Mellan 4 och 5 månader

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej!

Klart det kommer att funka! :D Plocka upp den där attityden du hade till nätterna och kör på! Du har inte förstört något. 8)

Om han nu ska lära sig att sova i stillastående vagn så är det nog bäst att du kör så nu tills det satt sig, om du inte vill ha en lur där du alltid går :wink: .

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
chatina

Inlägg av chatina »

Tack!
I ett tidigare svar av er (se nedan) fick jag det repeterat hur vagningen skulle gå till. Där står det att jag ska gå direkt när han är tyst och när han piper ska jag vagna kort. Det förstår jag, men jag hinner inte gå så långt innan han börja skrika. Jag hinner i princip vända mig om och ramsa innan han skriker, men det kanske är så i början?? Nu skulle han ha sovit mellan 15.15 - 16, men han hann aldrig somna. Men det är bara och kämpa på eller?? :?: :D

"Vagnen ska skjutsas fram och tillbaka med fart och stoppas ordentligt i vändlägena. När han är tyst skakas vagnen lätt, men tydligt i sidled ett par gånger. Vagna bara tills han är tyst - inte ETT drag till!!! Skaka till i vagnen och GÅ! Så fort han piper igen, så vagna KORT! tills han är tyst, skaka vagnen i sidled. GÅ! Osv... "
mamma till en härlig son, född 2008-04-02
chatina

Inlägg av chatina »

Vet inte om jag ska ge upp. Som jag skrev i går (det har ni inte hunnit svara på) så hinner jag hinner i princip bara vända mig om och ramsa innan han skriker. I går missade han sitt sovpass mellan 15.15 - 16 då hann inte hann somna. Men det kanske är så i början?? Sen är det nattpassen som egentligen funkar väldigt bra, under själva natten, men han sover ju aldrig till 7 utan vaknar runt 6.20-6.30. Jag tycker han borde ha fattat vid det här laget??? Jag ska försöka lägga på lite självklar attityd och sats hårt i dag!!
chatina

Inlägg av chatina »

Jag tror inte daglurarna är vår grej. I går somnade han inte under sin 15.15-16 lur och i dag somnade han inte under sin 12.15-13 lur.
:( :( Han somnade dock efter 6 min vid sin 9-10.30 lur. Vad gör jag om han inte somnar sen under sin 15.15-16 lur? Då får han i princip ingen sömn alls under dagen. Har inte läst om någon som haft det problemet. Jag ska försöka vara positiv. :)
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Tidiga morgnar och tjorv med dagslurar är nog det vanligast problemet, men det ger sig, bara man är trägen och tar ledningen och visar hur det ska gå till. Välj EN handlingsplan och håll dig till den.

JAG om nån vet hur det är att ha tjoller med dagssömnen, det tog mig lång tid att förstå att det är attityden och enbart attityden som gäller. Sedan måste man vara cool, sovs det inte så är det inte så mycket att göra, bara dom rätta förutsättningarna finns.

Vilken dag i kuren är det nu?

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
chatina

Inlägg av chatina »

I förrgår (24:e) så började jag, men "kunde" inte göra det vid alla tre sovpassen (för jag skulle i väg och blev stressad och vagnade därför honom till sömns vid 12.15-13 passet. Väldigt dumt att jag började då. Kanske inte så konstigt att han blir förvirrad :oops: . I går gjorde jag det vid varje pass).
På dagen sover han: 9-10.30, 12.15-13, 15.15-16. I förrgår så sov han inte alls vid det sista passet och i går sov han inget under lunchpasset. Nu på morgonen tog det 45 min innan han sov.
Angående attityden: När han gråter och jag ska ramsa så brukar jag ta ett djupt andetag och tänka att det kommer att gå, men samtidigt kan jag, inom mig, känna ett tvivel. Därför kan jag nästan bli "besatt" av att tänka positivt, så att det på något sätt inte känns naturligt utan snarare känns det ganska spänt.
Jag vill inte ge upp utan brukar gå in och läsa i den klistrade tråden om de som "lyckats" för att få lite styrka. Däremot har jag inte hittat någon som sliter sitt hår med daglurarna även om jag vet att fler har haft svårigheter med det. Jag vill nog egentligen höra att jag snart kan se ljuset även om det kommer att vara svårt en längre tid. För det känns lite jobbigt om jag ska behöva stå med honom gråtandes och vagnandes 3 ggr om dagen i månader???

Tack!
chatina

Inlägg av chatina »

En fråga kopplat till mitt senaste inlägg:
Om daglurarna krånglar som de gjort (i dag ligger han minus 45 min på morgonpasset, 25 på lunchpasset och nu även 25 minus på eftermiddagspasset) och kommer göra det under lång tid (det får vi ju hoppas att de inte gör) så förlorar han ju väldigt mycket sömn under lång tid. Om han ska förlora så mycket sömn som han gjort i dag så är jag lite orolig hur han ska påverkas av det, dvs. det kan väl inte vara så bra?

Tack!
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej!

Vet inte riktigt när du började kura men du får inte glömma att det här är en process som ofta tar 4 veckor och för endel ännu längre innan allt faller på plats. Så ha is i magen. Du kan bara ge honom förutsättningarna för att sova dvs. då händer ingenting. Men du kan inte sova åt honom. :roll: :wink:

Om du nu försöker att koncentrera dig på något annat när du lagt honom. Arg och förbannad får han vara. Låt honom reagera. Det är ingen ide att åtgärda honom då. Om han blir ledsen på riktig och ber om hjälp då ska du hjälpa honom. Så ta bort överkoncentrationen och pyssla med något som är superviktigt. :wink:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
chatina

Inlägg av chatina »

Hej,
Den här gången har jag ingen fråga utan jag vill verkligen tacka alla er som hjälper till här och kanske också ge lite inspiration till någon som har öppnat min tråd och känner sig trött och osäker. För några dagar sedan när jag skulle ta tag i daglurarna var helt förtvivlad och trodde aldrig att det här kan hjälpa. Jag överanalyserad mig när när jag ramsade ("hur låter jag nu? Låer jag lugn eller hör han att jag är stressad?"). Jag kom då in på en tråd där Kantrella svarade en mamma som kanske kände sig lite som mig. Kantrella skrev följande:

"Du hjälper ingen, vare sig din son eller dig själv, med att tvivla och tveka. Vad är alternativet och vad ska DU göra åt saken?

För min egen del har jag givit dig alla tips och råd jag kan uppbringa, du har fått ris och ros och nu är det upp till dig!
Vill du lyckas så finns alla svaren framför dig. I SHN-boken, i den här tråden och på resten av forumet. Vi härinne kan hjälpa och stötta men vi kan inte göra arbetet åt dig, lika lite som du kan sova åt din son.
Återigen:
mer tålamod
putsa upp attityden
mer förtroende för sonen
BACKA så att sonen kan göra framsteg "

Detta svar gav mig lite av en aha-upplevelse. Jag frågade mig själv (eftersom jag skickade er hysteriska frågor efter att ha kurat daglurarna i 2 dagar :oops: ) om jag överhuvudtaget kunde ställa kravet på min son att vilja somna själv efter 2 dagar när han i hela sitt liv i stortsett blivit vaggad i famnen eller dragen i vagn till sömns helt plötsligt skulle acceptera denna förändring så snabbt. Naturligtvis inte blev mitt svar. Så jag peppade upp mig och gick in på klistradefavoriter och länken till "livet efter kuren". Innan varje vila på dagen så går jag in där numera och läser lite och har också den öppen under tiden så att jag hela tiden kan bli inspirerad av hur det kommer att bli när daglurarna sitter. Detta hjälper mig när jag känner mig förtvivlad och frustrerad över att han inte vill somna på en gång (detta vill jag verkligen rekommendera till alla er som känner er trötta och har tappat tron lite!!!). Daglurarna sitter inte ännu, vilket jag nu accpeterat att det är ok, men jag vet att de kommer att göra det så småning om. Jag tror att jag trodde, och ville, att det skulle gå lika snabbt med daglurarna som det gjorde med natten och därför blev jag frustrerad när det inte gjorde det. Jag kunde till och med undra vad ni som svarade menade när ni sa att daglurarna kan krångla länge, hur länge exakt?? Nu har jag verkligen insett, inte bara intellektuellt utan även känslomässigt, att det finns inget exakt svar.
Jag kommer säkert att skicka någon mer fråga, men nu ska jag försöka hålla mitt mod uppe och tänka på proccesen :D
Tack till alla er som hjälpt mig!!!!!
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vad glad jag blir att du delar med dig. Hoppas det är många som kommer läsa det här. Precis så är det som du skriver. Mitt i prick. Nu när du har den inställningen så kommer allt falla på plats inom en snar framtid. Härligt. =D> \:D/

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
kattklo

Inlägg av kattklo »

Å vad kul att läsa ditt inlägg!
Poletten trillar ner serru, för stora och små, i sinom tid! :wink: :D
KRAM!

(Och har du läst om de 17 bebisarna och 18 korna?! Alltså att man ska koncentrera sig på älsklingens insomning lika hårt som om man hade 17 andra bebisar i rummen intill och 18 kor som behövde mjölkas. DET hjälpte verkligen mig att tänka så. Och nu med en 2a ganska tätt är det ingen överkoncentration under det här taket. 8) )
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

:D Härlig läsning :thumbsup:

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
chatina

Inlägg av chatina »

Min attityd svajade till ganska ordentligt ett tag på dagarna efter mitt förra mail och sen skulle mamma vara barnvakt så jag kapitulerade lite :oops: :oops: . MEN…Efter en underbar tågresa (jag och min son åkte ett kvällståg där jag gjorde våra kvällsrutiner och lade sedan ner honom i vagnen och ramsade nattramsan. Han somnade på 5 min!!) bestämde jag mig för att så här vill jag ha det på dagarna också.
När jag sen väl satte i gång med daglurarna så var jag som förbytt. Jag blev inte hysterisk eller provocerad :oops: när han inte somnade på en gång (jag har inte läst om någon som blivit provocerad utan mest om er som tyckt synd om era barn så här låter jag nog som världens elakaste mamma. Det är jag inte!! Jag tycker också jättesynd om min kille när han inte får den sömn han behöver, men jag kunde verkligen bli förtvivlad och provocerad för att jag så gärna ville att det skulle funka) utan jag kunde släppa taget och framförallt behövde jag inte övertala mig själv att jag var lugn inför varje läggning. Tidigare kunde verkligen min röst inom mig säga: Jag är lugn, jag är lugn, nu ska banne mig sovas osv.. Men i själva verket var det med mycket desperation i tonen :? :) .
Nu har jag kurat dagarna ordentligt i 4 dagar och det går jättebra!! I dag har jag inte behövt vagna en enda gång :D . På morgonen och vid lunchen så somnade han dessutom inom tio min. 15.15 – 16 sömnen blev bara 20 min, men det var ändå ett framsteg eftersom han inte sov alls i går. Jag har nästan kommit till samma säkerhet som jag har när det gäller nätterna, dvs. att om något oväntat händer så behåller jag mitt lugn och jag vet vad jag ska göra.
Nu har jag i allfall två frågor:
Nätterna har suttit bra i en månad ungefär, men han vaknar ungefär en halvtimme innan han ”ska”, han ska sova mellan 19-07. För kanske 2 veckor sedan så gnällde han när han vaknade, men nu ligger han och är glad. Jag brukar vakna till (vi sover i samma rum), men sen så somnar jag om så jag vet ju egentligen inte vad han gör efter det. Jag vet dock att han är vaken när vår klocka går i gång. För mig gör det naturligtvis ingenting att han är vaken eftersom han är glad, men min fråga är om ni tror att han kommer att lära sig att sova längre med tiden eller om ni tror att jag ska räkna med de här ca -30 min i hans totala timmar? Blev det rörigt formulerat :?: ?

Eftersom han blir 7 månader ungefär vid vintertiden så tänkte jag passa på att göra alla schema förändringar då (allt på en och samma gång är väl bättre?!!). Har då tänkt mig följande schema och vill gärna ha synpunkter då jag inte känner mig riktigt säker.

7.00 God morgon
7.30 ca Gröt
9 – 10.30 sova (1.5)
10.30 Mellis (fruktpuré)
12 Lunch
12.30 – 13.15 Sova (45)
14 Mellis (Gröt)
15.30 – 15.50 Sova (20)
17 Middag
18.40 Nattslurk
19 God natt

Oj, vad långt detta blev!!
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Vad bra du har jobbat på med dagslurarna, och det är DEN attityden du sk ha. Helt rätt!! :lol:

Gällande nya schemat undrar jag varför du valt att lägga långluren på fm? Jag tänker på när det är dags att dr ned till två lurar så småning om, och ska man då orka ända till kvällen tror jag att man i många fall har nytta av att lägga den långa luren mitt på dagen. Vad tänker du om det? :lol:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Du får gärna svara Duggan, chatina, men jag flikar in att jag hade en riktig morgontröttis. Vi hade långlur på förmiddagen ett tag t.o.m. när hon bara sov en lur. Det går att justera tider när man ändrar antal lurar.

Jag känner väl igen känslan av provokation. Märklig är den, men den finns/fanns.

Ge honom chansen att sova vidare på morgonen. Tar han den inte är det inget du kan göra, men "bråka" inte med honom, när det inte behövs. Vad som händer i framtiden går inte att veta, hann kanske sover till 7 imorgon :D

BRA jobbat totalt! Nu är du framme och har en trygg unge som förstår dina verktyg och tar emot dem när det skulle kunna behövas. :thumbsup:

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"