Sovare med för tidiga morgnar igen

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
othelia

Sovare med för tidiga morgnar igen

Inlägg av othelia »

Hej

Vi har en son som blivit hemmakurad och sovit bra en lång tid nu. Han har alltid velat ha morgon för tidigt, och dte övriga sovandet har fungerat bra. Vårt nuvarande schema ser ut så här:

07.30 Morgon
08.00 Frukost
11.30 Lunch
12.00-14.00 Dagssömn
14.30 Mellanmål
16.30 Middag
19.15 Kvällsgröt
20.00 Natt

Detta schema har fungerat bra en tid och det var han själv som började sova ända till 7.30, istället för 7.15. Vi tyckte det passade bra :wink: och han har sovit så en längre tid nu. Nu har han dock börjat vakna redan vid 06. Vad ska vi göra??? Vi brukar ramsa en gång men han ligger och ropar på oss och pratar. Det är väl helt ok?

Dagssömnen hr han också varit nöjd med 2 timmar en lååång tid, men nu har han börjat vakna efter 1,5 timme. Betyder detta att han skulle vara redo för att korta dagsluren för att han ska sova längre natt? Eller ska vi förkorta natten och behålla 2 timmars dagssömn?

Många frågor alltså. :D Detta är bara andra morgonen som han vaknar så tidigt som 06 men vi vill inte att allt vårt arbete rinner ut i sanden. Snabbt fastnar man i ett dåligt mönster. Ngn insatt får gärna kommentera vårt schema också och föreslå förändringar ifall det behövs.
Son född 9 januari 2007
Dotter född 27 maj 2009
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej! :D

Jag tycker inte att ni ska korta dagluren. Sånt här strul dyker upp ibland och det är då som det är så skönt att veta vad man ska göra. Ni har ju alla verktyg med er.

:arrow: Lite tankar från mig:

Kan vara förtrotsen som spökar lite. Det betyder att barnets värld är lite i obalans och en av tecknena är ofta att sömnen kan strula lite. Och allra oftast är det dagluren och de tidiga uppvaken som strular.

Ert schema nu innehåller bara 11.5 timmar på natten så jag tycker absolut att ni ska behålla 2 timmar på dagen. När förtrotsen kommer och världen skakar lite så är det viktigt med alla sömntimmar även om barnet inte begriper det :roll:

Om du vill ändra nuvarande schemat så skulle jag ha skjutit fram dagluren till 12.30. Han får då 5 timmar vakentid på förmiddagen och 5,5 på eftermiddagen. Att han "bara" varit vaken 4.5 h kan var en orsak till att han vaknar efter 1,5 timme.

:arrow: Här kommer andra tankar.

Jag tycker spontant att du ska lägga honom en halvtimme tidigare så har får 12 h natt. Att man tidigarelägger brukar aldrig inverka på hur länge de sover på dagen. Så mitt tips är att utöka sömnen med 30 min/dygn.
Vad tror du om det?

Tycker oxå att middagen skulle kunna vara senare. Som det ser ut nu så går det bara 2 h mellan mellanmål och middag. Middag 17.30 hade passat bättre.

Så här kommer helt enkelt ett schemaförslag: :wink:

07.30 Godmorgon + frukost
11.30 Lunch
12.30 -14.30 sova (eller till 14.00)
14.30 mellanmål
17.30 middag.
19.00, 19.15 nattslurk.
19.30 Gonatt.

Ni gör helt rätt i att ni ramsar en gång vid tidigt uppvak. Ramsa direkt när ni hör minsta ljud ifrån honom. Hög och klar ska ramsan vara så att han verkligen förstår att det fortfarande är natt. Gör gärna lite husljud så det inte är alldels tyst. Detta med tidiga uppvak går ju över men det krävs lite tålamod och is i magen från föräldrarnas sida. :wink:

Vad tror du om detta?
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
othelia

Inlägg av othelia »

Tack för tankarna! :D Fastän man vet lite hur man ska göra så blir man alldeles ifrån sig när det inte fungerar. Står nästan handfallen och då är det tur att det finns folk att fråga. :D

Jag skulle inte heller vila korta dagssömnen för det är skönt att han sover så pass länge som han gör. Dessutom brukar han vara supertrött då klockan ringer efter 2 timmar. Vill bara sitta i famnen och morna sig.

Kvällarna är jag inte så på att tidigarelägga eftersom det blir svårt för mannen att träffa sonen då. De träffas 5 minuter på morgonen och kvällarna har varit deras grj. De brukar vara ute mellan 18-19 och då skulle sonen inte hinna i säng till 19.30. Men vi ska ta en allvarlig funderare här hemma :)

Hur är det annars med mellanmål? Hur länge behövs det? Nu äter han typ inget mellanmål alls. Äter han lite mer mellanmål 14.30 så då äter han knappt ngn middag.

