Inte viktväktarna ;-)

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hej Mia!

Här går det rätt bra, tycker jag. Inget godis, inga kakor, inga bullar och ingen alkohol. Jo, lite mörk choklad ibland, men inte ens varje kväll faktiskt. Är tydligen inte så sugen att jag kommer ihåg att ta fram... :) Däremot har jag (på en vecka totalt) ätit lite marsansås, lite glass och lite nötter. Det känns helt okej.

När det gäller övrig mathållning har jag inte följt någon plan. Jag äter mat som vi orkar laga (typ falukorv vissa dar) och skippar osten på mackorna under veckodagarna. Hyfsat nyttiga frukostar blir det väl också. Inte heller blir det några nattmackor eller extrafikan i form av smörgåsar. Men tallriksmodellen är jag inte igång med ännu och kanske inte heller motionen (helt). Men det känns okej ändå. För mig är det ändå sockret som alltid spökar och det känns väldigt skönt att inte ha en blodsockerhalt som pendlar hela tiden. En sak i taget, tänker jag. :)

Kul att ni har testat smoothisen. Jag har inte kommit till skott på den än, för oftast stiger jag upp före Rufus och då känns det lite opraktiskt att köra en blender. Han sover gott, men är ju inte medvetslös (hoppas jag). :lol: Så det får bli nästa helg, hade jag tänkt.

Nä, nu ska jag lägga mig och sova lika gott som knodden i rummet intill. :)
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
Lua

Inlägg av Lua »

Bra första vecka här också! Jag går pang på resultatet:

-0.9 kg. - 0,5 cm midja.

Kul, kul :!:

Kram Lua. :heart:
Krisse

Inlägg av Krisse »

Oj vad duktiga ni är allihopen!

Själv så har jag kommit igång bra med morgonpromenader ca 50 minuter innan mannen far till jobbet och lillan skall upp. Jag är ju en morgonmänniska så det är inte så svårt för mig att stiga upp (dock är jag inte mycket till sällskap efter kl. 21)

Sedan har jag börjat extraknäcka som hundvakt mån-fre vilket innebär en timmes promenad med Emmy i bärsele i skogen. puh det är svettigt värre och snart klarar jag nog inte att bära henne i sele på magen så jag funderar på att införskaffa en ryggsäck som jag kan ha på ryggen det borde ju vara lättare att bära :-k
Men det är ju bra att få betalt för att motionera :lol:

Maten går hyfsat, kanske lite för mycket bröd men det får jag skylla på Blomman som har gett oss hennes fantastiska recept. Min man frågade häromdagen om jag höll på att starta ett bageri :wink:
Sedan har jag slutat att amma vilket har betytt att mina efterlängtade champagneflaskor har kommit fram hmmm inte så lyckat men jag håller mig strikt till måttliga mängder fredag och lördagkväll, inge alkohol resten av veckan.

Kämpa på!
Emmy 080212
Rasmus 091223
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Åh, hoppsan så många inlägg - jag har helt missat allt spännande som skrivs här :shock: :roll:

Päivi, Tai-chi har jag faktiskt provat! Det är lååångsamt men effektivt. Dock var instruktören vi hade lite väl petig, tycker jag, så på två lektioner hade vi lärt oss typ tre rörelser. Det är i långsammaste laget t o m för mig :wink: . Har du testat hemma? Kanske köpt en video? Jag kan tänka mig att det är toppen att köra hemma där man kan göra det i sin egen takt!

Fyrtio minuters cykling per dag är väl toppen, mari.g :D Vad skönt att det funkar bra att lämna huset, det kan vara himla jobbigt att släppa taget... aks me :roll: Hur går det med maten den här veckan för dig?

Jag tror du och jag kör samma program, Nemita 8) :lol: . Jag är benhård vad gäller godis och sånt, och det går verkligen toppenbra! Jag saknade rödvinet till grillningen i lördags, men det är lättöverkomligt :wink: . Tallriksmodellen blir det till middagarna, det är inga problem. Men lunchen blir ofta smörgås och fil, och då är det lite svårt att få till tallriksmodellen :lol: men jag är nöjd!

