Kurar om ikväll

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Tröttmammavillblipigg

Inlägg av Tröttmammavillblipigg »

Nu skulle jag behöva lite pepp, råd och kanske en utskällning :oops:
I natt vaknade hon igen, denna gången vid 4-tiden. Jag gav en ramsa och gjorde sen husljud. Hjälpte inte. Skulle gå in och solfjädra när jag tyckte hon lät ledsen, men det var helt omöjligt, hon ville bara vända sig om och det kändes riktigt obehagligt att hålla emot. Försökte buffa, som hon alltid blir lugn av, men det funkade inte heller. Gick ut en stund och försökte med husljud igen. Till slut gav jag henne välling :oops: La ner henne och då somnade hon. Då var klockan 6.
Undrar lite över pangramsa. Måste den ges direkt hon börjar låta? Vi sover på övervåningen och jag hör henne i babywatchen. Jag brukar avvakta lite och se om hon somnar om själv. Gör hon inte det så går jag ner och ramsar, men då tar den inte. Funderar på om det kan bero på att den ges för sent?
Kan det varit så att hon egentligen inte alls var ledsen, utan arg och att det var därför som buffning och solfjäder inte funkade. Kände mig helt kass när jag inte lyckades få henne lugn. :-(
I går bestämde jag mig för att ändra schema:

19.00-07.00 natt
07.00 välling
9.30-10.15 sova
11.00 mat
12.30-14.00 sova
14.30 gröt
17.00 mat
18.45 välling
19.00 sova natt

Kan tillägga att hon börjat äta välidigt bra på dagarna! (så den där vällingen kl 6 i morse var nog inte nödvändig..)

Känns som om det var ungefär så här det började spåra ur förra kurningen (kommer faktiskt inte ihåg exakt men det känns bekant) och jag vill inte göra samma misstag igen! Måste fortsätta och inte ge upp! Men skulle som sagt behöva lite pepp, råd och tips :(

Kram
nr 2 född feb -08
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

En gång är ingen gång, så glöm nu detta och gå vidare. :wink: Solfjädern ger du rakt uppifrån och det är ingenting man ska kunna slingra sig ur. [-( Som Anna skriver, kom ihåg att "våldet" du brukar är inte värre än att tvinga i en bilbarnstol tex. Några skriver att de tänker på annat när de solfjädrar, andra att de andas lugnt och tungt, andra sjunger en sång i huvudet. Själv tänkte jag som ett mantra "Hon frågar och får betryggande svar...hon frågar och får betryggande svar...hon frågar..." Sen är det viktigt att du tänker att du inte tvivlar om det funkar eller inte, tänk att du står där tills hon blir lugn och sömntung. Om det så ska ta 12 timmar!!! :shock: Då kommer hon att känna att du menar allvar och blir lättad. :wink:

Här har du en handlingsplan som ofta nämns på forumet hur du kan jobba med vargtimmen.

1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna (inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter hon? Om hon blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter henne sedan vara. Om hon fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills hon blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick samma tid varje morgon, stäng av den och gör GLAD morgon.

2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hennes protester, sätt på musik utanför hennes rum i en volym som överröstar hennes protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hennes protester avtar. När hon tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.

3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hennes protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör hon att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på dottern. Kryp i säng igen när hon somnat. Gör som ovan med glad morgon.

Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover hon nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara dotterns frågor på ett betryggande sätt som ger henne signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hej!

En kort grej bara, jag brukar inte pangramsa före kl 5, utan då avvaktar jag och behöver i stort sett aldrig ramsa numera. Han somnar om så bra på egen hand om det inte är något särskilt (typ förkylning). Jag tror att det är en viktigt att fortsätta backa med verktygen i takt med att barnets inser sin egen förmåga att somna och sova lugnt så man inte börjar störa mer än man hjälper. Kan det vara det som hände sist, att du inte vågade lämna över mer och mer till barnet?

Lycka till!
/E
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
Tröttmammavillblipigg

Tack för snabba svar! :-)

Det där med pangramsa direkt vid minsta pip blir lite klurigt. :? Får försöka rusa ner så fort jag hör något. Är ju ett bra förslag, Nemita, att inte ramsa innan ett visst klockslag. Ska nog köra på kl 4, eftersom det är runt där hon har vaknat de senaste nätterna.

