Lilla K

Nillan

Lilla K

Inlägg av Nillan »

m bHej :D !

Lilla K är standardmodellad från start och vi har fått fantastiskt stöd på vägen av Torsmamma och Elle på Späda barn och små.

Lägger in länken till vår gamla tråd där här:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 5&start=60

Det mesta med Lilla K funkar super!

Hennes långa middagslur har vi dock en del trassel med och det är med det vi behöver hjälp.

Hon sover 12 h natt mellan 19 och 7. Sedan någon vecka tillbaka har jag kortat den tidiga morgonluren (som vi planerar att fasa ut de närmaste månaderna) från 45 till 20 min. Den sover hon inne i spjälsängen och jag brukar lägga henne vid 9.

Middagsluren är tänkt att vara mellan 11.15 och 13:45. Hon somnar på mage i stillastående vagn på altanen med mörkläggande filt över. På vardagarna promenerar jag sedan iväg med vagnen senast vid 13.10 för att möta äldsta storasyster i skolan. Tre dagar går jag därefter vidare till dagis för att hämta andra storasyster där.

Det är i första hand i samband med hämtningarna vi får problem. Jag uppfattar det som om hon helt enkelt blir störd av ljuden och möjligen det omväxlande gåendet och stillanståendet. Konsekvensen är att hon oftast vaknar för tidigt. Jag brukar ramsa henne och låter henne oftast ligga kvar fram tills dagis men det är inte det lättaste att vara cool i dessa situationer med massor av vuxna och barn som publik varför jag ofta tar upp henne när hon vaknar även om hon sovit för kort. Förstår att jag själv underminerar det hela, men det är så det är och vad jag förmår med omständigheterna som de är nu.

Vissa dagar har hon även svårt att somna hemma på altanen. Särskilt om det är mycket störande ljud, t ex gräsklippare eller byggljud nära. Det är lättare att hantera. Det brukar räcka att ramsa och göra tydliga husljud för att hon så småningom ska komma till ro. Men de dagarna tycks hon ännu mer lättväckt på promenaderna.

På helgerna funkar det för de mesta bra. Då när vagnen står still brukar vi få väcka henne och hon sover även marginalkvart om hon får.

Jag diskuterade detta lite med Torsmamma och Elle på Späda barn i somras och kom då fram till att försöka ett tag i höst enligt det schema vi nu har.

Men summa kardemumma så funkar det inte tillräckligt bra. Alltför ofta sover hon för kort.

Funderar på att trots allt lägga den långa lunchluren tidigare när vi tar bort morgonluren helt. Kanske mellan 11.30 och 13.00 eller 11 -13 om hon verkar behöva två timmar fortfarande. Då skulle hon även kunna sova inne vid behov.

Ofta är hon redan nu vaken mellan 13.20 och 19.00 och nu utan att ha sovit tillräckligt. Men hon verkar också lite trött många dagar tycker jag.

Kan tänka mig att förskjuta natten till 18.45 - 06.45 men helst inte lägga tidigare.

Om ni orkat igenom mitt långa inlägg är jag hemskt tacksam för input och andra idéer. Vad göra ? Ser ni något jag inte ser? :roll:
Nillan, med tre fantastiska döttrar födda aug 01, juni 03 och okt 07.
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej Nillan!

Min spontana tanke är; låt henne sova 45 minuter på fm-luren så behöver inte långluren bli så lång. Trots att fm-luren snart faller bort behöver man inte fasa ut den. Det går att köra 45 minuter tills den dagen man slopar den pang bom. Så har jag gjort med mina båda töser och det har gått utmärkt. Istället har de haft möjlighet att ta sig en lur i samband med ensamleken på morgonen, vilket den yngre ofta gjort men inte den äldre.

