Hur hantera bisex. tonårsdotter och bestört styvfar?

Samtalsforum med barnen i fokus
Tina68

Hur hantera bisex. tonårsdotter och bestört styvfar?

Inlägg av Tina68 »

Har någon något tips om hur jag bör agera i denna situation??
Min äldsta dotter som är 15 år har nyligen berättat att hon är bisexuell eller lesbisk. Hon har även börjat umgås med en flicka som hon träffat på ett gay-ställe. Jag är väl lite "chockad" men inser att det bästa är att hon får hitta vad som är rätt eller fel inom sig själv. Jag kan inte lägga mig i detta, hoppas bara att hon är lycklig, vilket jag också sagt till henne. Har endast som krav att hon sköter skolan, inte röker, super eller knarkar eller är destruktiv.
Problemet är att min man är av annan åsikt. Han är orolig över att detta kan vara något som är dåligt för henne. Hon har haft en mycket besvärlig sits i och med skilsmässan för 13 år sedan vilket vi misstänker har påverkat henne. Därför är han rädd för att detta är ett uttryck för att hon mår dåligt och inte som hon själv säger att hon är lycklig.
Jag tycker nog jag ser att hon faktiskt är lycklig, men som sagt, vi är ju inte tvärsäkra.

Min man bryr sig i alla fall väldigt mycket om henne och reagerar just därför som han gör.

Frågan är vad gör jag? Hur bör vi tänka kring detta? Hur ska vi bemöta henne? Ska jag uppmuntra relationen till flickan eller ska vi försvåra för henne eller bara låta det vara som det är? Hur ska jag hantera min man som tycker detta är vansinne :!: :?:

Tips mottages gärna!!!! :!:
Stolt mamma till
:heart: Stor flicka född 1993 :heart:
:heart: Liten flicka född 14/3 2008 :heart:
(SM från 5/4)
:heart: Liten flicka född 13/8 2009 :heart:
Jobbar hårt på Tillit och Attityd.
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej!

Jag har inte tid att svara på hela din fundering nu, men har en spontan tanke jag vill ge dig. Hoppas någon annan tar vid..

Jag har erfarenhet av detta på nära håll och jag vet hur innerligt länge det funderas och vänds och vrids innan man vågar komma ut och säga som det är. Så..

Var stolt och glad över att ni har skapat ett så varmt och tryggt familjeklimat att hon vågar berätta! :D :heart:

/Fjällmor
kiki

Inlägg av kiki »

Hej Tina68

Jag ska försöka formulera mina tankar kring detta. Först en fråga.

Hur skulle ni reagerat om hon varit kär i en pojke?

Hon är 15 år och fullt kapabel att hantera sitt känsloliv utan er inblandning. Om hon gör detta som en reaktion efter en 13 år gammal skilsmässa är helt oväsentligt, hon säger att hon är lycklig och det är ju det vi vill att våra barn ska vara.

Det är svårt för mig att beskriva vad jag tänker/känner så jag får vara lite rakt på sak (som vanligt) kliv ut ur hennes sovrum och lämna hennes sexliv till henne faktsikt så är det så, ni är inte henne "gud" och har inte rätt att ha synpunkter på vem hon blir kär i.

Jag försöker vara ödmjuk och förklara mig men inser att jag bara ger bannor, förlåt :oops: :oops:

Självklart ska ni uppmuntra relationen till tjejen och lita på det hon säger.

Samtidigt så tror jag att det inte finns något "rätt" sätt för föräldrar att reagera när barnet berättar en sån sak. Jag är själv bisexuell och kom ut när jag var väldigt vuxen, tyvärr, men min styvfar sa -Det kan vi inte ha några synpunkter på förrän vi träffat personen som du är kär i :lol: det tyckte jag var bra, dom hade tillit till att jag kan fatta mina egna beslut.

Kramar och lycka till.
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Kiki säger en del som jag tänker.
Jag är inte heller så nogräknad, om man säger så. :shock: :wink:
Och jag tyckte det var väldigt skönt att mina föäräldrar inte brydde sig om det, nämnvärt.

Ni ska bara låta det vara som det är, naturligtvis.

Får jag bara fråga varför ni ens funderar på att försvåra över huvudtaget? Det kanske är dags att göra upp med fördomarna? 8)
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Nogräknad i den bemärkelsen alltså. Mer i andra... :wink:
cissii

Inlägg av cissii »

Hej :D

Först vill jag gratulera till att du har uppfostrat en dotter som är såpass stark i sig själv att hon vågar komma ut som bi/lesbisk . Det är inte alltid det lättaste. Och sen vill jag gratulera till att ni har hennes förtroende och tillit såpass att hon vågar berätta det för er. Det är inte heller det lättaste. Mitt bästa råd är att vara stolta över er dotter som följer sitt hjärta, i en inte helt fördomsfri värld :heart:

Självklart kan skiljsmässan ha påverkat henne på alla möjliga sätt, men att vara kär och känna kärlek till en annan människa tror jag inte är en effekt av det. Det är ju något positivt och skapande.
Och faktum är ju att oavsett vad ni tycker så finns det ju inte så mycket att göra åt saken :wink: känner hon så här så gör hon ju det. Jag tyckte precis som föregående talare, att det var just bara att mina föräldrar inte brydde sig så mycket, som var skönt. Istället för uppmuntran och megaintresse för just bisexualiteten. (gärna för flickvännen dock :) ). Bara låta det vara. Jag skulle gissa att om ni börjar protestera och kalla det för vannsinne så kommer ni nog att förlora er dotters förtroende. Jag tror knappast att hon skulle ändra sig och "inse" att hon inte är bi.

Bästa rådet till din man är nog att rannsaka sig själv och se innåt. Varför tycker han att det här är vannsinne? Vad är det han tror ska hända?

Lycka till och kram från Cecilia
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
Tina68

Inlägg av Tina68 »

Mycket bra synpunkter!!! :D
TorpSara, att försvåra för henne är min mans påhitt då han är oroad över att detta inte är till hennes bästa.
Kiki, jag håller absolut med dig.
Jag var själv kär i "fel" kille i min ungdom (17 år). En långhårig halvgrek som min mamma trodde var en riktig typ och som hon förbjöd mig att träffa :evil: . Detta resulterade i att vi var tillsammans ett helt år. Idag är han läkare och varken brottsling eller uteliggare.
För mig är det som sagt viktigast att hon är lycklig och att jag har koll på vilka hon umgås med, med tanke på alkohol och droger. Detta underlättas ju knappast om hon känner sig tvungen att smyga med sina vänner.
Mitt problem är min mans sätt att se på saken, mer än att min dotter har en flickvän. Han tror att homosexualitet beror på skador från barndomen. Vad vet man??? Jag kan inte säga emot honom. Detta är hans åsikt.
Jag tror att vi ska låta det vara som det är och behålla en öppen relation till min dotter och hennes kompisar eller flickvänner eller pojkvänner eller vad det nu är.
Tack Cissi för komplimangen! :wink:

Fler synpunkter!!! :)
Stolt mamma till
(SM från 5/4)
kiki

Inlägg av kiki »

Hej
Din man har ju rätt till sin åsikt, men den verkar lite uråldrig :shock: Han har dock inte rätt att lägga sig i flickans kärleksliv, PUNKT.

Han får hålla inne med sina synpunkter och ta dom med sin terapeut :wink:

Kram Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Cyan

Inlägg av Cyan »

kiki skrev:Din man har ju rätt till sin åsikt, men den verkar lite uråldrig :shock: Han har dock inte rätt att lägga sig i flickans kärleksliv, PUNKT.

Han får hålla inne med sina synpunkter och ta dom med sin terapeut :wink:
Så tycker jag med!
Var lycklig att din dotter vågar komma ut inför sig själv och er!! =D> :D
Dotter 2007-01-29, son 2008-12-15 och dotter 2010-03-26
Tina68

Inlägg av Tina68 »

Ja! Jag ska säga att hon får ta det med sin terapeut!!! :wink:
Jag råkar också veta om att denna flicka (är 16 år) inte haft det så lätt och att hon har stadig kontakt med Maria ungdom, på eget initiativ enligt min dotter. Denna vetskap gör det ju inte lättare precis. Ska berätta för min man idag.
Jag tror inte att det funkar med förbud (att träffas) och att det är bättre om vi lär känna henne och fortsätter hålla de regler kring tider och så som vi gör för min dotter.
Tankar kring detta??
Stolt mamma till
(SM från 5/4)
Tina68

Inlägg av Tina68 »

Skulle naturligtvis vara han får ta det med sin terapeut!!
Stolt mamma till
(SM från 5/4)
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hejsan Tina!

Jag vill bara tillägga att självklart har din man rätt till sin åsikt, men lika självklart har du rätt till din. Du behöver lika lite motivera den som han behöver motivera sin. Dessutom har dottern också rätt att respekteras för sina känslor.

Däremot är det nog viktigt att inse vad konsekvenserna kan bli för hans relation till din dotter om han framför sin åsikt till henne. Det är få saker som är så sårande som när någon, särskilt en förälder eller en annan auktoritet i ens liv, anser att man inte har rätt till sina egna känslor. Han får tycka vad han vill, men det får hon också. Han måste nog fundera över vilka risker han tar om han väljer att driva den mer negativa linjen mot hennes relation. För jag förstår på det du skriver att han är ärligt omtänksam om henne och då tror jag att han också kan förstå hur det kan tolkas från henne sida. Särskilt om han överväger möjligheten att han har fel... tänk om hon äntligen är hel, lycklig och på rätt plats med rätt person?

Ta hand om er! :)
/Ewa
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
Tina68

Inlägg av Tina68 »

Bra poäng "Nemita"! :D
Det är så lätt att tro att den som hörs mest och är mest EMOT har rätt :!: .
Jag har också varnat honom för vad konsekvenserna kan bli om han låter allt han känner fara ut mot henne. Risken är stor att hon drar sig undan från oss, och sen har vi ingen koll över huvud taget :shock: . Det vore förfärligt.
Som det är nu vill hon gärna vara hemma med sina kompisar och vi har en öppen relation till henne. Så vill man ju att det ska vara så länge det går. Framförallt i denna ålder :roll: .
Stolt mamma till
(SM från 5/4)
Åse

Inlägg av Åse »

Vad många bra svar du har fått :D Instämmer, vilket gott betyg till er att tjejen kommer ut 15 år gammal! I stället för att trycka in en garderob i x antal år till.

Det spelar väl absolut ingen roll alls i det här sammanhanget varför man är bi-/homosexuell? Med tanke på hur stark den heterosexuella normen i samhället är tar jag för givet att många fler skulle ha homosexuella relationer om de vågade känna efter. Tycker du aktivt ska försöka så såna frön hos din man, för att uppgradera hans syn på saken :wink:

Att flickvännen råkar vara "strulig" och er rädsla för vad umgänget med henne kan innebära tycker jag inte ni ska koppla ihop med dotterns sexuella preferenser alls. Hade ju lika gärna kunnat vara en pojkvän eller en tajt tjejkompis. Ta chansen att lära känna henne!

Lycka till :heart:

Åse
Mamma till lille J född sep -06 och lilla T född jan -10
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Det är så lätt att tro att den som hörs mest och är mest EMOT har rätt
Men så är det ju väldigt sällan om man tänker efter. Innan man är säker är man ofta tvärsäker, heter det ju. :wink:

Och angående hans åsikter... Jag tycker att man förvisso ska få ha sina åsikter, men hans åsikter om homosexualitet är faktiskt att jämställa med åsikter av typen "negrer är lata" eller "judar har stor näsa". De är sällsynt förlegade och omoderna. Det kan han gärna få medvetandegjort för sig.
:?
Kika gärna in här: http://www.rfsl.se
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"