Vi har haft stoooora problem med våra tjejer och för 1,5 vecka sedan tog vi bort nattmaten för dom och en vecka efter det började dom iaf sova bättre! Stora framsteg för oss som knappt sovit (och ja, det är mycket lätt att vara efterklok
Ex: Molly vaknade inatt vid 04. Blev lugn när maken gått in och hållt/klappat (dumt ord) på henne. Somnade om efter någon minut! Så inga problem där egentligen.. Men Maja vaknade 4.45 och hade större problem. Jag hade då inte läst så mkt i boken utan satt inne hos henne och "klappade" och sa även en ramsa.. Jag vet att det kanske var fel men det var när hon blev som mest upprörd
Har ett par frågor som jag hoppas på att någon vill hjälpa mig med:
* Dom är nu exakt 1 år. "Ska" dom sova 12h/natt? Visst var det 14-14,5h/dygn?
* Hur gör jag? Hur går jag tillväga med såhär stora barn? Tycker det står lite om det och blir lite fundersam..
* Maja sover i vårt sovrum och det är ett ganska stort rum som också kan bli ganska ljust på morgonen även om vi har mörkläggningsgardin. Ska vi skärma av det så hon får en egen hörna? Vi har ju tanke på att flytta ihop dom..
* Molly verkar bli totalt livrädd om vi går in i hennes rum och det är mörkt.. Samtidigt kan jag verkligen förstå att ljuset stör. Tips på hur vi kan gå tillväga? Släcker vi kommer hon bli livrädd.. Är det bättre då att ha mörkt i rummet och dörren på glänt och tänt utanför?
* Dom sover nu två pass/dag. Ett på 45 min och ett på 1,5h. Detta kan ju ändras om dom sover längre nätter såklart.
Funderar på ett sånt här schema. Hur låter det:
07.00 Vakna
07.30 Frukost
09.15-10.00 Sova (ev ta bort om nätterna fungerar)
11.00 Lunch
12.45-14.15 Sova
14.30 Mellanmål
17.30 Middag
19.00 Bus, mys och kvällsslurk
19.30 Sova
Nu blir det ju inte 12 h natt märker jag när jag skriver.. Usch, vad det här är svårt.. Har ju två tjejer att anpassa för också och dom är väldigt olika men hyggligt lika måste vi ju ha för att vardagen ska fungera.. Måste även hämta storasyster kl 15 och lämna kl 8.30..
Åhh hoppas någon har tips så jag får lite rätsida på det hela!