Börja kura 6 månaders ikväll. Lite frågor innan!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Du gav förutsättningarna för sömn, mer kan du inte göra. Så håll schemat resten av dagen och om han stupar så använd marginalkvart ikväll.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Jullan

Inlägg av Jullan »

God morgon,

Använde mig av marginalkvaten igår då jag hade svårt att hålla honom vaken under nattslurken...jösses vad tröttis han var!

Vargtimmarna krånglade lite mera inatt än i går. Jag pangramsade vid 05 vid första uppvaknandet och han somnade om efter ca 15 min. Pangramsade igen vid nästa uppvaknande 1 tim senare, gnälar och klagar i ca 10min och somnar sedan om. Vaknar igen efter bara 20 minuter. Då väljer jag att avvakta. Han klagar och tystnar i några omgångar, låter som om han verkligen vill och försöker somna om men inte kan! :shock: Håller på i ca 20 min innan vi går in och gör god morgon vid ett tyst tillfälle.

Är det ok att pangramsa vid varje uppvak eller ska jag försöka låta bli det?

Puffar för frågan från igår också om middagsluren när han bara låg och pillade på vagnen med huvudet uppe. Ska jag ramsa för att påminna honom om att det är sova han ska göra, eller bör jag spara ramsorna till ev gråt och frågor?
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Jag skulle inte ha gjort något alls om han ligger och surrar för sig själv i vagnen. Han tror att han är färdig med sovandet så här i början, snart får han smak för dagslurarna också. Jag har pangramsat vid flera uppvak om man märker att barnet somnat emellan och nu var det ju en hel timmes tystnad. Så jag skulle säga att det är ok att göra så, du märker också på barnets reaktion om du stör mer än gör nytta så att säga. Däremot har jag inte pangramsat om det är mindre än 30 min tills klockan ringer, detta för att barnet ska förstå att när man pangramsar så är det verkligen ett bra tag tills morgonen är är så det är lika bra att somna om. Känns dumt att pangramsa för att sedan ta upp 10 min senare.

Kram Emma
Jullan

Inlägg av Jullan »

Hej Emma,

Tack för snabbt svar! Och för så bra svar :)
Vi har morgon kl 07 och min sista ramsa var strax efter 06, efter det fick han klara sig själv. Skulle kanske ha ramsat vid 06:30 men jag tänkte "så lite trafik som möjligt" och att inte fastna i ramsträsket. :roll:

Vi tar nya tag med daglurarna idag och hoppas poletten trillar någon milimeter längre ner för var dag. Nu somnade han i alla fall på 8min och en påminnelseramsa. Häftigt var att han faktiskt t y s t n a d e och somnade efter påminnelsen! Då måste han ju i alla fall ha tagit till sig ramsan någotsånär. [-o<

Kram
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Strålande :thumbsup: . Fortsätt precis så \:D/ !

Kram Emma
Jullan

Inlägg av Jullan »

En liten fundering angående daglurarna.... :roll:
Det tar ju i snitt ca 10 minuter för honom att somna (i alla fall på dom två första lurarna, den sista är mest kaos än) förstör man schemat om man lägger honom på plats ca 10 minuter innan man vill att han ska sova? Eller är tanken att man ska ställa in hans klocka så exakt att man i framtiden i princip ska kunna lägga honom på klockslaget och han somnar omgående?

Vargtimmarna i natt var ingen höjdare, vi har varit vakna av och till sedan strax efter 04. Slutade med en jätteledsen och upprörd son när det var dax att göra god morgon. Det var svårt att få honom att sluta skrika så jag kunde ta upp honom ur sängen... :(

Funderar på att införa väckarklockan! Några med bra erfarenheter från det? :)
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Du ska inte kompensera för den tid han ligger vaken. Lägg honom enligt schemat så kommer fnurran att lösa sig förr eller senare :D . Många tycker väckarklockan är jättebra, jag är en av dem. Även om E vaknar tidigt någon gång så blir han ytterst sllan ledsen för han vet att klockan ringer och att det inte är någon idé att jaga upp sig.

Kram Emma
Jullan

Inlägg av Jullan »

Berätta mera om väckarklockan! :D Hur har ni gjort? Har ni den placerad utanför barnets dörr? Vi får ju ofta gå in några minuter i 7 då han tystnar några sekunder när han är ledsen. Tänkte att man måste se till att klockan ringer då innan man går in..!? :roll: Eller hur ska man göra?
Jonatans_mamma

Inlägg av Jonatans_mamma »

Hej!
Vi har klockan utanför Isaks rum. Vi sätter pa den och gar in och väcker med klockan och stänger av den inne i rummet. Pa sa sätt har man ju chansen att väcka en kvart tidigare eller senare vid behov. Som du ju själv ocksa skrev!

