Kurar om ikväll

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Tröttmammavillblipigg

Kurar om ikväll

Inlägg av Tröttmammavillblipigg »

Hej!

:oops: Vågar knappt skriva detta, men vi har förstört Lillans sömn :oops:
Har en dotter som vi började kura för några veckor sedan. Gick väldigt bra, förrutom på morgonen. Vet inte vad som hände sen, men hon började vakna fler och fler gånger på natten och jag har sakta men säkert förstört allt vi byggt upp :oops: Jag har t.o.m. ammat och gett välling på natten. Otroligt dumt! Min sambo har kört buffning tills hon nästan somnat. Nu funkar det inte längre, vi måste börja om!
Vad jag undrar är, ska vi börja från natt 1 och gå in och buffa så fort hon vaknar, eller ska vi köra från natt 2? Hon blir väldigt fort lugn av buffningen, men ramsan funkar fortfarande inte riktigt än. Vi kör alltid med ramsa vid läggningen, men på natten har det inte funkat, hon skriker upp sig rejält.
Men min tanke var att köra från natt 2 och jobba mer med ramsan, så att den sätter sig. Och enbart gå in och buffa vid kris.
Schemat vi gjorde upp när vi började kura har också raserats mer och mer. Eftersom hon är lite äldre har jag gjort upp ett nytt schema som jag tänkte börja med:

19.30 - 07.30 natt
07.30 välling
10.00 - 10.45 sova
11.00 mat + frukt
12.30 - 14.00 sova
14.15 gröt + frukt
16.00 - 16.20 sova
17.00 mat + frukt
19.00 -19.30 bad + välling
19.30 sova natt

En annan fundering - hon håller precis på att få tänder och verkar ha väldigt ont av det. Ska man ta hänsyn till det? Man tycker ju väldigt synd om henne! Men hon behöver ju sin sömn också..
Tar tacksamt emot råd och tips!

Mvh
Trött mamma med trött dotter
nr 2 född feb -08
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan och Välkommen. :D

Jag tycker att det låter som att det är läge att backa bandet och om jag var er skulle jag köra från kur natt 1, allt efter konstens alla regler.

Jag gissar att ni lärt er av era "fel" och läs på noga igen nu inför nystarten, NU ska hon få alla svar hon behöver, Nu ska hon få sova tryggt!

Nu ser jag ju inte hur gammal hon är men schemat passar en bäbis mellan 7-9 mån och ser fint ut!

Är du orolig för tandsprickningen så ge en alvedon vid sänggående så vet du säkert att hon inte har ont.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Tröttmammavillblipigg

Tack, Malin, för ditt svar! :) Då kör vi på som natt 1! Hon har precis vaknat för andra gången och jag var inne och buffade, nu ligger hon och protesterar, men låter inte riktigt ledsen. Känner mig säker på hur jag ska agera nu.

Hon är 7½ månad, så då kör vi på det schemat! :)
nr 2 född feb -08
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Hur gick natten?

//Malin :D
Tröttmammavillblipigg

Hej!

Jodå, helt ok. Hon var vaken väldigt länge andra gången (när jag skrev förra inlägget), nästan 2 timmar :shock: Jag fick gå in några gånger och buffa och till slut körde jag med solfjädern. Vi har inte testat den innan och hon reagerade rätt starkt på den och blev jätteilsken, men jag höll kvar och till slut blev hon lugn. Hon börjar skrika med en gång jag går ut med ramsan, men jag avvaktar och går bara in igen om hon börjar låta ledsen eller att skriken inte avtar alls.
Sen sov hon till ca 4 och somnade då om ganska snabbt, jag var inne och solfjädrade och buffade ett par gånger. Sen sov hon till 06.10 och då fick jag henne aldrig att somna om, jag ramsade och gjorde sen husljud och gick och duschade. Hon blev aldrig ledsen, utan mer arg. Ställde om väckarklockan så den ringde 07.20 i stället för 07.30 och gjorde glad morgon.
Nu sover hon första luren ute i vagnen, hon somnade prick 10, hon var jättetrött!
Känner att jag har mer is i magen denna gången och kan avvakta mer mellan ramsorna. I natt blir det mest ramsa och mindre spring i rummet. Jag märker att hon blir mer förbannad denna gången och det är ju inte så konstigt, vi har ju varit otroligt veliga och gett henne oklara besked. Hon undrade naturligtvis varför hon inte fick någon mat :roll: i natt.