Kände när jag läste ditt svar, Bluna, att du har så rätt. Jag måste känna att jag verkligen ger henne ett betryggande svar, jag var nog lite tveksam där i morse. Tröttheten börjar sätta sina spår också, jag blir på väldigt dåligt humör när jag är trött och tålamodet är inte det bästa. Men det samma gäller ju även den lilla! Hon behöver sin sömn! Hade varit skönt att få lite avlastning ifrån sambo i detta läget, men tyvärr så är han inte så engagerad.

Så, nu tar vi nya tag och fortsätter! 8)

Några kommentarer ang. schemat, föresten? Ser det ok ut för en 8-månaders?

Kram
nr 2 född feb -08
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Tröttmammavillblipigg skrev:Är ju ett bra förslag, Nemita, att inte ramsa innan ett visst klockslag. Ska nog köra på kl 4, eftersom det är runt där hon har vaknat de senaste nätterna.
Bara så jag inte var otydlig - jag ramsar förstås om det behövs, men jag pangramsar inte vid första pip utan låter honom klara det själv om han kan (och det kan han oftast). Men det tror jag du hängde med på. :)
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
Tröttmammavillblipigg

Bara så jag inte var otydlig - jag ramsar förstås om det behövs, men jag pangramsar inte vid första pip utan låter honom klara det själv om han kan (och det kan han oftast). Men det tror jag du hängde med på.
Jodå, det hängde jag med på :D
nr 2 född feb -08
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol: Extra varmt välkommen för att du hade förstånd :thumbsup: och kärlek :heart: nog att inse att ni spårat ur och stjälpte mer än hjälpte :roll: och fattade Beslutet att backa bandet och börja om rätt - den här gången, och fortsätta rätt =D>

Nu är det dessvärre rätt vanligt att ömma föräldrar, enkannerligen ömma mödrar, spårar ur IGEN :cry: fast lite längre fram på spåret då :^o

Så gör inte det :!: =; :heart:

Vadan denna trafik :?: Vadan denna plötsliga oförmåga att lyssna av barnet :?: Om hon blir förbannad efter att enligt dig ha varit ledsen, var hon inte ledsen :!: Hon ställde en fråga. Och fick fel svar - trafik i stället för betryggande besked (respektive påminnelse) om att ingenting farligt i världen, inte skuggan av varg i någon som helst skepnad, kunde komma åt henne.

En verkligt ledsen liten unge blir inte förbannad minuten efter. Och en förbannad unge är det ingen som helst mening med att försöka lugna - hon eller han behöver få reagera och göra det med respekt, utan att avbrytas eller "tröstas" eller till varje pris tystas. (Det gäller oss vuxna förbannade också... :lol: )

En verkligt ledsen liten unge låter sig tacksamt - lättat, som du själv beskrev ovan - lugnas så att det blir möjligt att sova så skönt / somna om.

Så bort trafiken. Kurera DIN oro genom att stenhårt bestämma dig för att du bränner dig på dörren så fort du tänker gå in till henne medan hon är vaken. I stället väntar du tills hon sovit garanterat i tio minuter (inte exakt tjugo eller fyrtiofem) och tassar då in för att se att allt är bra, vilket jag med närmast tusenprocentig säkerhet kan lova att det är :wink: :lol:

Då kan du lägga över henne, om det skulle behövas, och t o m lyfta henne rätt, om DET skulle behövas, utan att hon märker det, dvs utan att STÖRA, vilket är vad du gör med din trafik nu när hon är vaken. Och tro mig, det är därför hon blir förbannad. Hon vill ha sitt ostörda lugn. Hon vill ha RÄTT svar på sina frågor och det rätta svaret är varken oro eller hjälplösförklarande. Hon KAN sova och somna om och hon VILL sova och somna om, själv. Men hon behöver stundom få veta sin säkerhet bekräftad (se krönikan Säkerhet är trygghet) och det är det ramsan är till för. Som också den ska användas sparsamt och aldrig förklinga ohörd. Gör den hög och glad och så rytmisk att hela huset får lust att dansa :-({|=

Apropå oro - jag är ingen vän av detta av bvc evinnerligen anbefallda Alvedon och avråder bestämt från "förebyggande" medicinering av alla slag :evil: Ett litet barn som får sin goda sömn har inga som helst problem med tandsprickningen, som är - och bör få vara - en högst naturlig historia. Att den skulle ställa till plågor, feber, sömnproblem och gud (bvc) vet vad, är en myt. Däremot kan det klia förskräckligt, och en liten unge kan inte direkt klia sig själv som vi vuxna :cry: Därför är en sockerfri fullkornsskorpa att gnaga både tand och gom emot ALLTID att rekommendera, alltså att ha i handen alltid, både under och mellan målen, under tandsprickningen :!: Dock inte på natten :wink: :lol:

Så back on track nu - det kan du alldeles strålande :lol: :heart: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Tröttmammavillblipigg

Tack Anna! :heart: För ditt svar och för att du finns, vad skulle vi gjort utan dig? :heart:

Jag inser ju nu efteråt, när jag fått min hjärna tillbaka, att jag agerade helt fel i natt. Stackars Lillan, hon måste ju undrat vad det var frågan om! :shock:

Ska plocka fram SHN-boken och läsa om säkerheten. Mindre trafik i natt ska det bli!

Ska till bvc på tisdag nästa vecka och ser fram emot att berätta hur bra det har gått med kuren! För även om vi nu har lite strul på natten så är det bra mycket bättre än innan kuren.

Ska genast köpa hem fullkornsskorpor för Lillan att gnaga på :-)

Kram och Tack! :heart:
nr 2 född feb -08
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:
Tröttmammavillblipigg

Här går det lite upp och ner. Hon vaknar fortfarande flera gånger men klarar av några uppvak själv. Men hon har fortsatt med att vara vääldigt arg vissa gånger och hon lyssnar inte på ramsan. Jag gör då husljud och låter henne vara. I går natt var hon vaken drygt 1 timma och i natt nästan 1 timma. Jag börjar fundera på om det kan ha att göra med 8-månadersångest? :?
Hon skriker jättehögt och argt, man undrar ju lite vad grannarna ska tro...
Hon har börjat med det även på dagen, när hon blir frustrerad eller missnöjd. Det är så det ringer i öronen.
Jag känner nu att jag hittat attityden och tycker inte att det är så jobbigt att låta henne vara, men jag tycker nog att det tar väldigt lång tid innan hon lugnar sig. Och det är lite jobbigt för sambon som har funderingar på om det verkligen är rätt att låta henne vara, det värker väl lite i pappahjärtat där :(

Kram
nr 2 född feb -08
duggan

Inlägg av duggan »

Om det är 8 månaders ångesten så är det ju extra viktigt att håla fast vid rutinerna och i handling visa att ni står för det ni förmedlar, och det gör ni ju genom att INTE störta in till henne och bekräfta hennes värsta farhågor - att sängen är en otrygg plats - där måste man ha beskydd! Så jag tycker ni jobbar på bra.

Använt även sök funktionen och sök på 8 mån ångesten så får ni lite tips och trix på hur ni kn underlätta även på dagen!

