Jag var doktor, Lucine var "syster Lussi" i mitt knä med stetoskop runt halsen och Leia var patient med ont i armen.
Plötsligt tyckte jag att livet var så enkelt. Vadå två barn och nysnittad mor... Nysnittad ja...varför var jag det nu då :-k
Nä nu skall jag ta sats och skriva vidare på vår historia. Ledsen Lani att det mest handlar om mor din...
Det är stor attitydskillnad gentemot att inte kunna amma och att inte vilja amma. Men om man väljer att inte för att man förmodligen inte kan, i vilket attitydläger hamnar man då
Amning:
Antikroppar
Närhet
Anknytning
Trygghet
Kärlek
Motsatsen då...
Sjukdom
Avstånd
Stöta ifrån
Otrygghet
Misär
Ingen RIKTIG mamma. Bröstmjölken är perfekt anpassad för just ditt lilla barn. Alla kan amma. Bröst är bäst. Jag är sämst.
Vi kan ju rutinen. Låååång väntan på att mjölken skall rinna till. Sen bröst à la utvikningsbrud nån dag eller två. Ett barn som blir allt mer förbannat. Vadå ångest, här snackar vi ilska inifrån märgen. En mor som gråter. Ett misslyckande att lägga till handlingarna.
Man kan alltså slippa skärselden innan man ens hunnit dit
Leia hade inga preferenser. Hon matades genom sonden i näsan, 1 ml varannan minut.
Lucine var en naturbegåvning. Instinkt som få, rätt tag omedelbart och sen jäklar jobbade hon stenhårt. Ledsamt nog hade hon inget för det.
Lani en naturbegåvning hon med. Fast med flaskan...
Visst bör man som förälder uppmuntra sitt barn talanger...
Tryckte på knappen så att larmet ljöd i korridoren. Två panodil och ett ynka litet vitt piller beställt
Tror ni att ödet kan säga ifrån
Måste man i så fall lyssna
Några timmar senare var det dags att resa sig ur sängen tyckte jag. Vänta, var det inte något som ramlade ned på golvet
Om detta skett på film hade jag spolat ned pillret i toaletten och sen lyckats få igång amningen på heltid och i minst sex månader. Skrattat förtjust, slängt med håret och sett sådär lycklig ut.
Istället ringde jag på personalen, fick bekräftat att det var just det pillret, fick ett nytt av en sköterska med bacillskräck. sköljde ned med en halv kanna vatten just in case och andades ut då jag tittade på klockan.
Lättad
Ledsen
Med facit i hand och över en vecka senare: gråtit nån gång över detta
* * *
Det började allt mer gå upp för mig vilken ljuvlig liten dockebebis som kommit till oss. Sov mest men åt nån gång däremellan och då låg jag eller maken och hade henne tätt intill oss i sängen. Hon kurade ihop sig, njutningsfullt och helt bedårande. Fortfarande hade jag inte bytt en enda blöja eller ett enda litet klädesplagg men det skötte maken med sådan bravur att sköterskorna nickade och sa att det "minsann inte var första gången det".
Jag var under slutet av dag 2 mest lycklig för tre ting:
1. Lani
2. Beslutet om att lägga ned amningen.
3. Att jag stup i kvarten fick ringa på personalen och be dem byta kateterpåse.
Jag var på väg att få mina ben tillbaka
* * *
När började det egentligen
Smärtorna.
Kommer inte ihåg. Minns bara att jag på onsdag kväll fick besök av svärföräldrar och far och att jag trots både kodein och morfin hade så ont att jag höll på att svimma.
Dag 3 kom med än värre smärtor. Jag började tappa fokus på min lilla dotter och istället räkna ned timmarna tills nästa omgång tabletter eller sprutor. Hjärnan gick på högvarv i syfte att lista ut vad det var som var fel och tids nog skulle även personalen börja undra.
fortsättning följer...