Lua - fin pangpå-rapport :!: Bra jobbat! Jag har inte mätt mig andra gången än, måste ta och leta igen måttbandet :wink: ...

Oj, Krisse, vad du rör på dig :shock: :!: Jag går en halvtimme på morgonen, med stavarna, och igår var jag på pilates, och det är så skönt! Jag är brödoman, precis som du, och jag har insett att jag vill och kan inte leva utan bröd! Så därför släpper jag den tanken :wink: :!:
Ang. att bära barn på ryggen, har du sett den tråden om bära-barn? Ska se om jag hittar den sen, där finns massor av bärtips!

Heja på alla, tappa inte sugen nu tjejer!!!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Krümel

Inlägg av Krümel »

Hej,
kul att läsa rapporter. För mig går det sisådär. Bestämde mig för en nystart igår efter en helg som inte blev direkt dålig men inte bra heller.

Mia, du är ju A, då kan du ju äta bröd med gott samvete! :wink: Värre för mig som är O ju. :roll:
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
mari.g

Inlägg av mari.g »

Halloj!
Jo maten går väl bra... Just nu känns det som att jag inte äter alls :wink: Har stressiga dagar på skolan, åt lunchen kl 4 igår, på tåget på väg hem... Inte optimalt!
Men jag tycker att det går bra, försöker hålla nere på kolhydrater och nix godis och kakor...

Ska väga mig i helgen så får vi se vad det visar... Spännande!

//Mi
Mamma till ljuvliga Leo 0707 och Tilde 1108
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej alla :D :!:

Hur går det för er i stugorna?

På onsdag har det gått tre veckor för mig, och jag har skött mig rätt bra - noll godis, en kaka, en skål ostbågar i fredags :oops: 8) inget vin, stavgång hälften av dagarna, tallriksmodellen alla middagar. Har minskat två centimeter i midjan, lite men välment :wink: :roll: .
Nu fortsätter jag såhär, känner noll sug efter sötsaker och det är jätteskönt!

Krümel - tack för påminnelsen över att bröd, iallafall mörkt, är okej :D :!: Man blir ju lite påverkad av allt GI-snack, och då är bröd likställt med galgen :roll: ... Det jag och Krümel pratar om är att äta efter sin blodgrupp - det bygger på att man mår bättre eller sämre av att äta vissa saker beroende på vilken blodgrupp man tillhör! Jag tycker att jag känner det där lite, att min kropp talar om för mig vad den vill ha - jag har t ex aldrig gillat nötkött, och förklaringen hittade jag i boken jag lånade av Krümel - blodgrupp A ska inte äta nöt alls, utan mår bäst av kyckling, vilket jag älskar! Osv... mycket intressant :!:

mari.g - har det lugnat ner sig för dig? Lunch klockan fyra låter lite väl sent :wink: :!:

Kram till er alla!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Okey, efter en dunderförkylning och sedan ryggskott så har jag rört mig noll och ätit si så där, så from idag så är det nystart, jag väger mig om en månad, ska försöka komma över mitt våg beroende =)

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Usch då, jag hoppas du mår bättre nu då, duggan!
Ja, det finns sannerligen många träsk att fastna i - vågträsket är ju mindre kul :roll: - du får göra som jag; slänga eländet!
mari.g

Inlägg av mari.g »

nja... Det är stressigt fortfarande... Men kanske inte så galet som innan. Jag har fuskat lite i helgen, men inte så vansinnigt... Mest lite mörk choklad, osså lite glass på 30 års fest.

Jag kollar lite på LCHF, vore intressant att prova... Men jag känner mig lite distanserad till det mesta just nu, när jag bara har en massa skola i huvudet.

Lasse tycker iaf att jag ser lite smalare ut, men vår våg är helt paj, jag tror jag får testa måttbandet som du Mia...

//Mari
Mamma till ljuvliga Leo 0707 och Tilde 1108
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tjejer. :shock: Jag är käääär! :o :-({|= :heart:

Päivi :heart: Tai Chi = sant

VERKLIGEN min grej! :D

HURRRAAAA :!: :lol:

Jag övar hemma hos mig efter att ha lånat hem tre böcker där övningarna beskrivs och också visas bild för bild. Det känns EN SKILNAD :shock: i både kroppen och själen! :D Och då har jag börjat lite försiktigt med fyra busenkla övningar men de känns ack så sköna :-({|= .

20 minuter på morgonen och 20 på kvällen och vad jag LÄNGTAR :D efter att få göra min Tai Chi både på morgonen och på kvällen. 8) :lol:
Krisse

Inlägg av Krisse »

Hej!

Här går det väl ganska bra om jag glömmer bort vad som hände i söndags :lol:
Mannen min var tvungen att åka på jobbmöte, usch så tråkigt tyckte jag och sedan helt plötsligt var chokladen slut som vi hade kvar från lördagen (då jag får äta) men det är bara att ta nya tag.
Jag har just varit ute och joggat/promenerat vilket var skönt men vad mörkt det har blivit :shock: nu får man leta reda på pannlampan.

Päivi - Tai Chi gud vad intressant. Har själv funderat men aldrig kommit till skott. Berätta mer.

Mari.g - jag kollade också lite på LCHF. Känns kanske lite för strikt för mig personligen men definitivt intressant. Kanon att få lite alternativ till den kosten man äter och göra lite ändringar men jag överger nog aldrig helt min pasta och bröd :wink: , även om jag definitivt har dragit ner på det.

Duggan - jag är också fast i vågberoendet. Hoppas du känner dig bättre nu.

miar70 - 2 centimeter är ju jättebra :thumbsup: Vi skall fira alla framgångar. :D

Jag kan fira att jag har lyckats knäppa mina favorit jeans, dock var det lite svårt med andningen

kramar på er och kör så det ryker
Emmy 080212
Rasmus 091223
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej tjejer :heart:

Jaha, nu har mina tre startveckor gått, och det känns rätt bra :D :!:
Jag har som sagt ingen våg, och ärligt talat vet jag inte om det hänt så mycket (igår när jag skulle klä på barnen skorna så sprakc jeansen i rumpan :oops: :lol: - iofs mina gamla, gamla jeans med tunt, tunt tyg, men ÄNDÅ!!!).
Stavgången har legat nere ett tag, sambon har jobbat massor extra och tiden har inte funnits. Men jag har varip på pilates iallafall, och så blir det prommisar med barnen varje dag!
Och så har jag och Brasse (hunden :lol: ) börjat på agilitykurs och där står man inte stilla, kan jag lova!
Maten går rätt bra, senaste dagarna har det blivit mycket snabblösningar, och då sjunker ju nyttigheten ganska många grader (hamburargare och bröd - svårt att äta veckosallad till, soppa - likadant, pannkaka - omöjligt med veckosallad :roll: )
Men jag ska fortsätta på den här banan, att vara utan kvällsfika har varit väldigt enkelt, faktiskt! Och godis har jag också klarat mig ifrån, så jag tror jag skippar det helt i fortsättningen - bara jag får ostkrokar på helgen :P !

Hur är det med er andra :?:

duggan, har du kommit igång?

Jag hoppas stressen har minskat för dig, Mari! LCHF är säkert bra, men för mig funkar det inte att vara utan kolisar. Tycker livet blir så tråkigt utan pasta och bröd :roll: :wink:

Hur går det med Tai Chi:n, Päivi? Fortfarande lika frälst? Kanske du skulle vilja prova i grupp? Berätta hur det går!

Krisse - ett djupdyl i chokladträsket är ingen fara, det är ett ganska trevligt träska att dyka i :wink: !
Hoppas det går bra för dig, kanske du kan andas bättre i jeansen nu? Till skillnad från mig då, som inte har några längre 8) :lol: ...

Jag ska ju tillbaka på rygginstitutet i december på "koll" och kommer då att få väga mig, så det är dit jag sikar lite. Jag hade som mål att gå ner tio kilo mellan juli-december, vi får se om jag lyckas med det då!
Så jag fortsätter att skriva här, lite som en veckodagbok, för att hålla koll på mig själv - och er :D :!:

kram!
duggan

Inlägg av duggan »

Jag är igång dag 5 och ska precis ner och äta min nyttiga frukost! :lol:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Heja duggan :D :!:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"