Din tös är nu alltså 11 månader? Hon behöver 14 timmar sömn. Om hon sover 12 timmar natt ger det bara två timmar att fördela på dagen. Ger du henne 45 minuter på morgonen räcker det med 1,5 timme långlur. MEN trots att hon bara får 20 min på morgonen skulle det ändå räcka med 1,5 alternativt 2 timmar mitt på dagen. Det tycks mig som hon har lite väl mycket sömn på schemat? Finns det någon orsak till detta? En del är ju riktiga tröttisar och behöver mer, inget fel i det. (Jag har inte läst din tråd på Späda så jag känner inte till bakgrunden :oops: )

Ofta blir det så, att om de har för mycket sömn sover de ytligt. Och vaknar - helt logiskt - innan sovpasset är slut. För att de är utsövda helt enkelt :wink:
I ditt fall skulle jag inte alls ta någon stress om Lillan vaknar vid 13-13.15-snåret :D

På återhörande!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Nillan

Inlägg av Nillan »

Hej igen !

Tack för ditt svar! :D

Och grattis till det lilla livet i magen!!

Ja, jag har också tänkt tanken att hon är lättväckt just för att hon faktiskt är utsövd för det allra mesta.

Det var av den anledningen som jag kortade morgonluren för jag tänkte att det räckte med 12-20-1,5 h sömn. Men också för att lurarna kommer för tätt annars. Om jag inte hade behövt gå iväg hade jag kunnat lägga henne senare för middagsluren men nu tycks hon vakna vid skolan oavsett när hon somnat så jag vill lägga henne tidigt hemma (senast halv ett) för att hon åtminstone ska sova 45 min.

Japp, hon är exakt elva månader och snarare en tröttis än en piggis men inte i första hand till antalet sömntimmar utan till hur många timmar i sträck hon orkar vara vaken (fast det kanske är det som karakteriserar alla tröttisar #-o ). Vi har haft fler lurar än vad en del andra kör med just av den anledningen. Hon erbjuds också fortfarande en eftermiddagsvila i vagnen varje dag på samma tid som hon sov i början av sommaren. Hon sover inte men brukar behöva vila vaken en stund för att orka hela kvällen.

Men hon blir ändå ofta trött på kvällen nu. Det är nog i första hand det jag upplever som ett problem. Därför undrar om det kommer att funka i längden att ha middagsluren såpass tidigt som mellan 12 och 13.30.

Kanske ska vi göra som du skrev och återgå till 45 min på morgonen. Fast då känns det som om jag knappast kan lägga henne före 12.30 och då vaknar hon troligt redan efter 45 min. Fast även om hon bara får sova 20 minuter på morgonen så är ju risken att det ofta blir 45 min eller 1 timme till lunchlur ändå. Det är liksom där jag snurrar in mig :roll: . Vad är minst dåligt? Det känns som vi har lite obalans nu.

Kanske blir det bättre när vi kan skippa morgonluren helt eller begränsa den till en möjlighet i samband med ensamleken som du föreslog. Förhoppningsvis klarar hon eftermiddagarna bättre om hon sovit längre sammanhängande mitt på dagen.

Det känns dock som om det är aningen för tidigt att skippa morgonluren helt redan nu.

Vet fortfarande inte riktigt vilket ben jag ska stå på :roll: . Och nu har jag tänkt mest tänkt högt lite....

P.S. Hade absolut inte förväntat mig att du eller någon annan skulle orka läsa min gamla tråd. La i första han in den för att jag skulle kunna hitta den lätt. D.S. :wink:
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Halloj igen!

Aha, hon ska alltså sova 1,5 timme på långluren som det är nu? Du har säkert skrivit fel i ditt första inlägg, där står 11.15-13.45 vilket ger 2,5 timmar. Det var därför jag reagerade :wink:

Men du, hur vore det om du lägger henne att sova ca 10 minuter innan du ska iväg med vagnen? Då sover alla ungar stadigt. Så skumpar du iväg, och när du kommer hem parkerar du vagnen och låter henne fortsätta sova. Jag pysslade med det en hel del när Saga var liten och jag bara hade ett barn :lol: Jag väntade tills hon hade sovit 10 minuter - då var hon i princip oväckbar - och så högg jag vagnen och gick iväg. Hon vaknade inte ens fast jag bökade ner vagnen för trappan till verandan :shock: Och när jag parkerade vagnen efter promenaden fortsatte hon sova.

