Träning -08

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
kattklo

Inlägg av kattklo »

Tjenis nya mamman!
Läser om dina knän och måste bara hoppa in med lite info. Detta lärde jag mig när jag sprang som mest (och det var mycket! :shock: ):

När man har ont ska man vila från löpningen, men inte vila helt. Man ska fortf. styrketräna.

Jag gick på särskild rehab med knäböj, benpress både sittande och liggande på mage, samt balansövningar på "saturnus-boll". Knepet är att stärka musklerna runt omkring knäskålen. Det MÅSTE man göra om man ska kunna springa långt. Knäskålen är inte bra förpackad!

Simning, alltså vanligt bröstsim, är INTE bra för knän. Bra och skonsam och skön träning för resten av kroppen, men har du ont i knäna så passa dig. Benrörelserna man gör när man simmar bröstsim pressar runt knäskålen på ett mycket ofint sätt.

VAD inspirerad jag blir att köpa nya löpskor och ge det en ordentlig chans igen...
Jag lubbar runt i min gamla, torkade, men det är ju inte samma sak.

KRAM
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Tack för tips, kattamaja!
Jag trodde simning var bra i alla väder, men du har ju rätt, det blir ett otrevligt motstånd mot knäleden.
Men knäna är rätt ok just nu. Försöker göra små balansövningar för att stärka småmucklerna, emn det är ju inte så mycket endorfiner...

Däremot blir jag lite sur i fotlederna efter ett löppass. Så de ska väl också ha sitt. Tåhävningar, stretch osv. TID tar det...

Men angående skor: Gör som jag! Jag provade ut ett par pjuck som jag gillade och sen plockade expediten fram ett par i samma modell, men med vårkollektionens färg, som jag fick för halva priset! Värsta fyndet!
Konsumtionssamhället har sina kortsiktiga fördelar! :wink:
kattklo

Inlägg av kattklo »

BRA deal!
Jag vill gäääärna ha förra säsongens färg. Där jag löper blir dom ju leriga på en gång så give mealla lila/orangea/bajsbruna/neongula ni har!!!!! :lol:

Och angående små små fotleder: styrketräning är mycket viktigare än stretch och har du provat att spruta växelvis kallt och varmt vatten ca 30-60sek vardera på smalben/anklar i duschen efteråt??
Alltså varmt, kallt, varmt, kallt... upprepa så länge du har tid. :lol:
Myycket effektivt.
Blodkärlen får jobba och benhinneinflammation förebyggs.

TJO!
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Gud vad du KAN, kattklo!
Du kan få bli min personliga löparcoach!
Jag kan snart springa hem till er :wink:
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Fast just idag har jag träningsvärk, så jag äter Polly. Det går också bra :lol: :lol:
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:D
Tack för omtanken LO/ :D Jag har inte dåligt samvete den här gången, det blev ju ia alla fall 2 pass (värre är det väl med den där marabou/dajm-chokladkakan jag tog idag... :oops: :wink: )

Nya mamman: Jag VAR ju försiktig :shock:, jag vilade ju mig från träning (inte från jobb förstås...) i 4 dagar! :wink:

Heja allihopa :!: :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Fyra dagars vila över världens förkylning, ska det verkligen vara försiktighet det...? Säger jag, lite gnidet bestemors-aktigt :wink: :lol:
Är du frisk nu då? Säkert?

Själv har jag ont i fotlederna. Där fick jag för min löparmallighet.
KATTKLO???! Hjälp mig!
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:? Nja. snorig och täppt och trött är jag, men väldigt mycket bättre i alla fall. :) Till täpptheten finns det ju gudskelov nässpray! (tröttheten har nog inte med förkylningen att göra, utan är för att jag jobbar så stenhårt just nu, och sent på nätterna)

Trist med fotleden... :cry: Jag har ju en hälsena som bråkar med mig mellan varven, inte så kul det heller.

kram anna
kattklo

Inlägg av kattklo »

Fotleder!
Menar du i själva böjen mellan fotrygg och skenben?
Eller runt om hela?

Duschknepet funkar även här.
Sen handlar det i de flesta fall om att löpa mindre asfalt (helst ingen alls) och MER ojämn terräng. Små små trippande steg med full kontroll över stockar och stenar. Du behöver träna upp alla små små muskler i foten!
Och återigen styrketräna när du kommer åt. Tåhävningar framför diskbänken.

OCH kom jag på! Viktigt viktigt: När/om du stretchar framsida lår genom att hålla i foten och trycka den mot rumpan- dra ALDRIG i foten!
Du drar ut exakt det ställe jag tror du har ont i. Det är mycket dåligt. Man översträcker. Stretcha låren utan att sätta någon som helst stretch på foten!

Tål att upprepas inne i denna tråd: trasiga kroppar har nästan alla duktiga dansare, mycket sällan några duktiga styrketränare.
En översträckt muskel är svag och kan brista. En bullig muskel gör dig ovig och...ja bullig :lol:

Det var mina stalltips.
KRAM
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Tack för tips och uppbackning. Jag är på intet sätt handikappad eller så, men jag är liksom stel/öm över vristerna (antar att en masa småmuskler är ansträngda) och jag känner en antydan till ömma hälsenor (det har jag provat förut och fått fin bukt med - tåhävningar, tåhävningar....) Jag tror att det är mycket fotgymnastik som gäller framöver. Plocka bollar med tårna och sånt. En kompis till mig fick en fraktur i foten av för ihärdig löpning, en slitskada - och den tog 1000 år att bli av med. Så jag är mycket försiktig. Men jädrigt springsugen.
Bra tips om försiktig fothantering vid lårstretch. Det har jag aldrig tänkt på. Dumma jag.

Kram
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Här står man i, minsann. Även om det inte varit världens bästa vecka.

Må: löpning 40 min
Fr: promenad 40 min
Lö: Tufft pass: löpning, styrka (utfall, armhävningar, plankan osv, osv), spurter, backar. 1 tim. Hela koppen gör skitont nu. Mest rumpa och lår. Och bröst. Och vader. Och rygg. Och axlar. (Har man fler kroppsdelar?!)
Sö: Hurtig promenad för att jaga bort tränignsvärken, 1 tim.

Ni andra??
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hur var det nu... Äh, det är hopplöst. Jag kommer inte ihåg. Av någon anledning känns det som jag tog bilen i onsdags, men jag vet inte varför. Jag brukar ju gå då.
Nä, vänta nu... Jo, så var det. Har ju börjat på babymassage och då hinner jag inte gå. Så det har inte blivit så mycket mer än bara idag.

Och då gick vi tipspromenad = en timmes skogspromenad. Och sedan NIA-träning. Åh det var SÅÅÅ kul. Kände mig verkligen inspirerad och orkade mer än på länge. Kroppen ville ha utmaning idag :D
Fortfarande ingen träning hemma framför TVn...
Äh, jag har inget dåligt samvete - än.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Förra veckans träning blev även nu "bara" 2 pass, men 2 VÄLDIGT bra pass :!: :D

Tis: löprunda, men ett stopp, för en älg :shock: höll på att springa på mig :!: :D Lite coolt att ha en älg så nära. Riktigt bra tempo och flyt i steget!

På torsdagen fick jag och Clara spy-sjuka :shock: , så jag tränade inte i mitten på veckan där, för att komma loss igen på söndagen.

Sön: Det tuffaste pass jag varit på i mitt liv tror jag :!: Step-intervall, ledaren körde i ett fullständigt vansinnigt tempo, och svetten skvätte :!: :shock: :lol:

kram anna
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:cry: :twisted:
Mitt-i-veckan-sjukorna fortsätter :cry:
Kände mig rätt pigg i tisdags, så det blev en löptur.
Och på onsdagen kommer förkylningen (som eg. inte var helt borta) tillbaks med buller och bång :!: :shock: Torsdag-fredag kunde jag knappt prata, nu hostar jag och det smakar var i munnen :shock: och är täppt i hela huvudet, så, nej det blev bara tisdags-träningen, och nu SKA jag lyssna på min kropp (som jag har väldigt svårt för) och vila från träning tills jag är pigg igen!

kram anna
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Bra, Anna. Man SKA lyssna på sin kropp!
Det har jag också gjort, den har behövt lite vila. Så för min del ser prestationerna ut så här:

to: löpning 30 min
lö: barnvagnspromenad 1,5 tim. Rask, dock!
sö: armhävningar och ryggövningar 10 min

That's it.

Det är lite tungt nu. Mörkt morgon som kväll, och jag jobbar en hel del, pendlar dessutom. Så jag måste verkligen ta mig i kragen för att inte säcka ihop i soffan på kvällarna.
Strategi: Enkla styrkeövningar hemma när andan faller på.
Så har jag skaffat mig en stegmätare, och det blir en del steg, kan jag konstatera. Tanken är att jag ska gå ut en LITEN runda om den står på färre än 12000 steg vid kvällens slut.
Jag tycker att vi är ganska få här i tråden nu? Eller?
VAR ÄR NIIII???!?
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"