Jag hade följande matordning vid två lurar
välling 7.00
yoghurt 9.00
sova 10-12 (11.30)
lunch 12.00 (11.30)
mellis 14.30 (bara litet, typ en fruktbit)
sova 16-16.20
middag 17.00
välling 18.30
Lite plottrigt matschema. Vet att vissa lägger lunchen senare, typ 12.30 och sedan middag 16.30, efter kortluren. Då skippar man melliset på em. Det där känner man nog rätt bra själv (om barnet behöver längre mellan målen eller inte)
Linda
Lilla K
Tack Linda för svar!
Det låter vettigt med den matordningen om luren blir vid tio.
Tyvärr känner jag mig sällsynt velig i den här frågan.
Om vi väljer att köra på tidig långlur och kort eftermiddagslur som sedan slopas, när ska vi i såfall lägga långluren?
Tio känns väl tidigt. Vore klockan elva att ta i tror ni? Eller?
Min gissning är att hon kanske redan om någon månad klarar sig på en lur även om vi nog inte är där riktigt ännu (tror jag
).
Velighet är inte bra för attityden. [-X Tycker att jag frågat lillskrotan nog nu. Väldigt tacksam för att ni hjälper mig att redan ut mitt trassel alltså..
Det låter vettigt med den matordningen om luren blir vid tio.
Tyvärr känner jag mig sällsynt velig i den här frågan.
Om vi väljer att köra på tidig långlur och kort eftermiddagslur som sedan slopas, när ska vi i såfall lägga långluren?
Tio känns väl tidigt. Vore klockan elva att ta i tror ni? Eller?
Min gissning är att hon kanske redan om någon månad klarar sig på en lur även om vi nog inte är där riktigt ännu (tror jag
Velighet är inte bra för attityden. [-X Tycker att jag frågat lillskrotan nog nu. Väldigt tacksam för att ni hjälper mig att redan ut mitt trassel alltså..
Nillan, med tre fantastiska döttrar födda aug 01, juni 03 och okt 07.
Min äldsta var tröttis, hon fick en lur vid 15 månader, min yngsta fick en lur vid 11 månader. Individuellt med andra ord. Tycker man märker när det är dags ( lång insomningstid, uppvak, vakna för tidigt) Hos oss har det varit tidiga morgnar som varit en signal om att ändra i schemat.
Vi förskjöt första luren successivt Från läggning 10.00 till 10.30, 11.00 och till slut landade vi i 11.30-13.30 ( som sedan blev 12-13.30, som vi fortfarande har på Malte)
Em-luren låg alltid runt 16.00. Ville inte lägga senare för att inte riskera kvällsläggningen.
Malte hade två lurar mellan ca 7 mån-11 mån. Och under den tiden förskjöt vi alltså tiden allt eftersom det behövdes.
Linda
Vi förskjöt första luren successivt Från läggning 10.00 till 10.30, 11.00 och till slut landade vi i 11.30-13.30 ( som sedan blev 12-13.30, som vi fortfarande har på Malte)
Em-luren låg alltid runt 16.00. Ville inte lägga senare för att inte riskera kvällsläggningen.
Malte hade två lurar mellan ca 7 mån-11 mån. Och under den tiden förskjöt vi alltså tiden allt eftersom det behövdes.
Linda
Vega 050416
Malte 070109
Oskar 100923
Individuellt var ordet! Och jag vet att jag förstås är den enda som kan bedöma när det är dags.LindaVega skrev: Individuellt med andra ord.
Jag hade hela tiden tänkt behålla morgonluren och skjuta fram middagsluren tills morgonluren spelat ut sin roll. Det var när jag bestämde mig för att göra rokad på grund av hämtningarna och tidigarelägga middagsluren som min förrvirring blev total. Nu har ni visat på andra alternativ. Tack!!
Och som vanligt förstorar jag upp problemet.
Hej
!
Tänkte bara flika in att allt har funkat bra sedan vi bestämde oss att köra enligt ovan, d.v.s. natt kvart i sju till kvart i sju, middagslur 11 - 12.30 och möjlighet till 20 min lur strax före fyra.
Någon dag har hon pratat bort eftermiddagsluren helt men de flesta dagar sover hon mellan 5 och 20 min då. Det känns som om det kommer bli lätt att justera schemat när den luren spelat ut sin roll helt. Kanske skjuter vi fram middagsluren en halvtimma då, men det ger sig. Just nu är hon pigg och glad hela dagarna igenom och sover som tänkt.
Tack igen alla för hjälp!
Tänkte bara flika in att allt har funkat bra sedan vi bestämde oss att köra enligt ovan, d.v.s. natt kvart i sju till kvart i sju, middagslur 11 - 12.30 och möjlighet till 20 min lur strax före fyra.
Någon dag har hon pratat bort eftermiddagsluren helt men de flesta dagar sover hon mellan 5 och 20 min då. Det känns som om det kommer bli lätt att justera schemat när den luren spelat ut sin roll helt. Kanske skjuter vi fram middagsluren en halvtimma då, men det ger sig. Just nu är hon pigg och glad hela dagarna igenom och sover som tänkt.
Tack igen alla för hjälp!