Börja kura 6 månaders ikväll. Lite frågor innan!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Grattis :!: Bra jobbat.

Bevara nu den här känslan och stoppa ner den ni en burk, så du kan ta fram den om så behövs...

/Åsa
Jonatans_mamma

Inlägg av Jonatans_mamma »

Super jobbat :D
Tänkte bara peppa dig lite med att berätta att det kommer vara värt allt jobb när ni väl är framme i mal och lillkillen är en säker sovare! Jag far det bekräftat varje gang jag lägger storebror, nu 3 ar och kurad när han var 6 manader.
Ett exempel: Vi var pa släktträff för lite sedan med manga barn. Jag lägger jonatan och han vet att vi är i byggnaden bredvid. Stänger dörren och gar. Inte ett knyst hörs i babyphonen! De andra föräldrarna däremot... De missade halva kvällsnöjet pga utdragna ledsna läggningar :(
Jag är AW evigt tacksam för att hon gjort det möjligt för mig att kunna ge mina pojkar trygg härlig sömn! :heart: Det kommer du ocksa bli!
Jag började kura lillebror för snart 4 veckor sedan och det är inte helt lätt men skam den som ger sig! Storebror var mer formbar 8)

Kämpa pa,
kram Malin
Stolt mamma till Jonatan, en härlig 7-sovare född 29 aug 2005 (kurad mars 2005) och SM-lillebror Isak, född 26 feb 2008 (kurad aug 2008)
och minibror Linus, född 14 mars 2013
Jullan

Inlägg av Jullan »

Hej Malin,

Tack för dina peppande ord! :heart: Jag s k a greja detta, det v e t jag!

Just nu ligger han ute i vagnen på altanen och gnölar och har gjort i 15 minuter av sin 45min lur. Men han får ligga, är inte ledsen. Jag påminnelseramsade för ca 5min sedan men det hande ingen effekt... :roll:

Roligt att höra att det gick så bra att kura storebror! Hoppas lillebror snart fattar galoppen han med :wink:

Nu ska jag njuta av dagens första kaffekopp!

Kram!
Jullan

Inlägg av Jullan »

Nu somnade han efter 25 minuter på sin fm lur, det blir i alla fall 20min kvar att sova på! :D Påminnelseramsade 2ggr och 5min efter sista ramsan somnade han. Han var aldrig ledsen, skrek inte. Jag pysslade med mitt, tog till och med med mig kaffekoppen in i tvättstugan för att vika lite tvätt och ta bort koncentrationen från honom. O:)

En liten undran bara - nu somnade han ju utan att jag märkte det så han fick ju inte med sig någon bekräftelseramsa in i sömnen. Skulle han ha haft det? :shock:

Nåja, klappar mig själv på axeln och njuter av en kopp kaffe till! :heart:
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Inga separata bekräftelser längre. Endast om han varit ruskigt ledsen efter du ramsat sista gången. Annars drar du ihop påminnelsen och kör de sista två verserna i bekräftande ton.

/Åsa
Jullan

Inlägg av Jullan »

God morgon,

Läggningen igår gick jättefint, han somnade på under 5 minuter. Sov sedan 11 timmar fram till 05.50 . Avvaktar för att se om han grejade att somna om själv, borde kanske ha pangramsat men jag tycker det är svårt att avgöra... Ramsar efter nästan 10min skrikande då jag tycker det går ner något. Tystnar inte på ramsan. En jämn gråt som varken går upp eller ner, ramsar igen efter ytterligare 10min. Ingen reaktion och vid 06:15 är han riktigt, riktigt ledsen. Inte arg, inte klagande, inte frågande bara genuint ledsen. :cry: Och ledsen får han ju inte vara så jag går in och lägger honom till rätta, buffar honom lugn, solfjäder, ramsar och går ut. Börjar gråta igen samma sekund som jag tar händerna från hans rygg.
Vid 06:30 har det övergått till gråta, vara tyst, gråta, vara tyst, gråta osv. Låter fortfarande väldigt ledsen. Snyftar.
Vid 06:40 kommer det en arg liten gråt, ganska kort. Sedan tyst.
Efter fem minuter börjar gråten om igen och när han är tyst två sekunder går vi in och gör god morgon strax innan 7.

Undrar om det hade gjort någon skillnad om jag pangramsat från början?! :?
Skulle jag ha hanterat den här situationen på något annat sätt? Arg gråt kan jag ta, men när han blir så uppriktigt ledsen tycker jag ända in i mammahjärtat att det är superjobbigt... :oops:
Vet att det är vargtimmarna som kan ta tid att komma till rätta med, jag vill bara kunna hantera dom på absolut bästa sätt.
Jullan

Inlägg av Jullan »

Ang sista luren på dagen så verkar den vara svårast på två sätt. Han har svårare att somna och gnäller och klagar mera än på dom andra två lurarna tidigare på dagen. Och han blir alltid väldigt ledsen över att bli väckt, oavsett om det är precis i en sömnskarv eller inte. Brukar sista luren vara den svåraste eller är det bara här tro? :?
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Grattis till en bra natt! Om han vaknar i vargtimmen nu i natt så pangramsa (rejält högt och glattx4) så fort du hör att han är vaken. Sista dagsluren får någon annan svara för om den brukar vara svårare att få till, vet bara att du ger honom förutsättningarna att sova och mer än så kan du inte göra.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej Jullan

Pangramsa direkt och håll dig till handlingsplanen för vargtimmarna - vilken strategi du än har valt. Backa inte från den, då uppstår förvirring från båda håll. Gör likadant i minst fyra nätter (om "problemet" ens kvarstår så länge).

Sista luren har jag själv upplevt varit lite lurig med båda barnen. Flera vittnar om det, men det är nog inte generellt så att ALLA barn strular senare på em. Är han en 45-minutare trots allt?

/Åsa
Jullan

Inlägg av Jullan »

Hej,

Handlingsplanen för vargtimmarna är den du tipsade om tidigare;
Pangramsa vid första pip = mota Olle i grind och tala om att morgonen INTE har kommit än. Tänk dig att klockan är 2 på natten så blir det lättare rent psykologiskt. Det är så lätt att själv hamna i fällan att "men vaddå, det är ju snart dags att gå upp". Men DET vet inte pojken och behöver besked om att på natten sover alla som grisar.
Avvakta sedan. Å avvakta och avvakta. Skulle han "fastna" i nån sorts evig klagosång som vare sig går upp eller ner så kan du påminna med en ramsa*4. Men där slutar trafiken.
Efter detta kan man välja att själv gå och lägga sig igen och somna - vilket är det bästa - och alltså ha det tyst omkring, ELLER sätta igång med husljud ELLER dra på Mozart på hög volym. Det skapar en ridå mellan dig och barnet där du får nogot annat att tänka på och på så vis släppa överkoncentrationen och barnet får något annat att lyssna på än sin egen klagosång.
Blir det krisläge = störtledsen pojke - gå in och lägg tillrätta, ramsa sedan ut. Detta bara 1 gång/uppvak.
Införskaffa sedan en väckarklocka som ringer varje morgon vid den tiden det är tänkt att sonen ska gå upp. Då lär han sig snart att när klockan ringer kommer mamma och pappa och dagen har börjat. Vaknar man och klockan INTE ringer så är det fortfarande natt.
Har inte införskaffat någon klocka, tänkte försöka klara mig utan den. Men annars är det denna strategi jag har tänkt mig för vargtimmarna.

Kan berätta att nattningen ikväll gick som smort den med! Han somnade nog på 3 minuter. Har bara haft en jobbig kväll sedan vi började kuren och då varade den inte längre än 15-20 minuter så det är i alla fall inte här våra problem ligger nu :D

Ha en fortsatt skön kväll och en god natt,
/Jullan
duggan

Inlägg av duggan »

Härligt jobbat :thumbsup:

Jag är en av dom lyckliga som använt mig av klockan, och det är ett hallelujja moment, jag tror inte du kommer att ångra dig om du ändrar dig! :lol:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Jullan

Inlägg av Jullan »

God morgon,

Här har vi haft vår andra 12-timmarsnatt sedan kuren började :D Pangramsade på första pipet kl 04:50, sedan gick vi in och gjorde god morgon kl 07! Han var vaken när vi kom in men jätteglad!

Ska absolut överväga klockan om det fortsätter krångla med vargtimmarna :wink: Roligt att höra att det funkade så bra för er!

Kram
duggan

Inlägg av duggan »

Vilken natt ni haft, super bra jobbat hela familjen! :lol:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Jullan

Inlägg av Jullan »

Nu ligger han i sin vagn sedan 10min tillbaka och bara pillar och tittar, säger inte ett knyst men är lååångt ifrån att sova.

Hur ska jag göra här - påminnelseramsa fast han är tyst?? :shock: Detta är en 30min lur så han ska snart upp igen
Jullan

Inlägg av Jullan »

Blev inget sovet alls på den här sista luren mellan 16-16:30 :shock:
Det betyder att han kommer att vara vaken från 13:30 - 19:00.......
Ska jag bara köra på med resten av schemat som vanligt med samma tider?
Jag har inte råkat ut för detta tidigare, han är redan ganska skrikig och trött 8-[
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"