Tacksam för hjälp, vill SM:a 5 veckor bebis

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
paola@hellmalm.com

Inlägg av paola@hellmalm.com »

Kära TorsMamma,

Du är verkligen klok, du har såå rätt ang Rom! Stort tack för flasktipsen!

Sedan jag fick vagningsrepetitionen av dig så har insomnandet framför allt på kvällen fungerat så mycket bättre! Jag började också vagna innan 45 min skarven på daglurarna och har lyckats få lillan att sova tiden ut :D . Jag förstår dock att detta ska bara göras några dagar. Tror du att detta kan "lära" lillan att somna om själv eller med lite hjälp efter att jag kört så här några dagar :?: Eller hur ska jag gå till väga sedan? Stort tack på förhand!

Lillan blir 2 månader i morgon. Även om jag inte inför schemat nu (i väntan på ökningsperioden), ska jag öka vakentiden med 30 min till 8 timmar ändå? Idag kör vi på 7.5 tim vakentid.

Stor kram till dig TorsMamma från Emilys föräldrar, och till alla andra som har hjälpt oss med tips och råd. Vi njuter så mycket mer av lillan nu och hon njuter mer också nu när vi hjälpt henne till bättre och mer sömn och fina vakenperioder! Kram till er alla :heart:
Mamma till E född 2008-08-05 i vecka 39+6. Hade sitt första 12 timmars natt dagen efter hon fyllde 4 månader!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, ja tanken är liksom att lite förebyggande vagning skall ge tidigt besked om att man skall sova tills mamma säger annat. Så nu är det snart dags (när ni sätter schemat) och vara den som väcker, och där med har HELA ledningen. :wink:

Visst kan du förlänga vakentiden till 8 timmar. Hur har du tänkt dig ditt första schema? VIll du ha synpunkter och åsikter, säg till. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
paola@hellmalm.com

Hej TorsMamma! Stort tack för ditt senaste meddelande! :D

Jag tar absolut feedback på förslag till schema!

Jag har problem med att få ihop schemat. Lilltjejen har visat tydligt att hon är en morgontröttis, det innebär att hon inte orkar vara vaken längre än 1,5 tim de 2 första vakenpassen. Därtill är hon lite av en kvälltrasslare pga att hon har lätt till att bli trött. Har börjat på följande schemaförslag:

0700-0830 Vaken 1,5 t
0830-1000 Sova 1,5 t
1000-1130 Vaken 1,5 t (här onskade jag att hon orkade vara vaken 2 tim för att förkorta sista vakenpasset till 2,5 t dvs 1730-2000)
1130-1330 Sova 2 t
1330-1530 Vaken 2 t
1530-1700 Sova 1,5 t
1700 - 2000 Vaken 3 t (för långt för henne egentligen, optimalt vore 2 t eller 2,5 på sin höjd...)

Jag har även testat med att hon får sova 2 t första luren för att hon ska orka vara vaken 2 t andra vakenpasset, men hon orkar ändå inte vara vaken 2 t...problemet är att när vi försöker hålla henne vaken, är inte att hon somnar, det är att hon blir så olycklig och spänd och gråter och är grinig...

Några tankar :?: Stort tack på förhand!
Mamma till E född 2008-08-05 i vecka 39+6. Hade sitt första 12 timmars natt dagen efter hon fyllde 4 månader!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, kör på dessa tider till en början. Det du kan göra på sista vakenpasset som du har är 3 timmar är att ge en 5 min eller på sin höjd en 20 min lur under en tid. Du kommer att märka att det andra vakenpasset kommer att bli 2 timmar väldigt snart och att det går att flirta lite extra med dem den där sista halvtimmen och då kommer ni bättre i fas. Detta första schemat behöver inte vara ristat i sten utan det brukar vara lättare att spika det mer stenhårt sen till 3 mån. Men med detta har du en bra början på hur man kan göra och om ca 2 veckor kanske du justerar en aning beroende på hur du märker att det funkar. Men vanligt är att de inte orkar mycket mer än 1,5 tim på fm som första vakenpass, sån var Tor också, samt kvällstrött. Men en 5 min lur stör inte schemat alls och kan ges lite då och då under kristillfällen. Men en 20 min kan förlänga kvällen avsevärt, du märker vilket. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
paola@hellmalm.com

Kära TorsMamma,

Jag är dig evig tacksam för alla råd och tips. Kan berätta att allting börjar stabilisera sig. Emily sover bra på nätterna 20-07 och vaknar på sin höjd ett par gånger och då vagnar jag några drag så sover hon vidare. Hon somnar om direkt efter nattmålen 23 och 04 utan vagning.

På dagarna börjar vi också skörda framgång. Hon har börjat sova hela sina lurar och jag behöver vagna ytterst lite. Det känns grymt bra! Kvällarna är en utmaning eftersom hon är kvällstrött, men det blir nog bättre precis som du säger, att hon orkar vara vaken mer mitt på dan så att vi kan korta kvällen lite.

Sen igår så tar hon flaskan också! Tack för tipsen! Hon hade motivation genom att jag erbjöd den direkt efter sista luren då hon brukar vara jätte hungrig, hon strulade men tackade ja till slut! Om några dagar vill jag testa att ge den som nattslurk 1930, det är ju det som är mitt mål.

En fråga bara, vet du hur mycket BM som är en måltid? Jag blev så förvirrad igår: efter att hon tog flaskan erbjöd jag B1 vilket hon tackade jag till. Men sen när det var dags för B2 så vägrade hon...jag vet inte om det var för att hon var för trött eller om hon var för mätt...hon gick med på B2 utanför 1.5 timmes gränsen. Men som sagt jag vet inte riktigt om det var att hon var trött (visserligen troligast) eller om det var den urpumpade BM som gjorde henne mättare på kvällen.

Som sagt, vet du hur mycket BM en måltid är :?: Har försökt hitta tabeller på nättet men inte hittat...

Stort tack ännu en gång för allting, vi är dig evigt tacksamma men tacksammast är nog Emily, då mamma äntligen börjar fatta hur man hjälper till god sömn, god mat och god vakentid!
Elle

Inlägg av Elle »

Vilken underbar rapport! Strålande jobbat! NJUT av varandra :heart:

Kram Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol: Och pris och beröm för underbart fint arbete med lilla Emily, som jag vill gratulera av alla möjliga anledningar =D> :heart:
paola@hellmalm.com skrev: En fråga bara, vet du hur mycket BM som är en måltid? ...hon gick med på B2 utanför 1.5 timmes gränsen.
Nu är inte den här lilla älsklingen nyfödd längre. Hon växer lika snabbt som garderoben :wink: som du ju måste byta ut med jämna mellanrum. Detsamma gäller rutinerna. Redan vid tre veckors ålder, i samband med den egentliga födelsen, är det dags att koncentrera ätandet en smula, så att man siktar in sig på en timme (med margnalkvart vid behov) i stället för 1,5.

Och vid den vördnadsvärda ålder den lilla nu har uppnått - två månader; grattis O:) - bör du sikta på 45-minutersmål, alltså inte mata och truga mer än under en 45 minuters tidrymd per mål. Också här får man ju till nöds ta till 5, 10 eller rentav 15 min extra någon gång (inom marginalkvarten alltså), men man siktar på 45 min. PÅ så vis blir själva måltiderna tydligare, hon lär sig äta mer och "effektivare" på kortare tid - och lilla magen blir glad, som får smälta undan i lugn och ro. Vilket i sin tur leder till god aptit inför nästa lilla orgie :idea:

Ungefär en liter ska hon ha i sig sammanlagt per dygn. Det skulle alltså luta åt ca 175 g per mål, ett nattmål inberäknat.

Och där kommer den andra lilla "tillväxten"... Hon är inte nyfödd längre och behöver verkligen inte två nattmål :!: Åtta timmars sammanhängande sömn vill vi ha, så hjälp henne till det. (Tio när hon blir tre månader, tolv när hon blir fyra följer då enkelt.) Slopa 23-målet med vagning direkt, sedan av och till - häng inte kvar utan gå mellan varven, alltid! - och ställ klockan på 4, så kan du förekomma henne där för ett snabbt nattmål. (Detta vid läggning för natten kl 20 - klassiska tider som de flesta estimerar kolossalt vid tvåmånadersgränsen.)

Och som sagt - igen: PRIS och BERÖM :-({|= Vilket gott liv hon har i din glädje, den lilla :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
paola@hellmalm.com

Hej Anna!

Stort tack för att du tog dig tid för Emily och mig! :D

Jag hade faktiskt missat helt att Emily skulle äta inom 45 min. Överallt står det 1.5 t men jag tänkte inte att det var endast för riktigt små älsklingar. Stort tack för informationen! Jag bara undrar, ska jag se till att hinna alla punkter på SM på dessa 45 minuterna :?: jag började i morse och hann endast med blöjbyte emellan, och den sociala biten tog vi efteråt.

En sak jag däremot visste var att Emily inte behövde nattmålet 23...så i natt fick det försvinna, och vilket helvete till natt vi fick... :evil: Jag svor över dig samtidigt som jag rabblade upp för mig själv fraser och ord ur Barnaboken för att stå pall: Framhärda...tredje natten får du dra en gång...sedan är det tyst...Barnet klagar inte osv. Tyckte så synd om Emily, jag undrade om det var rätt att utsätta henne för detta... :roll:

När vi gick upp vid 7 för att börja vår dag med 1,5 t vakentid satt vi båda helt hålögda med påsar under ögonen men på andra vakentiden så log Emily och pratade som vanligt, vilket kändes underbart. Jag vill ju att hon ska sova bra och inte störa hennes sömn med onödig matande.

