Nu har vi startat! Please, ge mig råd!!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Josefin

Nu har vi startat! Please, ge mig råd!!!

Inlägg av Josefin »

Ikväll satte jag igång med kuren...Men jag vet faktiskt inte om jag gjort rätt.

För det första: Lille F blev VANSINNIG varje gång jag drog ramsan! Jag kunde gå ut medan han var vaken (fast på gränsen till att somna, men så fort han hörde min röst satte han sig upp i sängen och grät. Till slut ruckade jag väl något på schemat och drog bara en enda ramsfras vid dörren och då med låg röst. Då somnade han tillslut, men inte utan att först grina till, sätta sig upp och sedan lägga sig ner igen Jag behövde dock inte gå in.

Det här med ramsan är jättesvårt!

Sedan har det tagit LÅNG tid att få honom att somna. En halvtimme drygt tror jag det tog -och då fick jag gå in 7-8 ggr... Ska det vara så? Har jag gått i n för mycket? Eller gått ut för tidigt? Eller ramsat för högt?

En liten fråga till: Jag och min son delar rum. Nu hade jag tänkt att sova på soffan ett par nätter tills det funkar. VAd tror ni om det? Dels kanske han blir störd av min närvaro, dels är det så lätt att ta upp honom till mig mitt i natten när jag har honom nära...Faktum är att jag hur många ggr som helst vaknat på morgonen med honom bredvid mig utan att minnas NÅGONTING.

Efter kuren blir det dock delat rum igen - någon som har erfarenhet av det? Finns INGEN annan möjlighet - såvida inte hyresvärden ger mig tillstånd att bygga till et rum på...typ taket... :roll:
Josefin med lille F, f?dd 040731, en liten svensk-spanjor-syrian som sover OK, men kan sova b?ttre...
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Kära nån - det här är en väldigt vansklig början; du vet inte hälften av vad du borde veta, är inte påläst och inte förberedd alls, ens med ramsan. Du verkar inte ens ha läst in dig på Lathunden. Jag är ledsen, men så här får man inte behandla Sova hela natten-kuren - och (därmed) inte lilla barnet heller.

Så snälla, läs på, tänk, läs igen, tänk mer, och fatta först därefter Beslutet. Då, när du verkligen har bestämt dig för att genomföra kuren, ska du veta exakt vad du gör och varför - innan :idea:

Och då är du förstås välkommen tillbaka. Men kuren gör sig inte av sig själv. Lilla barnet gör den inte åt dig. Och forumet gör den heller inte åt dig. Bara precis du själv - och förhoppningsvis pappa tillsammans med dig - gör den åt lilla barnet :idea:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Josefin

Inlägg av Josefin »

Men...jag läser och jag läser, men vad är det jag missar? Min av sömnbrist totalt kolappsade hjärna kanske inte hänger med som den borde?

Fattar det så här - ramsan ska sägas redan på väg ut genom dörren, och sedan fortsättas på väg bort. Sömnen ska infinna sig när barnet är självt. Detta har jag gjort - och upprepat. Det jag inte förstår är om (och jag har även letat bland andra inlägg på hjälpforumet utan att hitta just DET) det är något FEL i ramsandet jag gör - eller om det är vanligt att den lille reser sig upp i sängen varenda gång han hör min röst.

Eller är det något helt annat kapitalt fel jag gör?

(Kuren gör jag ensam utan hjälp)
Josefin med lille F, f?dd 040731, en liten svensk-spanjor-syrian som sover OK, men kan sova b?ttre...
br

Inlägg av br »

Bekräftelseramsan, hur hanterar du den? I början kändes den som attd en störde men det gick snabbt över.

Jag håller med ANna, du verkar inte riktigt bombsäker.

När vi kurade fnans inte detta forum, vi hade endast lathunden att tillgå. Och när vi satt där de första dagarna med våra frågor så fanns svaren i Lathunden.- Fast vi hade läst den flera gånger så stod det ju där hur man skule göra.

Försök att samla dig och läs helheten och häng inte bara upp dig på din ramsningsteknik ( fins mkt att läsa om det här, använd sökfunktionen)
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
kokos

Inlägg av kokos »

Jag kanske inte har läst allt du skrivit, men hur har kuren gått till? Vad har du haft för krisverktyg? Buffning, solfjäder? Eller bara ramsa?

Jag skulle göra så här. Skissa ett schema som du håller stenhårt med mattider och sovlurar på dagen. Detta schema ska du följa slaviskt under kuren och uppföljningsveckan. Du ska inte tveka - så blir allt tydligare för barnet.

När du nu kört ett fast schema på dagen så kommer du till läggningen och då ska du även då ha bestämt dig för hur kuren ska gå till hos er. Exempelvis: barnet får middag, badar och får sedan vara med dig och ha superkul innan och efter vällingen. En massa skratt och en massa tok - hela vägen till sängen. När du lagt killen kanske du behöver använda ett krisverktyg för att få honom lugn så här i början. Buffa lite kort eller använd solfjädern och gå ut ur rummet på ramsevers 1. Vi brukar hinna ut ur rummet innan ramsevers 1 ens är slut och sedan kör vi återstående verser (3 st) utanför dörren och på väg bort för att göra något annat. Kanske skriker han och protesterar ett tag och då får du påminna med ramsa x 4 eller x8 eller vad som nu krävs för att få honom lugn. När han lugnat sig bekräftar du med ramsa x 4 igen.

OM det blir kris måste du ha en plan. När går du in med krisverktyg? Jo - vid kris. Kris är inte protest - utan kris är om han blir ledsen. Att han protesterar vid ramsan är ingen kris. Spring inte in till honom 8 gånger - det brukar inte behövas. Utan ramsa utanför dörren och gå bara in vid verklig kris. Om du måste gå in använder du ett av verktygen och ser till att han blir lugn och så ramsar du på väg ut precis som förut. Kanske får du påminna med ramsan igen. Och till slut får du bekräfta med ramsan.

Mitt bästa råd är att inte överkoncentrera dig på barnet. Se till att du har nåt annat i hemmet att ta tag i mellan ramsor och påminnelser om det nu blir några. Du ska känna det som att du måste iväg och ta hand om nåt/någon annan när du lagt honom (Anna själv brukar säga "spring iväg till de andra 17 korna" - eller nåt sånt...) :lol: .

Allt det jag skriver nu finns bättre beskrivet i Annas lathund.

Lycka till!
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"