En liten fråga bara, om hon reagerar med att skrika ännu högre när jag börjar ramsa, ska jag fortsätta ramsa då (ännu högre) eller ska jag sluta? Det låter som om hon blir skitförbannad på ramsan och inte lyssnar ändå. Jag brukar börja ramsa när skriker avtar och det är då hon går i gång igen.

Mvh
Lite piggare mamma idag :-)
nr 2 född feb -08
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej! :D

Slinker in med ett litet svar på ramsan. Det låter helt klart som att hon blir arg av den. Och det får hon ju bli, säg klart din ramsa och avvakta sen. Är hon arg så låt henne vara det, när hon sedan går ner från ilskans topp så får hon en ramsa till. Det kan ju dra igång ilskan igen men det är bara att fortsätta tills du får sista ordet. :wink:

Vad bra att ni tar tag i det ordentligt nu :wink: och sen håller ni det uppe eller hur? 8)

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
duggan

Inlägg av duggan »

ÅÅåh vad bra natten gick!

Jag håller med föregående talare och jag vet att den här gången kommer allt attt bli jätte bra, anu vet ni vad det handlar om! :lol:

//Malin
Tröttmammavillblipigg

Bluna skrev:Hej! :D

Slinker in med ett litet svar på ramsan. Det låter helt klart som att hon blir arg av den. Och det får hon ju bli, säg klart din ramsa och avvakta sen. Är hon arg så låt henne vara det, när hon sedan går ner från ilskans topp så får hon en ramsa till. Det kan ju dra igång ilskan igen men det är bara att fortsätta tills du får sista ordet. :wink:

Vad bra att ni tar tag i det ordentligt nu :wink: och sen håller ni det uppe eller hur? 8)

Kram Bea
Tack! Då vet jag att jag gör rätt med ramsan. Och vi ska absolut inte ge upp denna gången! :D Vid alla läggningar idag och även på kvällen, så har hon knappt protesterat. Det är precis som om hon känner lättnad över att vi har tagit kontrollen igen och hon får :sleep: Vi får se hur natten blir, men jag känner på mig att det kommer gå bra! 8)

Kram
nr 2 född feb -08
Tröttmammavillblipigg

Hej igen!

Här har natten gått alldeles strålande! :-) Hon vaknade till ett par gånger under natten men somnade snabbt om själv. Sen vid 03.35 vaknade hon igen och då fick jag ramsa ett par gånger så somnade hon om på 10 min. Det kändes som om hon lyssnade till ramsan nu. Sen vaknade hon lite då och då fram till kl 5 och jag fick gå in en gång och solfjädra. Men hon var tyst i ca 5 min i mellanåt och var mest arg och trött däremellan. Har egentligen tänkt att köra med pangramsa och sen tyst under vargtimmarna, men jag kände att jag ville sätta ramsan nu i början, därför jobbade vi lite med den. Fick lite hjärnsläpp när jag höll på. Hur är det med bekräftelseramsan under vargtimmen, den kör man väl med då med?
Sen sov hon från 5 tills klockan ringde halv 8 ! :shock: Jätteskönt!

Det känns så bra och Lillan verkar hur nöjd som helst! Jag är så glad att vi tog tag i detta nu igen! :-) Och vilken lycka att detta forum finns med alla snälla och hjälpsamma människor! Höll på att få hjärtklappning i morse när jag inte kom in på sidan :shock: Börjar nog bli beroende..

Kram
nr 2 född feb -08
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

:D Vad bra det går!!!! =D>

Vad jag förstått så kör man bara pangramsa i vargtimmen efter att ramsan satt sig. Följt av tex husljud, musik eller inget alls...

Jag tror också att hon är lättad, klara tydliga och trygga besked. :thumbsup:

Kram Bea
Tröttmammavillblipigg

Hej!

Natt 3 har gått snäppet bättre igen. :-) Hon vaknade första gången 04.18 och somnade snabbt om själv. Sen vaknade hon 05.10 och jag gav en pangramsa. Gick sen och la mig i soffan och lyssnade av. Gav ett par ramsor igen, då hon skrek upp sig väldigt. Gav en solfjäder också. Sen började hon varva ner ibland. Men vid 6-tiden gick jag ut i köket och grejade med disken, tänkte hon skulle bli lugn av det. Men inte. Till slut gick jag in och gav en solfjäder till och märkte då att hon andades väldigt ryckigt när hon blev tyst. Jag stog där tills hon somnade och då var kl 06.40 ungefär. Hon sover fortfarande. Morgon är 07.30.
Tar tacksamt emot kommentarer på hur jag hanterade detta. Skulle jag gjort något annorlunda?
nr 2 född feb -08
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :lol:

Det går ju tok bra för er, och precis som du skriver så reagerar barnet medlättnad, för hon vill inget helldre än att sova, hon visste ju bara inte om hon vågade tidigare! :lol:

Gällande morgonen så finns det flera olika strategier, men om du känner att den funkar för er, så håll dig till den, men här måste man också backa tillslut och bara köra ramsan, men inte än.. :wink:

//Malin
Tröttmammavillblipigg

Natt 4 gick så otroligt bra! Hon somnade ca 20.00 och vaknade till lite kort vid 5 men somnade om själv och sov till halv 7! Då var det inte lätt att få henne somna om, eller det gick inte alls rättare sagt. Så jag ställde om väckarklockan lite och gjorde glad morgon lite tidigare.

Nu, natt 5 har gått ganska bra också. Jag fick gå upp och ramsa ett par-tre gången mellan 2.15 och 3.00. Sen sov hon till strax innan 7. Upplever nu att den sista halvtimmen är svårast. Där får vi jobba lite!

Daglurarna strulade lite igår också, har funkar kanon dagarna innan. Men det ska vi nog få ordning på! 8)

Tack för svar och support!

Kram
nr 2 född feb -08
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Vilken attityd! Och vilken duktig lilltjej! :heart: \:D/ :sleep:
Tröttmammavillblipigg

Hej igen! :-)

Nu har det gått 11 nätter på kuren och det har de senaste två nätterna gått lite bakåt igen. Innan sov hon kanonbra, ingen hel 12-timmarsnatt än men hon har klarat av sina uppvak själv. Men inte de två senaste nätterna. Är det vanligt att det blir så här efter ett tag? Jag har fortsatt kuren med ramsa och gått in om hon blir ledsen, dock svarar hon med att bli jättearg igen på solfjädern så jag har fått buffa lugn och sen gjort en kort solfjäder och gått ut och då börjar hon skrika igen. I natt var hon vaken mellan 2 och 3.15, sov sedan till 6.15 och då somnade hon inte om (körde med husljud då).
Jag funderar på att göra en liten ändring i schemat. Är det ok att ta bort en halvtimme redan? Hon blir 8 månader nästa vecka. Nu har vi natt mellan 19.30-07.30. Sen sover hon 45 - 1,5 - 20. Men den sista luren på 20 min somnar hon nästan aldrig, igår fick hon en 5-minutare. Men eftersom vi har sånt problem att få henne somna om på morgonen tänkte jag ev. ändra till 19.30-07.00?
Annars funderar jag på att ändra natten till 19.00-07.00 och bara ha två sovpass på dagen 45 + 1.5. Men är tveksam på om hon kan hålla sig vaken från 14.00 till 19.00. Hur har ni andra gjort när ni gått ner till 2 sovpass? Hur har ni lagt dom?
Kanske blev lite snurrigt där, hoppas någon förstår vad jag menar.

Tack på förhand! :-)
nr 2 född feb -08
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"