Med andra ord, jag tycker att vårt schema med mattider är rätt ok. Lunchen och dagssömnen kan vi flytta på. :D Men middagen och kvällsgröten flyttar vi inte så gärna på. Genom att vi har dem den tid vi har så hinner vi med utelek både förmiddag och på kvällskvisten. Äter vi middag först 17.30 kommer gröten snabbt inpå och då hinna det inte med ngn utevistelse på kvällen.

7.30 Väckning
8.00 Frukost, gröt 2,5 dl+mjölk (beroende på hungersgrad även 1 macka)
11.30 Lunch, 1 portion potatis/ris+ tillbehör (sallad, sås)+ mjölk
12.30-14.30 Dagssömn
14.45 Litet mellanmål, en frukt/fil+ mjölk
16.30 Middag, 1 portion potatis/ris+ tillbehör (sallad, sås)+ mjölk
19.00 Kvällsgröt, gröt 2,5 dl+ mjölk
19.30 Natt

Är det ett schema som du tycker skulle kunna fungera? :D Satte in maten också så får du säga ifall du tycker att han äter helt ok mängd? :roll:
Son född 9 januari 2007
Dotter född 27 maj 2009
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej othelia :D

Hoppar in här istf Susanne, hoppas det går bra :wink: :!:

Jag tycker ditt schema ser superbt ut, både med mat och sömn!

Mellanmålsfunderingen: jag tycker de "riktiga" måltiderna är viktigast, så det är inte alls jätteviktigt med mellanmål! Nu har jag gjort så här hemma med Frida, att hon får en klase vindruvor eller en annan frukt i bitar i en skål när hon vaknar från vilan, bara för att hon är så sur då :roll: . Och lite vatten i en sportflaska, sen får hon sitta i soffan och pilla med det och vakna till. Funkar jättebra!

Jag tycker ni ska köra på som du tänkt, och gör som Susanne rekommenderade om de tidiga morgnarna; pangramsa och avvakta! Och inför väckarklocka, som får ringa in morgonen! Brukar funka hur bra som helst :wink: :!:

Hur har det gått de senaste dagarna :?:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
othelia

Inlägg av othelia »

Hej igen Miar :D

Vi kan inte räkna med imorse för vi var på kräftskiva igår kväll. Så det blev väckning mitt i natten för att åka hem, men han somnade snällt efter bilfärden på max 10 minuter. SOv dessutom ända tills det blev morgon så natten var bra.

Vi har redan väckarklocka och det har fungerat super fram tills nu. Imorgon kör vi igång på allvar med det nya schemat. Så då kan jag uppdatera och fråga ifall det dyker upp fler frågor.

Jag tycker liksom du att de varma målen är de viktigaste. Så mellanmålet får ge vika för att hungern ska infinna sig till de stora måltiderna. Jag tror vi fortsätter såsom nu, vindruvor, en del apelsin/satsumas eller liknande. Alltså inte ngt mer.

Vi får se hur det sätter igång imorgon då :D Tror egentligen inte att det blir stora problem då han annars har fungerat bra. Det har bara varit den senaste tiden (några få morgnar) som varit problematiska nu. Men vi vill ju inte att det blir sämre och blir en dålig ovana så därför ville vi ha synpunkter på schema :D
Son född 9 januari 2007
Dotter född 27 maj 2009
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Jag tror också att det kommer att gå finemang för er, du har tänkt igenom det här så i morrn är det bara att tuta och köra :wink: :!:

Du berättar väl hur det går för er!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
othelia

Inlägg av othelia »

Hej

Tillbaka efter en lång vecka känns det som. Vi har kört med det nya schemat och nu är vi väldigt trötta. Sonen vaknar oftast kring 06.30 på morgonen och har väldigt svårt att somna på kvällen. Han kan ligga vaken i 30 minuter innan han somnar. Vad göra nu????

Hur gick det så att han som sovit bra till 07.30 börjar vakna åtminstone en timme tidigare och ibland till och med mera?

Har försökt ge det tid men han verkar inte haka på vår idé. :(
Son född 9 januari 2007
Dotter född 27 maj 2009
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej othelia!

Då får vi börja felsöka lite!

Hur länge och hur bra sover han på dagluren?

Är det absolut kolsvart? Och svalt?

Skrattet till gonattet, funkar det bra?

Precis som Susanne sa så tror jag att det är en stor dos förtrots med i spelet, och då gäller det att man inte börjar peta och ändra för mycket, för då kan det bli ännu värre.

Vad gör han när han vaknar på morgonen? Känner du att det är du eller han som beslutar när morgonen börjar? För om du känner att det är han som bestämmer det, då gör förmodligen han det också :wink: :!:

Vi hade en fnurra med Frida för ett tag sen här hemma, hon vaknade konstant en halvtimme innan det var dags, och tiden hade verkligen satt sig i kroppen på henne.
Till slut gjorde jag så att jag ställde klockan på alldeles innan jag visste att hon skulle vakna, så att det blev jag som väckte henne. Så hade vi den tiden (en halvtimme tidigare än vi skulle) i ungefär en veckan.
Sen flyttade jag fram tiden 10-15 minuter och körde den tiden ungefär en vecka. Och så efter den veckan så gjorde jag lika igen, och då vips, så vaknade hon rätt tid!

Så gjorde vi och det funkade för oss :D :!:

:heart:
othelia

Inlägg av othelia »

Det är så mörkt det kan bli i rummet. Persiennerna är nerdragna och sedan har vi dessutom mörkläggningsgardin. Då man går in är det kolsvart nästan. Han har svalare i sitt rum än vi andra har i våra rum.

Jag känner absolut att det är han som bestämmer när det är morgon. idag kan vi inte räkna med för imorse vaknade han först kring 07 och det är BRA för tillfället. Han vaknar och börjar ligga och prata, ropa på mamma och pappa. Berättar vem som har vilka kläder, pratar om sandkakor osv. Han ligger alltså och pratar för sig själv. Dt går rätt bra men vaknar han redan 06 och ska ligga kvar till 07.30 så blir han lite otålig till sist.

Jag har också funderat om det är förtrotsen som ligger bakom. Skulle vara skönt att veta att det kan vara orsaken och att vi inte klantat oss med sömnen. Denna dåliga sömn kom så plötsligt, från ingenstans. Tidigare sov han hur bra som helst både dagtid och nattetid. Nu har han svårt att somna på kvällen, vaknar tidigt från sin dagslur och vaknar tidigt på morgonen. Är det vanligt att sömnen krånglar då förtrotsen kommer?

Igår kväll somnade han bra, tog max 5 minuter och endast 1 ramsa. Han var vaken på natten men vi orkade inte ramsa och han somnade om av sig själv. Sov sedan till 07 men steg upp först vid 07.30. Dagssömnen igår var också bra. Han sov sina 2 timmar tills jag gick in och väckte honom.

Nu ska jag snart lägga honom igen för dagssömn och jag tror det kommer gå fint. Han är så slapp och på gott humör :-)
Son född 9 januari 2007
Dotter född 27 maj 2009
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen othelia!

Jag tror helt säkert att det är förtrotsen som spökar!
Om ni bara har fokus framåt och tänker förutsättningar för sömn och inte nödvändigtvis att han måste sova varje minut, så tror jag ni snart är tillbaka på banan igen!

Kram Mia
othelia

Inlägg av othelia »

Morron

Igår kväll somnade sonen bra igen och har sovit bra hela natten. En gång hörde jag honom prata men sedan somnade jag om :lol: Nu sover han ännu trots att vi andra stigit upp för en timme sedan. Så han kommer nog sova tills klockan ringer :D Det har alltså varit ett bra dygn och vi hoppas att det fortsätter så. :)

Tack för all hjälp ändå! Man blir så lätt orolig då sömnen plötsligt blir trasslig. Vill ju inte låta det gå så länge så att det är svårt att få sömnen bra igen.

Tack för tankarna! Vi fick ett nytt schema här denna gång och det passar oss utmärkt. Blir det krångel med sömnen senare under vintern tar vi ner luren till 1,5 timme va?
Son född 9 januari 2007
Dotter född 27 maj 2009
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Härligt :thumbsup:

Helt riktigt tänkt med dagsömnen. Oftast märker man att den behöver kortas ner genom att barnet tar lååång tid på sig att somna på kvällen eller att de börjar vakna tidigt på morgonen.

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
othelia

Inlägg av othelia »

fortsätter här eftersom vi är lite "lost" igen..

Killen sov bra under hösten en tid och allt verkade bra. Plötsligt började han protestera vid läggdags och efter några kvällar beslöt vi för att korta dagsluren till 1,5 h. Har nu kört med det schemat i 3 (max 4) veckor och poletten verkar inte trilla ner. Nu vaknar sonen ca 1 h för tidigt, skriker och är väldigt orolig på natten ibland. Han somnar däremot oftast bra på kvällen men sedan börjar oroligheterna.

Kan det vara så att det var förtrots som spökade då han protesterade vi läggdags tidigare, innan vi kortade dagsluren? För nu funderar vi om han sover för lite eftersom han är så orolig och vaknar alldeles för tidigt. Borde vi då förlänga dagsluren igen eller ska vi köra på som nu?

Är alltså alldeles villrådig och vill ha tillbaka den sköna sömnen igen :D
Son född 9 januari 2007
Dotter född 27 maj 2009
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej Othelia!

Skulle du bara vilja skriva ut schemat som ni har. Jag vet inte riktigt vilket av de i tråden ni har nu.
Det här ska vi nog få ordning på. :D

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
othelia

Inlägg av othelia »

Schemat vi följer är:

7.30 Väckning
8.00 Frukost
11.30 Lunch
12.30-14.00 Middagssööm
14.30 Frukt/fil
16.30 Middag
19.00 Kvällsgröt
19.30 Natt

Hoppas verkligen vi får ordning på det igen :)
Son född 9 januari 2007
Dotter född 27 maj 2009
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "