Kura 5,5 månaders! Hjälp med schema, tack.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Lilla Ia

Kura 5,5 månaders! Hjälp med schema, tack.

Inlägg av Lilla Ia »

:P Hej! Har börjat kura min tjej på 5,5 månader, och sedan en vecka är hon nappfri. Tack gode gud för det, månaden innan var jag uppe och stoppade i den hemska prylen en gång i timmen!

Hon sov jättebra innan det började, vakande 2-3 gånger vid vargtimme, likadant sedan jag började buffa och ramsa. Kände dock att jag hamnade i buffningsträsk snabbt då hon vaknade oftare igen och bara ville somna till buffande och skärper till mig nu med ramsande och korta buffningar, sen UT!

Efter glad nattning och flaska buffar jag henne i magläge tills hon slappnar av i kroppen, säger ramsa, ramsar ut. Väntar lite, går in igen och börjar om om hon inte lugnar ner sig och börjar bli ledsen. eller om hon i sin ilska lagt sig på tvären och dunkar skallen i spjälskyddet... :lol:

Hon brukar lugna sig lite för varje gång, när hon mest gnyr lite går jag inte in, utan ramsar istället utanför dörren. Börjar det stegras igen blir det en eller två påminnelsebuffningar och ramsa ut. Sen brukar hon ha somnat inom 10 minuter.

Men på natten...och här kommer frågorna...
När hon inte lugnar ner sig, ska jag köra som nu då jag buffar ett par-tre gånger, ramsar ut, väntar, upprepar igen om hon inte lugnar ner sig? rädd för att hamna i buffningsträsket igen, dvs. att buffningen ersätter att stoppa i napp.

Schemat jag lagt upp för min pigga, vilda tjej som alltid sovit mindre än alla andra sedan BB tom och är väääldigt matglad är:

6.30 Glad morgon
7.00 Gröt full portion + 100 ersättning
8.00-8.45 Sova 45
11.00 Lunch, matpuré hel liten burk, fruktpuré 1/3 stor och ersättning 100
12.00-13.30 Sova 1,5
14.00 Mellis Fruktpuré halv burk + 75 ersättning
16.00-16.30 sova 30
17.00 Gröt
18.00 Flaska+skratt till godnatt
18.30 Sova

Väldigt tacksam för tips och råd!!
Liv 080325
Lilla Ia

Inlägg av Lilla Ia »

Kom på att jag glömde: Kvällsflaskan vid nattning är 200 ml havrevälling. Och hon har inte ätit på natten sedan hon började få gröt på kvällen för en månad sedan. Och lunchpurén är 5-månadersburk med kött i. Så hungrig på natten är hon INTE, ingen matvarg hos mig!
Liv 080325
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Skönt att ni fattat ett bra beslut och grattis till nappfrihet :D ! Buffning är absolut kristilldelning och ska inte användas till annat heller, då hamnar man lätt i buffträsket som du också var orolig för. Så backa nu och när du vill gå in och buffa - då först ska du ramsa. Överlåt till barnet att somna själv för hon kan om ni låter henne.

Lycka till!
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Och du - välkommen hit :heart: !
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Och sista sovpasset, gör det 45 minuter istället. 30 minuter är iget naturligt sömnpass, så det blir gärna skevt med sådana pass.
:D
Lilla Ia

Inlägg av Lilla Ia »

TorpSara skrev:Och sista sovpasset, gör det 45 minuter istället. 30 minuter är iget naturligt sömnpass, så det blir gärna skevt med sådana pass.
:D
Säkert? Tänkte det var för mycket så sent på eftermiddagen, och 30 verkar vara hennes naturliga rytm då hon ofta vaknat efter den tiden själv. Ser schemat bra ut i övrigt?

Vid lunchpasset nu somnade hon på 4 minuter! 3 buffar, ramsade ut, ramsade utanför och husljud, ramsade utanför igen!!

Tack för svar och råd och välkomnande!!
Liv 080325
Lilla Ia

Inlägg av Lilla Ia »

emma80 skrev:Hej! Skönt att ni fattat ett bra beslut och grattis till nappfrihet :D ! Buffning är absolut kristilldelning och ska inte användas till annat heller, då hamnar man lätt i buffträsket som du också var orolig för. Så backa nu och när du vill gå in och buffa - då först ska du ramsa. Överlåt till barnet att somna själv för hon kan om ni låter henne.

Lycka till!
Kram Emma
Tack för råd och väkomnande!! Jag ska skärpa till omedelbums!!! Verkar schemat bra tycker du?
Liv 080325
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Lilla Ia skrev: Säkert? Tänkte det var för mycket så sent på eftermiddagen, och 30 verkar vara hennes naturliga rytm då hon ofta vaknat efter den tiden själv. Ser schemat bra ut i övrigt?

Vid lunchpasset nu somnade hon på 4 minuter! 3 buffar, ramsade ut, ramsade utanför och husljud, ramsade utanför igen!!

Tack för svar och råd och välkomnande!!
Det finns ett fåtal barn som har 30 minuter. Då är istället 45 minuter onaturligt, så då får du ändra på morgonluren. Å andra sidan är det vanligt att övertrötta barn sover i konstiga sovpass, iakta henne så märker du. Hon är hur som helst tillräckligt liten för att klara en 45-minuterslur på eftermiddagen om det nu skulle passa (men behåll minst två timmar vaken innan natten). :wink:
Lilla Ia

Inlägg av Lilla Ia »

Det finns ett fåtal barn som har 30 minuter. Då är istället 45 minuter onaturligt, så då får du ändra på morgonluren. Å andra sidan är det vanligt att övertrötta barn sover i konstiga sovpass, iakta henne så märker du. Hon är hur som helst tillräckligt liten för att klara en 45-minuterslur på eftermiddagen om det nu skulle passa (men behåll minst två timmar vaken innan natten). :wink:[/quote]

Sant! Ska ju inte gå efter hur hon var innan med sina lurar, tänkte jag inte på! Ska testa att lägga det 15.45 när hon varit vaken sedan 13.30 och sedan blir hon vaken mellan 16.30 och 19.00. Behövs nog 2,5 timme där, 11,5 natt kanske passar henne bra. Får ändra med marginalkvartar senare när allt satt sig annars antar jag.
Liv 080325
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Ser bra ut med schemat! Fortsätt gärna berätta hur det går!

