15 månaders tjej med orolig nattsömn

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
annica72

Inlägg av annica72 »

Kan också meddela att vi pratades vid på telefon igår kväll. Jag kunde höra att de gjorde det mesta rätt. :thumbsup: Inget okynnesbuffande där inte. Dock kanske lite smygramsande, som nu kommer att upphöra. [-(

Det hade gått strålande när pappa hade ramsat fjärde kurnatten! Hon tog verkligen till sig ramsan då. :-({|=

Skutt och fniss! :lol:
:heart: Klara född 2007-03-29 :heart:
:heart: Hanna född 2009-10-05 :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

annica72 skrev:Skutt och fniss! :lol:
:lol: :lol: :thumbsup:
Härliga nyheter!
Grattis!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
annica72

Inlägg av annica72 »

Nätterna är så mycket bättre för lilla miss K. De få uppvaken klaras med enbart ramsa. :D

Men fortfarande tar läggningarna 20 minuter. Numera förstår hon vad som är på gång när föräldrarna sätter igång Skrattet-till-gonattet och blir ledsen.

Jag har pratat med dem om hur de går tillväga och det verkar bra tycker jag. Inga smygramsningar inte. Hon reagerar fortfarande argt på bekräftelseramsan och jag har svårt att argumentera för nyttan med den. De använder den fortfarande men behöver nog höra varför den är viktig, och jag vet faktiskt inte själv... Hjälp någon?

Kan man tänka sig att man bara bjuder på ett besked med buff och solfjäder och sedan inte går in och lägger tillrätta igen? Kanske inte ens svarar med fler ramsor än någon enda? Kan tänka mig att det är så man bemöter trots i samband med läggning, något som jag har erfarenhet av med min egen Klara. Tänker samtidigt att det endast har gått en vecka och kanske man inte kan kräva av miss K att hon ska haja det hela redan.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

annica72 skrev: De använder den fortfarande men behöver nog höra varför den är viktig, och jag vet faktiskt inte själv... Hjälp någon?
Bekräftar med separat bekräftelse gör man de tre-fyra första nätterna, så att man verkligen jobbar in ramsan och lär barnet att somna av ramsan! Just att den får sista ordet de första nätterna är jätteviktigt, och de som senare får problem med att ramsan inte "tar" är oftast de som slarvat med bekräftelsen.

Nu tycker jag det låter som att lilla Miss K anammat ramsan jättebra, och då behövs ingen separat bekräftelse, utan då blir sista versen i "vanliga" ramsan bekräftelse.

Men ibland behöver man ändå ge en separat bekräftelse - det kan vara efter två veckor, tre månader eller ett år - om en läggning är jobbig och man känner att ramsan inte tar som man vill!

Så jag tycker att de kan slopa separat bekräftelse och ge henne en ramsa och gå iväg med ramsan och göra trevliga, ljudliga husljud :D :!:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
annica72

Inlägg av annica72 »

Tack Mia för ditt svar.
Nu blir föräldrarna lättade. [-o<
Och tänk vad lättad miss K ska bli! :sleep:

Uj, man kan ju bli förbenad för mindre! Bli tjatad på sådär när man är stora tjejen! :evil:

Köpte en Barnabok på loppis idag. Ska ge den till miss K:s mamma! :) Förra veckan sa hon att det är synd att det inte finns någon manual till de små. Men det finns det ju, sa jag! :lol:
annica72

Inlägg av annica72 »

Kom på lite följdfrågor.

:?: Hur länge ska man hålla på med beskedet som innehåller buff och solfjäder? Så många nätter som det behövs tills hon verkar nöjd att läggas i sängen? Eller kanske man ska gå ut med endast ramsa och lita på att hon vet hur det ska gå till när man ska sova till ljudet av trevliga husljud?

:?: Hur länge är det vanligt att det tar innan en 15 månaders tjej inser att det är sköööönt att gå och lägga sig och slutar ställa frågor hela vägen fram till sängen?
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen Annika :D :!:

:!: Jag solfjädrar Frida en stund fortfarande när jag lägger henne, kanske 8-10 sekunder, bara för att hon tycker det är så skönt! Många lägger ner barnet och går, men många har kvar beskedet buff och / eller solfjäder jämt! Så jag tycker de kan fortsätta med det om de vill; en buffomgång på fyra och en solfjäder på 8-10 sekunder :D :!:

:!: Oj, det här är ju väldigt olika! En del är nöjda från dag ett, en del frågar längre. Det viktiga är att föräldrarna agerar som om lilla fröken är väldigt nöjd och glad och inte lämnar utrymme för några som helst tveksamheter.

Jag kan ta, som ett litet exempel, en av barnen som jag varit med och kurat i Gastsjön. Flickan i fråga skrek varje kväll, och efter kurens två uppföljningsveckor skrev mamman här och var lite småledsen över att läggningarna inte var sådär lugna och ljudlösa som hon hoppats på.
Hon fick då rådet att fortsätta precis som vanligt, jobba med skrattet till gonattet och tänka framåt.

Efter ytterligare två veckor skrev hon en glädjestrålande rapport och berättade att tösen äntligen var nöjd och glad ända in i sömnen! Så för dem tog det alltså en dryg månad, så det gäller att skynda långsamt!

Oftast är det de här lite äldre barnen som tar längre tid på sig, för de har haft längre tid på sig att befästa dåliga vanor innan :wink: :!:

Kram Mia
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "