra noga när ni är hemma.

Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Nillan

Inlägg av Nillan »

Mippe skrev:Finns det något tips jag kan ge dagispersonalen i morgon när jag för fröken dit? Kan väl inte kräva att de ramsar vid vilan. och nappen ska väl bort på dagis?
Nog kan du be dem om det tycker jag. Berätta bara att nu gör vi så här hemma och det funkar jättebra och att det vore bra för er tjej om de gjorde likadant. Du behöver ju inte lägga fram det som ett krav utan mer som en möjlighet för dem att få din tjej att sova gott och känna sig trygg.

Min mellantjej ramsades på dagis när hon sov middag och personalen där verkade bara tacksamma över att de fick ett bra verktyg. Fick också höra via andra föräldrar att de faktiskt stolt berättade om att hon minsann somnade om man sa en ramsa :shock:, vilket tydligen var stort :wink: .
Nillan, med tre fantastiska döttrar födda aug 01, juni 03 och okt 07.
Mippe

Inlägg av Mippe »

hejsan!

Här kommer en liten rapport för intresserade. det är nu hela fem dygn sedan kuren började och idag har Amanda varit på dagis. Förra natten var fin. jag behövde inte ramsa en enda gång förutom vid läggningen. Hon vaknade kort ett par gånger men lite babblande och helt nöjd. Somnade om på någon minut. Hon vaknade 20 min före väckning men tystnade efter en stund och fick stänga av klockan prick på tiden. Glad som en lärka var hon!

På dagis berättade jag hur jag lägger henne och hur jag ramsar. De sade att de skulle försöka fixa det. Hon hade inte somnat direkt men varit glad o nöjd tills hon somnade sov dock endast 1 h. . . Borde de ramsa henne här när hon vaknat för tidigt kanske? :?: De har ju mörkt i rummet, men där finns ju andra runt omkring henne i samma rum hela tiden så det är inte precis lika som hemma. Nappen är nu borttagen på dagis.

Kvällen har varit bra med mycket skratt och exakta tider. Nu lade jag henne 5 min för tidigt märkte jag :oops: men hon protesterade inte utan blev kvar lugn. Denna gång var hon inte tyst direkt utan pratade i hela 10 min om dittan och dattan för sig själv - hur nöjd som helst. Har ALDRIG upplevt detta förut måste jag säga. . . Ett steg i rätt riktning eller reaktion på dagisdag? :?:

jag är väldigt hoppfull inför framtiden, men känner att jag inte alls skulle vilja gå på jobb. Hur ljuvligt skulle det inte vara att följa dagrutinen hemma ännu ett tag. Det är nu som jag faktiskt inser det - NU när det känns som om jag ha full koll på läget. BORDE verkligen ha kurat mer helhjärtat första gången. :?

:heart: :heart: :heart: :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, vilken fin rapport du kommer med! MYCKET BRA JOBBAT!!! =D>

Jo, gissa hur det kan komma sig att vi sköt upp dagisstarten från 2 år till 3 år? Så nu skall jag gå hem igen med sonen till årskiftet då maken går tillbaka till jobb. Man kan ju inte göra annat än att njuta av dem! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hejsan och grattis till alla framsteg. :thumbsup: :D

Vill bara passa på att svara på din fråga om hennes snack vid insomningen är en reaktion på dagis eller ett steg i rätt riktning. Jag skulle svara det senare.
Finns inget underbarare än att höra en liten ligga och småprata för sig själv innan John Blund kommer. Där kan man prata om att vara trygg i sin säng. Ens stor eloge till er att ni redan har nått dit. Bra jobbat.

Ha det gott.
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:

Pris och beröm :-({|= och TACK för alla dina varma, vackra ord, kära Mippe :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Nillan

Inlägg av Nillan »

Instämmer i lovorden. :D Vad bra ni jobbar! :heart:

Visst är det härligt när alla parter får smak på det ljuva livet.....
Nillan, med tre fantastiska döttrar födda aug 01, juni 03 och okt 07.
Mippe

Inlägg av Mippe »

Tack för alla heja rop och bra jobbat meddelanden! Blir så glad när ni tycker att jag / vi varit duktiga. För jag e så såå stolt och vill ropa ut åt alla vilken fin metod det finns att ge trygghet åt barnen. Men gladast av allt är jag när jag ser hur glad lilltösen är!

När jag ännu kommer till det skedet att jag inte oroar ihjäl mig när jag är borta någon timme och pappa är med barnen att bara hon/de nu inte må reagera på detta... Vill så att allt ska fortsätta som det är och har svårt att veta vad som sen är en FÖR stor förändring i vardagen. (VET att tiderna ska hållas och det känns helt bra och tom tryggt för en själv). Vi får se efter uppföljningsveckan hur det känns.

Stor kram till alla hjälpare! :heart: :heart: :heart: :sleep: :D :heart:
Soffipropp

Inlägg av Soffipropp »

Hej Mippe
Är ny här på forumet. Ska precis till att kura min 16 mån dotter. Det har hjälpt mig mycket att läsa om din resa i kurandet. Blir så optimistisk nu. Nu ska jag läsa på ännu mer innan jag ska ge mig på kurandet i nästa vecka. Ska även få min sambo att sätta sig in i metoden först. Vill inte göra allt själv. Har som du också haft funderingar på hur det ska gå när hon är på dagis men nu känner jag mig trygg när det gått så bra för dig. Till sist; instämmer med de andra. Bra jobbat! :)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "