Bevara nu den här känslan och stoppa ner den ni en burk, så du kan ta fram den om så behövs...
/Åsa
Har inte införskaffat någon klocka, tänkte försöka klara mig utan den. Men annars är det denna strategi jag har tänkt mig för vargtimmarna.Pangramsa vid första pip = mota Olle i grind och tala om att morgonen INTE har kommit än. Tänk dig att klockan är 2 på natten så blir det lättare rent psykologiskt. Det är så lätt att själv hamna i fällan att "men vaddå, det är ju snart dags att gå upp". Men DET vet inte pojken och behöver besked om att på natten sover alla som grisar.
Avvakta sedan. Å avvakta och avvakta. Skulle han "fastna" i nån sorts evig klagosång som vare sig går upp eller ner så kan du påminna med en ramsa*4. Men där slutar trafiken.
Efter detta kan man välja att själv gå och lägga sig igen och somna - vilket är det bästa - och alltså ha det tyst omkring, ELLER sätta igång med husljud ELLER dra på Mozart på hög volym. Det skapar en ridå mellan dig och barnet där du får nogot annat att tänka på och på så vis släppa överkoncentrationen och barnet får något annat att lyssna på än sin egen klagosång.
Blir det krisläge = störtledsen pojke - gå in och lägg tillrätta, ramsa sedan ut. Detta bara 1 gång/uppvak.
Införskaffa sedan en väckarklocka som ringer varje morgon vid den tiden det är tänkt att sonen ska gå upp. Då lär han sig snart att när klockan ringer kommer mamma och pappa och dagen har börjat. Vaknar man och klockan INTE ringer så är det fortfarande natt.