Kura storebror samtidigt som lillasyster?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Malin Rosén

Kura storebror samtidigt som lillasyster?

Inlägg av Malin Rosén »

Hej!
Vi håller på & kurar vår dotter på 10½ månad & det går bra. :) (Natt 4 idag.)
Samtidigt har vi väldiga problem med storebror på snart 3½ år som vägrar ta på pyjamas, borsta tänder och gå & lägga sig & det blir bara värre. :( Vi behöver kura honom SNARAST, men frågan är just NÄR & även HUR? Ska vi vänta tills kuren "sitter" hos lillasyster Ester, eller köra på nu? Om vi kör på nu hur ska vi då göra för att inte störa Ester alltför mycket då storebror Melker gapar & skriker som om han skulle dö??!! :roll:
Ikväll förde han ett helsikes liv och Ester blev jätte-ledsen flera ggr :cry: & jag fick ramsa & sen gå in & trösta i sängen & lägga tillrätta igen etc. Ska vi lägga Melker 30 min innan Ester så han hinner lugna sig lite innan hon ska sova? Fast Gud vet hur länge han kan hålla på & gasta... SUCK! :?
Tacksam för alla tips & råd!
MVH, Malin
*** Melker 050401 - Kurad 5/12-08
* Ester 071023 - Kurad 12/9-08
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Malin :!:

Har ni möjlighet att låta barnen sova i olika rum ett tag?
Då är det en möjlighet. Annars är det en bra idé att lägga storebror tidigare, som du själv är inne på!
Hur ser hans (tänkta) schema ut, och hur har ni det med utevistelse, social delaktighet, skratt till gonatt, mat?
Hur somnar han nu på kvällarna?
Har ni möjlighet att hjälpas åt, ni föräldrar, så att ni kan ta ett barn var på kvällen nu i början?

Oj, många frågor blev det, men det är bättre att räta ut frågetecknen i början än mitt i kuren :!:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Malin Rosén

Inlägg av Malin Rosén »

Hej & tack för svar! :)
Barnen sover i varsitt rum redan, Melker i öppen säng & Ester i spjälsäng såklart!
Melker går på ett Ur & Skur-dagis & är alltså ute väldigt MYCKET och dessutom är vi ganska mkt ute när han är hemma också - han vill ut i skogen jämt t.ex. Barnen är båda med mig och gör saker tillsammans och Melker älskar att få hjälpa till i köket bl.a.
Vi behöver införa Skrattet till Go'Nattet för Melker :lol: och jag ska göra ett schema för honom oxå, jag vet i princip hur det ska se ut jag har bara inte skrivit upp det än.
Nu måste han ha nån av oss, helst pappa, hos sig tills han somnar & han vill höra saga efter saga, men vi har försökt begränsa det till 2 sagor.
Tanken är att jag lägger Ester & Henrik, min man, lägger Melker, (tills det sitter då vi ska kunna göra både och naturligtvis). Men, ska vi lägga dem samtidigt, det vill vi ju kunna göra sen, 19-7.
Tack! ** Malin.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen!

Saga tycker jag ni kan fortsätta med, men läs den i tv-soffan innan läggning, och sen världens skratt och bus i säng - det ska vara kul att lägga sig!

Jag tror inte ni behöver vara oroliga över att barnen stör varandra vid läggningen, inte ens i början på kuren, när ni har två rum. Jag har varit med och kurat i Gastsjön tre gånger, och alla tre gångerna har det varit minst tre barn som blivit lagda i princip samtidigt och det har skrikits och ramsats så taket nästan lyft ibland, men det har funkat hur bra som helst!

Och ramsar man den ena så får den andra ramsan gratis :wink: :!:

Så har ni möjlighet att kura bägge nu samtidigt, så tycker inte jag ni ska spara på det :!:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Malin Rosén

Inlägg av Malin Rosén »

Saken är ju bara den att Ester har nu blivit kurad sina 4 nätter redan och idag börjar uppföljningsveckan för henne, spelar det någon roll? Sen hade vi tänkt ha en annan ramsa för Melker, typ "Natti natti, sov så gott" medans Ester är "klassikern" från boken "Go natti med sig, sov så gott". Känns som om det passar olika på olika barn. Är det ok om vi har olika? Får se vad maken tycker oxå.. kan ju iofs va bra att ha samma så att det blir likadant när de ska lägga sig samtidigt på kvällarna.. hmm.. får fundera.
Men, jag VET att Ester har blivit grymt störd av Melker när han är på skrik o gap-humöret, för det hände igår kväll. Men, den smällen kanske vi får ta?
Jag funderar på att börja Melkers läggning redan 18.45 så han kanske hinner "gasta" klart? Jag vet inte vad som är rätt här.
Jag vill ju vara noga med tiderna oxå.
Tack!
Kram, Malin.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Malin :!:

Om jag får tycka :wink: så är det allra enklaste att ha samma ramsa till båda barnen, så att men inte behöver stå och fundera ut vad det är man ska säga! Klassikern är hur bra som helst, den har jag med :D :!:

Visst kan du lägga Melker en kvart tidigare i början på kuren, det är absolut ingen fara!

Kram!
Malin Rosén

Inlägg av Malin Rosén »

Pratade med "karln i huset" innan och han är ok med samma ramsa så vi kör med den.
Sen har jag funderat över läggningstiden.. jag tror nog iaf att det är bäst att sammanköra dem med en gång då det ändå ska vara så sen.. jag kan t.o.m. säga till Melker att han ska få gå och lägga sig samtidigt som Ester ikväll och vi ska skratta & ha kul innan och han får iaf läsa 2 sagor i soffan osv.
Sen, kör vi på med bad ca 18.00, sagor och skratt i soffan, och välling & kvällsmat och sen skrattar hela vägen upp till sovrummen, förhoppningsvis, och jag lägger Ester och Henrik lägger Melker och så kör vi på! Förhoppningsvis tar det inte 4 kvällar/nätter för polletten att trilla ner, utan han lugnar sig efter 2.. hoppas!! Så det inte blir så mkt skrik & gap på kvällarna för Ester, som ju nu sover fint!! Jiippiiee! 11½ h inatt iaf, utan ett knyst! YES!!!!!!!
Tack. Malin.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Vad skönt att strategin klarnar för er!

Och jättegrattis till fint resultat med Ester :thumbsup: härligt jobbat!

Kram!
Malin Rosén

Inlägg av Malin Rosén »

Rapport: Natt 1 - Melker (nästan 3½ år):
Herre Gud! Först gick allt jätte-bra, t.o.m. själva läggningen. Sen, när han gick ur sängen och Henrik fick gå in & lägga tbx blev han vansinning! :x Jag tycker Henrik saknar total pondus i rösten när han ramsar & låter inte alls som om han menar allvar, bara mesigt! Blir så irriterad. :( Så till slut ramsade jag några ggr för att han skulle veta att här finns iaf en förälder som vet vart skåpet ska stå! :!: Jag försökte förklara för Henrik hur han måste ramsa men, han verkar inte riktigt förstå! Hjälp!
Men, det verkar som om det gick hem ändå.. Melker är ju förvisso van vid Henriks något lugna & "mesiga" sätt så det kanske inte spelade någon roll. (Medans jag är lite mer hetsig & energisk, vi är som natt & dag! :lol: )
Henrik har svårt att "böja" på rösten, vet jag.. det är likadant när han läser saga, lite entonigt sådär. Vet inte om jag överanalyserar - förmodligen.
Men, iaf så tystnade han efter ca 25 min & då bekräftelse-ramsade vi båda två, & då viskade han "pappa, kom", men vi sa inget. Sen var det tyst & Henrik bekräftelse-ramsade igen, tyst. Vet inte när han somnade, men skulle tippa på några min senare.
Visst var han väldigt arg & ledsen ett tag, men jag tycker ändå det gick ganska bra ikväll. Det var vad jag hade väntat mig ungefär, men tror inte Henrik hade det, han var väldigt besvärad av hela situationen, suck! (Jämförde detta med 5-min-metoden, som han var villig att köra på Ester innan.. men, skulle nog aldrig kunna göra det på sin son?! Hmmm...)

Ester stördes mkt av hans läggning & blev ledsen & jag lyckades inte lugna henne med ramsan, utan fick gå in & lägga ner & jag märkte hur trött hon var & SÅ redo att sova. Men, det är inte så jäkla lätt när ngn gastar för full hals precis i närheten! SUCK. Men, men.

Sen måste vi vara mer bestämda med Melker överhuvudtaget hädanefter. Han har fått som han velat alldeles för mkt alldeles för länge nu, och man gör honom enbart en björn-tjänst! Hur ska jag få min man att sluta "fjöla" så förbannat med honom & visa honom vem som är förälder & därmed LEDARE i familjen?! Blev kanske komplicerat detta.

Sen vill Henrik så gärna "ha det mysigt & läsa saga för Melker i hans säng", men jag har sagt att det kan vi lika gärna göra i soffan istället. Hur viktigt är det att INTE läsa saga i hans säng?

TACK snälla för svar!
Kram ** Malin.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Bra jobbat ikväll, du har verkligen rätt attityd för det här, du :wink: :!: Ska erkänna att jag fnissade lite när jag läste ditt inlägg, du ger verkligen en målande beskrivning av pappa Henrik :lol: :wink: :!:

Jag tror många känner igen sig, och det är nog väldigt bra många gånger att vi är olika - jag och min sambo är också helt olika, men vi tycker oftast lika, fast vi inte gör lika...
Sen är det kanske så att män har lite svårare att använda sig av rösten som du beskriver, när man läser sagor och sånt (ber om ursäkt om jag grovt generaliserar :oops: :wink: ) för jag känner igen det där!

Jag tycker det är rätt viktigt att ni inte läser sagan i Melkers säng, för nu ska sängen förknippas med att sova! Men de kan ju läsa sagan i er säng, om pappa prompt vill ligga i en säng :roll: :!:

En liten fråga: har ni Barnaboken :?: Isåfall kan ni läsa tillsammans där om trotsen och fostrankapitlet - högläsning är kul :D :!: Om ni inte har den så kommer den i nyutgåva alldeles snart! Och då kommer man att kunna beställa den här på forumet!

Hoppas ni får en bra natt, och bra jobbat så länge!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hur har natten gått :?:
Malin Rosén

Inlägg av Malin Rosén »

Måste erkänna först att jag hade lite dåligt samvete igår för det kändes som jag bara kastade skit på min stackars man.. :? men, ibland blir jag bara så irriterad på honom, och igår kväll kände jag hur nedstämd hade blev när barnen väl sov.. jag vet att han tycker detta är lite jobbigt. :( Han sa sen att han inte har så mkt emot att lägga Melker & stanna tills han somnar.. suck.. jaha, sa jag, även om det tar en timme el mer? Och du som gnäller på att du inte hinner träna på kvällen & allt annat du vill göra, sa jag. Då kan du ta läggningen av honom hädanefter, för jag tänker INTE sitta där uppe hos honom i 1 timme el mer varenda kväll & tjafsa med honom etc. :x Då hade han inget svar..
Tyvärr kan jag iaf meddela att det gick i princip käpprakt åt helvete i natt. :roll: Melker har vaknat 9 ggr!!!! :cry: Annars vaknar han vanligen 0-3 ggr.. jag måste ha sovit väldigt djupt för jag hörde honom bara 1 gång, vid 23.00 & jag var först upp & försökte få honom att slappna av & somna om & jag vyssjade & sa ramsan, men han bara grät & frågade sen efter pappa. Henrik sa imorse att han har somnat om nästan med en gång då Henrik kommit in till Melker, men minst en gång hade han en mardröm. Vid 6-snåret gick han upp & var på väg ner då vi fick ropa till honom att vi var i vårt sovrum & sen la Henrik Melker mellan oss i vår säng, för han orkade inte mer sa han... jaha, det var det det känner jag. :( Jag känner att vi skulle nog ha haft lite mer klart för oss hur vi skulle ha hanterat natten & nu visste vi inte riktigt vad vi skulle göra. Jag visste att man ska leda tbx barnet till sin säng & sen ramsa, men vad gör man när han har drömt en mardröm? Då måste man ju få trösta. Jag är mkt förvirrad nu & känner att kura Ester är betydligt enklare än att kura Melker. Vi vet nog inte riktigt vad vi ska göra på natten. Hur vet man när han bara är otrygg & man bara ska ramsa etc och när han verkligen behöver tröst? Och hur ska vi få honom att somna om? Han har både mardrömmar & nattskräck till & från & det är SÅÅÅÅ hemskt. Speciellt nattskräck, för då går han inte riktigt att få kontakt med & absolut inte lugna, och det kan pågå i MÅNGA LÅNGA minuter. :cry:
Suck och dubbelsuck. Känns ganska jobbigt nu. Kan nämna att Ester vaknade 2.35 och verkade ha drömt nåt otäckt för hon var helt förtvivlad & tog inte ramsan, så jag fick gå in 3 ggr & 3e fick jag stå och hålla om henne en stund & trösta då hon stod upp i spjälsängen. Sen gick det bra att jag lade ner & gick ut med ramsan & hon somnade kort därefter själv igen. Jag tycker det är svårt att avgöra när man måste ge lite tröst & när man ska låta henne va. Usch. Sen vaknade hon vid 4.00, men då somnade hon om när jag ramsade faktiskt så det var ju bra. Annars känns det tryggt & bra med Esters kurande & jag kör på som trygga tåget med henne. Melker däremot.. hjälp..
Tack för hjälpen. :)
Kram, Malin.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Malin!

Du har alldeles rätt - ni var inte tillräckligt pålästa och förberedda för att kura gossen, och en 3-åring är inte på något sätt enklare att kura än en bebis - tvärtom!
Så här blir det lite bakläxa, och tänk på att ska ni kura så ska ni göra det riktigt, för Melkers skull!

Till att börja med krävs det att nån av er har vakten första nätterna, precis som när man kurar ett mindre barn. Han ska lugnas direkt när han vaknar och inte behöva ligga och gråta!

Drömmer han mördrömmar ska han lugnas, i sängen, men vi ska akta oss för att trösta, inget duttande och ömkande, utan lugna sakligt och tryggt!

Ett så här stort barn kan man hjälpa till ro genom att hålla solfjäder, med lugna händer och tung andning och när han är lugn så går man ut, med ramsan, och sätter / lägger sig på vakt utanför, gärna pysslande med något som hörs, och man kan ha dörren på glänt men inte sitta bredvid på sängen och vänta tills han somnar!

Eftersom natten blev som den blev för er, och det slutade med att sonen "räddades" från sin säng, så får ni räkna med att nästa natt ni kurar (som ni då får se som natt ett!) kommer frågorna att vara höga och många! Då gäller det att ni är pålästa, eniga och taggade :!:

Vad tror du om den här strategin, Malin?

Kram Mia
Malin Rosén

Inlägg av Malin Rosén »

Hej igen!
Vi får vänta lite med att kura Melker känner vi nu, för hur ska vi kunna vara vaken i 2 nätter och sen inte sova på dagen heller, det funkar inte. Vi måste se till att vi kan få vila på dagen så att man orkar.
Tills vidare ska vi iaf vara mer bestämda med honom (vänliga men bestämda) & det är maken med på nu oxå, (fast jag är definitivt snäppet mer bestämd än honom, suck).
Henrik har blivit bättre på att ge Melker ett val av två saker INOM det han måste göra, t.ex. vilken pyjamas han vill ha, om han vill borsta tänderna först eller om vi ska borsta först (en förälder måste ALLTID borsta oxå, det vet han & det har jag varit stenhård med), o.s.v. Det gör ju att han känner att han får va med & bestämma oxå, när han nu befinner sig i det härliga trots-landet! :shock:
För en stor del av vårt problem är ju att han fått lite som han velat, (speciellt för pappa!!) & det är ju inte bra! :(
Ja, hej & hå.. men, iaf.
Tack för hjälpen. :)
Kram, Malin.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen :D :!:

Tycker ni gör klokt i att vänta, om ni känner att ni inte kan köra till 100%!
Hör gärna av er när det blir dags, så kan vi hjälpa till om ni behöver!

Kram Mia
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "