Redo för kuren - först några frågor för att vara 100% tydlig

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Jai Ma

Redo för kuren - först några frågor för att vara 100% tydlig

Inlägg av Jai Ma »

Först vill jag tacka för er hängivenhet och för att ni sitter och svarar på alla dessa frågor som kommer in dagligen.. Jag blir alldeles rörd. Tack.

Ja, vi har en dotter på 1 år och 10 dgr som inte sover på nätterna. Har nu hittat denna bok och läst den, massor, och ska göra kuren nästa helg. Vi har några frågor för att vara helt säkra innan vi kör igång. Men eftersom jag inte vet om ni svarar på frågor under helgen behöver jag fråga en första fråga nu (behöver svar snarast..om möjligt.. :roll: ) och resten kommer imorgon...

Efter att ha läst boken så inser jag hur trött vår dotter Teya är. Alla tecken på kinkighet, mammig, äter lite osv osv, stämmer väldigt bra på henne. Även jag börjar bli rätt så sliten o trött o tung..you know the story.
Är som sagt laddad för att köra nästa helg men inser ju att vi åker på dop helgen därpå, upp till bror och blivande guddotter i Umeå (vi bor i Göteborg). Min första fråga är därför:
Ska vi köra kuren ändå för jag ser ju hur trött och sliten min älskling är?
Samtidigt som jag förstår att uppföljningsveckan är helig och att den ska vara lugn osv. Men både jag och Teya är så trötta och att vänta 3 veckor känns som en evighet. Min man tycker vi ska vänta men han är inte den som behöver vakna flera ggr per natt då han börjar jobba 4.30 och inte sover med oss + att hon ej äter välling o bara mitt bröst duger, så jag är den som har nattskiftet HELA tiden ända sedan hon föddes...
Vad är erat råd som experter på detta?

Med varma, varma hälsningar
Jessica :D
Ärad mamma till
Teya Miranda född 3 september 2007
kiki

Inlägg av kiki »

Hej Jai ma, och varmt välkommen hit. Tack för alla fina ord om forumet, jag hoppas och tror att du kommer att trivas.

Om jag var du skulle jag köra :lol: Men det beror ju lite på hur det ser ut dit ni ska, kan hon sova i eget mörklagt krypin? Hur ser hennes schema ut? Men framförallt beror det på er Attityd, du vet den där om självklarhet. Om resan innebär sena kvällar och att inte kunna hålla schemat skulle jag vänta.

Om det krävs kan du ju förlänga uppföljningsveckan när ni kommer hem. Alltså ta det lungt och hålla tider perfekt men det kan du göra även om du är borta.

Du får säkert fler åsikter i frågan.

Kram så länge
Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
HÖNSMAMMA

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Precis som Kiki skriver så handlar det om vilka förutsättningar som finns när ni reser och när ni är på bortaplan. :?: Mörkläggning, spjälsäng, kunna hålla schemat i princip helt, er attityd? Om det funkar - ja då bör det inte bli några problem. Gå på magkänslan! :)

Något som du nog får räkna med är dock andras åsikter och reaktioner :shock: på schema etc, och för min egen del var det rätt så jobbigt att bemöta dem när jag var som mest sliten och trött :roll: . Då var det skönt att min man stöttade mig och var helt inne på vad SHN innebar och att det var viktigt för vårt barn.

Men som sagt var, gå på magkänslan!
Kristiina
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Jag håller också med, gå på magkänsla. Men som Hönsmamma säger så kan det krävas en stor portion attityd för att stå till svars inför andra mer skeptiska typer så här tidigt in i kuren. Känner du att du kan ramsa med magstöd och kunna hålla tider osv så går det säkert jättebra!

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Jai Ma

Inlägg av Jai Ma »

tack för era svar och det känns betryggande att ha med mig. Vi kommer att välja kuren nu till helgen och resan till Umeå helgen därpå kommer att gå alldeles galant :P ..
Just nu är jag så trött att klockorna snart stannar...