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

Tröttmammavillblipigg skrev:hon har fortsatt med att vara vääldigt arg vissa gånger och hon lyssnar inte på ramsan.
:D Nej, det gör man inte när man är förbannad :evil: Spar på krafterna. Man kan inte förbjuda folk att reagera. Tvärtom, låt henne svära klart. Det skulle du själv också behöva, om du var ilsken, eller hur :?: :lol: Sedan, efteråt, är det möjligt med prat / dialog / ramsa :wink: Inte förr.
Tröttmammavillblipigg skrev:I går natt var hon vaken drygt 1 timma och i natt nästan 1 timma. Jag börjar fundera på om det kan ha att göra med 8-månadersångest? :?
:D Det har det. Men därmed inte sagt att vi vill ha sådana där vakenevigheter. På natten sover man. Lyssna till dig själv. När DU har fått nog av hennes gafflande, gå då barskt in och lägg tillrätta distinkt utan ett ord och ge solfjädern de evigheter som behövs, tills hon blir sömntung i hela lilla kroppen, andas lugnt och håller truten. Om man säger :P (Och eventuellt hinner somna. Det gör inget. Ramsa ändå medan du går.)
Tröttmammavillblipigg skrev:Hon skriker jättehögt och argt, man undrar ju lite vad grannarna ska tro...
:D Då ramsar man så kolossalt högt och hurtigt och rytmiskt och glatt att grannarna 1) fattar att man har koll på läget, 2) tar en svängom i rena euforin :-({|=
Tröttmammavillblipigg skrev:Hon har börjat med det även på dagen, när hon blir frustrerad eller missnöjd. Det är så det ringer i öronen.
:D Sitt ner på golvet till barnets disposition och gör ingenting. "I'm all yours", typ. "Men jag gör ingenting. Jag väntar på att DU ska göra någonting." Var tyst och se vad som händer. Det tar tid, men det händer. Till slut. Då går du till ditt och pratar gärna högt om saker och ting för dig själv, så att hon ser och hör att livet fortsätter som det ska och att allt är i sin ordning, även om hennes lilla inre är i turbulens.
Tröttmammavillblipigg skrev:Och det är lite jobbigt för sambon som har funderingar på om det verkligen är rätt att låta henne vara, det värker väl lite i pappahjärtat där
:D "Låta vara" skulle inte jag heller göra. (Att IGNORERA är ju annars modernt numera i s k - amerikansk - barnuppfostran. Det är åt skogen.) Det ska lyssnas, has kontakt, varas MED, intensivt. Vilket inte betyder styrning och bärande och ständiga ingripanden. Det betyder, ofta nog, väntan, lugn och avvaktande. (Se sista punkten ovan.) Man måste tillåta det jag kallar den tomma tiden att komma till stånd och invänta barnets initiativ att sätta sig i rörelse, bort från en :wink: När lilla ungen är färdig med vad det nu var. Och det blir lilla ungen. Om den blir bemött med respekt, inte ignorans.

Läs om åttamånadersångesten :wink: Född till ett jag - det är inga enkla bullar. Det är som att få ett barn :shock:
Tröttmammavillblipigg

Då ramsar man så kolossalt högt och hurtigt och rytmiskt och glatt att grannarna 1) fattar att man har koll på läget, 2) tar en svängom i rena euforin
:D
"Låta vara" skulle inte jag heller göra. (Att IGNORERA är ju annars modernt numera i s k - amerikansk - barnuppfostran. Det är åt skogen.) Det ska lyssnas, has kontakt, varas MED, intensivt. Vilket inte betyder styrning och bärande och ständiga ingripanden. Det betyder, ofta nog, väntan, lugn och avvaktande. (Se sista punkten ovan.) Man måste tillåta det jag kallar den tomma tiden att komma till stånd och invänta barnets initiativ att sätta sig i rörelse, bort från en När lilla ungen är färdig med vad det nu var. Och det blir lilla ungen. Om den blir bemött med respekt, inte ignorans.
Nej, med "låta vara" menar jag att inte gå in och ta upp. Hon har precis varit vaken i ca 50 min och jag har under den tiden varit inne och snabbt lagt tillrätta och ut med ramsan. Sen har jag varit i köket (fint kök vaknar jag till på morgonen iaf :) ) och grejat och imellanåt gått och ramsat, någon gång ganska bestämt för då hade hon fastnat i någon slags ilska. Hon tystnar till snabbt när hon hör mig men drar igång med en gång igen. Nu har jag precis bekräftelseramsat och ska snart gå upp och sussa igen :sleep:

Har läst på lite om 8-månadersångesten och ska testa mer tid på golvet med henne och mer utetid.
nr 2 född feb -08
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:thumbsup: :heart:
Tröttmammavillblipigg

Hej igen! :-)

Vill bara berätta lite hur det går för oss. Lillan har börjat sova bättre igen och har blivit mycket gladare på dagarna! Hon har de tre senaste nätterna vaknat några gånger men somnat om själv. Hon vaknar dock redan vid 6-tiden (morgon kl 7) men i morse låg hon mest och småpratade och var tyst imellanåt. I natt vaknade hon bara till två gånger under kvällen (somnade om direkt) och sov sen till kl 5.30.
Det känns kanonbra denna gången! Jag känner inget tvivel på om vi kommer fortsätta eller inte! Det kommer säkert komma fler strulnätter, men då vet jag hur jag ska agera och jag VET att det kommer gå över om jag bara fortsätter som vanligt. Känns så skönt och tryggt, vilket det säkert gör för henne också :lol: !
Och en liten tand till är på gång att komma fram. Det knapras fullkornsskopor för fullt :wink:

Ett stort tack till er som gett mig svar och ett särskilt stort tack till dig Anna! :heart:
nr 2 född feb -08
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"