Kram Malin
Stolt mamma till Jonatan, en härlig 7-sovare född 29 aug 2005 (kurad mars 2005) och SM-lillebror Isak, född 26 feb 2008 (kurad aug 2008)
och minibror Linus, född 14 mars 2013
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Vi använder väckarklockan på mobilen så när vi gjort välling (han vill ah så fort han vaknar) så ställer vi larmet, låter det ringa några gånger så vi vet att han hört. Går sedan in med larmet ringande och säger TJOHOOO eller nå´t annat festligt. Stänger av det själva. Men vi ska köpa en riktig väckarklocka, nu är han så stor så han skulle kunna stänga av själv, det tror jag är ännu bättre.

Kram Emma
Jullan

Inlägg av Jullan »

God morgon,

Nu har vi gjort 10:e natten på kuren och vartimmarna är sämre än någonsin. Mellan 05-07 är det skrik, gråt och klagan :cry: Pangramsat har funkat någon enstaka gång, känns som om det lika gärna kan vara slumpen att sommat om dom gångerna. OM han lyckas somna om så verkar han ha väldigt korta sömnpass på ca 5-10 minuter. Jag kan ju inte ramsa vid varje uppvak för att påminna....och ibland tvivlar jag på mig själv om jag verkligen VET om han är ledsen eller inte?!? :oops:
Har förstått att just vargtimmarna och daglurarna kan ta lite tid att få på plats, men som det känns just nu så kommer vi att hålla på så här i evighet.. :shock: Det går liksom varken framåt eller bakåt.

Undrar också över daglurarna som ju inte direkt sitter där dom ska dom heller så här i slutet på kuren. Är det dumt av mig att vara någon annanstans än hemma när det är sovdax? Kommer jag att förstöra allt om jag är i annan miljö när han ska ta en lur? Om vi är tex på stan finns det ju så mycket annat att titta på och lyssna på så uttråkad så han tycker han bör sova vet jag inte om det kommer att hända.

Ja, jag vet, nu tvivlar jag...igen....både på honom och mig :? :oops:
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej Jullan

Ni har varit så duktiga hittills. Och se så långt ni har kommit. Läggningarna är underbara, pangramsan funkar i vargtimmarna (som för övrigt ska ges vid VARJE uppvak), han somnar själv i sin vagn på dagarna osv osv. Och uppföljningsveckan är inte ens till ända.

Du hjälper ingen, vare sig din son eller dig själv, med att tvivla och tveka. Vad är alternativet och vad ska DU göra åt saken?

För min egen del har jag givit dig alla tips och råd jag kan uppbringa, du har fått ris och ros och nu är det upp till dig!
Vill du lyckas så finns alla svaren framför dig. I SHN-boken, i den här tråden och på resten av forumet. Vi härinne kan hjälpa och stötta men vi kan inte göra arbetet åt dig, lika lite som du kan sova åt din son.

Återigen:
:arrow: mer tålamod
:arrow: putsa upp attityden
:arrow: mer förtroende för sonen
:arrow: BACKA så att sonen kan göra framsteg

Kram
/Åsa
Jullan

Inlägg av Jullan »

Hej Åsa,

Jag hör vad du säger.

Jag trodde inte att jag skulle ramsa vid varje uppvak när det bara är kanske 5-10 minuter mellan dom i vargtimmen?! Vet ju inte ens om han har somnat, fast han är tyst. Jag har fattat det som att man inte ska ramsa för mycket för att inte hamna i ramsträsket... :|
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan. :lol:

Ser att du fått jätte bra svar ang väckarklockan! Han ska ha en ny pangramsa även om han bara slumrat i 5 min, för han vet ju faktiskt inte hur länge han har sovit och tror att morgonen kanske kommit, så mota han i grind. Att han har börjat somna om i små etapper tycker jag är en bit på vägen, snart kommer han att sova längre samanhängade även på morgonen, bara en sån sak att somna om själv på morgonen, det är ett stort steg på vägen!

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Jullan

Inlägg av Jullan »

Morning,

Hann aldrig införskaffa någon väckarklocka igår, ska se om jag får till det idag.

Inatt, eller rättare sagt i vargtimmarna, (för han sover faktiskt i ett svep från 19-05 :sleep: ) pangramsade jag vid första bästa pip. Detta resulterade i inte mindre än 8 pangramsor på två timmar! :shock: Men det bästa av allt, det resulterade i 7 insomningar igen också! :D Han lyssnar! Nu ska jag fortsätta på den här banan och inte ge mig förrän uppvaken är nere i noll :wink:
Kan inte se några direkt tydliga uppvaknanden i sömnskarvar, han kan sova/slumra allt mellan 2-35 minuter, vakna efter 2min, 15min, 18min osv.

Han har alltid glatt ätit nattslurken med god aptit, men dom sista två kvällarna har han inte varit intresserad och inte ätit alls. Jag ammar fortfarande morgon, kväll och en gång på em. Kan det vara läge att byta ut mot välling? Någon som har några erfarenheter av liknande?
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"