Undrar dock om ni har några bra schema förslag för en ett åring? vet ej om jag ska lägga sovluren på dagen under fm, em eller båda (45 min per pass)
Hur har ni gjort och lagt upp det för era skatter därhemma?

tack igen för att ni finns..

kram Jessica
Ärad mamma till
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej och välkommen säger jag med :D :!:

Så skönt att du bestämt dig för att kura, och det kommer säkert att gå finemang!

Jag skulle ha gjort schemat med ett sovpass per dag, och har du tolv timmars natt så är 1½ timmes sovning på dagen perfekt, det vanliga är nog lunch vid elva och sova klockan 12.

Vad tror du om det :?:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
HÖNSMAMMA

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Hejsan

Min Ms L har haft följande schema sedan hon var ett år:

07.30 God morgon!
07.45 Frukost (havregrynsgröt)
11.30 Lunch
12.30-14.00 Vila
14.15 Mellanmål
17.30 Middag
18.30 Bad, bus och skratt
19.00 Kvällsgröt och därefter mycket skratt till gonatt
19.30 Natti, natti!

Anpassa ert schema efter era tider - Grunden är 12 timmars natt, 1,5 timmars dagvila, 3-3,5 timmar mellan måltiderna (förutom till kvällsgröten då det kan vara mycket kortare) och så det viktiga skrattet till gonattet!! :D

Lycka till!
/Kristiina
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Åsså när du är i Umeå och behöver moraliskt stöd för att ingen förstår dig, kuren, Anna Wahlgren och ramsan, så får du komma och hälsa på mig. :)
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
Jai Ma

Inlägg av Jai Ma »

tack igen för era svar. Mitt planerade schema såg likvärdigt ut förutom att jag hade planerat en fm mellanmål...men det kanske inte behövs i framtiden när hon börjar äta bättre (iom mer sömn)
Och Nemita, tack, hör gärna av mig om det blir utmanande :D

Nu har jag mina återstående frågor innan kura ska sättas igång på fredag..hoppas ni har tålamod med mig - vill vara så förberedd som möjligt.

1. Teya har sovit i vår säng ända till nu - blir det inte för drastiskt att lägga henne i spjälsängen samtidigt som kuren startar? (med tanke på att hon är ett år nu..)

2. Är det för sent med buffning eller är det värt ett försök? Är det för sent att ha henne på mage? Kan man buffa henne på rygg/sidoläge?
Om vi ej kan använda buffning och gör solfjädern - hon är väldigt stark och det känns konstigt/våldsamt att solfjädra henne när hon ligger på rygg/sidoläge och protesterar... Kan vi då sjunga vår vanliga nattsång eller ska vi vara tysta och göra solfjädern, kan vi använda ramsan då eller är det BARA på väg ut..?

3. Undrar varför tyget är så viktigt, förstår att det ska vara mörkt - men vad händer om hon "ser" oss? Kan tyget tas bort när kuren är över?
(hon har inget eget rum än och det kan dröja innan vi hittar nytt boende)

Det var de frågor jag hade - hoppas ni inte blir less på mig. Är bara så trött och ögonen går i kors när jag ska läsa - vet ej om jag missat dessa svar, kanske finns de i boken men jag har inte sett dem.

Tack igen och njut av kvällen/morgonen..
Kram förväntansfull , snart sova hela natten mamma :lol:
Ärad mamma till
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Jai Ma skrev: 1. Teya har sovit i vår säng ända till nu - blir det inte för drastiskt att lägga henne i spjälsängen samtidigt som kuren startar? (med tanke på att hon är ett år nu..)
:!: Nejdå, det är inte alls för drastiskt! Det går inte att genomföra kuren med henne i din säng, så ska du kura henne så måste hon sova i egen säng!
2. Är det för sent med buffning eller är det värt ett försök? Är det för sent att ha henne på mage? Kan man buffa henne på rygg/sidoläge?
Om vi ej kan använda buffning och gör solfjädern - hon är väldigt stark och det känns konstigt/våldsamt att solfjädra henne när hon ligger på rygg/sidoläge och protesterar... Kan vi då sjunga vår vanliga nattsång eller ska vi vara tysta och göra solfjädern, kan vi använda ramsan då eller är det BARA på väg ut..?
:!: Jag tror helt säkert ni kan buffa henne på mage - och tänk inte att det kanske inte funkar, utan se det som enda alternativ så blir det lättare!
Det handlar inte om att vara våldsam, det handlar om att få henne liggande lugn för att kunna somna själv!

Jag tror inte du har dåligt samvete när du spänner fast henne i bilstolen med bältet och hon inte vill - du gör det för att du vet att det är det enda rätta och för hennes egen skull! Precis så måste du tänka när du ska kura - att du gör det för hennes skull!
Hon förstår det bara inte än, och kommer såklart att ifrågasätta vad du håller på med - hur ska hon veta att det här är det bästa för henne?

Därför är det så vikigt att du är bensäker på varför du gör det här, att du kan förmedla den känslan till henne!
. Undrar varför tyget är så viktigt, förstår att det ska vara mörkt - men vad händer om hon "ser" oss? Kan tyget tas bort när kuren är över?
Barn störs sällan av ljud, det är synintrycken som stör!
Så så länge ni delar rum har ni skynket uppe, för att inte störa henne! Vaknar hon till och det inte finns nåt som retar hennes syn, så är chansen mycket större att hon själv fixar sina uppvak!
Och kolmörkt rum är för de allra flesta jätteviktigt, nu under den här årstiden så är det sällan ett problem, det brukar märkas mer på våren!

Och vi lessnar inte alls på dina frågor - det är viktigt att du rätar ut alla frågetecken innan kuren och känner dig bombsäker!

Kram Mia

PS: vilket vackert, ovanligt namn hon har, din Teya :!:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Jai Ma

ikväll gäller det..

Inlägg av Jai Ma »

Tack miar70 för ditt svar..
Ikväll så gäller det. Är laddad uti fingertopparna och känner mig glad att vi gör detta för hennes skull. Hon behöver verkligen sova - det märks i hela hennes väsen.

Har ytterligare en fråga innan kvällen angående buffningen. På dvdn till boken SHN så gör Anna ramsan medans hon buffar - hon gör det dock bara på en av bebisarna. Detta har gjort mig lite förvirrad. Kan vi buffa och säga ramsan samtidigt som hon frågar eller ska vi vara helt tysta?

Håll tummarna för oss. 8)
Ha en underbar dag!
Ärad mamma till
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej!

Vad härligt att du känner dig peppad, då brukar det gå finemang!

Det är lite missvisande på den dvd:n som hör till gamla shn-boken, för pga tekniska skäl när de filmade, var AW tvungen att ramsa vid sängen. Men så ska du inte göra, utan du buffar och lugnar och går iväg med ramsan, och avslutar ramsan utanför dörren!
Det du kan tänka på, som brukar funka bra både för den som buffar och för barnet, är att andas tungt och sakta och högt - då håller man sig själv lugn och förmedlar automatiskt lugn till barnet :D :!:

Ska bli jättespännande att följa er kurarresa :!:

Kram Mia
Jai Ma

Inlägg av Jai Ma »

Nu har det gått 5 nätter av kuren och det känns som om det har gått mkt över förväntan. Är sååååå stolt över henne. Däremot har jag inte lyckats få till skrattet (min sambo är mkt bättre). Hon skrattar precis innan men så fort hon ser sängen så kommer gråten. Hon lägger sig direkt på mage, gråtandes, solfjädras i 10 sek och sedan ut ur rummet. Det tar bara 3-4 ramsor så tystnar hon och somnar. Har jag vargar kvar inför läggningen? förmodligen.. Har läst lite trådar och fått bra tips om hur vi ska gå vidare med skrattet. Det som har varit jobbigt för mig är att jag känner mig så tillgjord och har svårt att "luras"...
Ja, ja. Ska pröva med visionering i mig själv - schasa bort alla kvarvarande vargar och se henne som solen i mitt liv. Kanske blir det då enklare att låtsas vara klämkäckas i världen.

tack igen för erat stöd.
En härligt stolt MaMa
Ärad mamma till
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Bravo till hela familjen =D> =D> :sleep: ! Heja klämkäck :wink: .
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Tjoho! Härligt jobbat!
Såklart hon är solen i ditt liv :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "