Nancyfamiljen på nya äventyr

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Nancy

Inlägg av Nancy »

:D Blir så innerligt glad och tacksam över era inlägg :heart: De betyder mer än jag kan uttrycka.

:idea: Är det bara jag som upplever att den första tiden hemma med ny bebis är en känslomässig berg- och dalbana :?: Ena stunden sitter man hela nya familjen och cocoonar lyckligt :heart: Nästa stund tar hormonerna ifatt en och man gråter utan att få stopp på sig. Ytterligare en stund senare vaknar hondjävulen i en och man får lust att i förebyggande syfte ge familjen en rejäl utskällning för allt dumt de kan tänkas göra i framtiden... :roll: Man upplever att relationen till ens man inte är sådär rosenskimrande hela tiden. Man kämpar tillsammans och på varsitt håll för att få de känslomässiga pusselbitarna på plats och ibland blir det totalkrock. Fast det kanske bara är så för oss...

:idea: Idag var en talande exempel på vilken omställning det är för hjärnan. Jag satt i soffan med Leia och Lussi och hade beslutat mig för att vara med och leka doktor med hjälp av Leias doktorsväska som hon fick strax innan vi åkte till BB.

Jag var doktor, Lucine var "syster Lussi" i mitt knä med stetoskop runt halsen och Leia var patient med ont i armen.

Plötsligt tyckte jag att livet var så enkelt. Vadå två barn och nysnittad mor... Nysnittad ja...varför var jag det nu då :-k :?: Jo just det, LANI. Som var på väg till Östra med pappa för att göra obligatoriskt hörseltest.

:heart: Lilla Lani som än så länge inte inneburit nån större arbetsbelastning men som i och med sin existens ökat den känslomässiga beredskapen nåt enormt :shock: :!: Då hon plötligt var utom mitt ansvarsområde gjorde hjärnan en megaskutt tillbaks till innan förlossningen och kombinationen trotsande treåring och hejdlöst upptäcktslysten ettåring tycktes med ens som rena semestern.

Nä nu skall jag ta sats och skriva vidare på vår historia. Ledsen Lani att det mest handlar om mor din... :roll: :oops: Än så länge har du liksom inte gjort din röst hörd men vi antar att du behöver din sömn för att smälta upplevelsen av att ha fötts.

:heart: Lani Elektra -a true story del 3

Det är stor attitydskillnad gentemot att inte kunna amma och att inte vilja amma. Men om man väljer att inte för att man förmodligen inte kan, i vilket attitydläger hamnar man då :?:

Amning:
Antikroppar
Närhet
Anknytning
Trygghet
Kärlek

Motsatsen då... :?:
Sjukdom
Avstånd
Stöta ifrån
Otrygghet
Misär

Ingen RIKTIG mamma. Bröstmjölken är perfekt anpassad för just ditt lilla barn. Alla kan amma. Bröst är bäst. Jag är sämst.

Vi kan ju rutinen. Låååång väntan på att mjölken skall rinna till. Sen bröst à la utvikningsbrud nån dag eller två. Ett barn som blir allt mer förbannat. Vadå ångest, här snackar vi ilska inifrån märgen. En mor som gråter. Ett misslyckande att lägga till handlingarna.

Man kan alltså slippa skärselden innan man ens hunnit dit :?: Få ha sin kropp för sig själv och rädda sig från mentalt sammanbrott :?: Bara ett lätt tryck på larmsignalen så kommer en sköterska med räddningen serverad på en silverbricka. Eller i en ful, gul medicinkopp.

Leia hade inga preferenser. Hon matades genom sonden i näsan, 1 ml varannan minut.

Lucine var en naturbegåvning. Instinkt som få, rätt tag omedelbart och sen jäklar jobbade hon stenhårt. Ledsamt nog hade hon inget för det.

Lani en naturbegåvning hon med. Fast med flaskan...

Visst bör man som förälder uppmuntra sitt barn talanger... :?:

Tryckte på knappen så att larmet ljöd i korridoren. Två panodil och ett ynka litet vitt piller beställt :!: Svalde och väntade. Trodde nästan att det slulle börja pirra i brösten eller nåt sånt. Lani, vad hade jag gjort :?:

Tror ni att ödet kan säga ifrån :?:
Måste man i så fall lyssna :?:

Några timmar senare var det dags att resa sig ur sängen tyckte jag. Vänta, var det inte något som ramlade ned på golvet :?: Böjde mig över sängkanten med stor möda. Ett ynka litet vitt piller... Klockan närmade sig 14.10.

Om detta skett på film hade jag spolat ned pillret i toaletten och sen lyckats få igång amningen på heltid och i minst sex månader. Skrattat förtjust, slängt med håret och sett sådär lycklig ut.

Istället ringde jag på personalen, fick bekräftat att det var just det pillret, fick ett nytt av en sköterska med bacillskräck. sköljde ned med en halv kanna vatten just in case och andades ut då jag tittade på klockan.

Lättad :?: Ja.
Ledsen :?: Nej.
Med facit i hand och över en vecka senare: gråtit nån gång över detta :?: Svar Nej. Eller jo, EN gång i förrgår men då mest för att dra ut på en hormongråtattack så den räckte riktigt länge...

* * *

Det började allt mer gå upp för mig vilken ljuvlig liten dockebebis som kommit till oss. Sov mest men åt nån gång däremellan och då låg jag eller maken och hade henne tätt intill oss i sängen. Hon kurade ihop sig, njutningsfullt och helt bedårande. Fortfarande hade jag inte bytt en enda blöja eller ett enda litet klädesplagg men det skötte maken med sådan bravur att sköterskorna nickade och sa att det "minsann inte var första gången det".

Jag var under slutet av dag 2 mest lycklig för tre ting:
1. Lani
2. Beslutet om att lägga ned amningen.
3. Att jag stup i kvarten fick ringa på personalen och be dem byta kateterpåse.

Jag var på väg att få mina ben tillbaka :!:

* * *

När började det egentligen :?: Kom det krypande eller mer pang på :?:

Smärtorna.

Kommer inte ihåg. Minns bara att jag på onsdag kväll fick besök av svärföräldrar och far och att jag trots både kodein och morfin hade så ont att jag höll på att svimma.

Dag 3 kom med än värre smärtor. Jag började tappa fokus på min lilla dotter och istället räkna ned timmarna tills nästa omgång tabletter eller sprutor. Hjärnan gick på högvarv i syfte att lista ut vad det var som var fel och tids nog skulle även personalen börja undra.

fortsättning följer...
Jannika

Inlägg av Jannika »

:shock: Men Nancy! Jag orkar inte med det här! Kan du sms:a mig när hela historien är i hamn så jag slipper våndas? Jag är inte gjord för följetonger, tyvärr.

Kram Jannika
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Nancy skrev: :idea: Är det bara jag som upplever att den första tiden hemma med ny bebis är en känslomässig berg- och dalbana :?:
Jag är ingen vän av nyföddhetsperiod överhuvudtaget. Tycker inte om att vara gravid. Hatar att amma de första fyra månaderna - djupt och innerligt: Jag känner mig som en slav :oops:

Jag börjar att gilla läget och bebisen när jag själv börjar bli som folk och när jag tycker att bebben börjar bli som folk :wink:

Rafflande spännande följetong =D>
Nancy

Inlägg av Nancy »

Jannika skrev::shock: Men Nancy! Jag orkar inte med det här! Kan du sms:a mig när hela historien är i hamn så jag slipper våndas? Jag är inte gjord för följetonger, tyvärr.

Kram Jannika
:lol: Men raraste du, jag orkar ju inte skriva allt på en gång :!: Det är ju därför jag delar upp det. Sen att det bidde små cliffhangers, ja det uppstod nästan av sig självt.

Du vet ju att jag är hemma och tillräckligt ok för att i terapeutiskt syfte breda ut mig å det grövsta på detta vis... Fast sen är orken slut. Men ett litet sms skall jag nog fixa :wink: Max en eller två delar kvar bara.

:heart: Kram från Nancy
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Men Nancy, allvarligt talat! Har du nånsin funderat på yrket "deckardrottning" :wink: :?:
Ojojoj, det är tur man vet att du är hemma välbehållen med den cliffhangern :shock:

:heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Gäst

Inlägg av Gäst »

:heart: :heart: :heart:
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

:heart: :heart: :heart:

Ingen är som du :lol:

Kramar i massor från mig som är förkyld som en man idag 8)
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Jag börjar förstå vilken speciell person du måste vara

:heart: :heart:

Alla talar om Nancy... :lol: :wink:
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Storkramen, igen..

/Fjällmor
Nillan

Inlägg av Nillan »

Nancy skrev:
fortsättning följer...
Ja tack!

Hoppas verkligen det är bättre med benen nu och att ni mår bra för övrigt! :heart:

Bra beslut med amningen!

Och berg och dalbana är det ju på sätt och vis mest hela tiden tycker jag :roll: även om backarna ju periodvis är betydligt brantare och raksträckorna betydligt färre än annars....
Nillan, med tre fantastiska döttrar födda aug 01, juni 03 och okt 07.
Nancy

Inlägg av Nancy »

Efter mina första två graviditeter hade jag slängar av förlossningsdepressioner efteråt. Det har jag inte denna gång. Men om jag haft ens antydan till det hade jag bara behövt läsa era inlägg för att bli frisk omedelbums. Ni är underbara :heart:

Vill bara så länge tillägga att det föll bort en del smiley-gubbar efter stycket om den känslomässiga berg- och dalbanan. Skulle varit lite blinkande gubbar :wink: för visst förstår jag att vår familj inte är ensamma om att känna så när en ny liten familjemedlem anlänt. Tack *frieda* och Nillan för era rader.

På återseende.
Nillan

Inlägg av Nillan »

Nillan, med tre fantastiska döttrar födda aug 01, juni 03 och okt 07.
Elle

Inlägg av Elle »

Hjältinnan Nancy :heart:, TACK för att du låter oss ta del av er resa!

Stora kramar
Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Nancy

Inlägg av Nancy »

:D Eftersom jag så småningom tänker skriva det längsta och svulstigaste Tack-inlägg som någonsin skådats (det förtjänar ni sannerligen) köper jag mig lite tid genom att än så länge fortsätta breda ut mig 8)

Laddar också för att "skriva in" Lani på Späda och små men av nån mystisk anledning finns det liksom inte tillräckligt med timmar på mitt dygn... Hur lever och verkar folk utan schema :?: Det skulle ju vara som att ha det såhär jämt...

:heart: Lani Elektra -a true story del 4

Hur lyckas hjärnan redigera upplevelser så att man i efterhand längtar tillbaka till dem trots att man då det begav sig bara ville att tiden skulle gå så fort som möjligt :?:

Jag mitt nöt går här och drömmer romantiska dagdrömmar om mina dagar på BB.

Sanningen var ju en smula annorlunda. På tredje dagen kanske inte uppstånden från de döda men väl i ett zombie-stadie orsakat av sömnbrist, smärta, morfin och hormoner.

Vad sade jag egentligen till Päivi där i caféet då hon satt med min lilla yngsta i famnen :?: Antagligen nåt om mig själv :roll:

Mot kvällen var smärtorna såpass starka att jag inte kom ur sängen. Det högg som av knivar i ryggen, underlivet, snittet och i övre delen av buken. Med tanke på livmoderinflammationen efter snittet då Lucine föddes togs ett blodprov. Det visade på kraftigt förhöjda värden.

(För helsike, jag hade ju skrubbat mig med den där äckliga tvålen både kväll och morgon före snittet. Maken hade gått runt som värsta Descutan-polisen och predikat om riskerna med att slarva eller gud nåde använda hudkräm efteråt :roll: Jag tog en parfymfri och tyckte det var en diplomatisk medelväg 8) )

Har ni någon gång behövt hjälp av doktorn för att kunna komma upp och bli undersökt i gyn-stolen :?: Behövt hjälp att få både av och på nätbyxor och gigantiska bindor :?:

En upplevelse.

Odling togs, mer smärtstillande ordinerades och sen väntan på provsvar och morgondag.

Gudmor Jenny kom på besök och historien upprepade sig. Maken min var dock inte sjuk i körtelfeber denna gång men hemma för kvällen med Leia och Lussi så Jenny fick dispens för att komma in på avdelningen. Precis som sommaren innan kom Jenny med cola-light och efter att vi fikat tvättade och bytte hon omsorgsfullt på sin lilla guddotter.

Till natten fick jag sömnmedel och sen tog personalen hand om Lani.

Fredag, dag 4, kom och gick. Förbryllande men mest tacksamt såklart visade proverna att värdena var på väg ned.

Den skojigaste teori jag hörde var att det berodde på att jag var deprimerad. En sköterska hade läst i min journal och hittat en anteckning från min första graviditet om att jag i min sjukdomshistoria haft ätstöringar och testat olika antidepressiva. Eftersom det var aktuellt för 11-12 år sedan känns det en smula tröstlöst att behöva förföljas av den där noteringen :?

* * *

:idea: Nu vill jag varna känsliga läsare som vet med sig att de blir gruvligt besvikna över antiklimax när spänningen väl byggts upp :!: Fast OM ni orkar fortsätta läsa efter varningen utlovar jag ett litet försök till lustifikation i syfte att ta udden av det platta fallet.

Smärtorna fastslogs nämligen på dag 5 till att vara en kombination av följande, vart och ett ganska smärtsamt och i en salig mix riktigt otrevligt:

1. Ont i såret efter snittet (både med tanke på ärrbildningar och ökad smärta efter upprepade snitt).
2. Oroliga tarmar efter graviditeten.
3. Ryggont pga långvarig snedbelastning under graviditeten vilket blommade ut när tyngden i kroppen omfördelades efter att barnet var fött och vätskan i benen borta.
4. Släng av magkatarr.
5. Smärtkänslig person rent allmänt. Typ.

Lite tillspetsat kan man undra om jag är den första i historien där man behandlat gaser i magen med i princip obegränsade mängder morfin...

* * *

Tråden och nu dessa inlägg om BB-vistelsen har ju mest varit min resa och det börjar bli dags att avsluta den. Lani Elektras resa har underbart nog precis börjat :heart:

I den femte och avslutande delen av "a true story" skall jag återknyta till en del spörsmål som kommit upp under resans gång:
-graviditetsdiabetesen och dess efterspel
-Lanis namn
-hemkomsten

Även om det kanske inte platsar i den rafflande deckargenren får det bli mina cliffhangers denna gång :wink: 8) :lol:

fortsättning följer...
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Ojojoj jag läser och ryser, och väntar VISST med SPÄNNING på fortsättningen!
Hälsningar från en som fortfarande följer dig lite i smyg. Det gååår ju inte att låta bli...
/KarinÖ
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"