Aron, sju månader vill inte somna om

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej :D !

Vill bara tipsa om den här tråden "att inte ha det som alla andra" :

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13862

:heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
m-t

Inlägg av m-t »

Stå på dig!!!!

Här är en till som är helilsk!! :twisted:
Har just haft besök av mamma några dagar som skulle "hjälpa till". :?

Håller med om att man får VÄLDIGT lite förståelse när man håller på med den här metoden. Vet inte hur många gånger jag försökt förklara för min mamma och ändå kommer samma sak alltid tillbaks "vad är det för skillnad på detta och skrikmetoden"?
Har just fått mina tvillingar att lyckas somna utan skrik för det mesta. De börjar känna sig trygga i sina sängar-ser hon inte det? Så fort någon råkar gnöla det minsta så ska hon in och "trösta" och tycka synd om, och jag blir fullständing GALEN!!! :evil:
Något annat man får höra är "jamen hon är väl inte trött! Barn har ju så olika sömnbehov". En 6-mån bebis som sov 9 timmar (innan vi började med kuren) är övertrött-men har inte lärt sig somna och komma till ro.

Eller allt tjat om att "nu behöver hon nog sova igen för att hon var så orolig i natt. Ska du inte lägga henne? Barn har ju olika dagar som vi vuxna"
Hon fattar inte hur viktigt det är med rutiner och exakta tider och blir nästan sur när jag försöker hålla sov och mattider. Våra bebisar är helt annorlunda nu än innan kuren :D , märker hon inte ens det?

...och så kommer slutklämmen som man alltid blir lika glad att höra "jamen du sov minsann inte särskilt mycket själv i den åldern"....

Jag får också kura helt ensam. Mycket för att vi har en väldigt livlig och trotsig 2-åring som min man tar hand om- med bravur!! Han stöttar mig däremot fullt ut i detta . Hade han inte gjort det hade jag nog exploderat.

Desto längre tiden går och desto bättre sovandet fungerar så kommer du kunna stoltsera :D med hur bra metoden fungerar. Folk kommer kunna se själva hur lätt det är att lägga!
Vi kurade 2-åringen för några år sedan. Han åt varannan timme dygnet runt och enda sättat att få honom att sova var att stå och dingla honom i bilstolen.
Efter kuren la vi bara honom bara och sa godnatt och han somnade direkt antingen vi hade gäster eller var borta. MÅNGA var det som blev väldigt imponerade över hur lätt han somnade.
Tror heller inte du behöver vara orolig när andra ska natta Aron för han kommer lära sig vad som gäller när just du nattar och hitta tillbaks till sin rytm på en gång igen om någon annan klantar till det.

Lycka till!! :heart:
Tvillingflickor födda 6 mars-08 och en busig storebror född 17 april-06
Arons mamma

Inlägg av Arons mamma »

Hej alla fina människor! :heart:
Jag läste tråden jag fick länkad till mig, dock inte hela. men jag kände iallafall att jag skall fortsätta vara stolt över att jag håller på med Annas kur. Den fungerar ju uppenbarligen. Människor får säga vad de vill. Men det känns viktigt att få med mannen på detta. Hur jag skall göra ikväll med nattningen vet jag inte än. Jag tror iallafall att jag skall köra "nalletricket" innan, som du bea tipsade om (Du e verkligen bra du Bea! Du har hjälpt mig mycket.) :-({|= . nattningen går ju så perfekt för mig nu. Aron somnar nästan innan jag hunnit ut ur rummet. Så karln min borde ju fixa det. Bra att ni tror att jag kan lämna honom med någon en kväll utan att allt går åt skogen om det trasslat. :) Jag känner verkligen att jag skulle behöva komma bort och ha kul en kväll med kompisarna. Egoist kanske, men det var ju såååå längesen. Det är nog sen vargtimmarna han skulle få problem med om jag inte är hemma.

Jag var tvungen att lägga eftermiddagsvilan lite tidigare idag. Aron var så trött långt innan och jag kämpade länge för att hålla honom på humör. han ammade efter mellanmålet och somnade. Jag väckte upp honom och lade honom i vagnen (han var nog lite yrvaken) där han somnade tjugo minuter före utsatt tid. Sådär får jag inte slarva! När skall jag väcka honom nu då? Efter 1,5 timme eller klockan fyra när han annars skulle upp? Det märks när jag själv är för trött, för då orkar jag inte med när han blir trött. Han verkade trött igår också innan jag lade honom på eftermiddagen, så jag måste kanske köra vilan lite tidigare iallafall. men då vaknar han tidigare och hinner bli trött till kvällen kanske. Nu ser schemat ut så här:

7.00 God morgon
7.15 Frulle
9.15 fm vila 1,5 h :arrow: 10.45
11.00 lunch
14.00 mellis
14.30 em vila 1,5 h :arrow: 16.00
17.00 middag
18.00 bus, bad
19.00 kvällsmål
19.30 sova för natten

Ser det ok ut annars tycker ni proffskurare? 8)
// mamma till Aron född i januari 2008, kurad i början av september-08, bebis född januari 2010
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14303

Ger dig en länk om scheman om du inte redan läst den. Jag har ingen erfarenhet att ha två lurar vid 7 mån, jag bytte till två vid 8 mån. Han sover 14 tim nu? Kanske att han skulle behöva 14,5... :-k Eftersom han blir så trött tänker jag. Kanske få in en 20 min-lur någonstans, ev lägga em-vilan som lunchvila och en 20 min på em? Eller plussa på så han sover 2 tim någon gång istället för 1,5...

Om han somnar en kvart innan så väcker du en kvart innan. Men om han verkar väldigt trött så kan han få sova den extra kvarten. :wink:
(Du e verkligen bra du Bea! Du har hjälpt mig mycket.)
:oops: :D Tack! :heart:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Arons mamma

Inlägg av Arons mamma »

Morning!
Mja.. fast det är redan 14,5 h. Jag tog bort sista vilan för han behövde den aldrig. Det gick bra igår ändå. Han var pigg hela kvällen fram till läggdags. känns som om jag börjar få ordning på detta. jag hör av mig igen om det behövs.
Tack!
// mamma till Aron född i januari 2008, kurad i början av september-08, bebis född januari 2010
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

:thumbsup:
Arons mamma

Lite strul

Inlägg av Arons mamma »

Hej alla!

Aron blir tio månader på torsdag. Han har efter lång tid av goda nätter fått lite struliga morgnar. Vi har väckarklockan på åtta, men nu har han vaknat vid sextiden två morgnar, och flera morgnar före det vid sju. Ibland somnar han om ganska snabbt efter att jag ramsat, ibland ligger han vaken 45 minuter och varvar gråt med prat, somnar om och vaknar igen efter en kort stund. Igår när han låg vaken så länge steg jag upp och tittade till honom. Han hade kissat så mycket att blöjan luktade starkt och var så tung att jag bytte den på honom där han stod i sin säng. Sedan somnade han om efter en stund. Han har ofta jättefull kissblöja och jag undrar om det är därör han inte kan somna om. Annars kanske det kan vara det att jag faktiskt flyttat fram schemat lite. Men det fungerade ju bra i början.

till råga på detta har han börjat bli kinkig på maten. Han vill äta själv så jag har alltid plockmat till honom när han får tex. gröt. Men så fort det handlar om "riktig" mat vill han inte ha något. Han plockar i sig några bitar och jag kan få i honom några skedar mixat, sen är det stopp. slår bort min arm när skeden närmar sig. När det däremot är något gott som frukt och annat sött äter han med nöje. Jag vet att man inte skall stresa upp sig, men jag undrar om han får i sig vad han behöver när han inte vill ha kött och grönsaker. Ersättning dricker han ur pipmugg till ålen på dagen, flaskan får han på morgon och kväll. Han dricker sig gärna mätt på mjölken då det är flaska.

Så här ser schemat ut nu:

8.00 God morgon
8.30 Frukostgröt, smörgås och ersättning ca 100-120 ml
10.30-11.15 Sova 45 minuter
11.30 lunchgröt och plockfrukt, ersättning
14.30 Mellis- ofta en smörgås, joggis, mjölk
15.30-17.00 sova middag 1,5 h
18.00 middagsmål, hemlagat/burk och olika plock och ersättning ca 100 ml
20.00 kvällsmål, smörgås, gröt,mjölk ca 100-120ml
20.30 sova natt

Dagsömn= 2,15 h Nattsömn= 11,5h Totalt= 13,45h

Han sover också i sängen på dagarna därför att han sover bäst där (Vi är ute på hans vakentid istället). Länge har han somnat direkt jag lagt honom, men nu har han börjat gråta när jag lägger honom på dagen. på kvällen somnar han fortfarande lugnt och skönt på direkten.

Jag undrar om någon vet vad detta plötsliga morgon- och matstrul betyder och om någon kanske har något tips.

Tack på förhand!
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej!

Vad roligt att det gått så bra för er. :D
Jag undrar om någon vet vad detta plötsliga morgon- och matstrul betyder och om någon kanske har något tips.
Angående sömnen så om han inte låter ledsen så skulle jag göra betryggande husljud eller sätta på klassisk musik utanför som han kan somna lugnt till. Så kommer lugnet komma tillbaka.

Angående maten så skulle jag bjuda på säkra kort. Tex. om han tycker om köttbullar och makaroner så skulle jag erbjuda det ganska ofta. Lägga maten i olika separerade högar på talriken. Ärtor och majs brukar vara poppis här hemma. Sedan skulle jag fylla på med bananbitar eller annan frukt tills det är helt stopp. Banan är det mycket nyttigt i plus att det är mycket energi. Jag lovar att han inte kommer att svälta ihjäl.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Arons mamma

Inlägg av Arons mamma »

Tack för ditt svar Ida! :D

Nu har Aron dessutom fått sådan himla hosta som väcker honom om morgonen. Men annars har han somnat om bra de senaste två morgnarna. Snuvan hade precis gått över efter flera veckors förkylning. Man skall inte ropa hej innan man kommit över ån tänkte jag då hostan kom... Suck. Jag skall till bvc imorgon på rutinundersökning. Jag vet inte om jag skall måsta ringa dit angående hostan idag, eller vänta tills imorgon. Det är som om hostan blir värre över natten och sedan bättre på dagen. :roll:

Tror ni det kan vara förkylningen som gjort att han fått jobbiga morgnar igen? Detta är första gången Aron är sjuk på något som helst vis. Dock ingen feber. och det verkar inte bekomma honom mycket på dagen, förutom att han hinner bli trött innan sovstunderna.

Ang favoritmat så är det frukt och smörgås som gäller för Aron. :lol: Han gillar ingen "riktig" mat så värst mycket. Men jag sätter nog fram så får han äta vad han vill. Kan ju lägga fram riktig mat först då, tills jag ser att han inte vill ha mer, sedan sätter jag fram frukten. Jag kan inte sätta tallriken framför honom för han kastar den i golvet- varje gång. Jag brukar plocka högar från tallriken på bordet faktiskt.... :idea: Borde finnas tallrikar man kan spänna fast i bordet. :wink:

Måste bara berätta vad de rekkomenderade mig på rådgivningen sist (bvc) jag var dit. typ såhär: "Vid tio månader kan du börja ge mjölkprodukter, vid ett år kan du börja med mjölk. Sen rekommenderar vi ju lättprodukter. Fettfri mjölk" osv... För att barn blir så överviktiga nuförtiden. Jag är så emot att ge sånt till barn. Sen får alla tycka som de vill. Och de sa jag åt henne också. Hon skrev ändå ner rekommendationerna i Arons bok. Hur gör ni med mjölkprodukter?
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej!

Hoppas förkylningen snart är över. Och den lilla fnurran med det. :wink:

Här äts det turkisk youghurt och den vanliga mjölken (Arlas röda). Har olja i maten också. Så här små barn ska inte ha lättprodukter anser jag. :)
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Bluna skrev:Hej!

Hoppas förkylningen snart är över. Och den lilla fnurran med det. :wink:

Här äts det turkisk youghurt och den vanliga mjölken (Arlas röda). Har olja i maten också. Så här små barn ska inte ha lättprodukter anser jag. :)
Samma här. Skulle aldrig falla mig in.
Arons mamma

Inlägg av Arons mamma »

Tack, skönt att höra att jag inte e ensam om att tycka så. Hon på rådgivningen mena på att man skall ge några teskedar av någon slags vegetabilisk olja för att kompensera med då man inte ger de "onyttiga" animaliska fetterna. Men jag använder ju både rapsolja/smör i maten. Sen tänker jag inte heller börja med några lättprodukter. De e sockret jag tycker man skall avstå ifrån.
duggan

Inlägg av duggan »

Jag håller med till fullo, men kom ihåg att rapsoljan ska vara kallpressad också :wink:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"