Kram Emma
Lilla Ia

Inlägg av Lilla Ia »

Det var katastrof vid läggningen nu i eftermiddag. Tog 15 minuter, så då kortade jag till 20 istället. Tyvärr var hon fortfarande trött då när hon vaknade och blev gnällig igen efter en kort tid vaken. Nattningen inför natten tog nästan en kvart med illtjut och kravla upp i position "bökande grisen" :(

Men hon fick iaf med sig ramsan in i sömnen ordentligt. Kan tillägga att det var pappan som nattade, och det var första gången han gjorde det själv. Jag antar att det kan ha vrit att han får buffa lite extra mot vad jag får göra eftersom hon liksom ska lära sig att det är samma fast med små skillnader? Typ buffrytm och ton på ramsan blir ju inte 100 exakt.

Ska bli intressant inatt...

Har kikat lite på schemat, och det är dumt med en 45-minutare på eftermiddagen egentligen. En 20-minutare med 12-timmarsnatt vore kanske bättre än en 45-minutare och 11,5-natt?

Då skulle det bli:
6.30 Glad morgon
7.00 Gröt
8.00 sova 45
11.00 Lunch
11.45-13.15 sova 90
14.00 mellis
16.15 sova 20
17.00 gröt
18.00 flaska+bus
18.30 sova

får det till 15.25 h, med 3 timmar mellan sovstunderna utom på kvällen då det är 2 men efter en kort vila, samt 3-4 timmar mellan målen exkl. kvällsflaskan.
Liv 080325
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

får det till 15.25 h,
Hej, jag hoppar bara in kort. Men...

Jag får inte ihop schemat du skrivit i inlägget till den summan du har, Jag får bara ihop 14,35 tim på schemat. :?

Kanske måste du sitta ner och revidera det en aning igen? Mitt tips är att du har långluren 2 tim eller sista luren 45 igen. Då är det totalt 15 eller 15,05. Sen vid 7 mån blir gärna sista luren 20 min med fördel. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Lilla Ia

Inlägg av Lilla Ia »

TorsMamma skrev:
får det till 15.25 h,
Hej, jag hoppar bara in kort. Men...

Jag får inte ihop schemat du skrivit i inlägget till den summan du har, Jag får bara ihop 14,35 tim på schemat. :?

Kanske måste du sitta ner och revidera det en aning igen? Mitt tips är att du har långluren 2 tim eller sista luren 45 igen. Då är det totalt 15 eller 15,05. Sen vid 7 mån blir gärna sista luren 20 min med fördel. :wink:
Tack...har såna problem att räkna sånt, har dyskalkyli...om jag ska ursäkta mig... :oops:

I och med att det blir svårt att få till tid innan nattning med 45 minuter på em kanske 2 timmar på långluren är bäst?
Liv 080325
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, finns det någon särskild anledning till att det måste vara 3 timmar mellan lurarna?
Annars är det ju ganska bra om du lägger långluren 11.30-13.30.
Men 20 min kan man med fördel tycker jag lägga tidigare. Det är ganska vanligt att de behöver ca 2,5-3 timmar vaken innan natten, men inte nödvändigtvis mellan lurarna. ;-)
Tack...har såna problem att räkna sånt, har dyskalkyli...om jag ska ursäkta mig...
Så klart du är ursäktad, vi räknar tillsammans! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Lilla Ia

Inlägg av Lilla Ia »

TorsMamma skrev:Hej, finns det någon särskild anledning till att det måste vara 3 timmar mellan lurarna?
Annars är det ju ganska bra om du lägger långluren 11.30-13.30.
Men 20 min kan man med fördel tycker jag lägga tidigare. Det är ganska vanligt att de behöver ca 2,5-3 timmar vaken innan natten, men inte nödvändigtvis mellan lurarna. ;-)
Tack...har såna problem att räkna sånt, har dyskalkyli...om jag ska ursäkta mig...
Så klart du är ursäktad, vi räknar tillsammans! :D
Tack! 8)

Nej, det är sant. Är kanske onödigt orolig att det ska vara svårt att få henne att somna om hon inte blir riktigt trött mellan..

så kanske 11.30-13.30 då? Och så 20-minutaren 15.40-16.00 så blir det 2,5 till nattning? Kan inte lägga den tidigare då vi är på babysång då på onsdagar, men då kan hon sova 20-minutaren i vagnen på väg hem. Samma grej med måndagsförmiddagar, babysim då så jag måste åka 9 och är hemma igen mellan 10.30 och 11.00. Men detta borde ju funka!!!!

Känner att jag måste verkligen få till ett bra schema som jag kan hålla fast vid så att det kan sätta sig! Så svårt att få till det själv, det är guld att ha er att bolla med!!

En del verkar tycka att jag är knäpp som väcker henne och klockar och så, men det lyssnar jag inte på!!! Ordning och reda, konsekvens och pålitliga rutiner, det tror jag verkligen på!!!!
Liv 080325
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"