Dagens Bok!

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Stilla

Dagens Bok!

Inlägg av Stilla »

:D När det nu finns en tråd (på annat forum) om Dagens Rätt kan vi väl ha en tråd om Dagens Bok också? En bok om dagen :shock: blir kanske lite mastigt, men i alla fall… Titel, författare, omdöme kanske och helst mycket kort om handling/innehåll. Själv läser jag helst romaner, en stund varje kväll blir det om jag inte är alltför sömnig, och ibland en stund innan jag stiger upp. Så här går det åt böcker… ska till bibblo i morgon… tips mottages tacksamt! :D

På sista tiden har jag läst:
:arrow: Flyga drake av Khaled Hosseini. Jättebra (men tyvärr rätt realistiskt otäck…) om en pojke från Afghanistan.

:arrow: En handfull regn av Niklas Rådström. Självbiografisk, ”om att bli till och leva som människa, om vad som är det viktiga i livet, och om den väg varje människa måste vandra, genom ljusa valv och mörka” som det står i baksidestexten.

:arrow: Korset och stiletten av David Wilkerson. Om några kristnas arbete bland missbrukande ungdomar i New York. Intressant och sann berättelse.

:arrow: Tätt intill dagarna av Mustafa Can. Den handlar om hans mamma och hennes liv i Kurdistan och Skövde. Jättefin skildring av en vanlig ovanlig kvinna/mamma!

:arrow: Självkänsla nu! och Mera självkänsla! av Mia Törnblom. Absolut tänkvärt innehåll men inte jättekul att läsa tyckte jag.

:arrow: Hennes mjukaste röst av Bengt Ohlsson. Om en kvinna som vaknar upp efter en bilolycka och omprövar sitt liv, sina förhållanden, sina relationer… Väldigt vacker bok! Jag blev glad av att läsa den!

Stilla
:heart: Lilla s och Stora S :heart:
Lua

Inlägg av Lua »

Vilken toppenidé!!

Jag har ju just börjat om att jobba (svensklärare på gymnasiet) och har därför läst en del ungdomsböcker:

I taket lyser stjärnorna, Johanna Thydell
Om en ung flicka vars mamma har cancer. Mycket gripande.

Det fjärde offret, Nordin (minns ej förnamnet)
En spökhistoria som utspelar sig på 600-talet och i nutid.

Kram Lua. :heart:
Krümel

Inlägg av Krümel »

Sista boken jag läst var "Mig äger ingen", av Åsa Linderborg. Självbiografisk bok som handlar om uppväxten med en rätt speciell pappa och familj överhuvudtaget. Gick fort att läsa och var klart intressant och underhållande.

Håller med dig Stilla, Flyga drake var väl realistiskt otäck. Kunde inte läsa den på kvällen för då kunde jag inte sova.

Kram
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
Stilla

Inlägg av Stilla »

Lycka och ett par blå skor av Alexander McCall Smith Annars är jag inte mycket för detektiver och så... Men jag bara älskar de här Damernas Detektivbyrå-böckerna!
Stilla
Alexandra
Kontakt:

Inlägg av Alexandra »

Mitt tips får bli "Nu vill jag sjunga dig milda sånger" av Linda Olsson

En varm men vardaglig bok om livsöden, för ung som för gammal...

Det enda jag inte gillade med den var att jag blev lite avundsjuk, tänk om jag hade kunnat få skriva den istället :lol: :oops: :roll:
4 barns mor, 03, 06, 07 & 09
En tös, tre grabbar.
Barnaboken på mitt nattduksbord!
Stilla

Inlägg av Stilla »

Alexandra skrev:Mitt tips får bli "Nu vill jag sjunga dig milda sånger" av Linda Olsson

En varm men vardaglig bok om livsöden, för ung som för gammal...

Det enda jag inte gillade med den var att jag blev lite avundsjuk, tänk om jag hade kunnat få skriva den istället :lol: :oops: :roll:
Instämmer! :lol: Har du läst den andra, vad hette den nu... Sonat för Miriam, tror jag. Jättefin också!
Stilla
Alexandra
Kontakt:

Inlägg av Alexandra »

Stilla - nej den andra har jag inte läst än. Skulle beställa den, men det blev aldrig av... Så jag får längta lite ett tag till :wink:

En annan bra/ rolig/intressant bok är "Kalifens Hus" av Tahir Shah
Kan väl sammanfattas med ordet kulturkrock :lol:
4 barns mor, 03, 06, 07 & 09
En tös, tre grabbar.
Barnaboken på mitt nattduksbord!
Stilla

Inlägg av Stilla »

Den har jag inte läst! Låter spännande! Noteras på listan inför kommande bibblobesök! På bibblo har jag ställt mig på kölista till första HarryPotter-boken, tänkte jag skulle allmänbilda mig lite innan barnen kommer i den åldern. Kändes lite dumt att boka den, kanske nåt barn vill ha den... Men bibliotekarien sa att de flesta nog ändå läst den! Utom jag då... :roll: Fast jag har tänkt göra det länge, gillar fantasy och sånt också.
:heart: Lilla s och Stora S :heart:
Sussi

Inlägg av Sussi »

Mina senaste lästa böcker:

Flickan som inte fick finnas av Ethel G. Ericsson. Om att växa upp med en mamma som missbrukar sprit och tabletter, och som dessutom är psykiskt sjuk. Självbiografi.

Smuts av Katarina Wennstam. En roman som kunde varit sann...

Snabba cash av Jens Lapidus. En roman om både stekare på Stureplan och kriminella i Stockholms undre värld.

Berlinerpopplarna av Anne B. Ragde. Om tre norska bröder som möts igen efter 20 år.

Jag gillade alla fyra böckerna mycket!
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Knäpp, rolig och allvarlig bok är Odd Thomas av D Koontz. Inget som man måste läsa, men lite annorlunda.

Jag efterlyser ROLIGA böcker, som man kan le och skratta gott åt. Utan att vara patetiskt. Jag gillar sällan relationskomedier, eftersom jag aldrig känner igen mig. Finns det något annat?

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
K-ina

Inlägg av K-ina »

Näääe /LO det finns det inte... :shock:

Allvarligt talat är det där den svåraste frågan jag vet. Jobbar på bibliotek och går där i godan ro bland alla deckare och blir "attackerad" av en låntagare... -Har du ingen ROLIG bok?
Vet aldrig vad jag ska svara... För om något är individuellt så är det det där med humor... Ta mig som exempel. Jag kan skratta halvt ihjäl mig åt en småklurig formulering hos Håkan Nesser men jag drar inte ens på smilbanden åt sånt som andra tycker är skojigt...

Jag gillar när det pendlar mellan djupaste allvar och humor.
Som hos Torgny Lindgren eller Jonas Gardell.
Sen gillar jag Hans Gunnarssons böcker. Han är mest känd för att ha skrivit manus till Arn-filmerna men upptäck gärna hans littertur också. Det är relationer - men skruvade...
En käpphäst som jag brukar fiska fram är Italienaren av Sven Olov Karlsson. En bok som har litet kultstatus i mina ögon.

Egentligen är ju barnböcker roligast när jag tänker efter! Men det tar litet emot att hämta Emil i Lönneberga eller Tsatsiki till en äldre herre i hatt... :roll: Trots att DET kanske skulle vara riktigt skoj!!! :lol:
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

/LO, har du läst Marian Keyes? Lättsamma, roliga böcker! Som vi sa i en av kackeltrådarna: som att äta smaskig choklad och bara njuta och inga litterära mästerverk (eller vad säger du, K-ina :wink: :?: ) men jag mår gott av hennes böcker!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

här älskas och läses och läses och skrattas och läses och...

dessa, just nu slår de ALLT i vuxenväg också:

http://www.bokus.com/b/9789163848674.html

:heart:

/Fjällmor
K-ina

Inlägg av K-ina »

:D Keyes och Wirsén :D
Det visar på precis hur svårt detta är! :heart:

/LO Säg en bok du tyckte var rolig så vi vet om du är en Keyes, Wirsén eller Torgny Lindgren typ... :lol:

Och miar70: om en bok får en att skratta och må bra så kanske just den ÄR ett litterärt mästerverk?!!! För vem bestämmer det?
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

miar70 skrev:/LO, har du läst Marian Keyes? Lättsamma, roliga böcker! Som vi sa i en av kackeltrådarna: som att äta smaskig choklad och bara njuta och inga litterära mästerverk (eller vad säger du, K-ina :wink: :?: ) men jag mår gott av hennes böcker!
Jo det har jag. Vattenmelonen är kul och När Susy Sullivan skulle gifta sig också.

Jag har läst en del kul, men jag är nog lite lik dig K-ina, jag skrattar inte åt det andra skrattar åt. Ska definitivt kolla efter det du skriver nästa gång jag går till biblan.
Men jag har mest läst deckare och lite lite saga/SF (Harry Potter, Sagan om Ringen, Liftarens guide till galaxen, som jag för övrigt tycker är hejdlöst rolig emellanåt.)
Men det är svårt att säga vad som är kul. Torgny Lindgren har jag inte läst alls. Intre Wirsén heller - vem är det? :oops:

Och så måste jag ju bara berätta att jag för andra gången i livet var på vårt bibliotek idag. Första gången för fyra veckor sedan. Det är litet, mysigt, nyrenoverat och kanonfint! Kommer att gå dit minst var fjärde vecka nu i alla fall. Varför ska man köpa böcker - egentligen?

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"