Få tvillingtjejer att somna om mellan 04-06

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
tre kottar

Få tvillingtjejer att somna om mellan 04-06

Inlägg av tre kottar »

Hejsan!

Vi har haft stoooora problem med våra tjejer och för 1,5 vecka sedan tog vi bort nattmaten för dom och en vecka efter det började dom iaf sova bättre! Stora framsteg för oss som knappt sovit (och ja, det är mycket lätt att vara efterklok :? ).. Hursomhelst, dom har inga problem med insomnandet på kvällen.. Det är vid 04.00-06.00 som är problemet.. Vi har delat på dom sedan dom var ganska små för att slippa störas av bägge men om dom börjar sova hela nätter funderar vi på att flytta ihop dom igen..

Ex: Molly vaknade inatt vid 04. Blev lugn när maken gått in och hållt/klappat (dumt ord) på henne. Somnade om efter någon minut! Så inga problem där egentligen.. Men Maja vaknade 4.45 och hade större problem. Jag hade då inte läst så mkt i boken utan satt inne hos henne och "klappade" och sa även en ramsa.. Jag vet att det kanske var fel men det var när hon blev som mest upprörd :? Jaja, gjort är gjort men hon somnade efter 20 min! Något som aldrig har hänt tidigare.. Ni kan ju ana att jag var stolt när jag kom ut från rummet sen :D

Har ett par frågor som jag hoppas på att någon vill hjälpa mig med:
* Dom är nu exakt 1 år. "Ska" dom sova 12h/natt? Visst var det 14-14,5h/dygn?
* Hur gör jag? Hur går jag tillväga med såhär stora barn? Tycker det står lite om det och blir lite fundersam..
* Maja sover i vårt sovrum och det är ett ganska stort rum som också kan bli ganska ljust på morgonen även om vi har mörkläggningsgardin. Ska vi skärma av det så hon får en egen hörna? Vi har ju tanke på att flytta ihop dom..
* Molly verkar bli totalt livrädd om vi går in i hennes rum och det är mörkt.. Samtidigt kan jag verkligen förstå att ljuset stör. Tips på hur vi kan gå tillväga? Släcker vi kommer hon bli livrädd.. Är det bättre då att ha mörkt i rummet och dörren på glänt och tänt utanför?
* Dom sover nu två pass/dag. Ett på 45 min och ett på 1,5h. Detta kan ju ändras om dom sover längre nätter såklart.

Funderar på ett sånt här schema. Hur låter det:

07.00 Vakna
07.30 Frukost
09.15-10.00 Sova (ev ta bort om nätterna fungerar)
11.00 Lunch
12.45-14.15 Sova
14.30 Mellanmål
17.30 Middag
19.00 Bus, mys och kvällsslurk
19.30 Sova

Nu blir det ju inte 12 h natt märker jag när jag skriver.. Usch, vad det här är svårt.. Har ju två tjejer att anpassa för också och dom är väldigt olika men hyggligt lika måste vi ju ha för att vardagen ska fungera.. Måste även hämta storasyster kl 15 och lämna kl 8.30..

Åhh hoppas någon har tips så jag får lite rätsida på det hela!
Emma 050623
Maja & Molly 070918
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej och jättevälkommen hit till forumet :D :!:

Vad bra att ni valt att ta itu med sömnen för töserna, man mår verkligen så mycket bättre om man får sova som folk - det gäller både barn och vuxna :wink: :!:

Det är många, många som kurat ettåringar, och det fungerar i princip på samma sätt som att kura mindre barn, det kan ta lite längre tid på äldre barn, men behöver inte alls göra det!

Jag vill börja med att understryka hur viktigt det är att ni är pålästa långt upp över tänderna, så fram med boken och råplugga! Det bästa är att veta hela tiden vad man ska göra och hur, så blir också attityden den rätta, och förutsättningen är att man kan sin shn-bok!

Till dina funderingar:

De ska sova 13½ timme per dygn, så ni har för mycket sömn på schemat, och det kan vara det som visar sig i nattstrul!
Ett schema med en lur brukar vara det vanliga när barnet är året, och elva eller tolv timmars natt, eller 11½ om man väljer det.

Vill du ha 11½ timmars natt så blir två timmars vila perfekt på dagen, förslagsvis efter lunchen (12-14 och då funkar det med tiden då ni ska hämta syrran också!)

Ni går tillväga på samma sätt med era tjejer som med mindre barn, om de inte gillar att bli buffade så kan ni använda er av enbart solfjädern, för att lugna. Och ramsan ska sägas på väg ut ur rummet!

Jag tycker ni ska skärma av ert rum så länge Maja sover där, det behöver inte vara nåt proffsbygge - ett lakan uppfäst i taket funkar bra! Men mörklägg allt vad ni kan, här har vi använt både sopsäckar och filtar för fönstren, en del har folie och säger att det är toppen!

Ni kan ha dörren liiite påglänt till Molly när ni lägger henne, men när hon somnat stänger ni så det blir kolmörkt, tycker jag!

Och jättebra att ni har i tanken att flytta ihop dem, mina tre små delar rum och störs aldrig av varandra, det är bara fördelar med att dela rum tycker jag!

Men som sagt - plugga på ordentligt nu, så lovar jag att ni kommer att fixa det här galant!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
tre kottar

Inlägg av tre kottar »

Tack för det braiga och snabba svaret! :D VIlka experter ni är!

Så jag ska alltså "endast" hålla händerna på henne (solfjäder) tills dom lugnat sig lite? Tänkte på filmen när dom buffade tills dess att dom var "sömniga"? Ska läsa på ännu bättre men idag har varit en kaotisk dag med tre halvsura tjejer, ffa treåringen :shock: Man blir ju lite trött..

Hmm, ja.. Jag trodde nästan det var för mkt sömn men i och med att alltid har sovit uppstyckad natt så är jag van vid de två passen men jag tar gärna bort ett! Ger mig mer frihet! :D 11,5h natt låter bra!

Låter perfekt att det kanske kan gå och få dom att dela rum! I ren överlevnadsinstinkt delade vi tidigt på dom.. Men nu så får dom minsann sova! Tänk om jag hade haft energi till detta innan.. Har mått väldigt dåligt sen dom föddes och äntligen verkar det vara på bättringsvägen, beror förmodligen delvis på sömnen också!

Jag återkommer säkert med fler frågor!!
Emma 050623
Maja & Molly 070918
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen tre kottar!

Solfjädrar gör man första kvällarna / nätterna för att försätta barnet i det lugn som krävs för att kunna somna, så ett sömntungt barn som inte hinner somna är det vi vill här!
En del ettåringar tar tacksamt emot buff också, det får ni känna av själva.

Du ska se att sömnen dagtid kommer att funka perfekt när det börjar sovas på nätterna, men här gäller det att ha tålamod och låta processen ta sin tid!

Jag hoppas verkligen att du får börja må riktigt bra snart, många problem blir lösta när man får sova ordenligt!

:D Ett härligt liv väntar er :D

Kram!

PS: har du sett att det är en till tvillingkurning på gång här på äldrebarn-forumet? Ni kanske kan följas åt på vägen :!:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "