Min attityd svajade till ganska ordentligt ett tag på dagarna efter mitt förra mail och sen skulle mamma vara barnvakt så jag kapitulerade lite

. MEN…Efter en underbar tågresa (jag och min son åkte ett kvällståg där jag gjorde våra kvällsrutiner och lade sedan ner honom i vagnen och ramsade nattramsan. Han somnade på 5 min!!) bestämde jag mig för att så här vill jag ha det på dagarna också.
När jag sen väl satte i gång med daglurarna så var jag som förbytt. Jag blev inte hysterisk eller provocerad

när han inte somnade på en gång (jag har inte läst om någon som blivit provocerad utan mest om er som tyckt synd om era barn så här låter jag nog som världens elakaste mamma. Det är jag inte!! Jag tycker också jättesynd om min kille när han inte får den sömn han behöver, men jag kunde verkligen bli förtvivlad och provocerad för att jag så gärna ville att det skulle funka) utan jag kunde släppa taget och framförallt behövde jag inte övertala mig själv att jag var lugn inför varje läggning. Tidigare kunde verkligen min röst inom mig säga: Jag är lugn, jag är lugn, nu ska banne mig sovas osv.. Men i själva verket var det med mycket desperation i tonen

.
Nu har jag kurat dagarna ordentligt i 4 dagar och det går jättebra!! I dag har jag inte behövt vagna en enda gång

. På morgonen och vid lunchen så somnade han dessutom inom tio min. 15.15 – 16 sömnen blev bara 20 min, men det var ändå ett framsteg eftersom han inte sov alls i går. Jag har nästan kommit till samma säkerhet som jag har när det gäller nätterna, dvs. att om något oväntat händer så behåller jag mitt lugn och jag vet vad jag ska göra.
Nu har jag i allfall två frågor:
Nätterna har suttit bra i en månad ungefär, men han vaknar ungefär en halvtimme innan han ”ska”, han ska sova mellan 19-07. För kanske 2 veckor sedan så gnällde han när han vaknade, men nu ligger han och är glad. Jag brukar vakna till (vi sover i samma rum), men sen så somnar jag om så jag vet ju egentligen inte vad han gör efter det. Jag vet dock att han är vaken när vår klocka går i gång. För mig gör det naturligtvis ingenting att han är vaken eftersom han är glad, men min fråga är om ni tror att han kommer att lära sig att sova längre med tiden eller om ni tror att jag ska räkna med de här ca -30 min i hans totala timmar? Blev det rörigt formulerat

?
Eftersom han blir 7 månader ungefär vid vintertiden så tänkte jag passa på att göra alla schema förändringar då (allt på en och samma gång är väl bättre?!!). Har då tänkt mig följande schema och vill gärna ha synpunkter då jag inte känner mig riktigt säker.
7.00 God morgon
7.30 ca Gröt
9 – 10.30 sova (1.5)
10.30 Mellis (fruktpuré)
12 Lunch
12.30 – 13.15 Sova (45)
14 Mellis (Gröt)
15.30 – 15.50 Sova (20)
17 Middag
18.40 Nattslurk
19 God natt
Oj, vad långt detta blev!!