Om detta skulle fungera kan du ju senarelägga långluren, och därmed skippa eftermiddagsvilan om du tycker. Jag tycker också det är för tidigt att ta bort fm-luren, den ska du nog ha kvar!

Vi får återkomma :wink:
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

...äh glömde ju tacka dig för att du uppmärksammade min lilla bulle :oops:
TACK :heart:
Nillan

Inlägg av Nillan »

Sagalinda skrev:Aha, hon ska alltså sova 1,5 timme på långluren som det är nu? Du har säkert skrivit fel i ditt första inlägg, där står 11.15-13.45 vilket ger 2,5 timmar. Det var därför jag reagerade :wink:
:shock: :oops: Hoppsan. Riktigt så mycket sömn har vi inte försökt få till. Ber verkligen om ursäkt. Det är inte första gången sifferfelsnisse blandar sig i mina texter.... Tur att det finns uppmärksamma hjärtebarnskontrollanter här! :heart:

Jag som tyckte att 14,25 h kanske var i överkant för en 11 mån :lol: .

Nåväl. Tack för råd! :heart:

Det låter helt klart som en god idé att pröva att lägga henne runt 10 min innan vi går som du föreslår. Eftersom den långa hämtningsrundan brukar kunna ta 1 timma från dörr till dörr har jag varit rädd att hon ska vakna i någon av skarvarna vid 20 eller 45 minuter även då. I våras blev det så ibland fast då sov hon ju fler gånger per dygn också. Det är lite därför jag siktat på att hon ska ha hunnit sova mer innan jag går. Men det kanske är bättre att vända på steken helt.

Jag är lite rädd för att TESTA för många varianter bara eftersom jag inte vill öka förvirringen ännu mer. Ska alltså suga på detta åtminstone några timmar innan jag bestämmer mig helt och sedan ger jag det en vecka minst.

Måste bestämma mig angående morgonluren också. Efter 20 min sover hon oftast tungt och får väckas. Kanske för att jag ibland då missar exakt när hon somnar. När vi fortfarande körde 45 tog jag tiden från det jag la henne och tog upp efter exakt (nästan i vart fall) 45 min och då sov hon ju ibland full tid och ibland mindre.

Återkommer hur som helst med rapport!

Klart att bullen ska uppmärksammas. Tycker själv att det är helt fantastiskt att vara förunnad lyxen att ha tre godbitar.
Nillan

Inlägg av Nillan »

8-[ Vet att jag måste ge en förändring längre tid 8-[

Men det börjar inget bra. Jag la henne för en kvart sedan (tänkte gå när hon sovit 10 min). Fortfarande nu sitter hon upp och försöker lyfta bort filten jag fäst med klädnypor för att titta ut. Emellanåt är hon klagande ledsen.

Jag försöker göra så lite som möjligt. Har lagt till rätta en gång och ramsat och ägnar mig sedan (med undantag för nu) åt ljudligt röjande och diskande i köket.

:oops: :oops: Jag tycker att det är bökigt när hon sover i vagnen. :oops: Jag är rädd att hon ska trassla in sig i selen och hon blir utan tvekan mer störd än när hon sover inne.

Kanske får vi lägga om tiderna helt ändå... :roll: Söker ett halmstrå. Någon som kört med tidig middagslur?

P.S. Torsmamma om du möjligen skulle få se det här. Tror att vi kanske måste återerövra det fina diplomet.... D.S.

Nu måste jag gå, om än med vaken tjej i vagnen....
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Nååå - hur gick det :?: :D

Ja, visst kan det kännas bökigt med selen ibland om de börjar härja i vagnen. Jag vet. Det som hjälpte mig med min äldre var att parkera vagnen på ett ställe där hon inte kunde se någonting alls. Jag satte den uppe på balkongen inne i en vrå. Framsidan mot husväggen. Hon såg ingenting! Vilken förändring mot tidigare då hon legat på framsidan av huset och varit fullt upptagen med att studera alla traktorer och lastbilar och annan trafik på Flygfältsvägen... Jag idiotförklarade mig själv som inte kommit på det tidigare. Kunde detta vara något för er?

Brukar tösen ha insomningsproblem på långluren? Hur lång fm-lur fick hon idag då?

Och ja - det är alldeles för tidigt att dra några som helst slutsatser! Så nu ger vi detta lite tid helt enkelt! Rom byggdes inte på en dag... Och visst - du kan ha långluren på förmiddagen. Och en kortis på eftermiddagen. Men det tar vi senare då detta fått en chans att sätta sig :wink:
Nillan

Inlägg av Nillan »

Hej igen!

Ursäkta mitt uppgivna inlägg :lol: tidigare idag, men det beskriver ganska bra den desperation som dåliga dagar snabbt infinner sig de gånger något strular.

Nja, det gick väl inget vidare egentligen Hon sov inte alls :shock: . Hon var ledsen till och från under större delen av vägen på promenaden och kom aldrig till ro. Vid dagiset, ca 1 timme efter läggning tog jag till slut upp henne. Sedan fick hon halvligga på rygg hem kramandes snuttefilten. Stressad och arg var jag förstås tyvärr. Väl hemma gjorde jag ett halvhjärtat försök att lägga henne inne men hon hade (inte helt oväntat) inte ro att sova då heller. :oops: :oops:

Jag lät henne förresten sova 45 min på förmiddagen, vilket nog var dumt.

Hon fick sedan en fem-minutare på eftermiddagen och vi la henne en kvart tidigare en vanligt.

Har funderat en del på det hela ikväll. Lite grand är jag rädd att jag har förbrukat mina chanser med vagnsovandet till lunch genom att ta upp henne vid skolan. Hon har strulat några gånger vid insomning den senaste veckan men det vanligaste är att hon vaknar tidigt.

Ett större problem är säkert just det faktum att jag själv tycker det känns så jobbigt med vagnen. Det lär skina igenom.

Efter att ha diskuterat fram och tillbaka med maken ikväll är vi inne på att överge vagnen med följande plan istället:

06:45 Morgon (Välling)
07:30 Påfyllnad vid övriga familjens frukost
09.45 20 min vila max
11:00 Lunch
11:40 - 13:10 Sova (inne eller ute)
14:30 Mellis
16:30 Vaken vila i vagn (om det verkar behövas)
18:00 (senast) Middag
18:45 Sova natt

Då kan hon vara vaken vid hämtningarna istället.
Känner starkt att det är bättre att hon sover sina timmar om än något tidigt än att det strular som nu. Förutsatt att vi får det att funka förstås...

Tankar om det?
vanna

Inlägg av vanna »

Hej! Jag smyger bara in här lite och berättar hur vi gjorde med vår elvamånadersfjompa. Vi hade samma problem och lade istället långluren ca 10-12, därefter lunch och hämtning på dagis kl 13.
Nu får hon istället en femminutare vid fyratiden och det räcker för att hålla henne vid god vigör till läggdags. Alla ungar är ju olika...har jag börjat lära mig 8) Och just den här sorten kunde inte sova särskilt bra på ursprungliga middagssömen så länge vi hade morgonluren kvar.
Kram och lycka till!
Vanna
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Vi har också kört tidig morgonlur på båda barnen. Först 10-12 och sedan 10-11.30. På eftermiddagen erbjöds en sömn/vila runt 16.00. När eftermiddagsluren mer och mer föll bort sköt vi fram middagsluren till 11.30-13.30 och till slut landade den på 12-13.30

Båda mina barn har sovit riktigt bra med tidig middagslur. Fått väcka i princip varje dag

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Bra med lite input från andra, det var just det jag hade tänkt skriva härnäst - att du kan lägga långluren INNAN hämtningen och sedan en sen em-vila.

Det andra alternativet vore enligt mig att låta henne sova 45 min på förmiddagen, och sedan ha andra luren EFTER hämtningen på dagis. Hon verkar ju uppenbarligen inte så trött vid 11.30-tiden? Med den lösningen kunde du låta henne sitta i vagnen vid dagishämtningen, och sedan lägga henne att sova direkt ni kom hem.

Men på något vis tycker jag nog vannas och LindaVegas förslag verkar smidigare...

Hur som helst, bara du känner att det passar er som familj och den rätta attityden infinner sig!

:D
Nillan

Inlägg av Nillan »

Hej igen!

Tack Vanna och LindaVega för era svar! :D Skönt att höra att det har funkat med tidiga lurar för någon.

Av någon anledning har jag varit låst vid att hon skulle kunna läggas tidigast 12 för långluren.

I morse var min mor här och tog hand om Klara eftersom jag var tvungen att åka till tandläkaren. Hon la henne enligt instruktioner vid kvart i nio men "glömde" dra ner rullgardinen och drog inte heller igen dörren till rummet. När jag kom hem drygt 20 minuter senare kvittrades det fortfarande glatt där uppe. Inget sova blev det i det fulla dagsljuset. Hur som helst var hon faktiskt trots det rätt så pigg hela förmiddagen idag. Kanske är det den där förmiddagsluren som spökat lite också. Behovet kanske inte var så stort som jag trodde. Vi var sedan ute länge, ända fram tills vi åt lunch och hon åt med god aptit. Jag la henne som planerat (inne i spjälisen) ungefär 11:40 hon somnade förstås snabbt.

Jag tänker köra detta minst en vecka nu. Hon får möjlighet att sova upp till 20 minuter vid kvart i nio men inte mer än så och får fortfarande en vakenvila vid fyra. Tror att det om inte annat faller på plats när morgonluren spelat ut sin roll helt. Det intressant blir ju att se hur hon klarar eftermiddagarna. Kanske får det bli en fem-minutar vid behov runt fyra.

Tack igen SagaLinda också för råd så här långt, även om jag liksom vände helt om här kände jag :wink:. Som jag konstaterat förr så tvingas man ju syna problemen när man tar sig i kragen och ber om hjälp :lol: .

På återhörande (om inte annat med liten rapport)!
Nillan

Inlägg av Nillan »

Vi skrev ungefär samtidigt igår Sagalinda ser jag nu. Jag hann inte se ditt svar då. :D

Jag kör på enligt senaste planen åtmistone en vecka nu så får vi se hur det går.

På återhörande som sagt! :heart:
Nillan

Inlägg av Nillan »

Hej igen!

Tur att man är begåvad med tydliga barn när man är lite trög som jag. :roll:

Efter fem dagar enligt min plan, dvs natt kvart i sju till kvart i sju, 20 min vila strax före nio och 1,5 min vila vid ca 11.30, går det så där (underdrift).

Hör och häpna, men nu har även jag har kommit fram till att lurarna ligger för tätt! Vet inte varför jag är så trög och velig för tillfället :? .

Hur får man ihop mattiderna om man tillfälligtivs lägger långluren redan vid t ex 10.00 -12.00? Välling strax före sju och sedan?

Långlur tidigt och 5 eller ev 20 min på eftermiddagen låter bra som ni föreslog, men jag känner mig osäker på hur. Jag vill ju att det på sikt ska landa på en lur mellan 11 eller 11.30 och 13.

Nu äter hon med ca 3,5 h mellanrum. Välling sju, lite extra frukost med familjen vid åtta, lunch 11, Mellis 14.30, middag 17:30 eller senast 18:30, Välling innan läggdags ca 19:30.

Om jag inte skrev det innan så blir hon ett år redan om drygt två veckor..

Stort tack på förhand!
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"