Bits på dagis

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
KING MARY

Bits på dagis

Inlägg av KING MARY »

Jag har en kille på snart 20 månader som har börjat bitas på dagis. Tidigare har det hänt att jag och min man och hans älskade kusin på 7 år har fått oss några kärleksbett men inte de senaste månaderna.

Det kände urjobbigt idag när jag hämtade honom och personalen sade att han hade bitit flera barn och delar av personalen :( . Enligt dem gör han det inte när han är arg utan snarare när det blir lite för mysigt och han är glad. Personalen på dagis vågar inte längre lämnar honom själv med de andra barnen längre utan vakar över honom och lyfter bort honom direkt när han bits.

Hur skall vi hantera det här? Om det inte händer hemma kan jag ju inte "visa" vad man gör med munnen. Och jag vet att det inte alltid är helt enkelt att behålla fattningen eftersom han bits HÅRT :x .

Han har gått på dagis i en dryg månad och verkar älska det. Inget problem med lämning och hämtning, men så kommer det här :?: Förstorar jag problemet? Det kanske är något som många går igenom? Tacksam för råd och tips. Jag är ju rädd för att de andra barnen skall bli rädda för honom och inte vilja vara med honom. I övrig tycker jag väl inte att det är några stora förtrotstendenser. Visst har en egen vilja men är inte oresonabel på något vis.
MARIA, MAMMA TILL THEODOR FÖDD PÅ SIN MAMMAS FÖDELSEDAG 27/1 2007.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej!

Jag hinner tyvärr inte ge dig något längre svar, men vet en tråd som tar upp precis det du skriver om. Om än den i förstone utgår från den bitnes situation, så ger jag där mina tankar på hur PERSONALEN i första hand, och föräldrarna i andra hand, ska tänka och agera kring det här. Hoppas den kan vara behjälplig. Och hör av dig om du vill bolla vidare!

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... p?p=130771

Kram Ewa :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
KING MARY

Inlägg av KING MARY »

Läste den inklistrade länken. Tack Ewa :heart: Och har funderat en hel del hur vi skall komma till rätta med det här. Enligt personalen lyfter de bort Theo så fort han bits (och antagligen fyar de också) men jag tror inte att han får var med och plåstra om eller att man visar hur han skall göra. Han vill ju bara gosa och busa med de andra barnen och jag tror att han blir alldeles för exalterad. Min man skall på föäldramöte på onsdag och om inte innan få han ta upp frågan kring att ge Theo verktyg att uttrycka sin mysighet och glädje med utan att bitas. Jag skall själv se om man har lite tid för mig i morgon bitti då jag lämnar. Samtidigt är jag rädd att trampa personalen på tårna men får väl ta det lite försiktigt. :? Men de kanske blir glada över att jag inte bara ryckte på axlarna och tyckte att det är ju deras problem :wink:

Det skulle nästan vara bra om han bets hemma också för då skulle vi vuxna kunna hantera det hela på ett annat sätt och lära honom hur man umgås. Jag tycker nästan det är konstigt att han inte biter hemma för vi myser ju här också men han har väl kanske lärt sig att här hemma kramas man istället för att bitas. Men varför börjar han då bitas på dagis :?: :?:
MARIA, MAMMA TILL THEODOR FÖDD PÅ SIN MAMMAS FÖDELSEDAG 27/1 2007.
Ewa

Inlägg av Ewa »

KING MARY skrev:Enligt personalen lyfter de bort Theo så fort han bits (och antagligen fyar de också) men jag tror inte att han får var med och plåstra om eller att man visar hur han skall göra.
Precis, jag tror att det är det allra, allra vanligaste. Och vad lär man sig på det :shock: :evil: :?: Nada. Eller hur.
KING MARY skrev:Samtidigt är jag rädd att trampa personalen på tårna men får väl ta det lite försiktigt. :? Men de kanske blir glada över att jag inte bara ryckte på axlarna och tyckte att det är ju deras problem :wink:
Trampa någon på tårna, ja, det får man nog försöka sätta sig över. Om du är med. För det här är ju ert gemensamma problem och en bra lösning ligger ju i bådas intresse. Var jag du skulle jag skriva ut den andra tråden (eller åtminstone de delar av den som du tycker stämmer in) med de verktyg som där anges. Eller så skriver du ut de som ett eget papper med verktyg på hur NI tycker att man bör bemöta bitandet för att han ska LÄRA sig HUR han ska göra istället. Det jobbet KAN ni inte göra själva hemma, eftersom han inte bits där. Därför måste ni jobba tillsammans. Deras "lösning" - dvs lyfta bort honom har ju inte hjälpt hittills, vilket ni förstås inte behöver poängtera, men ni måste ändå kunna vara med och påverka hur de ska agera för att hjälpa honom och de andra barnen i den uppkomna situationen. Det tycker jag man måste kunna kräva. Och det tror jag ni också tycker. Fråga också kring hur strukturen ser ut. Har de planerade aktiviteter? Är det en vuxen närvarande i de olika smågrupperna när de har fri lek? Kan de förekomma hans bitande? Det behövs ett konstruktivt handlingssätt, helt enkelt. Och jag tycker det finns en hel del i den andra tråden som skulle kunna användas rakt av.
KING MARY skrev:Jag tycker nästan det är konstigt att han inte biter hemma för vi myser ju här också men han har väl kanske lärt sig att här hemma kramas man istället för att bitas. Men varför börjar han då bitas på dagis :?: :?:
Oavsett om det är ett sätt för honom att visa ömhet på, eller leka/väcka reaktion, eller freda sig när det blir för närgånget - och det kan vara vilken som eller flera på samma gång, skulle jag tro - så tar man till vad man har. Har man inte så mycket språk ännu så pratar man med kroppen istället. På olika sätt. Somliga nyps, andra puttas, några bits. Ingendera är önskvärt, förstås. Men när små barn, utan språk, ska umgås många i grupp - särskilt när de är mer eller mindre hänvisade till varandra - så tar man till det språk man har. Tills man ändrar strukturen och visar och leder fram mot ett annat sätt att "prata" på.

Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Siobhan

Jösses

Inlägg av Siobhan »

Jösses...jag har precis skrivit ett inlägg om precis samma sak. Min dotter är 20 månader och bits på dagis och de vill flytta henne till en avdelning med äldre barn istället. Jag känner mig så ledsen. Hon bits inte hemma. Vet inte vad jag ska göra.
Mamma till Lucia född 2007-01-19
Ewa

Re: Jösses

Inlägg av Ewa »

Siobhan skrev: Hon bits inte hemma. Vet inte vad jag ska göra.
Jag skulle ju förstås följa råden här i tråden, då :wink: :lol:

1+2

Inlägg av 1+2 »

Hejsan
Jag vet inte om jag får komma in här med er andra men det är så att jag har två tvillingkillar och den ena har alltid tagit grejer av den andra men den andra låt oss säga B-kille har då istället hittat en ny grej.
Vi har hela tiden försökt säga åt A-kille att han inte får ta annars måste han ge en ny sak åt B-kille.
De är nu snart 15 mån.
Men för ett par månader sen började B-kille bitas först just när vi skulle gosas och så inte alla gånger men ibland.
Sen när han blev till räckligt arg på A så då börja han bita honom oxå.
Men bara om A tar grejer av honom.
Hinner jag se så räcker det antingen med att säga på skarpen åt B eller gå emellan så att han inte biter för det blir stora bett de gånger jag inte hinner se.
Det känns som att det blir lite bakåfram att man hejdar B-kille när det är A-kille som ju egentligen startade det.
Det verkar som om det endast är på hemmafront för på dagis där de är varannan vecka som jag arbetar så där försöker han inte ens bitas men jag vet ju inte hur mycket A-killen tar saker av honom där heller.
Hur ska vi få honom att sluta man bevar ju för den dagen A-kille oxå börjar bita tillbaks.
Har en storasyster oxå men han biter inte henne och som sagt varken bror eller kompisar på dagis.
stolt mamma till en dotter :heart: född mars -03 och 2 pojkar :heart::heart:födda juli -07
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej 1+2 :D !

Visst är du välkommen här också :D !

När man inte har ord att uttrycka sig med så tar man till vad man har. Tills någon VISAR ett annat sätt att uttrycka sig på :D . Att säga till på skarpen hjälper föga, varken med så här små eller lite större barn. Tänk istället att din uppgift som förälder är att visa, leda, lära, hjälpa - och se hur du då mer konstruktivt kan visa hur man gör och beter sig här i världen. "Man biter inte, man klappas/pussas osv. Så HÄR. Åååh, vilken god puss." "Biter gör man i den här bitringen/äpplet/skorpan. Varsågod!" Vill man ha något som brorsan har, så får man hitta något att byta med. Lär dem båda det. Så här går det till. Accepteras bytet så fine, för alla parter, accepteras det inte så får man vänta tills det blir ledigt. Då kan man som liten ärta behöva hjälp med att bryta. Hitta något annat att intressera liten med, eller hitta på något annat viktigare att pyssla med. Som t.ex. något jobb, eller lite utevistelse. Överhuvudtaget blir det mindre kiv om prylar när man är ute eller upptagen med att jobba för flockens överlevnad, så se till att bryta och inte ha för långa stunder som det ska lekas bara.

Läs gärna "Gå i pakt", bland de klistrade trådarna och i Barnaboken - framför allt Fostran och Syskonkapitlet, så tror jag du kommer få många aha-upplevelser.

1+2

Inlägg av 1+2 »

Ja klappa fint det gör jag varje gång nån av dem tänker slå den andra men att han skulle ge pussar när han tänker bita nja det tror jag no inte riktigt går.Ja och som sagt jag har gett nya saker åt A-killen när han vill ha B-killes eller så har vi gett B-kille ny sak.Men men...
Ja jag ska läsa trådarna.Tack för ditt svar
stolt mamma till en dotter :heart: född mars -03 och 2 pojkar :heart::heart:födda juli -07
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"