Älsklingar födda i början av 08

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
ela

Inlägg av ela »

Inne lite kort o skriver en rad lr två :wink:

TACK för att jag får delta, har dock inte läst igenom d tidigare sidorna så jag har ingen aning om vad som kacklas här inne :oops:

men jag kan berätta lite smått om oss för närvarande.
lillan äter o sover som katten o vi har kört SM från start.
hon äter 5ggr dagen välling ggr2 o gröt ggr2 o ett matmål som snart ska bli två (tar bort ett grötmål)
sover 45min, 2tim, 20-45min beroende på.
här kämpas det här hemma med ålning dock, har tydligen haft henne alldeles för lite på mage ca2 tim dagen. så nu e d magläge så fort d finns möjlighet igår blev d 3 timmar. hon är dock svår o få intresserad av saker utan börjar kämpa när alla håller på med sitt :?
men men, ska läsa lite till o så blir d nog nån fårga i IHAP lr så.

ja annars e jag hemma med mina 2 större pojkar varav den äldsta börjar 0:an nästa vecka. så fort d går verkligen.
denna mammaledigheten ska jag njuta har jag lovat o med SM från star har jag fått en nöjd bebis så d finns inget annat att göra en o njuta i fulla drag.
Måste erkänna dock att jag har stor lust till barn nr4 nu fastän att jag nästan beslutat mej helt för 3barn o inga fler.
Ja o så letar vi lägenhet o har hittat en som vi ska kolla på nästa vecka, d ska bli SÅÅÅÅ spännande... Har nu en hyresrätt men inte i nått vidare bra område så för barnens skull vill jag flytta. Då tänkte vi att d får bli bostadsrätt till att börja med innan vi hittar våra drömmars kåk :lol: så nu håller vi tummar o tår att den här blir bra.

jaja, lite kort om oss iaf.
ela m barnen
:heart: -0211 v30 :heart:
:heart: -0507 v40+1 :heart:
:heart: -0802 v42+4 :heart:
Boris

Inlägg av Boris »

Hej ela, ja mest kacklas det om bebisar o deras framfarter. Ps lägg gärna till som vi andra har gjort födelsedatum i din profil på din älskling så vi vet ungefär vem som är gämngammal med vem DS
Skoj att leta lägenhet tycker jag, själva har vi just fått reda på att jag kommer vara baserad i Toronto när jag återvänder till jobb nu i November så vi letar just nytt boende med. Spännande men lite svårt när man ej har koll på vilka områden som är bra för oss. Vi ser fram emot det riktigt mycket och kära fadern till O kommer nog lära henne åka skidor innan hon går om jag känner honom rätt :wink:
Sedan tänker vi införa schema här efter heljens vandring som planeras upp på Nordens högsta berg. Önska oss gott väder 8) .

Angående ålning så har vi nog stöttat lite för mycket :oops: hon ålar bra när hon har en vägg,soffrygg fot, hand eller dyligt att ta spjärn imot men nix när hon ligger fritt på golvet sprattlas det mest :roll:
Prinsessa född 06/04/2008
Boris

Inlägg av Boris »

oj sorry ela såg ej att du hade med dina barn. :oops: Förlåt skyller på ammningskoma :?
Prinsessa född 06/04/2008
Krisse

Inlägg av Krisse »

Halloj på er!

Jag har läst med spänning rapporterna från Gastsjö campen.
Kvacke - gud vad härligt att få en sådan proffs hjälp :lol: Vad roligt att allt går så bra. Lite avis är jag nog :oops:
Fast jag kan inte klaga, det går ganska bra här hemma. Daglurarna har strulat lite, Emmy har nästan tagit 15 min på sig att somna och jag har verkligen försökt att backa för gråter gör hon inte utan härjar lite allmänt men man vill ju så gärna att dem skall somna så gott.

Boris - Kanada är ett härligt land. Vad spännande med Toronto. Jag har själv bott i Kanada i fem år, både studier och jobb fast på den västa sidan i BC och Alberta. Det är en tid som jag verkligen minns med glädje.
Du måste ha ett fantastiskt jobb som får flytta runt så :D

Nya mamman - det var länge sedan vi hörde av dig :!: Jag saknar dina roliga inlägg.

Kramar på er alla
Emmy 080212
Rasmus 091223
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

HÄR är jag! :wink:

Efter världens härligaste sommar, med allmänt farande hitochdit och en dator som har vilat på verkstaden har jag sannerligen varit en dålig forumista.

Jag har dock varit inne och läst era inlägg, men inte hunnit dela med mig så mycket själv.

Saknar flera av er! Tessan, Kantarella, hjhelena, fjällmor... - var äääär ni?!

Vad har hänt här sedan sist, då? Vi har väl kämpat med lite tidiga morgnar, lite vändningscirkus och lite sega insomningar (någon som känner igen sig... :roll: :lol: )

Men i stort går det finfint. Verkligen.

Herman hänger med i ur och skur, nästan alltid med glatt humor (även om han ballade ur när han dejtade Kattklos fina Karla häromdagen. Hennes kärlek besvarades INTE, kan man väl lugnt påstå. Inte heller besvarades farmors kärleksfulla gullegullande häromdagen. Han skrek och grinade hejdlöst så fort hon tittade på honom. Hon fick gå till frisören och klippa av sig sommarburret och då gick det bättre. Korthårig farmor fick pussar, leenden och flirtiga ögonkast utan förbehåll.

Sedan ett par veckor sover de två små herrarna i samma rum. Det går bättre och bättre dag för dag. De är verkligen supersöta, brorsorna. Ligger och kikar på varandra, skrattar åt varandra och gråter med varandra om någon är lite ledsen. I början hade Hugo lite svårt att finna sig i Hermans småhärjande och vi fick hoppa in och dutta lite extra. Men nu löser de själva eventuella problem. Peppar peppar.

Hugo snålar inte med kärlek. Nästan bara glada miner. En hand kan klappa lite hårt ibland varpå Herman blir alldeles förskräckt. Och Hugo bryter ihop: "Lilla väään, lilla vän. Herman lessen, lilla vääääääääään! Sååååå ja, såååå, lilla vääään." Mycket värre än så har vi det inte med syskonsämjan. Än i alla fall.

I går hade vi det förresten extra mysigt. Då var kusin Max, 6 år, här och sov över. När Hugo och Herman hade gått och lagt sig kl 7, satt Max och jag i soffan och åt vattenmelon och läste "Stora varförboken" en stund, tills han sa "Ulrika, jag tror jag måste gå och lägga mig nu!" (Nej, han är inte barnaboksbarn, men cool.)

Så kröp stora gossen ner på min sambos sida av sängen (sambo bortrest) och sa att han ÄLSKADE att vara hos oss innan han knoppade in (och jag är värsta suckern för såna så barnbekännelser, pinsamt, pinsamt).
I morse vaknade vi alla fyra av att klockan ringde (tror att det var första gången ingen hade vaknat lite före klockan) och gick upp och gjorde picnic som vi tog med till parken.

Well, ett storasyskon skulle vara väldigt välkommet. :lol: :lol:
Ett bebissyskon också, för den delen. Bara lite problem med barnafadern, han är inte riktigt lika babycrazy som jag är. Tips, någon? Hur gör man för att väcka flockgenerna i en man?

Kram
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej allihopa!

Nu går livet sin "vanliga" gilla gång igen. Semestrar är slut och allt är som det ska. Kuren och uppföljningsveckan är sedan länge förbi.

Nya mamman: OOOOH JA!!! Jag känner igen mig. Dessa :twisted: vändningseskapader. I mer än tre veckor har det hållt på. Och vi vänder tillbaka som om han gjorde det själv. Första veckan gick detta bra, han somnade om igen osv. Men nu har man lagt till med nåt slags vakenpass i två-tvåochenhalv timme/natt vid midnatt. Han vaknar inte av att han vänt sig utan vänder sig när han vaknar. Och så ligger han som en skalbagge på rygg och sprattlar. Och träningen att rulla från rygg till mage dagtid har ännu inte givit någon utdelning. Att somna om på rygg har varit helt uteslutet, Ian blir bara mer och mer förtvivlad. Lugnar sig efter tillbakavändning men kan sen inte riktigt komma i ro. Och inte fasen vet man NÄR han hamnat på rygg och inte, så rummet har varit vältrafikerat och säkert lett till ännu mera kaos i dessa tider. Men idag hände något nytt. Hittade honom sovandes som en stock på rygg när det var dags att väcka på fm-luren. Likaså på lunchluren. Och ikväll har han tydligen också somnat på rygg och sover gott ännu så länge. Är det så han vill ha det nuförtiden så fine with me. Bara han sover. Så inatt blir det andra bullar. På sin höjd får han sig en ramsa om det krisar och that´s it! Den ömma modern är alldeles för trött för att springa av och an in i barnkammaren när nu gossen visat sig kunna somna och sova gott i detta läge. Vargtimmarna har vi dock fått bukt med, tack gode Gud och Anna Wahlgren. De sega insomningarna känner vi dock igen. Aldrig under 20 minuter, helst inte kvällstid. Men, inte mitt problem. Knorr och tjafs, ett och annat skrik, det tar vi inget extra för.

Annars har det kommit fram två små risgryn i underkäken och sitta, det gör man snart själv. Men att åla är inget för Ian. Han ger upp alldeles för lätt och blir sur. Sätter jag händerna bakom fötterna som stöd blir han bara förbannad. Hoppgungan är Guds gåva till Ian. Där skulle han kunna sitta dagarna i ända om mamma tillät. Mycket roligare än det där magläget på golvet som mamman envisas med. :wink: Äter som en häst och spricker upp i leenden så fort man tittar på honom. Har nära till skratt när man busar och fullkomligt älskar storasyster, som förstås får de bredaste leendena och hjärtligaste gapskratten.

Det är roligt det här med syskon. De kommer från samma ställe men är i vårt fall så totalt olika. Hittills har det visat sig att Ian är ALLT det INTE Ella var. Där Ella strulade funkar Ian som en dans. Och de hinder vi "slapp" med Ella drabbar Ian - utan undantag. Men ack så älskliga de är - båda två.

Tidigare i veckan blev Ian nersmittad av storasysters höstblåsor, men klarade sig ifrån dem i munnen och fick bara ett par på händerna. 39 graders feber dock och jisses vad tagen han var. Orkade inte ens gråta, bara gnydde och gäspade när han var vaken. Ynka 45 minuter orkade han med innan han kroknade totalt. Men på ett dygn var det värsta borta och nu är han sig själv igen.

Har också följt Gastsjö-kurtråden och är så glad för dig Kvacke/Åsa att det går så fint för er :!:

Kattklo! Hur har ni det?

Kram Åsa
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Vad kul att tråden börjar "vakna till" igen! Har ju varit väääääldigt lugnt under sommaren av förståeliga själ förstås.

Här är allt bara alldeles fantastiskt! Jimmy har äntligen sovit sin första hela 12-timmars natt. Eller nåja tredje...Det här har hänt: Vid 4 månader införde vi 12-timmars natt. Det gick riktigt bra och han sov två hela nätter men eftersom vi fegade ur och lät nappen vara kvar så kom "strulet" som på beställning. Ja, så struligt var det väl inte men jag har fått vara och plugga in nappen några gånger varje natt men då har han genast somnat igen. Däremot ville JAG oxå sova hela nätter så i lördags rykte nappen! Och jag tänkte att då får jag en chans att sätta ramsan oxå för det har jag liksom inte fått innan då han somnat så fort han fått tutten i mun. Det var liiiiite frågor vid läggningen, fick buffa och solfjädra i 10 minuter och efter 13 minuter sov han. Lite knorr mitt i natten som han fixade själv och så vaknade han 6.15 och fick buffas/solfjädras 5 minuter innan han somnade om och fick väckas klockan 7. I natt skulle jag då inte buffa mer utan RAMSA, vad händer? Jag får ramsa ut vid läggningen, 1 påminnelse och bekräftelse efter 10 minuter sen sov han! Tills jag väckte klockan 7!!!! Jo tjena vad jag fick ramsa mycket :evil: Men jag är ändå gladast för att han SOV!!!

Fast man kan kuren och sm så väl nu och har sett resultaten så många gånger så slutar man inte att förundras över hur fantastiskt det är! Och hur väl det fungerar - på ALLA barn - bara föräldrarna har attityden :lol: Du är bäst Anna :heart: bara så du vet :D

I övrigt jobbar vi på att ändra vårt eget beteende mot storebror då han är i en period då han bara jäklas med lillebror...Mamma har kort stubin och då kan ni gissa vad som händer när S riktar en spark mot J:s huvud? Just det - mamma exploderar :twisted: ! Men med goda råd och vägledning av Ewa och Päivi så är vi på rätt väg nu!

Ålning är inte såååå kul. Ligger gärna på mage men träning är inte skoj mer än i soffan där det är så himla bra fäste :D Upp med rumpan och gliiiiid fram på magen - jätteskoj!

Mat är GOTT! Jimmy äter allt som erbjuds med glupande aptit, och ser mest ut som en fågelholk när det är matdags!

Nu sover liten sin lur ute på bron (i vagnen förstås!) och om en timme (attan- mitt i lunchen :evil: )väntar bvc-besök och 5-månaders sprutan. Spännande att se hur d går, om han får feber och vad som då väntar till natten! Men det går säkert bra, det gjorde det sist i alla fall.

Har oxå följt kurmammetråden Kvacke och det är så härligt att höra att det går så bra för er!!
ela

Inlägg av ela »

Här knallar livet på oxå. Lite ändringar i schemat bara m tanke på att storebror T börjat 0:an. Men inte märker man på fröken här att d skulle "störa" henne utan hon hänger bara med...

Mkt uppmärksamhet fån syskonen sina, så fort d gnälls så springer d till henne "va e d gumman?, inte gråta, här kan du få (leksak/dylikt ges framför henne lr i handen), vill du inte vara ensam då kan jag vara med dej" :heart:
smyglyssnar på d hela dagarna o mitt hjärta blir varmt miljoner ggr om.
ja d här m syskon osämja när d kommer bebisar har vi inte kännt här, att d e annat kiv mellan d större hör inte hit.

äter m stor aptit i princip ALLT o började åla i måndags. Har börjat med en ny grej hon ställer sej upp i en båge :shock: händer o fötter i golvet och rumpan i vädret o ser ut som ett v ungefär. ja ja...
o vilka rust resurser hon ligger inne med får nog ta o köpa öronproppar för ack vad det skär :roll:
ela m barnen
Krisse

Inlägg av Krisse »

Hej!

Idag har jag och Emmy varit på 6-månaders kontroll.
och frågorna började: äter hon :?: sover hon :?: ålar hon :?:
och svaren kom; ja, välling, vanlig mat, gröt, frukt etc, sover 12 timmar per natt, ja hon ålar på. :!:
sedan lade jag till: vi kör på Anna Wahlgrens filosofi
Då fick jag ett leende och hon sa: Emmy har fått en väldigt bra start på livet. :heart:

2 små tänder har tittat fram där nere. Hur gör ni? Skall man börja borsta på en gång :?:
Dem verkar inte bekymra henne mkt, dock är hon nu även genom förkyld så det dreglas kopiösa mängder. Trots förkylningen sover hon bra, jag funderade på att höja sänggaveln lite men ibland väcker jag ju henne och då har hon ju roterat ett halvt varv.

Vad härligt det låter med all den syskonkärleken som blomstrar. Jag hoppas verkligen på ett syskon till Emmy, min man är nog mer på en vad jag är. Jag har nog inget emot om vi får dem tätt fast man skall ju inte ta något för givet jag är så överlycklig att vi har fått en liten tjej som mår bra och får vi fler så blir det bara en bonus. Jag skulle dock gärna ha någon månad då jag inte ammar eller är gravid så jag hinner med mina 3 champagne flaskor i kylen :oops: :wink:

Vi kämpar här med att sätta ramsan men det blir ju inte så många övnings tillfällen och när det blir det så verkar det inte som ploetten ramlar ner direkt. :?
jag får tänka som du Lingontuva att man får vara glad att dem sover :D

Nu skall jag krypa isäng för det verkar som både jag och min man också har fått förkylningen.

kram till er alla
Emmy 080212
Rasmus 091223
ela

Inlägg av ela »

Krisse
har ingen aning om hur andra gör men jag börjar borsta så fort d finns tand i munnen, dock inte med tandkräm utan mest för principen.
visst e d skönt att d sover bra trots förkylning, detta har drabbat oss oxå här om dagen :( höjde sänggaveln men hon snurrar ju runt i hela sängen om nätterna så om d finns andra m bra tips på detta så mottages det tacksamt.
Å kul att d va posetiva reaktioner från bvc när du nämnde filosofin :lol:

Har inte så mkt annat att komma med bara att jag hittat en dockvagn till lillan, en likadan som jag hade när jag var liten. min råkade dock ut för en källarbrand o finns inte längre :( så jag blev glad o hitta en på blocket. har letat lääänge efter en men inte hittat. d e ju lite i överkant tidigt att tänka på dockvagn o så men killarna tycker säkert om den iaf 8) dockorna gick ju hem ett tag men leks inte med längre jamenar d har ju en livs levande :wink:
ela m barnen
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Hej tjejer!

Nu behöver jag era råd!! :D Min lilla sover 12-45-1.5-45. Har märkt att han oftast på morgonluren vaknar efter 20 men han gör inget väsen av sig, ligger i vagnen och myser på tills jag "väcker". Sen är det en match att hålla honom vaken till 11.45 då lunchluren infaller... Ska jag härda ut eller ska jag kapa första luren till 20 och köra lunchlur (då jag alltid får väcka) på två timmar?

Åsikter????
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej

Hur länge har det pågått?
Jag skulle ha lite is i magen nån vecka innan jag ändrar.
Men annars låter ju ändringen i sig bra.

/Åsa
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Dagarna har funkat jättebra hela tiden men förra helgen så kurade jag ju bort nappen så vi är inne i nån sorts "uppföljningsvecka". 12-timmarsnatten sitter som en smäck (förutom något larm då och då :cry: ) Kapade samtidigt ner långluren från 2 till 1.5. Vill liksom få det att sitta NU eftersom vi reser bort på söndag och blir borta i tre veckor... Skönt om det skulle funka då, även om det ju inte är några större problem vi har - lyxproblem :lol: skulle jag nästan kalla det!
kattklo

Inlägg av kattklo »

Ja Lingontuva! Lyx sa bull. Lunchlur som du alltid väcker på!!!
Dräggel dräggel!
Allan har inte aaalls fattat det sköna med långlurar och ingen tid finns för överkoncentration i det här huset. Han får förutsättningarna, men också, helt frankt, för lite sömn varje dag.
Fast han äter ju. Köttpremiär idag! Och han ål-kryper och tar sig upp till sittandes. Så nej. Jag räknar inte sovtimmar.

Konstaterade i en annan tråd att Allan satte 11-12 timmars natt vid 5 månader och efter MINIMALT med verktygande medan Karla satte den ynka 2 veckor tidigare men då hade jag jobbat mig blå.
Så jag är några hekto coolare nu. Och mindre paragrafryttare.

Å bebis bebis bebis. Bevara den här tiden. Lukten. Mjuka huden. Amningen. Som är så mysig äntligen.
Med Karla jagade jag framsteg, nu jagar jag förmågan att njuta i nuet.
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Oj, kattklo vad du sätter ord på allt jag känner! Att jag verkligen är en mycket coolare mamma nu! Att jag är mer säker i vad jag gör! Att jag lyckas njuta mer av bebistiden! Att framstegen får komma när de kommer, han blir stor fort nog ändå!!

Har ni "tränat" mycket ålning? Som jag skrev tidigare så går det inte alls så bra med ålningen. J blir mest förbannad om jag är där och petar bakom fötterna! Men det kommer väl ändå hoppas jag, han får väl ligga där och sprattla på mage och inte komma nån vart! Tids nog inser han väl att det är mycket kuligare om man tar sig framåt :D

Vänder sig inte så mycket heller. Från mage till rygg har väl hänt några gånger men det är inte ofta. Rygg till mage har bara hänt en gång än så länge... Ser det mest som positivt då jag slipper vändningscirkus på natten! Men jag minns faktiskt itne när de brukar börja vända sig mer "regelbundet"??
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"