Jag har en dotter född 070221, alltså drygt 18 månader. Försökte kura henne när hon var 7 månader men kom inte hela vägen fram då. Hon har sedan dess sovit gott, nästan alltid hela nätter, men har fått hjälp vid läggningar och ibland behövt hjälp för att somna om. Vi lyckades aldrig få henne att somna själv, men var ändå nöjda med rätt snabba och lätta läggningar.
Nu har hon börjat sova kortare och kortare. Denna vecka har hon varit nere i 9,5 timmar vissa nätter
Gårdagkvällen gick bra. Hon skrek och ålade sig under min solfjäder i exakt 20 minuter och jag ramsade mig ut och hon somnade efter ett gny...
Ikväll skulle jag backa och gick ut lite tidigare, efter ca 10 minuter. Hon var sömntung och trött och jag tänkte att det kanske går. Har varit inne en gång och solfjädrat ner henne, men hon kom igång efter en stund igen. Nu är hon förtvivlad och jag ramsar på och gör en massa ljud (disk + musik). Nåja, jag fortsätter så, det måste funka!
Jag tror på SHN. Jag har använt mig av alla verktyg och det har verkligen varit klockrent. Men, jag får inte till "Skrattet till gonattet". Jag tror att det också var där det stöp förra gången. Det är lite pinsamt att skriva, för man vill ju inte vara en förälder som inte kan få sitt barn att skratta ordentligt
Förr hade vi välling framför teletubbies, saga och gonattsång och sen i säng. När vi nu kör om kuren har vi följt alla regler: Saga och välling i soffan, sen bus i 10-20 minuter och bums i säng. Vilka är då problemen?
1. Vi kan inte få henne att kikskratta i 20 minuter i sträck... Kan ni det med era barn? Vi springer runt och jagar varann i lägenheten, gömmer oss och letar efter varandra, skrattar hela tiden, men inte alltid så vi (läs "hon) kiknar. Vi busar i sängen, musramsa med kittel, blås på magen, flyga flygplan och visst kiknar hon, men inte så långa stunder...
2. När vi sen flyger in i sovrummet är hon ju alldeles exalterad och vill inte alls sova. Blir ledsen för att leken och det roliga är slut och allt det där sömntunga som fanns vid sagan är som bårtblåst. Kan nån förklara?
3. Ska man köra skrattet också för lunchsömnen? Lika länge?
Tror förresten att hon somnade nu. Det har iallafall varit tyst i 10 minuter efter min fina bekräftelse... Då tog det 40 minuter ikväll inalles. Kanske inte är så tokigt för att vara kväll 2?
Och hon fixade det själv! Trots att hon var ganska arg på "mamma" och "pappa"... och "morfar" och "bubblor" (fråga mig inte var det kommer ifrån) vilka hon alla skrek på.
Tacksam för all skratthjälp jag kan få!