Dags att börja kura?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej _lill, kul att du är här igen! Var inne på gravid.se och funderade just över hur det går för er!

Ska se om jag kan hjälpa dig lite med dina funderingar!

1: Jag har haft 95% av barnens lurar inne i sängen, pga att de sover bättre där, helt enkelt.

2: Jag byter i sängen om det händer! Lite bökigt och kan vara lite kladdigt, men man lär sig fort! Hellre det än att störa och förvirra! Ha våtservetter hemma så fixar du det relativt enkelt. Och kom i håg att inte prata eller ha ögonkontakt, det ska vara som att du inte är där :wink: !

3: Ge katrinplommonen på förmiddagen! Och är hon väldigt lös så kan du hoppa över plommonen nån dag.

4: Jag har helmörkt även på långlurarna och det går hur bra som helst. Jag tycker absolut inte du ska ha taklampan tänd, det kan vara lite väl ljust, kanske :wink: .

5: Visst kan du utnyttja marginalkvarten här, om du vill. Eller flytta tillbaka schemat. Jag skulle nog valt att hålla schemat så långt det går!

6: Resesäng är toppen! En idé är att du använder den några gånger hemma så att hon blir bekant med den, och ffa för att du ska känna dig säker! Många använder sen resesängen till utesovplats, eller som plats för ensamleken. Och praktiska att ta med sig är de också, så jag slår ett slag för att du köper en sån!

Lycka till!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
_lill

Inlägg av _lill »

Hej och tack för ditt svar!!

Ja det går faktiskt jättebra för oss (peppar peppar...)! Inatt krånglade hon lite, men annars har jag inte behövt ramsa på lääänge, har inte ens stigit ur sängen på lääänge - härligt :)

Och vilken aptit hon har! När vi var på ÖF igår åt de andra barnen några skedar fruktpuré, men Iris åt en stor portion gröt och nästan en hel burk frukt. :lol: Jag var stolt!

Daglurarna krånglar lite men jag ska nog göra som så att jag försöker få henne att sova i sängen så mycket som möjligt. Hon har oftast inga problem att sova på rygg i vagnen utan liggdelen om vagnen rör sig. Problemet är att liggdelen är lite liten och jag vill helst inte köpa en sån där lös sele att ha till henne, tkr de verkar lite farliga.

Men ok då släcker jag lampan imorgon :D

:?: Ensamlek - vad är det egentligen? Iris leker ensam på en filt på golvet el när hon sitter i sin barnstol, men vi har inte något schemalagt.

Tack än en gång för svaren och för omtanken! Kramar _lill
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Klart du ska vara stolt - och mest över dig själv, ju :wink: :!:
_lill skrev:Hej :?: Ensamlek - vad är det egentligen? Iris leker ensam på en filt på golvet el när hon sitter i sin barnstol, men vi har inte något schemalagt.
Ensamlek har de flesta på morgonen, efter välling / flaska, och då oftast i spjälsängen. Man gör det trevligt med leksaker efter ålder, till ett barn som ligger kan man hänga upp saker på ett snöre, och så ha lite lämpliga saker i sängen att pyssla med. Ensamleken utvecklas efter ålder och man börjar korta stunder, fem-tio minuter, och utökar så att den kan bli allt mellan en halvtimme till 1½-2 timmar!
Man går alltid in och hämtar barnet när hon är nöjd, många använder väckarklocka som signal. De flesta har musik på under tiden, en del har saga.
Man kan ha ensamleken på eftermiddan också, det där är vad som passar ens egen familj bäst!

Nu är det här väldigt kortfattat beskrivet, du kan söka på ensamlek här så får du massor av träffar!

Och så vill jag slå ett slag för Bibeln :wink: : Barnaboken!
Den har varit min kompis i snart 17 år, och jag tittar i den ofta, ofta. Den är helt outstanding, den bästa bok om barn som finns!
Snart kommer den i nyutgåva, så kanske är det lika bra du väntar så du får en alldeles fräsch!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej _lill :!:

Vill bara säga att jag tycker du är en utmärkt ambassadör för SHN, jag kikade in på gravid.se och läste dina råd om kuren där, så roligt!
Jag förstår att allt funkar bra för er, och jag är så glad för er skull :D :!:

Med dina vackra ord så lär många föräldrar med sömnbrist hitta hit :wink: :thumbsup:

Kram!
Idacha

Inlägg av Idacha »

Hej!

Vi bor också i en tvåa och planerar att flytta vår dotter till klädkammaren (som idag är datarum) när det är dags för kurandet. Vi tänker ställa in spjälsängen där så att vagna (vilket vi tänker göra dagtid) går ju inte i hennes sovrum, men som jag förstått det så ska dagsömnen ske lite mer i händelsernas centrum så hon kommer att få sova i vagnen i vardagsrummet dagtid.

Lycka till! Nu får vi se till att klara det här :D
Ida 20080221- kurad september 2008 och sover gott än idag :)
Lucas 20120222
_lill

Inlägg av _lill »

hej!

tack mia för ditt inlägg - ja det mesta funkar bra men nu har jag lite frågor igen därför jag tittar in, har varit lite dålig på att besöka det här forumet den senaste tiden :oops: Det blir lätt att man vill tipsa hela världen om SHN men man måste kanske lugna sig lite ibland :lol:

Idacha: häftigt att vi haft samma tanke :) I början sov vår dotter också i vagnen i vardagsrummet på dagen men sen började jag tycka att hon sov lite dåligt i liggdelen så då flyttade jag in daglurarna i sängen de också. funkade bra. om vi är utomhus sover hon på rygg i vagnen med sele men då får jag gå med vagnen. annar sover hon i sin resesäng. hoppas allt går bra med din kurning - vilken tråd är din?

så till mina frågor:

1. Iris har lagt sig till med att vakna vid 6-7-tiden på morgonen. Hon är inte ledsen men definitivt vaken och ligger och grymtar. Jag har ignorerat henne, men hon fortsätter att vakna vid samma tid.... måste jag göra husljud och grejer eller varför fortsätter hon vakna? Hon somnar om efter 30 min till 1 h och sover sen till 7.30 som är godmorgon.

2. När vi lägger henne är det så gott som alltid en massa protester, ibland blir hon riktigt ledsen. Tycker hon borde lärt sig vid det här laget? Hon tystnar när jag ramsar (gör det så sällan som möjligt) men fortsätter sedan likadant. Funderade på om det berodde på att vi var åliga på att få till skrattet till gonattet (hon är lätt att få att le men svår att få att skratta riktigt) men det verkar itne spela någon roll om vi har skrattat i en halvtimme eller fem minuter innan. Någon som vet vad det kan vara vi gör fel?

3. När är det dags att dra ner på sovandet? Iris sovtider är nu:

7.30 vakna
9.30-10.15 45 min lur
12.30-14 1,5 h lur
16.15-17 45 min lur
19.30 sova natt

9.30 känns lite väl tidigt för fm-luren för hon är inte så trött då, men om jag senarelägger den måste ju långluren också bli senare och det blir inte så bra för på måndagar har vi en aktivitet som börjar 14 och då är det så smidigt om vi tar en långpromenad under hennes långlur och så får hon vakna när vi är där.

Kan man dra ner på fm-luren när man drar ner på sovtiderna eller måste det vara em-luren? Har känslan av att hon behöver mer sömn på em än på fm.

Det var nog det jag undrade.... Annars är det en glad liten tjej jag har här :D

Kramar _lill
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej!

Vad roligt att allt funkar så bra för er :D ! Jo, vi är många som känner igen oss i det du skriver om, att man vill missionera och berätta för alla att Lösningen finns, att man inte behöver sova dåligt...

Ska se om jag kan hjälpa dig med dina funderingar :wink: :!:

1. Jag tycker inte du ska fästa dig vid att hon ligger och grymtar lite på morgonkvisten - vi kan inte sova åt barnen, bara ge dem de bästa förutsättningar att själva sova - och det gör du! Så gör man själv i bland också, man vaknar till och kikar vad klockan är, och så somnar man om efter en stund! Hon ligger där och grymtar men vet ändå att det inte blir morgon förrän du väcker, och det är inget fel i det!
Det du kan göra är att ge en pangramsa direkt när du hör henne, för att tala om att det är natt ännu, men om hon inte blir upprörd så låt henne vara!
Husljud / musik tar man till om det blir mycket gråt och ledset, för att bryta!

Använder du dig av väckarklocka till henne :?: För många, både barn och föräldrar, är det en aha-upplevelse, så det är ett tips!

2. En del barn, varav min yngsta är en sån :wink: , gnölar och gråter vid alla läggningar. Precis som vi vuxna har olika ritualer vid läggning (en del läser, några yogar, andra lyssnar på radio osv...) så har barnen olika sätt att somna! Men visst tycker jag ni kan lägga mer krut på skrattet, inte så att hon ska skratta oavbrutet i en halvtimme, men några ordentliga skratt får troll att spricka!
Och när du lägger henne så bete dig som om hon är jätteglad, och ramsa henne högt och hurtigt / glatt! Träna! Du kan nästan gladsjunga ramsan, för att verkligen berätta med din röst hur underbart härligt det är att äntligen få lägga sig!

3. Hon sover 15 timmar nu, eller hur?
Vid sju månader är det dags att korta ner till 14½ och visst kan du korta fm-luren!
Ett schema måste alltid anpassas efter familjen, så det där känner du bäst själv!

Bra jobbat!

Kram Mia
_lill

Inlägg av _lill »

tack för ditt snabba svar!

jag får väl låta henne ligga och grymta, blir lite irriterad bara för det innebär ju att JAG också vaknar :? Nåja.

det kan nog ligga något i det där med att ändra tonläget på ramsan. jag tycker själv att jag fått till min ramsa bra, men att min man låter så monoton. kanske låter vi monotona båda två... ska jobba på att låta gladare och inte "jag vet att du kommer bli sur nu men du ska sova ändå".

ja nu sover hon 15 h men då får vi korta ner om några veckor när hon blir 7 månader alltså. ska fundera på var jag ska ta bort.... kanske gör fm 45-minutaren till 20 min istället.

ta hand om er! KRAMAR!
_lill

Inlägg av _lill »

Hej! Nu är jag tillbaka med lite fler frågor...

Det blev så att vi kortade ner eftermiddagsluren t 20 min och det funkar bra. hon kortade ner den själv faktiskt några dagar innan 7-månaders dagen.

jag har blivit superbra på att inte gå upp på natten, ramsar också supersällan. MEN vi dras fortfarande med bajsproblemet... :( AW skriver att barn anpassar bajsandet så att det sker vanligtvis på förmiddagen, men Iris bajsar periodvis framåt vargtimmen. då vaknar hon och är ledsen, somnar om men vaknar ofta igen och när jag stiger upp på morgonen och märker att hon bajsat känner jag mig som en ganska oschysst mamma som låter henne ligga med bajsig blöja. jag fick ju tipset att man kan gå in och byta inne i sängen - ska jag helt enkelt gå in blöjbytarberedd om jag misstänker att det är dags att byta och låtsas att jag ska buffa henne medan jag kollar blöjan? en gång gjorde jag det men då hade hon inte bajsat och sen tog det jättelång tid för henne att somna om efter jag varit inne och stört....

wn natt hade hon fått in huvudet i påslakanet och efter att hon skrikit ett tag gick jag in för jag tyckte att hon inte lät som vanligt... de här sakerna får mig att undra om jag går in för sällan... KAN man gå in för sällan?

kramar _lill
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej _lill :D :!:

Oj, det var ett litet omvänt problem - att gå in för sällan :wink: :!:

Jag gör så här, och jag är ingen som springer i onödan till mina barn på nätterna, att jag går in när jag hör att det behövs - det var väl ett bra svar :roll: :!: Men faktum är att jag hör när det är nåt speciellt, och inte bara sömngnöl. Och så har jag alltid i tanken att en gång är ingen gång - så vaknar nån av flickorna en natt när det varit lugnt länge så är det förmodligen nåt särskilt (feber, fastnat i en spjäla, mardröm etc) och är det inte nåt särskilt så gör det inget att man varit in för då går det under en gång-regeln!
Vaknar samma barn däremot följande natt, då drar jag öronen åt mig och aktar mig noga för att gå in och störa!

Så det gäller helt enkelt att du lyssnar av - vad är det för sorts skrik, och går du in så gör du det med en självklar attityd!

Det här med bajsblöja på morgonkvisten har jag själv väldigt liten erfarenhet av, men tänker som så att hon vaknar inte för att hon har bajsat, utan hon bajsar för att hon har vaknat...
Att arbeta förebyggande är nog det bästa, ge katrinplommon på morgonen/förmiddan för att få igång magen dagtid.

Kram Mia
_lill

Inlägg av _lill »

Hej Mia och tack för ditt svar!

De senaste nätterna har det inte bajsats alls resp bajsats först när det är dags att stiga upp. Jag ger henne katrinplommon på morgonen.

Du har nog rätt i det där att hon bajsar för att hon vaknar och inte tvärtom... jag gör nog som så att jag avvaktar i det längsta men går in (med attityden) när det låter som det behövs.

Kramar _lill
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

_lill skrev:De senaste nätterna har det inte bajsats alls resp bajsats först när det är dags att stiga upp.
:thumbsup: heja Iris :D :!:

Och bra jobbat, mamman :wink: :!:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"