Lilla K är standardmodellad från start och vi har fått fantastiskt stöd på vägen av Torsmamma och Elle på Späda barn och små.
Lägger in länken till vår gamla tråd där här:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 5&start=60
Det mesta med Lilla K funkar super!
Hennes långa middagslur har vi dock en del trassel med och det är med det vi behöver hjälp.
Hon sover 12 h natt mellan 19 och 7. Sedan någon vecka tillbaka har jag kortat den tidiga morgonluren (som vi planerar att fasa ut de närmaste månaderna) från 45 till 20 min. Den sover hon inne i spjälsängen och jag brukar lägga henne vid 9.
Middagsluren är tänkt att vara mellan 11.15 och 13:45. Hon somnar på mage i stillastående vagn på altanen med mörkläggande filt över. På vardagarna promenerar jag sedan iväg med vagnen senast vid 13.10 för att möta äldsta storasyster i skolan. Tre dagar går jag därefter vidare till dagis för att hämta andra storasyster där.
Det är i första hand i samband med hämtningarna vi får problem. Jag uppfattar det som om hon helt enkelt blir störd av ljuden och möjligen det omväxlande gåendet och stillanståendet. Konsekvensen är att hon oftast vaknar för tidigt. Jag brukar ramsa henne och låter henne oftast ligga kvar fram tills dagis men det är inte det lättaste att vara cool i dessa situationer med massor av vuxna och barn som publik varför jag ofta tar upp henne när hon vaknar även om hon sovit för kort. Förstår att jag själv underminerar det hela, men det är så det är och vad jag förmår med omständigheterna som de är nu.
Vissa dagar har hon även svårt att somna hemma på altanen. Särskilt om det är mycket störande ljud, t ex gräsklippare eller byggljud nära. Det är lättare att hantera. Det brukar räcka att ramsa och göra tydliga husljud för att hon så småningom ska komma till ro. Men de dagarna tycks hon ännu mer lättväckt på promenaderna.
På helgerna funkar det för de mesta bra. Då när vagnen står still brukar vi få väcka henne och hon sover även marginalkvart om hon får.
Jag diskuterade detta lite med Torsmamma och Elle på Späda barn i somras och kom då fram till att försöka ett tag i höst enligt det schema vi nu har.
Men summa kardemumma så funkar det inte tillräckligt bra. Alltför ofta sover hon för kort.
Funderar på att trots allt lägga den långa lunchluren tidigare när vi tar bort morgonluren helt. Kanske mellan 11.30 och 13.00 eller 11 -13 om hon verkar behöva två timmar fortfarande. Då skulle hon även kunna sova inne vid behov.
Ofta är hon redan nu vaken mellan 13.20 och 19.00 och nu utan att ha sovit tillräckligt. Men hon verkar också lite trött många dagar tycker jag.
Kan tänka mig att förskjuta natten till 18.45 - 06.45 men helst inte lägga tidigare.
Om ni orkat igenom mitt långa inlägg är jag hemskt tacksam för input och andra idéer. Vad göra ? Ser ni något jag inte ser?