Lovar du mig Anna att det kommer bättre nätter snart? Jag fick bara 2 t sömn i natt...och ja, jag känner mig som en buffel :wink:

Stort tack ännu en gång för stöddet och för dina råd! Stor kram från Paola & Emily
kattklo

Inlägg av kattklo »

HEJ!
Hoppar in som hastigast! :D Storstädning här hemma. :roll:
Jag bara undrar, ska jag se till att hinna alla punkter på SM på dessa 45 minuterna Question
Nej nej, som du märker kräver det sina goda två timmar om alla godbitar ska hinnas med. 8)

Nog kommer bättre nätter bara du inte släpper in flåsande vargar som denna:
Tyckte så synd om Emily, jag undrade om det var rätt att utsätta henne för detta...
:!: :!: :!:

Har du läst den underbara krönikan Säkerhet är trygghet?
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet

Stor såpadoftande kram Katten
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Kattklo :wink: Jag kunde inte sagt det bättre själv O:)
paola@hellmalm.com skrev: Lovar du mig Anna att det kommer bättre nätter snart? Jag fick bara 2 t sömn i natt...och ja, jag känner mig som en buffel :wink:
:D Vi formulerar om en smula:

:?: Lovar du mig Anna att jag kommer att lyckas ge lilla Emily bättre nätter snart?

:!: Ja, om du slutar klaga, känna dig som en buffel och vara synd om :cry: :shock: :cry: och i stället ser till BARNETS behov av ostörda nätter - dvs inser att du gör ett arbete här, som ligger i BARNETS intresse :!:

Först och främst, åtminstone :wink: :lol:

* * * * *

Så här beskrivs trenätterskuren i BB 25 år (utkommer i slutet av november, förhoppningsvis):

:arrow: "Trenätterskuren. PM:

1. Följ Standardmodellens hela program noga under dagen. Lägg på en halvtimmes vakentid för det månadsgamla barnet, så att målen omfattar bortåt två timmar i stället för en och en halv. Om ett spädbarn ska kunna sova minst sex timmar i sträck (vid tre veckor-en månad), åtta timmar (vid två månader), tio timmar (vid tre månader) respektive tolv timmar (vid fyra månaders ålder), krävs att barnet är erforderligt mätt, nöjt och belåtet vid dagens slut.

2. Så fort du hör det allra första skriket, börja vagna omedelbart. Väntar du och hoppas på att barnet ska somna om av sig självt, hinner överlevnadsångesten gripa tag i den lilla. Är den skadan väl skedd, tar försöken att vagna barnet lugnt betydligt längre tid. Dröj därför inte utan rusa upp!

3. Betrakta barnets skrik som frågor. Din uppgift är att ge svar. På natten sover man. Ditt lilla barn kan inte genast ta till sig budskapet, men snart trillar polletten ner. Så fort du fått tag i den rätta vagningstekniken, ska du kunna få tyst på det mest rejäla skrikande inom (mindre än) två minuter.

4. Om barnets gråt tycks dig outhärdlig, därför att du inte fått korn på den effektiva vagningstekniken, som lugnar i stället för att trösta eller söva, och du avbryter trenätterskuren för att ta upp och ge mat, blir nästa försök svårare. Du har då gett barnet motsägande besked, och den lilla vet inte vad hon ska tro. Motsägande besked underminerar den tillit och det förtroende, som du ju vill att ditt lilla barn ska hysa för dig. Föregå då med gott exempel: visa själv barnet samma tillit och förtroende! Minsta tvivel, som du avslöjar, får barnet att omedelbart vädra fara.

5. För varje gång vagnar du allt kortare. Avsluta med några snabba skak i handtaget och gå därifrån, bortvänd. Du får kanske gå tillbaka efter en minut eller två och vagna igen, men du får inte fastna vid vagnen; du ska bort därifrån så snabbt att det varje gång känns alldeles för tidigt! Ska lilla barnet kunna (fortsätta) göra framsteg, krävs att du själv gör ”baksteg” – först, och kontinuerligt.

:arrow: Det är inte synd om föräldrarna som inte får sova.
Det är synd om barnet, som inte får sova."
paola@hellmalm.com

Hej Anna,

Kära Kattklos ord fick mig att ta mitt förnuft till fånga - och fokuserade på Emily och hennes (sömn)behov istället för att beklaga mig själv...jag visste ju att alla framsteg vi gjort beror mycket på att jag tänkt på hennes behov. Och vips - de 3 senaste nätterna har varit helt fantastiska!

- Hon somnar mer eller mindre själv med mycket litet vagning och sover hela natten! Jag plockar upp henne kl 4, ammar & byter blöja, och tillbaka till vagnen så sover hon vidare tills vi gör glad god morgon kl 7 :D

- På dagen har hon blivit lite av en skalman, är mycket tydlig i sina tider, när hon vill vara vaken och när hon vill sova :D

- Dessa dagslurar behöver jag sällan vagna och hon tar själv hand om för det mesta om omsomningen efter den berömde 45 minuter skarven. :D

- Vakentiden är så rolig för henne och vi ger henne tid också för att få vara lite för sig själv genom att titta på intressanta grejer, så att hon inte hela tiden behöver vara i centrum :D

- Kvällarna är lite av en utmaning för henne, hon blir lätt övertrött, vi bjuder alltid på en 20 min lur och försöker så gott vi kan att underlätta för henne, tycker ändå att det är bättre än förut speciellt efter att hon få urpumpad fetare BM. Hon äter inte mycket men det verkar göra skillnad.

Igår pratade jag med en kompis som har en 4.5 månaders tjej. Frågade henne om hon sov bra, jodå, sa hon, "jag lägger henne vid typ 20-2030, sen vaknar hon ungefär vid 23, 02, 05 och vill ha mat, så då ammar jag henne och däremellan sover vi, visst är det bra, vi får ju mycket sömn" :shock: . Sen frågade hon mig hur det var med min lilla älskling. Jodå, jag lägger henne 20, vaken och somnar med lite vagning vid behov, sover hela natten, jag tar upp henne vid 4 när hon sover, ammar, tillbaks till vagnen och sover tills jag väcker henne kl 7...

Jag ska tipsa henne om er!

Största tacken ska ni ha! Utan er hade detta inte varit möjligt!

Kramar!
kattklo

Inlägg av kattklo »

Å! Jag vill ha en smiley som dansar runt!
Det ljuva livet tågar in.
:-({|=
BRA jobbat!
HannaMaria

Inlägg av HannaMaria »

Grattis! va skönt det låter. vår kille är ju född på samma dag och vi har nog tyvärr inte alls så bra nätter... hurudant schema har du nu?
Mamma till vårt lilla busfrö (16.10.05), underbar liten tös(17.12.06), lillprinsen (05.08.08 ) och prinsessan (20.9.2010)
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:
paola@hellmalm.com

HannaMaria skrev:Grattis! va skönt det låter. vår kille är ju född på samma dag och vi har nog tyvärr inte alls så bra nätter... hurudant schema har du nu?
Här följer vårt schema:

0700-0830 Vaken 1,5 t
0830-1000 Sova 1,5 t
1000-1130 Vaken 1,5 t
1130-1330 Sova 2 t
1330-1530 Vaken 2 t
1530-1700 Sova 1,5 t
1700 - 2000 Vaken 3 t
Natt 2000-0700 med nattmål 0400

Hon är en riktig tröttis min lilla tjej. Jag hoppas att hon snart orkar vara vaken längre under andra vakenpasset så att vi kan förkorta kvällen. Just nu fixar vi kvällen genom att hon får sova 5-20 min. Vad jag har lärt mig under resan gång är att schemat måste vara anpassat efter barnets tenderser, ett tag var jag mer inne på något som passade mig mest eller bra schema som andra föräldrar använde [-X Det jag menar är att du måste hitta något som passar ert barn, för då blir det ju lättare att genomföra.

Torsmamma säger också att schemat behöver inte vara ristad i sten andra månaden. Även om Emily har blivit lite av en skalman, när vi hamnar lite off-schema ser jag bara till att hon är vaken 8 timmar på dagen och att hon äter ordentligt på de tider som vi satt upp. Läste du Anna Wahlgrens svar till mig om att mat ska in inom 45 minuter? Min lilla tjej äter mer nu för hon äter inom en tid då hon fortfarande är ganska pigg. Det hjälper sedan till bra sömn.

Nätterna funkar fortfarande jätte bra, hon vaknar dock några nätter i veckan ca 2.30-3 och småvaknar och sover fram tills jag plockar upp henne för mat kl. 4. MEN jag ser till att plocka upp henne när hon sover, så att jag alltid kan visa vem som leder :wink: Det innebär att jag ibland plockar upp henne 04.05 till exempel. Jag vagnar givetvis när hon börjar vakna, men att hon inte somnar om igen på ett bra tag antar jag beror på samma sak som oss vuxna, att vi ibland vaknar mitt i natten och får svårt att somna om. Man får bara se till att ge den lilla förutsättningarna för att sova.

Har du startat en tråd om din lilla son? Jag tycker att jag fick mycket på plats med hjälp av alla råd jag fick som utgick utifrån vår specifika situation (som visserligen inte skiljer sig mycket från andra, men ändå...). Jag tror också som TorsMamma sa att det blir mycket stabilare från andra månaden.

Lycka till, säg till om det är något mer du vill veta. :D
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"