Problem med skrattet... tror jag

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
iveranna

Problem med skrattet... tror jag

Inlägg av iveranna »

Hej!

Jag har en dotter född 070221, alltså drygt 18 månader. Försökte kura henne när hon var 7 månader men kom inte hela vägen fram då. Hon har sedan dess sovit gott, nästan alltid hela nätter, men har fått hjälp vid läggningar och ibland behövt hjälp för att somna om. Vi lyckades aldrig få henne att somna själv, men var ändå nöjda med rätt snabba och lätta läggningar.

Nu har hon börjat sova kortare och kortare. Denna vecka har hon varit nere i 9,5 timmar vissa nätter :( ... Hon blir också allt svårare att söva och det kan ta över en timme ibland. Så... Vi bestämde oss för att kura på riktigt igår igen.

Gårdagkvällen gick bra. Hon skrek och ålade sig under min solfjäder i exakt 20 minuter och jag ramsade mig ut och hon somnade efter ett gny...

Ikväll skulle jag backa och gick ut lite tidigare, efter ca 10 minuter. Hon var sömntung och trött och jag tänkte att det kanske går. Har varit inne en gång och solfjädrat ner henne, men hon kom igång efter en stund igen. Nu är hon förtvivlad och jag ramsar på och gör en massa ljud (disk + musik). Nåja, jag fortsätter så, det måste funka!

Jag tror på SHN. Jag har använt mig av alla verktyg och det har verkligen varit klockrent. Men, jag får inte till "Skrattet till gonattet". Jag tror att det också var där det stöp förra gången. Det är lite pinsamt att skriva, för man vill ju inte vara en förälder som inte kan få sitt barn att skratta ordentligt :oops: .

Förr hade vi välling framför teletubbies, saga och gonattsång och sen i säng. När vi nu kör om kuren har vi följt alla regler: Saga och välling i soffan, sen bus i 10-20 minuter och bums i säng. Vilka är då problemen?

1. Vi kan inte få henne att kikskratta i 20 minuter i sträck... Kan ni det med era barn? Vi springer runt och jagar varann i lägenheten, gömmer oss och letar efter varandra, skrattar hela tiden, men inte alltid så vi (läs "hon) kiknar. Vi busar i sängen, musramsa med kittel, blås på magen, flyga flygplan och visst kiknar hon, men inte så långa stunder...

2. När vi sen flyger in i sovrummet är hon ju alldeles exalterad och vill inte alls sova. Blir ledsen för att leken och det roliga är slut och allt det där sömntunga som fanns vid sagan är som bårtblåst. Kan nån förklara?

3. Ska man köra skrattet också för lunchsömnen? Lika länge?

Tror förresten att hon somnade nu. Det har iallafall varit tyst i 10 minuter efter min fina bekräftelse... Då tog det 40 minuter ikväll inalles. Kanske inte är så tokigt för att vara kväll 2?

Och hon fixade det själv! Trots att hon var ganska arg på "mamma" och "pappa"... och "morfar" och "bubblor" (fråga mig inte var det kommer ifrån) vilka hon alla skrek på.

Tacksam för all skratthjälp jag kan få!
Anna, mamma till världens ljuvligaste lilla skrutt, född 070221
TorpSara

Re: Problem med skrattet... tror jag

Inlägg av TorpSara »

Hej, välkommen hit!

Vad bra at tni tar tag i det, jag tror att ni snart nog kommer att vara i hamn!
iveranna skrev:Hej!
1. Vi kan inte få henne att kikskratta i 20 minuter i sträck... Kan ni det med era barn? Vi springer runt och jagar varann i lägenheten, gömmer oss och letar efter varandra, skrattar hela tiden, men inte alltid så vi (läs "hon) kiknar. Vi busar i sängen, musramsa med kittel, blås på magen, flyga flygplan och visst kiknar hon, men inte så långa stunder...
Du behöver inte ha 20 minuters gapskratt, men hon ska vara nöjd och färdigskrattad och skitglad när allt är klart, så jag tycker att ni gör precis rätt! TorsMamma här på forumet skrev att det ska kännas i kroppen som när man varit på riktigt bra StandUp, det ska vara lite skönt att få sluta skratta...
2. När vi sen flyger in i sovrummet är hon ju alldeles exalterad och vill inte alls sova. Blir ledsen för att leken och det roliga är slut och allt det där sömntunga som fanns vid sagan är som bårtblåst. Kan nån förklara?

Vi kör en liten nedtrappningsprocedur. Välja mjukis, natta lampan, dra ner rullgardinen. In alles tar det kanske 2 minuter max. Då hinner Edvard fatta att det är dags, nu. Och det accepteras bättre här än flygplan i sängen. Där är de ofta lite olika. Det viktiga är att du inte dröjer kvar.
3. Ska man köra skrattet också för lunchsömnen? Lika länge?
Ja, i början. Sedan med tiden kommer det säkert att bli kortare och kortare. Vi ökar på tiden de fall vi har fnurra, och det är ett stensäkert kort.
Tror förresten att hon somnade nu. Det har iallafall varit tyst i 10 minuter efter min fina bekräftelse... Då tog det 40 minuter ikväll inalles. Kanske inte är så tokigt för att vara kväll 2?
Nepp. Helt utmärkt.

Du fixar det här galant ju! :thumbsup:
cillus

Inlägg av cillus »

Hej.

Nu är jag lite "sleten" när jag skriver..men mina tankar är:

Grejjen är väl att de skall ha med sig en positiv känsla ner i sängen?
Alltså är det inte helt nödvändigt med just gapskratt.

Att hon inte gapskrattar kan bero på tröttheten.
Vi har en tjej i samma ålder och de dagar sömnen råkar stå på minus så skrattar hon knappt alls,ungefär som om hon inte orkar, men hon är road dock.
Mamma till Flicka februari 2007, Pojke född augusti 2012
Bonusmamma till flicka född 2011
Gravid, beräknad födsel oktober 2013
iveranna

Inlägg av iveranna »

Tack för era bra svar!

Hon sov hela natten och vaknade 20 minuter innan utsatt tid. Vi ramsade en gång och "väckte" henne sen med 10 minuter kvar (inom marginalkvarten) eftersom hon var lugn. Härligt! Redan nu börjar hennes svarta ringar under ögonen försvinna. Stort tack till Anna och alla andra hjälpare!

Då gör vi så ikväll att vi gör en kort nedvarvning, släcka lampan, säga godnatt till pappa och få gosedjuret, så blir det nog bra. Hon verkar faktiskt förstå också att det är bus före läggdags, så det kanske löser sig därför också... Och jag slutar bekymra mig över att hon inte gapskrattar hela tiden :wink:

/Tack igen!
iveranna

Inlägg av iveranna »

Ikväll somnade hon på 20 minuter!

Och hon skrek nästan inte alls under tiden utan satt (?) mest och gurglade och pratade på i sängen ("älskar mamma, älskar pappa" - det är svårt att inte svara ;-)

Vi körde en kort nedvarvning (Tack för tipset TorpSara!) efter skrattet, gonatt till mamma (pappas läggning), erbjöd mer vatten och mer välling samt gav lite näsdroppar. Fick gosedjuret och släckte lampan. Hon gjorde egentligen bara en liten protest och gnällde till några gånger under de 20 minuterna, men det verkar som att hon redan accepterat att hon ska somna själv.

Skönt att veta att det inte behöver vara kikskratt hela tiden. Hon älskar leken och är jätteglad, men jag kunde också se ikväll att hon blev jättetrött av skrattandet...

Ska det vara så här lätt? Wow!

Jag som tyckte att jag läste att det är svårare på äldre barn. Just nu (peppar, peppar) är det betydligt enklare än förra gången iallafall.

Stort tack igen!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ska det vara så här lätt? Wow!
JA! :D
Nå, jag tror att ni ju gjort lejonparten förra gången. 'även om ni bara kom halvägs. Det är de första stegen (och sista finliret) som är jobbigast!

Bra jobbat, och vad härligt med en så glad läggning! :thumbsup: :heart:
iveranna

Inlägg av iveranna »

Det har fortsatt bra!

Vid lunchen igår solfjädrade jag 20 sekunder, ramsade ut och hon somnade efter ca 7 minuter efter lite bus i sängen och bekräftelse. Och, jag fick väcka henne efter 1.30! Har nog aldrig hänt förr...!!! Hon som alltid föredragit halvtimmar.

Igår kväll tog läggningnen lite längre tid (kanske för att hon sov så gott på lunchen?). Pappa lade, SF ca 15 sekunder och ramsa ut. Sen tog det nog 30 minuter innan hon sov. En nerlugnande ramsa, en bekräftelse som inte blev det och en bekräftelse till var dock allt som behövdes. När vi tittade till henne lite senare hade hon slängt ut kudden ur sängen och lagt på sig täcket vilket hon aldrig gjort tidigare. Hon har bara ropat på oss: "täcke!". Nu känns det som om hon tar eget ansvar för de timmar hon sover.

Vilken lättnad det är för oss! Att slippa sitta med henne, böjd över spälisen i en - en och en halv timme! Att veta att hon fixar det själv och att hon inte är särkilt ledsen! Att hon sov till 6.50, 5 minuter längre än schemat i morse! Mamma och pappa behöver inte lägga sig vid nio av rädsla för att hon ska vakna 05... Jippeee! Livskvalitet!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Vad härlig läsning, iveranna :D
Bra jobbat :thumbsup:

:wink: Men jag undrar lite över det här:
iveranna skrev: Att hon sov till 6.50, 5 minuter längre än schemat i morse!
Väcker ni henne på morgonen?
Det är en jättevikig del i shn att också väcka barnet på morgonen, så att hon känner att det är ni som har full koll på både när det är dags att sovas och dags att vakna :!:
Jättebra är väckarklocka, vi har våran alldeles utanför barnens rum så den väcker både oss och barnen :wink: :!:

Kram och fortsatt lycka till!

Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
iveranna

Inlägg av iveranna »

Jodå, vi "väcker" henne också med väckarklocka. Uppstigningstiden är 6.45, men så länge har hon inte sovit på många veckor, men i morse var både hon och vi trötta... Jag hörde att hon började röra på sig vid 6.49 (babymonitor) och gick då in och väckte med buller och bång!

Så vi visar att vi har tagit kontrollen. Men just i morse utnyttjade marginalkvarten med fem minuter... Är inte det OK?
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Det är helt okej :D :!:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
iveranna

Inlägg av iveranna »

Hej igen!

Det har gått fortsatt bra, men idag sov hon bara 1 timme under dagluren. (= tillbaka i gamla ovanor?) Verkade trött på kvällen, så jag tänkte att det blir nog inga problem. Hon var nästan för trött för att busa och skratta, men kändes ändå nöjd, så jag lade henne enligt schemat, trots att skrattet kändes lite dåligt...

Nu har hon hållt på i sängen i 45 minuter. Inte gråtit, bara pratat, krånglat och styrt runt. Jag har musik på och sitter och surfar. Har givit henne två ramsor när hon tydligt har skickat ut frågor.

Kan det vara det berömda återfallet? Ingen större fara i och för sig, men det känns som hon förlorar viktig sovtid...

Har någon några tips för att få en 19 månaders att skratta mer?

Tack igen!
/Anna
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Jag tycker ni jobbar på bra. Det är bara att nöta på så trillar snart poletten ner.

Lilltjejen är i förtrotsen oxå och då har de en tendens att fråga lite mer. Dagsömnen krånglar ofta i denna ålder. Det är bara för er att svara tryggt på hennes frågor så är hon/ni snart på rätt bana igen.

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
iveranna

Inlägg av iveranna »

sHej igen alla goda hjälpare!

Nu har vi hållit på i ungefär två veckor och jag tycker att det funkar OK, men inte bra. Jag undrar om ni har några ytterligare tips och råd.

Frågor:

1. Numera somnar hon alltid själv. Jätteskönt! Men, vi skrattar, "varvar ner" nån minut (drar för gardin, säger gonatt, erbjuder vatten och gosedjur) och lägger sen. När vi lägger ramsar vi 1x4 vid tillrättaläggandet. Sen går vi ut med ytterligare en ramsomgång. Det känns lite tokigt, för den andra blir ju direkt på den första... Ska det vara så? Eller ska man skippa tillrättaläggningsramsan när allt funkar?

2. Ska man väcka med väckarklockan även efter lunchsömnen? Om hon sover, vill jag ju inte bara kliva in? Eller ska jag knacka? Köra en väckningsramsa?

Problem

3. Sövningarna har de senaste dagarna tagit lång tid. Hon har svårt att komma till ro, och ibland har hon härjat runt i sängen i upp till 40-50 minuter. Vi har satt på musik, diskat, fört oväsen. Det hjälper inte. Några gånger har jag gått in, lagt tillrätta, stoppat om och ramsat ut igen och då har hon somnat. Självklart har jag provat att ramsa utanför dörren ett antal gånger innan...

4. Hon har börjat vakna tidigare och tidigare... Igen... Vi kör stenhårt med väckarklockan och spelar musik om hon skriker på oss. Jag försöker pangramsa, men är ju rätt trött vid det laget, så jag kanske inte låter så bestämd som jag ska. Vad mer kan vi göra?

Resultatet av 3 och 4 är att hon ibland bara får 10,5 timmars nattsömn och det är för lite. Vår pigga glad tjej blir trött och lättretlig, ffa när hon vaknar/vaknat.

Skulle bli jättetacksam för ytterligare råd!
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Jag ska försöka svara på dina frågor.

:arrow: Du ska inte ramsa när du lägger tillrätta. Ramsar henne gör du på väg bort och ut ur rummet.

:arrow: Jag tycker inte du behöver använda väckarklocka vid dagluren. Det är väl bra att gå in och göra lite ljusare och smeka över kinden. Att man använder väckarklocka på morgonen är att de flesta barn har en tendens att vakna för tidigt. Klockan används då som en signal att det är morgon. Att klockan bestämmer när det är morgon, inte barnet.

På fråga 3 och 4 tycker jag ni agerar alldeles rätt. Att hon inte somnar med en gång är ju inget konstigt. Om hon vill härja runt i 30-40 minuter och avsluta sin dag på det viset så är det upp till henne. Du kan inte sova åt henne. Om du känner att hon hamnat i en ond cirkel med sitt härjande så kan du ju gå in tidigare och lägga tillrätta, kanske efter en kvart, så somnar hon tidigare.

Angående tidiga uppvak så kan de sitta i ett tag. Jag uppfattar det som om ni pangramsar när hon skriker på er. Se istället till att kasta iväg en hög och klar ramsa när ni hör det första pipet från henne, sen avvaktar ni. Hon ska inte skrika sig till en pangramsa den ska komma innan hennes skrik. Är du med?

Hoppas du fick några svar på dina frågor.
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "